A gépjárművezetés-oktatás dilemmái
Az oktatók gyakran a vizsgaútvonalak mentén képzik ki a vezetni tanulókat, azonban ez nem feltétlenül teszi őket felkészülté az önálló vezetésre. A „Gyorsan elfelejtjük a tanulóheteinket!” című cikk a KTI közlekedésbiztonsági oldalán Dr. Szőcs Károly, az E-Educatio Információtechnológia Zrt. vezérigazgatójának interjújára építve elemzi a gépjárművezető-képzés kihívásait és dilemmáit. A szakember elmagyarázza, hogy a vizsgaútvonalak kijelölésének célja az, hogy minél több kritikus forgalmi helyzetben felmérjék a vizsgázó tudását. És a vizsgaútvonalak fontosak, a valóságban előforduló helyzetek sokszínűsége miatt ez nem mindig elegendő. Az igazi vezetési rutin megszerzése nagyon fontos a gyakorlatban. A tapasztalatok szerint sok gépjárművezető gyorsan elfelejti, hogy valamikor ő is kezdő volt. Az oktatók és a közlekedők nagyobb megértést és türelmet tanúsítanának a kezdő gépjárművezetők iránt, ha azok nyíltan jeleznék, hogy még tanulnak.
A cikk bemutatja, hogy a tréningpálya használata hogyan segíthet a vezetési készségek fejlesztésében, különös tekintettel az extrém helyzetek kezelésére. Szőcs Károly kiemeli, hogy az autósoknak nagyobb figyelmet kellene fordítaniuk a kezdő vezetők támogatására és megértésére, és hogy a gépjárművezetőknek nyíltan kellene jelezniük, hogy még tanulnak és tapasztalatot szereznek.
Az egész cikk ITT elolvasható!
1, azaz egy okoszebrával bővül Magyarország!
Bár a gyalogos balesetek száma javuló tendenciát mutat, még mindig sok baleset történik kijelölt átkelőhelyeken. Ennek fényében a Generali a Biztonságért Alapítvány évek óta népszerűsíti az okoszebra programját, melynek keretében a lakosság szavazhat arról, hogy mely városban alakítsanak ki „okossá” egy iskola közelében található gyalogátkelőhelyet, – írja az Autószektor . Az okoszebrának nevezett átkelő egy olyan közlekedésbiztonsági rendszer, amely az útburkolatban elhelyezett aktív LED prizmák segítségével hívja fel a figyelmet a zebrára lépő járókelőkre.
A Rendőrség 2023-as adatai szerint a gyalogosokat érintő balesetek nagy része kijelölt átkelőhelyeken történik, ezért kiemelten fontos a zebrák láthatóságának növelése mind a gyalogosok, mind az autósok számára. A Generali kutatása szerint a lakosság nagy része támogatja az okoszebrák létesítését, hiszen ezek segítenek a gyalogosok biztonságos átkelésében és az autósok figyelmének felkeltésében.
Egyesületünk megjegyzése: Megítélésünk szerint minden iskola közelébe ilyen, vagy még „okosabb” zebrák kellenek, és bár a kezdeményezés jó, hogy legalább van, mégis kicsit nevetséges, hogy hírértéket képvisel, ha mindössze egyetlen településen telepítenek egy darab ilyen megoldású átkelőt. Egyesületünk szerint továbbá a gyalogátkelőket egységesíteni, amennyire lehet, országos szinten szabványosítani kellene, hogy a járművezetőben pavlovi reflexként kapcsoljon be a körültekintőbb vezetés igénye. Ugyanígy országos szinten szabályozni kellene az alsó- és középfokú oktatási intézmények előjelzését.
Közösségi sebességellenőrzés Angliában
A közösségi sebességellenőrzés (Community Speed Watch, CSW) a sebesség elleni küzdelem olyan megközelítése a helyi közösségekben, ahol az önkéntesek a helyi rendőrség támogatásával figyelik a járművek sebességét és jelentik a szabálysértő járműveket. Az angliai Staffordshire Egyetem értékelte a CSW hatékonyságát Gloucestershire-ben.
A résztvevők többsége úgy vélte, hogy a közösségi sebességellenőrzés pozitív hatást gyakorol a közösségére, egyetértett azzal, hogy a CSW fontos szerepet játszik a sebesség csökkentésében, és biztonságosabbnak érzi magát a közösségében, valamint szeretné, ha több ilyen tevékenységre kerülne sor. A nagy többség azt állította, hogy a közösségi sebességellenőrzés jelenléte lassabbá teszi a vezetést az adott területen, de a figyelmeztető leveleket kevésbé támogatták, de főleg azért, mert résztvevők közel fele szerint a figyelmeztető levelek túlságosan enyhék. Az elkövetők nagyobb mértékben támogatták a figyelmeztető leveleket. A legtöbb résztvevő egyetértett azzal, hogy a figyelmeztető levél megfelelő válasz a gyorshajtásra, és azt állította, hogy a figyelmeztető levél hatására változtatni akarnak a viselkedésükön, ahogyan a jövőbeni CSW-tevékenységek láttán is.
„Örökké együtt” – nyomasztó közlekedésbiztonsági rövidfilm Olaszországban
„Abban a reményben készítettem ezt a videót, hogy életek megmentését szolgálhatja; olyanokét, akik a fiatalságra jellemző mértéktelenség és energia miatt, amely sebezhetetlenné teszi az embert, nem tudják, hogy az élet milyen kényes, és milyen értékes a kapcsolatok és a szeretet hálója, amelybe beágyazódik” – mondta Domenico Costanzo, a rövidfilm rendező.
A videó ITT megtekinthető.
Képek: Autószektor, KTI, Staffordshire University