Budapesten, az M5 kivezető szakasza mellett, egy töltőállomáson készült a fenti fénykép, amelyen egy román "rendszámos" Volkswagen Passat látható. A felségjelzés nem csak az autó orrát tanulmányozva derül ki, hiszen hátul is olvasható a jármű egyéni azonosítója, csak épp nem a szokványos módon. A hátsó szélvédőre belülről, ragasztószalaggal rögzítettek egy kartonlapot, amelyre vékony, fekete filctollal számok és betűk kombinációját írta fel valaki. Természetesen ez messze áll a szabályostól, hiszen a fotón a kartonlapra írt szöveg a mi GPR-elmaszatolásunk nélkül sem volt olvasható, ráadásul ha olvasható lenne, akkor sem felelne meg az előírásoknak.
A Kormányhivatalok weboldalán egyértelmű választ kapunk arra a kérdésre, hogy szabad-e az egyik rendszám nélkül közlekedni.
Alapesetben a válasz: nem, nem szabad. Amint észleljük a rendszám eltűnését, azonnal kérvényezni kell a legközelebbi kormányablakban annak pótlását. Ha először veszik el az adott kombinációval rendszámtábla, akkor ugyanazt a karaktersort kapjuk majd vissza, ha pedig másodszor kél lába az azonosítónak, netán egyszerre tűnik el mindkét táblácska, akkor teljesen új azonosítót fog kapni az autónk. Ez utóbbi esetben mindenképp érdemes a rendőrségen is bejelentést tenni, mert megvan az esély rá, hogy szándékosan, visszaélés céljából tulajdonította el valaki a rendszámokat. A rendőrségen ilyenkor körözést adnak ki a rendszámtáblára, illetve nem rád és az autódra gyanakszanak majd, ha valamilyen bűncselekményt követnek el a rendszámoddal a tettesek a bejelentést követően.
A kormányablakban az új rendszám igénylése után, az ott kapott papír birtokában viszont már közlekedhetsz egyetlen hatósági jelzéssel is.
A rendszámtáblát ugyanis - a forgalmi engedéllyel és a lakcímkártyával ellentétben - nem a kormányablakban gyártják le. A gyártás díját mindenképp meg kell fizetni, ennek összege több tényezőtől is függ. A táblácska elkészülése akár három hetet is igénybe vehet, ezért az új rendszám megérkezéséig, vagy a bejelentéstől számított legfeljebb 30 napig van lehetőség az autó használatára egy rendszámmal és a kormányablakban kapott dokumentumokkal. Nem érdemes azonban megvárni ezt a helyzetet, hiszen néhány pillanat alatt ellenőrizhető, hogy megfelelően rögzítettek-e a rendszámok az autódon. Ha pedig már kezd elöregedni a tartó, akkor alig párszáz forintból, illetve mindössze néhány percnyi munkával lecserélheted a kérdéses állapotú rendszámtábla-tartókat, hogy elkerüld a fent látható, kínos helyzetet.
Ennek ellenére fontos kiemelni, hogy a fotón látható Passat sofőrjének valószínűleg nem volt ennél jobb megoldási lehetősége az adott helyzetben.
A rendszám külföldön történő elvesztésekor ugyanis az azonnali pótlás lehetetlen feladat, nem opció csak úgy beugrani a legközelebbi kormányablakba és igényelni egy másik táblácskát, majd megvárni annak megérkezését. Ugyanígy kevéssé életszerű, hogy egy hibátlanul működő autót és az összes benne tárolt csomagot hátrahagyja valaki egy idegen országban, csak mert elveszett egy rendszám az autóról. Ha tehát azt feltételezzük, hogy nem így indult el otthonról a család, és az ideiglenes megoldással csak javítani akartak a helyzetükön, hogy legalább valamilyen módon olvasható legyen a hatósági jelzés az autó mindkét végén, akkor már mindjárt más a helyzet. Felmerül a kérdés: te mit csinálnál ugyanebben a helyzetben, ha mondjuk több ezer kilométerre otthonról, egy másik országban hagynád el a rendszámtábládat?