Úton a Ferrari első elektromos autója
Sokáig úgy tűnt, sosem jön el az az idő, amikor a Ferrari is nekilát elektromos autókat gyártani. De végül ez is megtörtént, a márka első, teljesen elektromos-hajtású modelljét már a hivatalos bemutató előtti teszteken vizsgálják, a prototípusokkal több ezer kilométert leautóztak a márka tesztpilótái.
A Ferrari azt ígéri, hogy első elektromos járművét "megfelelő módon" fogják megépíteni, - bármit is jelentsen ez. Hogy mennyibe fog kerülni a Ferrari villanysportautója, arról egyelőre csak tippek születnek. A legutóbbi ilyen találgatás szerint 500 ezer euró körüli árcédula fityeghet majd az olasz luxusmáska elektromos autóján, amit a márka képviselői nem cáfoltak, de nem is erősítettek meg. Csupán annyit árultak el, hogy a végleges árat a piacra kerülés előtti hónapban határozzák majd meg.
A Ferrari a múlt hónapban készült el az új, E-building névre keresztelt hipermodern üzemcsarnokával, ahol az új elektromos szuperautó gyártása is zajlik majd. A Mario Cucinella által tervezett épületet két év alatt, 214 millió dollárból építették fel. Az új csarnokban hibrid és hagyományos, belsőégésű motorral készülő modellek is készülhetnek, de az elektromos motorok, inverterek és akkumulátorok gyártására is itt történik. Az új elektromos autó várhatóan 2025 januárjában kerül forgalomba, de állítólag a Ferrari már a második E autójának tervezésének is nekilátott.
Lecserélik a gyilkos dísztárcsát a Cybertuck-on
Bő fél éve volt hír, hogy a Tesla Cybetruck látványos, aerodinamikus dísztárcsája megeszi az autó abroncsát. A Cybertruck dizájnjának fontos eleme a kerék, amihez a 285/60 R20-as méretű terepgumikat kifejezetten a Cybertuck részére gyártja a Goodyear. Ezek a gumik csak erre a típusra készültek, és hogy még látványosabb legyen a végeredmény, különleges, a légellenállást csökkentő dísztárcsákat is terveztek hozzájuk. A dísztárcsák viszont furcsa módon túlérnek a felnin, és elérik a gumi oldalfalát, amiknek felületét kanyarodás közben kidörzsölik.
Ez így nem igazán biztonságos, így amikor kiderült a hiba, a Tesla beszüntette a dísztárcsák felszerelését, és a korábban kiszállított járművek tulajdonosait is megkérték, hogy szereljék le azokat az autóikról. Mindez februárban történt, és mára úgy fest, meglett a problémás dísztárcsa utódja. Ránézésre az új nagyon hasonlít a régire, de a féléves fejlesztés alatt sikerült lefaragni a túlnyúlásból, így remélhetőleg a frissített dísztárcsa már nem koptatja életveszélyesre az autó gumiabroncsait.
Új magyar midibusz a Városligetben
Igaz, egyelőre csak az első próbaköreit tette meg a Budapesten GANZ-SOR EBN8 nevű elektromos midibusz prototípusa, amelynek hajtásrendszerét Magyarországon, felépítményét pedig Csehországban fejlesztették.
Az alacsonypadlós városi busz 8 méter hosszú, 45 utast tud szállítani, fedélzetén 16 ülőhely található. Jelenleg a Ganz midibuszából csupán egyetlen darab létezik, de ha megkapja a típusengedélyt, akkor évente 40-50 darab készülhet belőle.
Kifejlesztése három évig tartott, a midi méretű busz szűk városi környezetben, vagy éppen az agglomerációs tömegközlekedésben is megfelelő lehet. A jármű hatótávolsága 300 kilométer, a GANZ töltőberendezést is fejleszt hozzá, ami 120 kW teljesítményű.
Újabb légitaxi a láthatáron
A Vertical Aerospace bemutatta a VX4 eVTOL prototípusát, amely 240 km/órás sebességgel képes haladni, és nagyjából 160 kilométert tud megtenni egy töltéssel.
A brit székhelyű repülőgép-fejlesztő kifejezetten elektromos-hajtású, függőleges fel- és leszállásra képes - eVTOL - repülőgépek tervezésére specializálódott. A most bemutatott VX4 prototípus a cég történetének legcsendesebb és legbiztonságosabb darabja lehet, és a hírek szerint a piac is türelmetlenül várja már a szériaérett változatot.
Olyannyira, hogy már most 1500 darabos előrendelést regisztrált a cég 6 milliárd dollár értékben. Az érdeklődők között olyan nagy cégek is szerepelnek, mint a Virgin Atlantic, az American Airlines, a Japan Airlines, de a világ egyik legnagyobb helikopter-üzemeltetője is a leendő vásárlók között van. A jelenlegi változat teljesítménye a korábbihoz képest 20 százalékkal nőtt. Egyszerre négy utas és egy pilóta repülhet vele.