Ezért kell bekötni magad: elsőkézből egy durva balesetről

baleset

Saját (szerencsére nem túlságosan saját) tapasztalatból írok most, ebben a bejegyzésben egy komoly balesetről számolok be nektek, még komolyabb tanulsággal. Természetesen itt nem rendőrségi helyszínelést vagy nyomozást folytatunk és nem is felelősöket keresünk, magát az esetet is inkább csak azért részletezem, hogy legyen némi képetek a körülményekről. Egy párhuzamos közlekedésre alkalmas útszakaszon történt a baleset, sötétedés után. Egy kereszteződéshez érkezve vártunk a jelzőlámpára, én a legbelső sávban álltam. Amikor a lámpa zöldre váltott, teljesen szabályosan elindult mindenki. Velem azonos irányban, ám az úttest jobb oldalán, a legszélső sávban haladt egy ezüst színű, 2011-ben gyártott Audi A7. Amit viszont senki sem vett időben észre, hogy a piroson keresztben még áthajtott egy 2017-es, fekete színű Audi A6 kombi, világítás nélkül, tetemes sebességgel, mondván, hogy ő még átér az induló sor előtt. A matek azonban nem adta ki, és mivel a belső sávokban haladóknak - velem együtt - még sikerült kikerülni a semmiből előtűnő A6-ost, a fekete kombi a 12 éves A7 bal oldalába csapódott be.

Audi A7 beltér baleset után

Szerencsére a 12 év használat és degradálódás ellenére az A7 minden egyes biztonsági rendszere működésbe lépett. Az övfeszítő behúzta az ülésbe a sofőrt, a légzsákok rendeltetésszerűen nyíltak és "elkapták" a vezetőt, a baleset után pedig nem csak a vészvillogót kapcsolta be, de még az ablakokat is lehúzta az autó, hogy megkönnyítse a kijutást. A fiatal, vétlen sofőr kisebb horzsolásokkal megúszta a balesetet, a telefonja pedig automatikusan hívta a segélyhívót, így gyorsan el tudott indulni a segítség. Természetesen amint felfogtam a történteket odasiettem az egyértelműen totálkáros A7-hez. A diszpécser épp a pontos a pontos helyszínre kérdezett rá, amikor felfigyeltünk a vétkes autó sofőrjére, aki a vétlen fiatalembernél jóval komolyabb sérülésekkel szállt ki hat évvel újabb és elméletileg jóval biztonságosabb Audijából, ami ráadásul a gyűrődőzónák szempontjából is kedvezőbb irányból kapta az ütést. Az autóhoz lépve ért a sokk: amíg a tizenéves A7 biztonsági rendszerei egytől egyig működésbe léptek, addig a biztonsági extrákkal teletömött, használtan is közel tízmilliós A6 belterében semmi sem utalt a balesetre.

Audi a6 beltér

Nem nyíltak a légzsákok, nem lógtak az övek, nem aktiválódott semmilyen vészhelyzeti üzemmód, és így tovább. Alább láthatjátok, hogy nézett ki az A6 műszerfala a baleset után. Ezért azonban egyáltalán nem az Audi a hibás, hanem kizárólag a sofőr, aki nem volt bekötve. 

Bizony, ha nem kötöd be magad, akkor konkrétan minden biztonsági rendszerről lemondasz, amikért egyébként súlyos milliókat fizettél!

 Ez természetesen nem az autógyártók pitiáner bosszúja, hanem az a tény, hogy a biztonsági öv az alapja minden ilyen rendszernek. A légzsákokat ugyanis arra tervezték, hogy megvédjék a további sérülésektől azt az utast, akit az öv az ülésbe húzott, vagy régebbi modellek esetén csak egyszerűen a helyén tartott. Amennyiben nem vagy bekötve és előre repülsz, úgy még akár több kárt is okozhatnának a különböző biztonsági kütyük, mint hasznot. Hiszen ha nem lassít le, nem fog meg az öv, nem egy álló tárgyba fejelsz majd bele, hanem egy akár 50 km/órával szembe érkező, a felfúvódástól még kőkemény légzsákba, illetve egy esetleges automata vészfékezésnél a nem bekötött, éppen máshová koncentráló sofőr könnyedén kicsúszhat az ülésből és elveszítheti a kontrollt az autó felett. Bizony, deaktiválódik (pontosabban nem aktiválódik) a legtöbb intelligens biztonsági rendszer is, ha nem vagy bekötve, az automatikus övfeszítőket és az automatikusan ülésbe rántó biztonsági öveket pedig valószínűleg nem kell megmagyarázni, hogy miért válnak ilyenkor haszontalanná. A példánkhoz visszatérve tehát: az Audi A6 sofőrje nem volt bekötve, ezért először a kormányt, majd a szélvédőt fejelte meg.

