Van, ahol már több az elektromos töltőállomás, mint a benzinkút
Nem nehéz kitalálni, hogy hol lehet a világon ez a hely: hát persze, hogy Kínában. Méghozzá az olcsó elektromos autóiról híres BYD szülővárosában, Shenzhen-ben.
A BYD tavaly júniusban mutatta be első, teljesen folyadékhűtéses töltőállomásának prototípusát a "City of Supercharging" terv részeként. Ebben azt tűzték ki célul, hogy 2025-ig legalább annyi elektromos töltőállomást építsenek, mint benzinkutat. Ezek az állomások nem szimpla egyenáramú töltők, hanem valóban gyorstöltők, mindössze 10 perc alatt 80 százalékra a tölthetik egy átlagos elektromos autó akkumulátorát. És rengeteg van belőlük.
A város által közzétett legfrissebb adatok szerint április végén 362 ilyen elektromos töltőállomás üzemelt, bár azt elfelejtették megmondani, hogy benzinkútból pontosan mennyi található a városban. Így csak arra hagyatkozhatunk, hogy a 362 darab, kereskedelmi komplexumokban, buszmegállókban és ipari parkokban elhelyezett töltő több, mint amennyi benzinkút található a környéken.
A 12,5 millió lakosú város - ez több, mint Magyarország népessége - egy ideje vezető szerepet tölt be az elektromos közlekedés terén, 2017-ben több mint 16 000 elektromos busszal teljesen villamosította autóbuszparkját, 2019-ben pedig a taxikat is átállították villanyüzeműre.
Mégis lesznek új benzines Fordok 2030 után is?
Egyre több autógyártó fontolgatja, vagy már meg is lépte, hogy átértékelje az elektromos átállással kapcsolatos korábbi ígéreteit. Most épp a Ford gondolkodik azon, hogy 2030 után sem engedi el a belsőégésű motorokkal felszerelt modelljei kezét.
2021-ben a márka még egész ambiciózus tervvel vágott neki a portfólió elektromosításának. Úgy számoltak, hogy már öt évvel az EU 2035-ös határideje előtt - hivatalosan ekkortól nem lehetne hagyományos, benzines és dízelmotoros autót forgalomba helyezni - felhagyhatnak a belsőégésű motorral ellátott járművek forgalmazásával.
Nem csak a levegőbe beszéltek: mintegy 2 milliárd dollárt költöttek a márka Németországban, Kölnben található létesítményének BEV gyártási központtá átalakítására. Jelenleg a Ford az elektromos Explorert, a Mustang Mach-E és E-Transit kisteherautót forgalmazza Európában, viszont a vártnál kisebb lelkesedés fogadja ezeket a modelleket, és az európai elektromosautó-piacon is egyre keményebb a verseny, így a márkánál már utaltak rá, hogy nem ragaszkodnak annyira mereven a 2030-as totális elektromos átálláshoz. Hiába, végső soron mindig minden a vásárlókon múlik.
Önvezető elektromos kamion
Az önjáró kamion alapjául szolgáló elektromos Freightliner eCascadia gyártása 2022-ben kezdődött, jelenleg már több tucat fuvarozó cégnél használják az Egyesült Államokban. A vontatóhoz számos akkumulátor- és hajtáslánc érhető el, 155, 220 vagy 230 mérföldes hatótávolsággal, és akár 90 perc alatt 80 százalékra tölthető akkumulátorral. Most pedig egy 4-es szintű önvezetésre képes - ez azt jelenti, hogy a teherautó a legtöbb vezetési helyzetet önállóan tudja kezelni, de a vezetőnek továbbra is a volán mögött kell ülnie - s zinte teljesen autonómnak számító példányt építettek belőle, amit demo járműként használnak.
A kamerák, lidar és radar érzékelők a szélvédő felett helyezkednek el, ahol védve vannak a sérülésektől és szennyeződésektől. Négy darab 12 voltos akkumulátor ad elegendő teljesítményt a megszakítás nélküli biztonságos működéshez. A Daimler szerint az autonóm eCascadia rövidebb, nem túl bonyolult útvonalakon remekül használható. Ilyenek a logisztikai központok közötti unalmas autópályaszakaszok - elsősorban jelenleg is erre fókuszál a fejlesztő cég a tesztek során. A Daimler Truck 2015 óta fejleszti és teszteli az önvezető technológiát, és 2027-ig 4-es színtű autonóm teherautókkal kíván piacra lépni.