Nem igazán az a pillanat a fénypontja egy családi autós kirándulásnak, amikor külföldön egyszer csak neked koccan egy másik autó, miközben állsz a zebránál, hogy átengedj egy gyalogost. De ha már úgy alakul, hogy mégiscsak meg kell lennie ennek a pillanatnak, kívánom minden kedves autóstársamnak, hogy Csehország legyen az a külföld, ahol egy ilyen gebasz megesik.
Miután elmászkáltunk Prágában egy napot, Drezda felé indultunk, hogy bejárjuk a Zwinger képtárát, ahonnan még jó pár száz kilométerre várt minket a következő Airbnb. Jómagam jártam már a Zwinger udvarában párszor az elmúlt néhány évtizedben, de hol árvíz volt, hol múzeumi szünnap, hol általános épület-rekonstrukció - valahogy sosem sikerült bejutnom, hogy a saját szememmel láthassam Raffaello viccesen unatkozó pofát vágó kis angyalkáit. És most se jutok, be, b@sszameg, gondoltam, amikor egy Litomerice nevű cseh városkában egyszer csak meglehetősen erőteljesen belénk csapódott egy másik autó, miközben egy zebra előtt állva épp elengedtem egy gyalogost.
Nem néz ki jól, de még a parkolószenzorok is működőképesek maradtak, a benyomódás mélysége pedig szerencsére nem ért el olyan szintet, hogy a hibrid Nissan akkumulátorát elérhette volna
A Fabia hasonló mértékben sérült, de a kár nyilván töredéke annak, amit az új Nissan javításáért számláz majd a szerviz
Kiszálltam, megnéztem - annyira nem volt vészes a helyzet, mint amennyire a puffanásból gondoltam, de azért törtek-szakadtak dolgok a Nissan X-Trail tesztautó hátsó lökhárítóján, és még a csomagtérajtó lemeze is sérült. Kiszállt az okozó is az öreg Skoda Fabia kombiból, én pedig láttam, hogy itt még haragudni se lesz kire úgy igazán. Egy nagyon durva műtét nyoma látszott a sofőr koponyáján, és ahogy mozgott szegény, olyat leginkább a Walking Deadben lehet látni. Az ember nem nagyon beszélt semmilyen olyan nyelven, amilyenen én, de elmutogattam neki, hogy menjünk arrébb kicsit, álljunk el a forgalom útjából, aztán onnan folytassuk a dolgot.
Előrébb gurultunk, lehúzódtunk, kiszálltunk. A skodás tessék-lássék próbálta megtudakolni, hogy nem lehetne-e valahogy egy kis pénzmozgással kettőnk közt elintézni a dolgot, de mondtam neki, hogy vir müsszen policáj anrufen, áj kolldöpolisz, mert az autó iszt niht májne, notmájn, áj níd péjpörz, papírenháben auf incident. Megértette, szomorúan bólogatott, majd beült a Skodába és standby állapotba kapcsolt: végülis nekem fontos a dolog, intézzem én. Hát jó, sóhajtottam, nézzük, mire megyünk ketten, a cseh hatóságok meg én.
Minden elképesztően flottul zajlott. Hívtam a 112-t, azonnal felvették, azonnal csehül is és angolul is köszöntek, kérdezték, hogy mi a baj. Inkább az angolt választottam, mert úgy tudok, csehül meg nem. Elmeséltem, hogy egy autóbalesetről van szó, de senki nem sérült meg, a forgalom is tud haladni, viszont nekem muszáj rendőri intézkedést kérnem, mert még más országokba is megyünk az autóval, és ilyenkor jobb, ha egy sima biztosítós papírnál, a kék-sárgánál több bizonyíték van az ember kezében arról, hogy miként is keletkezett a kocsin az a friss sérülés. Miután bediktáltam a címet egy közeli házszámtábláról, a diszpécser még annyit kérdezett, hogy nem folyik-e valami valamelyik kocsiból (nem folyt), majd mondta, hogy oké, értesíti a rendőrséget, ők pedig hamarosan jelentkeznek.
A helyszín visszanézve: én a körforgalomból kanyarodtam le a zebra felé a Nissannal (ahogy most a VW), megállva elengedtem egy gyalogost a zebrán. A Skoda a korforgalom peremén lévő, az azonnali jobbra kanyarodást egyszerűsítő kanyarodósávból érkezett (ahol most a Transit van) és puffant a már álló Nissanba. Hogy miért nem vette észre a böhöm nagy X-Trailt, nem értem, de lehet, hogy a szemre nem túl rózsás általános egészségi állapota miatt egyszerűen nem volt képes időben átlépni a fékre a gázról a sofőr
Azonnal arrébb gurultunk, és úgy álltam le az út szélén, hogy ne akadályozzuk a forgalmat, amíg tart majd az ügyintézés. Vita egy pillanatig se volt: ebben a helyzebtne nem kérdés, ki hibázott
25 perc elteltével kezdtünk el komolyabban gondolkodni azon, hogy oké, jelentkeznek a rendőrök, de nem mondjuk majd holnapután? Felhívtam tehát a cseh rendőrség közvetlen számát (158), ahol egy angolból már jóval kevésbé felkészült, de segítőkész hang azt mondta, hogy mindenképp a 112-nél érdeklődjek. Érdeklődtem is, és megnyugtattak, hogy "the police is on its way" - a rendőrség már úton van. Öt perc múlva tényleg meg is érkezett a gyönyörűszép 4x4-es VW Multivan, felkapcsolta a kék hangulatvilágítást és megállt a mi kis szomorú konvojunk előtt az út szélén.
