Hosszabb menetidőre számítsanak azok, akik a horvát tengerpartok felé utaznak, sőt hatalmas sorokra is fel kell készülni, főleg a Split feletti szakaszokon. Lejjebb, Ploce felé már kisebb forgalom lehet.
A horvát közeledési szakembereket is meglepte a szokatlanul erős júniusi forgalom, mely miatt az autópályákat használók nagy részének az átlagosnál több órára volt szükségük ahhoz, hogy elérjék a tengert, vagy onnan visszafelé autózznak – írja a horvátországi Jutarnji List . Az idei év első hat hónapjára vonatkozó forgalmi adatok elemzése azt mutatja, hogy a torlódások legfőbb oka a gépjárművek számának óriási növekedése: idén júniusban 586 917-tel több jármű haladt át az ország összes autópályáján, mint tavaly júniusban. Az idei év első hat hónapjában 44 480 545-ször használták járművek a pályákat, 4,3 millióval többször, mint tavaly ugyanebben az időszakban.
Ennek – a lapnak nyilatkozó közlekedési szakemberek szerint – több oka is van: déli szomszédunk schengeni csatlakozása, az euró bevezetése, a közel-keleti háború, valamint a görögországi hőség és erdőtüzek. Tehát leginkább ezek a tényezők terelték Horvátország felé a turistákat, de legutóbb a Telex arról írt, hogy a hazai tengereiket drágálló olaszok is szívesebben utaznak külföldre.
A szakemberek azt is kiemelik, hogy a forgalmi dugókról – a járművek megnövekedett száma mellett – a járművezetők is tehetnek, és kialakulhatnak a fantomlassulások és fantomleállások. Ez akkor történik, amikor például egy kamion elkezdi előzni a másik, nála alig lassabb kamiont, így mögöttük hosszan feltorlódhat a kocsisor. De állítólag a túl gyorsan haladó autósok is okozhatnak fantomleállásokat, ha a forgalom sűrűsége miatt elkezdenek hirtelen fékezni. Ilyenkor a leállás hátrafelé hullámzik és a tempó akár 20 km/h sebességre csökken – elemzéseik szerint.
Sokat javítana a helyzeten, ha a leváltanák a fizetőkapus rendszert, viszont akkor – mivel a kilométeralapú rendszert naná, hogy meg akarják tartani, hiszen nagyobb bevétel – mindenkinek előre feltölthető kütyüt kellene beszereznie a tervek szerint. Viszont ez legkorábban 2026-tól várható. Az autópályakezelő Hrvatske Autoceste ellenben már bejelentette, hogy ismét van – július 1-jétől szeptember 30-ig – nyári tarifa, mely az egyéb időszaki áraknál 10 százalékkal magasabb. Ez a szezonális emelés a buszokat, kamionokat nem érinti.