A Maxus a sanghaji központú kínai SAIC autóipari óriásvállalat egyik márkája. Elsősorban haszonjárműveiről ismert, már ott, ahol egyáltalán ismert; ez eddig leginkább távol-keleti és arab piacokat jelentett. A brand európai terjeszkedése mostanában kezdődött, Magyarországon a Nissan és a szintén kínai Chery importjáért is felelős kereskedelmi vállalat, a Grand Automotive csapott le a márkaképviseleti jogokra. A Maxus termékportfóliója jelenleg egy dízel pickupból, egy kis elektromos és egy nagy dízel furgonból áll. Ez utóbbiból kértünk és kaptunk egy példányt, hogy megítélhessük, van-e félnivalója az európai piac jól bejáratott szereplőinek az új kihívótól. A válasz röviden: van.
Maxus Deliver 9. A Ford Transit, Fiat Ducato méretű kínai kishaszonjármű jelenleg furgonként két méretben, illetve platós, szimplakabinos teherautó változatban rendelhető. Az alapmodell dízelmotoros, elsőkerék-hajtású, de az autó készül hátsó ikerkerékkel, hátsókerék-hajtással, sőt: tisztán elektromos hajtással is
A tesztautó az L3H2 méretjelzésű modell, egyoldali tolóajtóval, hátsó oldalra nyíló ajtókkal. Méretei: 5940x2062x2535 mm. Létezik magasított verzió is (L3H3), felárért pedig kétoldali tolóajtóval is kérhető a kocsi
Négyhengeres, kétliteres dízelmotor ketyeg a Deliver 9 gépházteteje alatt, 148 lóerővel és 375 Nm-rel. A motor hosszirányba fordítva áll - ez magyarázza a csőrös formát
Végsebesség: 150 km/h. A váltó hatfokozatú, kézi kapcsolású
A fogyasztás egy ilyen autónál mindig tág tartományban mozog, nagyban függ a terheléstől, sebességtől. Amit mondhatunk 500 vegyes kilométer után: hol pakoltan, hol üresen, hol sztrádán, hol városban, hol országúton gurulgatva nálunk 8 liter alatt fogyasztott százon, ami kifejezetten jó érték
A Deliver 9 kellemes megjelenésű, első pillantásra leginkább a Ford Transitra emlékeztető formájú nagy, fehér furgon. Nincs a dizájban semmi idegenszerűség, aránytalanság, furcsaság az európai szemnek; tökéletesen belesimul a kategóriába. (Ez nem igaz a kisebb zárt rakterű Maxusra, az elektromos Deliver 3-ra, amiről optikailag üvölt, hogy nem idevalósi). A nagy Maxus, akárhol gurul vagy áll éppen, a magyar utcakép szerves része. Az ember tényleg csak akkor szúrja ki, hogy nahát, ez valami más, ha olyan elvetemült autóbuzi, mint például én is.
A kabinban is nagyon hasonló érzésekkel nézhetünk körül. Nahát, ez pont olyan, mint bármi más! Kormány, kormánygombok, váltó, klímakonzol, szellőzők, ülések, képernyő, menü: nagyjából minden ugyanúgy, mint a mai Ducato, Transit, Sprinter utasterében. Egyetlenegy dolog azért kicsit gyanús lehet; ilyen fényes, olcsó hatású trepnimintás pévécét szerintem csak egy kínai gyártó nem szégyell leragasztani egy furgon padlójára. Talán az a korai Dacia Loganokat idéző műanyagszag is ebből az anyagból jöhet, ami ha halványan is, de mindig ott lebeg a Maxus kabinjában.
Az üléskomfort, az anyagminőség, az ergonómia átlagos a Maxusban, olyan, mint az európai fehér furgonokban általában
Pár kis krómszegély, egy gondosan tervezett lyuggatású hangszórófedél és egy kis formai játék a műanyagokkal: ennyi és még pár apróság elég ahhoz, hogy a Maxus utasterének hangulata kellemes, barátságos, lakályos legyen
Érdekes, hogy a menüből hiányzik az Android Auto - van viszont Apple CarPlay
Mint minden ilyen furgonban, a Maxusban is panaszkodtak az utasok a túl meredek háttámlára
A padlóborítás csúnya, fénylő, olcsó hatású műanyag. Egy szőnyeggarnitúra már csak az esztétikum kedvéért is kell a Deliver 9-be
A dolgok működésével sincs a világon semmi baj. Minden kezelőszerv, gomb, tárcsa, a váltó, az ajtókilincs ugyanúgy működik, klattyan, fordul, mozdul, koppan, ahogy azt megszokhattuk a hasonló jellegű Fiatoktól, Peugeot-któl, Toyotáktól, vagy akár Merciktől. A klímakomfort kifejezetten jó, az audiorendszer akusztikája se rossz. Sehol nincs semmi különösebb extra, de nincs sehol semmilyen gyenge pont sem. Ha a GLS, Unix, DHL vesz majd ilyen kocsikat, a sofőrgárdában senkinek sem lesz majd oka lobbizni azért, hogy ne a kínai furgont kapja.
Kivéve, ha érzékeny a füle, vagy ha sokat kell sztrádán gurulnia. Mert a Maxus Deliver 9 nagy sebességnél zajosabb, mint várnánk. A szélzaj, gördülési zaj átlagos, de a motor hangja egyre jobban betolakszik a kabinba, ahogy emelkedik a tempó. Egzakt összehasonlítást más furgonokkal most hirtelen nem tudok tenni, de hogy ez az autó elsősorban autópályán hangosabb, mint amilyennek lennie illene, az egyértelmű.
