Ha belegondolunk, tiszta röhej, hogy egy-egy szűkebb sugarú kanyar előtt ugyanaz a 40-es, 50-es, 60-as sebességkorlátozó tábla vonatkozik a csurig rakott pótkocsis teherautóra és a 4x4-es sportkocsira, egy harmincéves, tízéves gumikon gördülő, 90 éves sofőr által vezetett ESP nélküli kiskocsira hóban és egy vadonatúj, minden létező menetbiztonsági elektronikával ellátott, reflexei teljes birtokában lévő fiatal sofőr által vezetett korszerű autóra nyári, száraz aszfalton egyaránt.
Pedig nem kellene, hogy ez így legyen. A leggyengébb sofőrök, legrosszabb úttartású járművek képességeire kalibrált sebességkorlátozó tábla helyett az útkezelő sok helyre kirakhatna a biztonságos sebességet ajánló táblát is, ha már van ilyen a KRESZ-ben. Nálunk az ilyen tábla sajnálatosan ritka jelenség, de vannak országok, ahol ezzel a lehetőséggel örvendetesen gyakran élnek is az útüzemeltetők. Ahogy erre nemrég egy családi autós túrán felfigyeltem, Csehország is ilyen ország:
A veszélyes kanyar, ha a belátás nem súlyosan korlátozott, tipikusan olyan forgalmi helyzet, ahol értelmetlen egységes sebességkorlátozást ráhúzni minden járműre. Csehországban ezt már felismerték az útkezelők
Végtelenül szimpatikus az is, ha egy település nem általános, túlzóan alacsony sebességkorlátozással keseríti minden járművezető, persze főleg a településen élők, ott gyakran közlekedők életét (mint például a szimbolikus jelentőségű vértesszőlősi 40, ahol az 1-es számú országos főutat lassítja értelmetlenül be a helyi szabályozás évtizedek óta), hanem csak Ajánlott sebesség tábla jelzi, hogy az utcák talán szűkebbek, a forgalom nagyobb lehet, mint más falvakban, városokban, és aki bizonytalan magában, inkább ne 50-re állítsa be a tempót
Ez is egy olyan kanyar, amit jó autóval, jó időben, jó látási viszonyok mellett a jelzett 50-nél bőven gyorsabban be lehet venni teljes biztonsággal, de a sebességi ajánlás jól jöhet az utat nem ismerő sofőröknek, esetleg esősebb, csúszósabb időben autózóknak
Nem túl gonosz fekvőrendőr és 30-as ajánlás: mennyivel európaibb ez így, mint a mifelénk oly gyakori futóműnek odavágó buktató egy rideg, éjjel-nappal, télen-nyáron, ha kell, ha nem hatályos piros karimás 30-as táblával
A családi páneurópai túraautónak egészen kiváló Nissan X-Trail tesztautónk, összkerékhajtással és új gumikkal egy nagyon vidéki cseh benzinkúton. Egy ilyen ügyes, okos, stabil, új autót vezetve az ember fejében folyamatosan ott villog a kérdőjel, hogy vajon miféle diagonálgumis, madzagfékes járművel közlekedhet az, aki a kanyarok, sztrádafelhajtók elé a gyakran szürreálisan alacsony sebességkorlátozó táblákat kihelyezte?
Az Ajánlott sebesség intézményével kapcsolatban egyébként sokszor hallottuk már azt a szomorú magyar útkezelői álláspontot, hogy egy ilyen táblának nálunk azért nincs értelme, mert paradox módon kellemetlen jogi következményeket húzhat az útkezelőre, ha kirakja a sebességcsökkentést ajánló táblát. Mivel ugyanis ez a tábla nem ró lassítási kötelezettséget a járművezetőre, ha netán a sebességgel összefüggő baleset történne egy ilyen helyen, az útkezelőt esetleg meghurcolhatná a bíróság, hogy ha úgy gondolta, hogy az adott helyen mondjuk 60-nal biztonságos menni, miért nem kötelező 60-as korlátozást rakott ki az ajánlás helyett?
Ami ebben a kifacsart érvelésben a legszörnyűbb: valós bírói gyakorlaton alapul. Ha például egy útépítésen felborul egy 60-as tábla, és baleset történik, az igazságszolgáltatás valóban hajlamos elmarasztalni az útkezelőt is, hiába elemi alapelv, hogy a járművezetőnek bármiféle tábla nélkül is mindig biztonságosan kell tudnia megválasztania a sebességét. Ez jogi nonszensz, valamint magyar valóság egyszerre.
Erre persze lenne megoldás. Már évek óta szorgalmazzuk a közlekedéspolitikai kormányzatnál, hogy az Ajánlott sebesség jelzés éppen úgy terheljen felelősséget a járművezetőre, mint a kötelező sebességkorlátozás. Így megmaradna a káposzta is, jóllakna a kecske is. A járművezetőknek sok-sok-sok helyen nem kellene értelmetlenül lelassítaniuk (vagy ami a sokkal gyakoribb: nem kriminalizálódnak, amikor ügyet se vetnek ezekre a túlzó táblákra), viszont kapnának egy jelzést arról, hogy valami miatt az adott ponton érdemes jobban odafigyelniük és igenis akár jó előre lassítaniuk is, ha nem ismerik a terepet. Ha ugyanis itt netán baj lesz, ők is hibásak lesznek, ha a javasolt, mindenki számára biztonságos tempónál gyorsabban gurultak.
Az Ajánlott sebesség intézményének aktív alkalmazása valamint az ehhez szükséges jogszabályi háttér megalkotása a Traffix.hu-t üzemeltető civil szervezetünk, az Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület legelső javaslata volt a két éve indult KRESZ-megújítási folyamatban.