megfejelt szélvédő

A sok biztonsági extra úgy van kitalálva, hogy egymásra épülő rendszerként sokszorozzák meg a túlélési esélyt. A példaként szolgáló balesetnél aligha lehetne jobb szemléltetés erre: hiába ült az egyik legújabb és legbiztonságosabb Audiban a balesetet okozó sofőr, ráadásul a lehető legveszélytelenebb módon, teljesen frontálisan ütközött, végül őt kellett kórházba szállítani, mert nem volt bekötve. Ezzel szemben a 12 éves, már lejárt szavatosságú légzsákokkal és elavult biztonsági rendszerekkel szerelt Audi A7 (amely egy jelenlegi újratesztelés során valószínűleg 0 csillagra vizsgázna a modern törésteszt-feltételekkel) egy-két horzsolástól eltekintve megmentette a sofőrjét. Ha még egy lépéssel messzebbre állunk, akkor természetesen én jártam a legjobban a 23 éves Audival, mert sikerült elkerülnöm a balesetet, és így engem még anyagi kár sem ért, de ennyi erővel odáig is vissza lehetne menni, hogy akkor ki sem szabad lépni az ajtón, nehogy bajunk essen. A helyes tanulságért azonban nem kell visszamenni Ádámig és Éváig: az ütközés pillanatában még én magam is nagyobb biztonságban voltam, mint a vétkes sofőr, hiszen be voltam kötve, és ezért rám is 6 légzsákkal több vigyázott, mint a 17 évvel újabb, ugyanolyan márkájú és típusú autó sofőrjére.

totálkárosra tört audi

Arról persze már nekem is csak sejtéseim lehetnek, hogy miként sikerült egy ennyire túlbiztosított, minden problémáért csilingelő és figyelmeztetéseket feldobáló autóban nem csak biztonsági öv nélkül, de még mellé kikapcsolt világítással is közlekedni órákkal sötétedés után, így ebbe a kérdéskörbe már nem is mennék bele. A lényeg, hogy nem számít, mennyi időre, milyen távolságra és mekkora tempóval kívántok autózni: akár utasként, akár sofőrként be kell kötnötök magatokat, ha nem szeretnétek egyből deaktiválni szinte az összes drága  biztonsági rendszert az autóban. Ha mégis úgy döntötök, hogy öv nélkül utaztok, akkor pedig legyen egyértelmű, hogy milyen árat kell fizetni ezért a döntésért, még akkor is, ha ti mindent jól csináltok és "csak" valaki más hibázik az utakon.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás zöld természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz autóút M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Spanyolország tél kamion Hollandia kaiyun autópálya kgfb szabály biztosítás közvilágítás gyalogos Berlin 112 terepjáró járda felújítás Lime dízel korlátozás 5g M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi Párizs utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár szabálytalanság balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Európa Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség közlekedési lámpa önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó kresz tábla útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás fekvőrendőr alkohol felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma büntetőpont irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED Budapest horvátország karbantartás útépítés tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás tesla statisztika párásodás e-roller BKK motor agresszió Ausztrália lakat elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó lightyear teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény ORFK záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli túlkorlátozás prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom iskola veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment BYD figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép oktatás fényszóró gyermekülés németország kínai autó közlekedési morál ADAC Svédország dugó szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem figyelemelterelés 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép Rosenbauer forgalomirányítás torlódás asszisztens elakadás baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag benzinkút amerika láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Franciaország Japán látási viszonyok fizető parkolás motorosok ittas vezetés zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor gyorshajtás képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid repülő autó antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország ferihegy mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés elektromos autó európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 SeaLion 7 kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár roller parkolás halálos baleset hatótáv mobilozás magyarország mozdony sebesség Ausztria sebességkorlátozás mobiltelefon pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev kresz büntetés traffipax dekor bírság ötlet balesetmegelőzés világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal elektromos bicikli Norvégia stressz jég téli felkészülés közlekedésbiztonság úthenger fűnyíró

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