Régi és új megoldások a közlekedésszervezésben - heti összefoglaló

Egy nyugat-franciaországi, Párizstól 280 közúti kilométerre délnyugatra fekvő kis faluban több főút kereszteződésénél meglepő új, egymást keresztező fehér vonalak sorozata jelent meg. A térségi polgármester azt mondja, hogy ezzel majd lassabban mennek az autósok, akik egyébként fittyet hánynak a 20 km/h-s sebességkorlátozásra - olyannyira, hogy néha az 50 km/óránál is gyorsabban mennek.

Baune1

„Ez egy 1700 lakosú település, melyet három megyei főútvonal keresztez. Az emberek gyorsan vezetnek, és nehéz rávenni őket, hogy lassítsanak, és hogy a sebességkorlátozó táblák számítsanak” – mondta Jean-Charles Prono, a hét faluból – köztük van természetesen Bauné, ahol a kereszteződés található – álló Loire-Authion polgármestere az Euronews-nak. Azt is hozzátette, hogy nem volt egyértelmű ennek a vonalkavalkádnak a bevezetése, ugyanis a terület választott tisztségviselői közül néhányan hülyeségnek tartották.

A polgármester azt is mondta, hogy ezzel a zajos fekvőrendőröket akarják kiváltani. Az egyébként jó ötlet, hogy nem a jó öreg fekvőrendőrhöz nyúltak egyből, de ahogy a hírt bejelentő kommentekben is néhányan megfogalmazzák:

  1. szabad egyáltalán ezt?
  2. ez inkább összezavarja az autókat, mintsem lassabb haladásra kényszeríti őket
  3. gyalogosok hol tudnak átkelni itt? (a felülnézeti fotón látszik, hogy a zabrák megmaradtak)

Baune1

Prono polgármester szerint nem végleges a rajzolat, de szerinte működik, vagyis az autósok a megfigyelése szerint lassítanak a kereszteződésben.

2022-ben 20 600 ember halt meg közúti balesetben az EU-ban. 2021-ben a halálos közúti balesetek 52 százaléka vidéki utakon történt, további 39 százalékuk városokban, 9 százalékuk pedig autópályákon történt. Az Európai Bizottság célja, hogy 2030-ig a felére csökkentse a közúti balesetekben elhunytak számát. "A túlzott vagy nem megfelelő sebességgel vezetés a közúti biztonságot leginkább veszélyeztető tényező"– áll a European Road Safety Observatory (Európai Közúti Közlekedésbiztonsági Megfigyelőközpont) 2021. januári jelentésében."Becslések szerint az összes baleset 10-15 és a halálos balesetek 30 százaléka a gyorshajtás vagy a nem megfelelő sebesség közvetlen következménye". Az Euronews kiemeli, hogy Európában Svédországban és Dániában legkevesebb, míg Romániában és Bulgáriában a legmagasabb a halálos közúti balesetek száma.

20mph Wales1

Ennek jegyében már Wales is a harmincazás útjára kíván lépni, de ezt arrafelé úgy teszik, hogy bevonják a lakosságot és tesztelik a lehetőséget. Rögtön tisztázzuk, a 30 ott 20, mert mérföld/órában számolnak, így tehát hozzánk képest rögtön nyertek 2,18688 km/órát.

A korlátozást kipróbáló falvak lakói szerint csendesebbé és biztonságosabbá tette az utakat, máshol azonban megoszlanak a vélemények. A The Guardian helyszíni riportja rögtön Chris Daviest idézi, aki a dél-walesi St Brides Major faluban található panzió házigazdája. Ezt mondta: „Egész életemben itt éltem, és a sebességkorlátozás mindig 30 mérföld/óra volt. Az emberek gyorshajtottak. Amióta 20 mérföld/órás sebesség van, azóta minden rendben van. Az utak csendesebbek és biztonságosabbak mindenki számára, beleértve a hat unokámat is. A falu egyik végéből a másikba így 40 másodperccel hosszabb idő alatt lehet eljutni. Ha 40 másodperc megment egy életet, az már megérte.”

