A holland TomTom navigációs cég adatai alapján Budapesten drasztikusan megnőtt a torlódásokban elvesztegetett idő 2024-ben. A főváros belső 5 kilométeres zónájában az átlagos autós 110 órát veszített el a dugók miatt, ami 46%-os növekedés az előző évhez képest. Ezzel Budapest rosszabbul teljesít, mint Bécs, Prága, Varsó vagy München, ahol a dugóban töltött idő 80-95 óra között mozog. A régióban csak Bukarest előzi meg a magyar fővárost a maga 150 órás átlagával. Sajnos a torlódások növekedése nem csak Budapestet érinti, hanem világjelenségnek számít – olvasható az ORFF-OBB magazinjában .
A budapesti közlekedési helyzet romlása több tényezőre vezethető vissza:
- A gépkocsik számának jelentős növekedése: az elmúlt 10 évben 26%-kal, 145 ezerrel nőtt a személygépkocsik száma Budapesten.
- Elavult infrastruktúra: Budapest közlekedési infrastruktúrája több területen elmarad a hasonló méretű városokhoz képest.
- A belső útgyűrűk alacsonyabb áteresztőképességűek.
- A hidak kapacitása nem elegendő.
- A metróhálózat és a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése is elmaradt.
- A rendszerváltás utáni fejlesztések elmaradása: Budapest hosszú időn át nem követte a közlekedési infrastruktúra fejlesztésében a nemzetközi trendeket.
A cikk idézi Magyar Autóklub (MAK) elemzését, mely kiemeli, hogy Bécs és Prága belső útgyűrűi jóval nagyobb kapacitásúak, mint a budapestiek. Bécsben a két belső körút 8 sávos, míg Prágát teljes autópálya-gyűrű veszi körül.
A budapesti helyzet javítása érdekében több intézkedésre van szükség:
- A P+R szolgáltatások fejlesztése.
- A Hungária gyűrű kapacitásának növelése forgalomszervezési eszközökkel.
- Új Duna-híd építése a külső körvasút menti körúttal összekötve.
- A főváros északnyugati részét elkerülő út (M0 nyugati szektor) megépítése.
A cikk kiemeli, hogy Budapesten a közösségi közlekedés színvonala jó, a villamos- és buszsávos hálózat kiterjedt. Emellett a motorizáció szintje és a vásárlóerő relatíve alacsony, ami némileg fékezi a dugóképződést – már amennyiben az okokat tekintve ennek örülhetünk. (Ez kicsit olyan, mint amikor a rendőrség bő évtizeddel ezelőtt – vagy régebben? – arról számolt be, hogy a kátyúknak is megvan az előnye, mert kevesebb a baleset.)
A teljes cikk itt olvasható.
fotó: ORFK