Egy fiatal, angolul ha nem is jól, de kielégítően beszélő és egy erősen középkorú, angolul semmit nem tudó, de nagyon vidám rendőr szállt ki a kocsiból. Odasétáltam én is, odabukdácsolt a szegény károkozó is és kezdetét vette a nagyon profi, nagyon tárgyilagos, nagyon nyugodt intézkedés. Fújtunk szondát (0,0 mindenkinél), adtunk igazolványt, elmeséltük, mi történt, elmagyaráztam, hogy miért nem volt nekem elég a biztosítós kárbejelentő, a fiatal srác bólintott, hogy ez így oké, és elmondta, hogy kb. 20 perc lesz az egész móka. Ő elkezdte írni a Multivanban, amit kell, az idősebb pedig akkurátusan lejárta a terepet egy kis távolságmérő kerékkel. Még volt egy pont az ügymenetben, amitől picit féltem, de amikor a rendőr megkérdezte, hogy nálam van-e a zöldkártya, én pedig mondtam, hogy nincs, de mit tesz isten, szakmámnál fogva tudom, hogy nem is kell, mert van egy egységes EU-s nyilvántartás, amire nekik is rá kell látniuk, megint csak bólintott - igazam van.
És tényleg pont húsz perc telt el, mire megkaptam a két nyomtatott oldalt, ugyan csehül, de a telefonos Google Fordító korában már az ilyesmi se jelent semmilyen problémát. A Skodának szerencsére volt érvényes kötelezője, de a cseh biztosítóval nekünk nem lesz dolgunk: ilyen esetekben a hazatérést követően a MABISZ-szal kell felvenni a kapcsolatot, ők mondják meg, hogy melyik hazai cég a kinti biztosító itthoni társbiztosítója, amely nemzetközi megegyezések szerint intézi majd a Nissan kárügyintézését. (Az én esetemben persze ez már az importőr dolga - elnézést, kedves Grand Automotive, de igazán nem tudtam semmit tenni a zebra előtt állva a baleset elkerüléséért.)
Itthon elintéztük volna a kék-sárga bejelentőlappal, de külföldön mindig érdemes ilyen esetben rendőri intézkedést kérni, mert a sérült autó gyanús lehet más helyen, más időben más hatóságoknak
Az összkerékhajtású Multivan talán nem a legjobb elfogóautó, de mindenhová eljutni képes mobil irodának kiváló
Egy dologra voltam még kíváncsi, mielőtt elköszöntem volna a rendőröktől: mennyire bírságolták meg a skodást a baleset okozásáért? Na, Kedves Olvasó, van kedved tippelni? Magyarországon ugye a minimális helyszíni bírság bármiféle közlekedési szabálysértésért a megállási tilalmak megszegését leszámítva ma már 24 ezer forint, ennyibe kerül mondjuk átlépni egy záróvonalat. Szóval mennyi lehet egy cseh koccanás? 50 ezer forint? Százezer? Kétszáz?
A helyes válasz: 500 cseh koronás bírságot kapott a skodás, amiért nekem jött. Ez mai árfolyamon 8084 (nyolcezer-nyolcvannégy, tehát nem nyolcvan, hanem nyolc!) forint. Bizonyára ennyivel gazdagabbak a magyar autósok a cseheknél!
Zárszóként még egy gondolat: ez a kis kaland is rámutat arra a nagyon kellemetlen jelenségre, amit mintha nem igazán akarna tudomásul venni az európai közlekedéspolitika. Szóval hogy mint oly sokszor, igazából mint az esetek túlnyomó többségében, ebben a balesetben sem a könnyen mérhető, könnyen bírságolható, örök mumusnak kikiáltott gyorshajtás volt a baleset oka, hanem a járművezetésre eleve nem alkalmas sofőr! Aki tényleg meg akarja előzni a közlekedési baleseteket, de nem azzal a primitív, a közlekedők részéről elfogadhatatlan módszerrel, hogy a röhejes vánszorgásig lassítja le a forgalmat, annak sajnos olyan komplikált kérdésekkel is foglalkoznia kellene, hogy például szabad-e egyáltalán vezetni engedni olyan embereket, akik ilyen-olyan, jelen esetben egészségügyi okból egyszerűen nem képesek időben megállni egy már álló autó mögött a forgalomban. Lehet traffipaxokat telepíteni meg teljesen életszerűtlen 30-as táblákkal végképp elkomolytalanítani a forgalom szabályozóeszközeit, de ez egy idő után már nem más, mint kontraproduktív látszatmegoldás a közúti közlekedés valódi problémáinak valódi kezelése helyett.