St Brides Major egyike volt annak a nyolc településnek, amelyet a rendszer kipróbálására választottak. Mark Drakeford walesi miniszterelnök is elutazott a térségbe, hogy a teszt végén lakossági fórumon beszéljék át a tapasztalatokat. „Imádjuk” – szólalt fel egy zumbaoktató, aki szerint a helyzet most „sokkal kevésbé stresszes az órára járó hölgyek számára. Szerintem lelassította az embereket, és kedvesebbé tette őket.”

A miniszterelnök elmondta, hogy az nyűgözte le leginkább, amit a falu gyermekei mondtak neki: „Az iskolába gyalog, kerékpárral vagy rollerrel járók száma 40 százalékról 70 százalékra nőtt, és amikor hazamennek, az utcán játszhatnak a barátaikkal anélkül, hogy a szüleik aggódnának, hogy a forgalom túl gyorsan haladna.”

A kormányzat szerint a változtatást többek között a halálesetek és sérülések számának csökkentése, a gyaloglásra és kerékpározásra ösztönzés és a környezetvédelem indokolja. Kutatásaik szerint a változtatás következtében 40 százalékkal kevesebb ütközéses baleset lehet. Egyúttal elismerik, hogy nem minden 30 mérföld/órás sebességkorlátozású út alkalmas a változtatásra. Ezeket az utakat kivételeknek nevezik majd, és a helyi hatóságok a közösségekkel együtt mérlegelik, hogy mely utakon maradjon meg a 30 mérföld/órás (48,3 km/órás) legnagyobb megengedett sebesség.

A rendőrség és a mentősök azonban aggódnak a twenty is plenty (a húsz bőven elég) miatt, ugyanis a kiszállási idők hosszabbak lehetnek, ráadásul meglehetősen szkeptikusan fogadták, amikor a kormány azt mondta, hogy a tűzoltókat és a rendőröket is bevetik majd a gyorshajtók elleni fellépéshez a 20 mérföld/órás sebességgel közlekedő területeken.

Adie Parry, az észak-walesi Buckley város tanácsosa azt mondta, hogy nem szabadna egyféle korlátozást bevezetni. „Ha van egy kanyargós, kis népességű falu, akkor ott lehet, hogy van értelme. A mi városunk teljesen más – 20 000 ember, ahol szinte mindenki naponta kétszer indul és érkezik”. Egyébként ez a város is kipróbálta a 20 mérföld/órás sebesség bevezetését, de ott komoly ellenállásba ütköztek: a sofőrök piros szalagokat kötöttek az autókra, hogy jelezzék ellenállásukat. Az utraellenzők megrongálták a 20-as táblákat, ahogyan Londonban sem kímélték az ottani ULEZ-ek (Ultra Low Emission Zone, ultra-alacsony kibocsátású zóna) kameráit...

Parry tanácsos petíciót indított a 20-as rendszer ellen, melyet már több mint 60 000 ember írt alá, és fontolgatja, hogy kilép a tanácsosok közül. „Ez sok ember demokráciába vetett hitét rombolta le. Az erre költött pénz groteszk, amikor a legtöbb ember megszorításokra kényszerül, amikor az egészségügy várólistái és a gyermekszegénység növekszik”.

A Transport for Wales adatai szerint St Bridesben a 20-as sebességhatár bevezetése óta több mint 90 százalékkal nőtt a 24 mérföld/órás sebességgel vagy az alatt közlekedő járművezetők száma. De a siker nem egyértelmű, ugyanis azért még sok a kiugró gyorshajtó, egyúttal türelmetlen autósok előzik meg a 20 mérföld/órás sebességkorlátozást betartó sofőröket, és arra panaszkodnak, hogy a kerékpárosok gyakran a 20 mérföld/órás sebességhatár felett száguldanak át a falun.

