Nem mindenki tanul és dolgozik ugyanúgy. A neurodiverz emberek – például az autizmussal, ADHD-val, diszlexiával vagy diszkalkuliával élők – másképp dolgozzák fel az információkat és másképp reagálnak a környezetükre. Dr. Julia Malkin a neurodiverzitás szakértője a Mirrors, Signal, Podcast adásában részletesen kifejtette, hogy milyen kihívásokkal szembesülhetnek a neurodiverz tanulók és oktatók, valamint hogyan lehet őket támogatni a járművezetés készségének sikeres elsajátításában.
A neurodiverz tanulók kihívásai:
- Kommunikációs nehézségek: A neurotipikus és neurodiverz emberek másképp értelmezik a kommunikációt. A neurotipikus emberek sokszor társadalmi képzelőerőt használnak a problémák megoldásához, míg a neurodiverz emberek logikusabban és részletesebben gondolkodnak. Ezért a neurodiverz tanulók számára a hagyományos oktatási módszerek nem biztos, hogy hatékonyak. Például, egy neurotipikus oktató azt mondhatja, hogy „állj meg ott balra”, míg egy neurodiverz tanuló pontosabb útmutatást igényelhet, például „állj meg a lámpaoszlopnál balra”.
- Érzékelési különbségek: A neurodiverz emberek érzékelése eltérhet a neurotipikus emberekétől. Például, egy autista személy számára a túlzott részletesség és a strukturáltság lehet fontos, míg egy neurotipikus tanuló számára ez felesleges lehet. Az ADHD-s tanulók koncentrációs nehézségekkel küzdhetnek.
- Érzelmi kihívások: A neurodiverz tanulók gyakran tapasztalnak önértékelési problémákat, szorongást, és nehézségeket a társas kapcsolatokban. Ezek a problémák negatívan befolyásolhatják a tanulási folyamatot. A neurodiverz tanulók számára a vezetés nem csak egy engedély megszerzése, hanem egy lehetőség a beilleszkedésre és a társadalomba való tartozásra.
- Elméleti vizsga nehézségei: A diszlexiás tanulók nehézségekkel szembesülhetnek az elméleti vizsgán, mivel a szövegértés és a szavak helyes értelmezése problémát okozhat számukra. A diszkalkuliával élők számára a számokkal és a logikai összefüggésekkel kapcsolatos (ábrás) feladatok jelenthetnek akadályt.
A podcastben azt is kiemelik, hogy a neurodiverz oktatók milyen kihívásokra számíthatnak:
- Kommunikációs nehézségek: A neurodiverz oktatók nehezen érthetik meg a neurotipikus tanulók gondolkodásmódját és társadalmi képzelőerejét. Másrészt, a neurotipikus tanulók is nehezen érthetik meg a neurodiverz oktatók részletes és logikus megközelítését.
- Önértékelési problémák: A neurodiverz oktatók bizonytalanná válhatnak, ha úgy érzik, hogy a tanuló jobban ért a közlekedéshez, vagy ha nem értik a tanuló érzelmi reakcióit.
- Koncentrációs problémák: Az ADHD-s oktatók figyelme könnyen elkalandozhat, ami veszélyes helyzeteket okozhat.
Dr. Julia Malkin szerint a következő módszerek segíthetnek a neurodiverz tanulóknak és oktatóknak:
- Egyéni megközelítés: Minden tanulót és oktatót egyénileg kell kezelni, figyelembe véve a sajátos szükségleteiket.
- Kommunikáció fejlesztése: A neurotipikus és neurodiverz emberek közötti kommunikációt tudatosan kell fejleszteni, figyelembe véve a különböző gondolkodásmódokat.
Itt a legfontosabb lépés a neurodiverzitás fogalmának megértése. El kell ismerni, hogy az emberek eltérően dolgozzák fel az információkat, és ennek a különbségnek a tudatosítása segíthet elkerülni a félreértéseket. Fontos megérteni, hogy a neurotipikus emberek gyakran társadalmi képzelőerőt használnak a kommunikáció során, míg a neurodiverz emberek inkább logikusan és részletesen gondolkodnak. Továbbá a neurodiverz embereknek nehézségeik lehetnek a második rendű elméletalkotással, ami azt jelenti, hogy nehezen tudnak belelátni mások gondolataiba, érzéseibe, és még saját magukat is nehezen látják. Ezért szükség van a nyílt és egyértelmű kommunikációra.
A neurodiverz emberek számára a nem verbális jelzések, mint a testbeszéd és a mimika, nehezen értelmezhetők. A verbális kommunikációt kell előtérbe helyezni, és egyértelműen megfogalmazni az üzeneteket. A neurodiverz emberek hangja néha monoton vagy formális lehet, ami nehezítheti a kommunikációt. Fontos a türelmes és elfogadó hozzáállás, és a lényegre koncentrálni.
A neurodiverz emberek nehezen fejezik ki az érzelmeiket, és nehezen értik mások érzelmi reakcióit. Fontos támogató és empatikus környezetet teremteni, ahol a tanuló biztonságban érzi magát. (A neurotipikus oktatóknak is fontos fejleszteni az érzelmi intelligenciájukat, hogy megértsék a neurodiverz tanulók nehézségeit.)
- Részletes és logikus oktatás: A neurodiverz tanulók számára részletes és logikus magyarázatokra van szükség, elkerülve a kétértelmű megfogalmazásokat.
- Pozitív megerősítés: A tanulók előrehaladását folyamatosan pozitívan kell értékelni, elkerülve a negatív nyelvezetet.
- Félelmek kezelése: A szorongás és a félelmek kezeléséhez speciális technikákat lehet alkalmazni.
- Elméleti vizsga támogatása: A diszlexiával és diszkalkuliával élők számára speciális segédeszközöket és módszereket kell alkalmazni az elméleti vizsgán. Dr. Malkin kidolgozott egy 27 000 szavas dokumentumot, mely 100 kategóriára osztja a vizsga anyagát, kizárólag a helyes válaszokat tartalmazva, ezzel segítve a neurodiverz tanulókat a felkészülésben. Tehát nem tartalmaz kérdéseket, nem teszt vagy gyakorló feladatsor, hanem elméleti összefoglaló, amely bemutatja a vezetéshez kapcsolódó tudnivalókat. A dokumentum nem feltételez semmilyen előzetes tudást a vezetésről vagy a közlekedési szabályokról. Minden témát az alapoktól kezdve mutat be, így a tanulók számára könnyebben érthetővé válik az anyag. A dokumentum nem csak a szabályokat és tényeket közli, hanem kontextusba is helyezi azokat, elmagyarázva, hogy miért vannak bizonyos szabályok, és hogyan működnek a közlekedési rendszerek. Ez segít a tanulóknak a logikai összefüggések megértésében.
- Oktatók képzése: A neurotipikus oktatóknak is képzésre van szükségük ahhoz, hogy megértsék a neurodiverz tanulók igényeit. „A fő probléma az, hogy sok vezetési oktató tudja, hogy létezik a neurodiverzitás, de nincs kihez fordulniuk”.
- Gyógyszeres kezelés: Az ADHD-s tanulók számára a gyógyszeres kezelés segíthet a koncentráció javításában és a kockázatvállalás csökkentésében. Fontos azonban figyelembe venni a gyógyszerek mellékhatásait és a megfelelő adagolást.
- Támogató közösség: A neurodiverz tanulók és oktatók számára fontos egy támogató közösség, ahol megoszthatják tapasztalataikat és segítséget kérhetnek.