Autópályán, 130-nál ennyit forog a kétliteres dízel
Vegyes üzemben, az idő harmadában autópályán 120-130-cal gurulva nyolc liter alatt maradt a fogyasztás. Ebben a méretben ez átlagos érték
Szűk helyen forgolódva sokat segít a magasra épített toltatókamera
A menürendszer felépítése logikus, a mai európai személyautókban oly idegesítő vezetőidegesítő rendszerek (teherautó lévén) nagyrészt hiányoznak a Maxus Deliver 9-ből, hála istennek
Egy nagy, fehér furgon rakterénél kevés unalmasabb dolgot tudok elképzelni - nyilván ez az oka annak, hogy elfelejtettem lefotózni üresen a 11,5 köbméteres teret. De hát tényleg nem is nagyon lett volna itt semmilyen érdekesség, minden olyan, amilyennek lennie kell. (Amire felfigyeltem: az alapáras kocsiban nem volt felcsavarozva a falakra a furgonoknál gyakran látható belső farostlemez burkolat. Ezt a filléres fejlesztést érdemes megcsinálni, ha valaki olyan billenékeny, nehéz cuccokat akar szállítani, ami megdőlve belülről megsértheti a vékony oldallemezeket.)
A hátsó ajtók könnyen nyílnak 180 fokig, az oldalsó tolóajtó is kis erővel nyitható-zárható, nyitott állásban rögzül, két LED-lámpa segíti az éjjeli pakolást, vannak a padlón rögzítőgyűrűk a spanifereknek. Aki látott már furgonrakteret, semmi újat nem látna a Maxus dobozában sem.
Megpakolva egy kislakásnyi bútorral: belül pont olyan a Maxus, mint bármelyik fehér furgon. Talán ezért is felejtettem el ennél az egynél több képet készíteni a raktérről
A hátsó dupla ajtó zsanérjai megtartják az ajtót 90 fokos nyitásban, de könnyen, extra reteszoldások nélkül továbbhajthatók 180 fokig
Az utastérben, ahogy ez általában jellemző a kategóriában, az utasülés ülőlapja alatt rejthetők el kíváncsi szemek elől a kisebb személyes holmik. Lehet még pakolni a tető alatti polcra: itt jó sok a hely, vagy az ajtózsebekbe: itt viszont kevés, egy másfél literes PET-palacknak már szűk a rés. Az emelő és a szerszámkészlet az utasoldali fellépő alatti zárt tárolóban lakik.
Egy ilyen munkagép vezetési élménye sokadlagos szempont a vásárlásnál, amit ebben a kategóriában eleve inkább hívnak eszközbeszerzésnek. Fogyasszon jól, legyen tartós, legyen ereje tartani a menetidőket, ne rongálja az árut - ezek a fontos dolgok egy ilyen kocsinál. Ezért is örömteli, hogy a dízel Maxus Deliver 9-et a szó klasszikus értelmében jó vezetni! A jellegzetesen hosszmotoros hangulató kis belengések gázadásra, a precíz kormányzás, a finom, de nem pontatlan felfüggesztés, az EURO 6 által még épp elviselhető mértékben fojtogatott, a lehetőségekhez képest azért rugalmas, a gázra jól reagáló motor élményt visz a melóba. Szerettem ezzel a hatméteres, 3,76 méter tengelytávú (!) szörnnyel járni-kelni.
Még jobban szerettem volna, ha a hátsókerék-hajtás örömét is megkapom, ami elérhető: létezik ilyen verzió, ezért is áll hosszában a motor. De van egy olyan érzésem, hogy a legnagyobb móka az elektromos Maxus lehet, aminek a jó végén hajt a 150 kilowattos villanymotorja, a kanyarokban pedig komoly stabilizáló hatása lehet a 88,5 kWh-s akkunak a kerekek között.
A hátsó tengely a fronthajtású alapmodellben; a rugózás is átlagos, terhelten finomabb, üresen keményebb
Lassan véget ér Európa beetetésének korszaka a kínai autóipar részéről. A személyautók piacán már elkezdhettünk hozzászokni, hogy ha jó, akkor a kínai autó se feltétlenül olcsó. A Maxus Deliver 9 importőre viszont még most is olyan ajánlattal indít, amire felkapja az ember a fejét: bevezető áron nettó 8 millió forint az L3H2 méretű furgon alapára. Ezt az árat talán úgy lőhették be, hogy a Toyota ProAce Max volt a viszonyítási alap, de még ennek a kocsinak is csak az L2H1, tehát egy mérettel a mi teszt-Maxusunk alatti, fél méterrel rövidebb, 10 köbméteres változata kerül nagyonakciósan nettó 8,2 millió forintba, 120 lóerős dízelmotorral.
Leginkább a Transitra emlékeztet a Maxus Deliver 9, de ha egymás mellé tesszük a két autót, jól látszik, hogy egyáltalán nincs szó másolásról
Engem tökéletesen sikerült meggyőznie egy országkerülő bútorfuvarozással: a Maxus Deliver 9 teljesértékű alternatíva a Nagy Fehér Furgonok hazai kínálatának
A többi versenyző közül néhány találomra válogatva: a hasonló méretű (bár mind kisebb a Deliver 9-nél) Citroën Jumper listaára 10,66, a Ford Transité 13,66, a VW Crafteré 12,2 millióról rajtol, de még az általában a konkureneknél olcsóbb Renault Masterének 11 köbméteres verziója is csak már akciósan kerül legkevesebb nettó 9,9 millióba. Az alapfelszereltség pedig jellemzően jóval az új kínai kihívóé alatt marad. A hazai importőr 5 év vagy 160 ezer kilométer gyártói garanciát hirdet az autóra, ami sok ügyfélnél eloszlathatja az ismeretlen márkával kapcsolatos aggodalmakat is!