Egyesek megvetik ezt a megoldást, írja a The Guardian. Az aggodalmak közé tartoznak a költségek: a bevezetés több mint 30 millió fontba (13,4 milliárd forintba) kerül, és egy kormányzati jelentés szerint a gazdaságnak a lassabb menetidő miatt keletkező nettó veszteség 30 év alatt 4,5 milliárd fontot (2 billió forintot) jelenthet. A számra rápattanókat a miniszterelnök óvatosságra intette: a 4,5 milliárd fontos számadat „fiktív”. Inkább azt emelte ki, hogy a 30 millió fontos bevezetési összeg évente 92 millió font megtakarítást eredményez az egészségügy számára. Hozzáteszi: „Ez egy ’befektetés a megtakarításba’ modell. Határozottan úgy érzem, hogy ahová Wales ma elindult, azt hamarosan mások is követni fogják.”

London20zone

Eközben London tovább bővíti a 20 mérföld/órás városi utakat körülbelül 40 mérföld (65 kilométer) hosszban. Így összesen 140 kilométer lesz a 20-as utak hossza, teszi közzé a BBC. Már elkezdték kirakni a táblákat – a munkálatok várhatóan decemberre fejeződnek be.

Itt is hasonló az elv, mint bárhol másutt. Will Norman, London gyalogos és kerékpáros megbízottja szerint az új korlátozások „segítenek biztonságosabbá és vonzóbbá tenni Dél-London egy nagy területét az emberek számára, ahol élni és dolgozni lehet”. A Transport for London (TfL, vagyis az ottani BKK szerint, mert ott egy kézben van a tömegközlekedés és a közutak kezelése), 2020 májusa és 2022 júniusa között London központi forgalmi zónáinak területén gyűjtött adatok szerint a balesetek száma 25 százalékkal csökkent a korlátozások bevezetése előtti időszakhoz képest. A halálos vagy súlyos sérüléssel járó ütközések száma 24 százalékkal csökkent.

Norman hozzátette: „A sebesség csökkentése az egyik legfontosabb dolog, amit a közúti veszélyek csökkentése érdekében tehetünk, és kulcsfontosságú részét képezi a polgármester Vision Zero célkitűzésének, mely a halálesetek és súlyos sérülések kiiktatására irányul”.

Egy ausztrál autós lap, a Drive közlekedésbiztonsági rovatát teljesen más kérdés foglalkoztat. (Ott még nem buktak rá erre a 20 mérföld/órázásra; iskolai zónákban is 25 mérföld/órára, azaz 40 km/órára csökkentik a megengedett legnagyobb sebességet.)

Azt a kérdést feszegetik tehát, hogy milyen hosszan kell megállni a stoptáblánál? Ez minket is izgalomban tart, úgyhogy lássuk az ausztrál választ, illetve megfejtük, mennyire illeszkedik ez a magyar KRESZ-be. Vagyis – teszi fel a tisztázó kérdést a Drive – „Amikor egy stoptáblához húzódsz, meg kell állnod teljesen, és háromig kell számolnod?”

Stop Au

A válasz igen és nem  - mert meg kell állni, de nem kell 3 másodpercig. Eddig ugyanez a helyzet Magyarországon is. De íme, egy újabb kérdés: „Tehát mennyi ideig kell megállniuk a járművezetőknek a stoptáblánál?”

Ausztráliában nincs (Magyarországon sincs) meghatározott időtartam, ameddig meg kell állni egy stoptáblánál. Ott minden állam és terület ugyanazt a közúti szabályt követi, mely kimondja: stoptábla előtt TELJESEN meg kell állnia, és be kell tartania az úton közlekedő járművek vagy gyalogosok elsőbbségadási szabályait.

Nahát, ezek mennyit kérdeznek! Íme még egy kérdés a cikkben: „Akkor miért gondolják sokan, hogy pontosan 3 másodpercig kell megállni?”

Egyes autósiskolák azt tanítják a tanulóiknak, hogy a stoptáblánál háromig számoljanak, hogy megakadályozzák, hogy átguruljanak a stoptáblán, ami azonnali bukást eredményez a vizsgán. Itt ülhet be a bogárka a fejekbe, mely miatt sokan azt feltételezik, hogy valóban létezik egy három másodperces szabály, holott valójában csak a túl óvatos gépjárművezető-oktatók akarják biztosítani, hogy a tanítványaik átmenjenek a vizsgán.

