Németország legőrültebb sebességkorlátozása!
Aki az L671-es országúton közlekedik a németországi Münsterland régióban, annak különösen óvatosnak kell lennie – még akkor is, ha a szóban forgó ponton egyenesen halad. Az egyik sávban 50, a másikban 70 a sebességkorlátozás – írja a német Bild .
Két sebesség egy úton?
Igen, a piros autó sofőrje 70-nel mehet, az ellenkező irányban 50 a sebességkorlátozás.
A dolog további érdekessége, vagy inkább fájdalma, hogy az út szögegyenes, ráadásul a jól karbantartott országúton eleve nem a lassú tempó lenne a természetes. Viszont már 53 km/h-s vagy annál nagyobb sebességnél villognak a sebességmérő kamerák.
A Bild megkereste a coesfeldi járást – és kiderítette: ez a kerékpárút miatt van, amely csak az út egyik oldalán létezik. Tobias F. König szóvivő szerint „a sebesség 50 km/h-ra való csökkentésének oka ebben a körzetben az, hogy az úttest és a gyalog-, illetve kerékpárút közötti oldalsó biztonsági tér nem elegendő”.
A cikk pontosít is: tehát mindez azt is jelenti, hogy a két évvel ezelőtt lefektetett kerékpárút túl közel van az úthoz – kevesebb mint egy méterre. Ez „fokozott veszélyhelyzetet” eredményez, ami lehetővé teszi a hatóságok számára, hogy saját belátásuk szerint korlátozzák a mozgó forgalmat. Jól hangzik, de valahogy logikátlan is – teszi hozzá a Bild munkatársa, hiszen ha nem lenne kerékpárút, és a kerékpárosoknak az országúton kellene közlekedniük, akkor az autók akadálytalanul száguldozhatnának el mellettük 100 km/h sebességgel.
A Poliscan FM1 sebességmérő kamera, amelyet a kerület alkalmazottai egy tehénlegelőn rejtettek el, szorgalmasan villog és tölti a kerület kasszáját. A hatóság azonban hangsúlyozza, hogy ennek „nincs jelentősége”.
Váltás üresbe: igaz, hogy pénzt spórolunk, ha lefelé haladunk? Ja, és biztonságos?
Bár statisztikai adat nincs róla, valószínűleg Magyarországon is népszerű a lejtőn üresbe kapcsolás. Olaszországban az – írja a Solo Motori . Azt is hozzáteszik, hogy ez a gyakorlat (legalábbis szerintük) az Egyesült Államokból ered, különösen Los Angelesból, ahol a taxisofőrök – a dombos szakaszok miatt, amelyeket naponta kell megtenniük – gyakran kapcsolják az ürest, hogy üzemanyagot takarítsanak meg.
Megtakarítanak egyáltalán? A válasz nem egyértelmű. A lejtőn megtett kilométereken – pusztán a tehetetlenségi erő hatására – csökkenhet az üzemanyag-fogyasztás, de ha a lejtő elég meredek ahhoz, hogy motorfékkel se lassuljon az autó, sebességben hagyva még kisebb lesz a fogyasztás, hiszen a modern autók motorféknél az alapjárati üzemanyagot sem juttatják be a hengerekbe.
Mégsem veszélytelen gyakorlat ez, mivel a motorféket gyakorlatilag kiiktatjuk, az autót nagy részben a gravitációra bízzuk, így csak a „rendes” fék marad az autó megállítására, ami túlmelegedhet, ráadásul ilyenkor jobban is kopik. Érdemes mindig észben tartani, hogy az autóban a biztonságnak kell a legfontosabbnak lennie, még néhány deci benzin vagy gázolaj megtakarításával szemben is.
Iskolai utcai kísérlet egy brit szigeten
Olyan kísérletet vezettek be Guernsey szigetén, mely az Egyesült Királysághoz tartozik, hogy egy iskola utcáját az iskolába érkezési időszak előtt lezárják teljes szélességében, majd később, a tanítás kezdete után megnyitják. A BBC cikke szerint a kezdeményezés a gyerekektől indult, akik – elmondásuk szerint – nem tudtak gyalogosan és kerékpárral biztonsággal megérkezni az iskolába.
Oxfordban is volt hasonló próbálkozás, de ott a szülők „megoldották”: korábban vitték a gyerekeket iskolába autóval.
Mi ez a hamarosan kötelezővé váló intelligens sebességkorlátozó, ami lassításra ösztönöz?
2024 júliusától minden új járművet sebességinformációs és sebességadaptációs rendszerrel kell felszerelni. A lényege – írja a francia Actu –, hogy jobb valós idejű tájékoztatást nyújt a járművezetőknek a megengedett maximális sebességről. Ezzel az a cél – itt jön a szokásos mantra –, hogy csökkentsék a gyorshajtást és a baleseteket az utakon.
A rendszer nevének rövidítése ISA. Ez az intelligens sebességadaptáció rövidítése: olyan rendszer, amelynek célja, hogy segítsen a járművezetőnek tartani a megengedett sebességet az úton. Az ISA bekapcsol, ha az autós – anélkül, hogy észrevenné – az általa használt útra/sávra vonatkozó sebességhatár felett halad. A rendszer a leolvasott táblaértéket összeveti a sebességgel és figyelmeztet.
Itt gyorsan hozzátesszük: „de jó”! :/ Teszttapasztalataink alapján állítjuk, kevés jól működő táblafelismerő rendszert láttunk. Pontosabban nagyon keveset. Volt, hogy autópályán mutatott 50-et, mert a felhajtó rámpán még annyi volt és „beragadt” az érték. Így nagy boldogság lesz, ha a fals leolvasás miatt folyton visít a rendszer a következő sebességkorlátozó/feloldó tábláig, ha egyáltalán azt felismeri.
A cikk hozzáteszi, hogy a rendszer megengedett maximális sebességet a táblák fedélzeti kamerák és/vagy a jármű GPS-rendszerének segítségével történő észlelésével ellenőrzi, tehát ez lehet, hogy pontosabb értéked ad, mint a szimpla táblafelismerő. Bízunk benne, mert jó dolog a sebességtartó automatika, de így, pláne, hogy egyelőre kevés autóban lesz ez kötelező, furcsa haladási minták alakulhatnak ki az utakon.
Képek: Actu.fr, BBC, Bild, Solo Motori