A lényeg azonban, hogy MEG KELL ÁLLNI. Victoriában, Ausztrália második legnépesebb államában a stoptáblánál megállás elmulasztásáért kiszabható minimális bírság 384 ausztrál dollár (89 ezer forint) és három büntetőpont, vagy legfeljebb 10 egység (1293 ausztrál dollár = 299 ezer forint) bírósági büntetés. A legdurvábban Dél-Ausztrália büntet, ahol a három hibapontot mellé kérdés nélkül villan 499 ausztrál dolláros (115 ezer forint) csekk.

Magyarországon 13-39 ezer forint közötti helyszíni bírság szabható ki, mint az „elsőbbség és az előzés szabályainak megsértése”. Nálunk is teljesen állóra kell fékezni az autót a „megállást jelző útburkolati jel előtt” (magyarul csík az aszfalton). Ha nincs csík, akkor – nálunk meg ezt hiszik sokan – nem a tábla vonalában, hanem bárhol az útkereszteződés előtt KELL megállni. Akár egy pillanatra. Ja, és elsőbbséget kell adni.

_________
fotók: Alerte Info Trafic 49, Dimitris Legakis/Athena Pictures, Drive

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás balesetmegelőzés természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés Spanyolország union felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó kötelező mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó Volán skoda volkswagen vasúti átjáró hülyenév metró BMW motoros bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés kerülő M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás 4-es út sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Kanada gyalogos körforgalom Hollandia kaiyun avtoexport kgfb szabály biztosítás közvilágítás kamion Berlin 112 terepjáró járda autópálya autóút busz rendszám M1 Lime dízel Európa 5g M7-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi kerékpárút utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre szabálytalanság múzeum felesleges tábla útburkolati jel hidrogénautó 8126 renault közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár Párizs balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd innováció elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség felújítás önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár tél mol autómatrica M1-es autópálya zöld IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás autószállító BYD Atto 3 Ferrari forgalom elől elzárt terület fényhíd szigetelőszalag mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás ÚME Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED fekvőrendőr horvátország karbantartás büntetőpont tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás útépítés statisztika párásodás zebra Budapest motor e-roller agresszió Ausztrália repülőtér útfelújítás gyerekek tesla kresz tábla lakat elektromos kamion alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc közlekedési morál törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó iskola lightyear teszt sainz alonso omoda madrid elon musk Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés dugó feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés szár záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli Csehország prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom BYD veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment RATP figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép segítségnyújtás fényszóró gyermekülés oktatás kínai autó teherbringa bem rakpart Svédország szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő lengyelország ADAC szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem Ausztria elektromos autó 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép zenélő út motorosok Rosenbauer forgalomirányítás gyorshajtás asszisztens jég baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag mobilozás láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Japán látási viszonyok fizető parkolás elektromos bicikli zöld rendszám komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor benzinkút képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid 37-es út antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország motorkerékpár 70-es tábla mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 előzés kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár cargo kerékpár teherkerékpár roller Franciaország mobiltelefon hatótáv SeaLion 7 mozdony sebesség amerika sebességkorlátozás ferihegy pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev magyarország traffibox repülő autó dekor bírság világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal Norvégia stressz figyelemelterelés téli felkészülés úthenger fűnyíró ideiglenes útburkolati jel elakadás újbuda tömegközlekedés torlódás Magyar Autóklub ORFK talicska tengeralattjáró BKK traffipack traffipax önjáró akkumulátor Porsche Guinness rekord gyorsforgalmi út buszmegálló mobiliti szolnok töltő e-autó pilisvörösvár 10-es út Liebherr Regent megállni tilos brit-szigetek ötlet halálos baleset közlekedési lámpa medence klór parkolás renault fluence kresz ajánlott sebesség pötty korlátozás túlkorlátozás zsákutca Bodmér behajtani tilos humor ing fiat panda panda raid másnaposság ittas vezetés büntetés bűncselekmény németország közlekedésbiztonság

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