Saját (szerencsére nem túlságosan saját) tapasztalatból írok most, ebben a bejegyzésben egy komoly balesetről számolok be nektek, még komolyabb tanulsággal. Természetesen itt nem rendőrségi helyszínelést vagy nyomozást folytatunk és nem is felelősöket keresünk, magát az esetet is inkább csak azért részletezem, hogy legyen némi képetek a körülményekről. Egy párhuzamos közlekedésre alkalmas útszakaszon történt a baleset, sötétedés után. Egy kereszteződéshez érkezve vártunk a jelzőlámpára, én a legbelső sávban álltam. Amikor a lámpa zöldre váltott, teljesen szabályosan elindult mindenki. Velem azonos irányban, ám az úttest jobb oldalán, a legszélső sávban haladt egy ezüst színű, 2011-ben gyártott Audi A7. Amit viszont senki sem vett időben észre, hogy a piroson keresztben még áthajtott egy 2017-es, fekete színű Audi A6 kombi, világítás nélkül, tetemes sebességgel, mondván, hogy ő még átér az induló sor előtt. A matek azonban nem adta ki, és mivel a belső sávokban haladóknak - velem együtt - még sikerült kikerülni a semmiből előtűnő A6-ost, a fekete kombi a 12 éves A7 bal oldalába csapódott be.
Szerencsére a 12 év használat és degradálódás ellenére az A7 minden egyes biztonsági rendszere működésbe lépett. Az övfeszítő behúzta az ülésbe a sofőrt, a légzsákok rendeltetésszerűen nyíltak és "elkapták" a vezetőt, a baleset után pedig nem csak a vészvillogót kapcsolta be, de még az ablakokat is lehúzta az autó, hogy megkönnyítse a kijutást. A fiatal, vétlen sofőr kisebb horzsolásokkal megúszta a balesetet, a telefonja pedig automatikusan hívta a segélyhívót, így gyorsan el tudott indulni a segítség. Természetesen amint felfogtam a történteket odasiettem az egyértelműen totálkáros A7-hez. A diszpécser épp a pontos a pontos helyszínre kérdezett rá, amikor felfigyeltünk a vétkes autó sofőrjére, aki a vétlen fiatalembernél jóval komolyabb sérülésekkel szállt ki hat évvel újabb és elméletileg jóval biztonságosabb Audijából, ami ráadásul a gyűrődőzónák szempontjából is kedvezőbb irányból kapta az ütést. Az autóhoz lépve ért a sokk: amíg a tizenéves A7 biztonsági rendszerei egytől egyig működésbe léptek, addig a biztonsági extrákkal teletömött, használtan is közel tízmilliós A6 belterében semmi sem utalt a balesetre.
Nem nyíltak a légzsákok, nem lógtak az övek, nem aktiválódott semmilyen vészhelyzeti üzemmód, és így tovább. Alább láthatjátok, hogy nézett ki az A6 műszerfala a baleset után. Ezért azonban egyáltalán nem az Audi a hibás, hanem kizárólag a sofőr, aki nem volt bekötve.
Bizony, ha nem kötöd be magad, akkor konkrétan minden biztonsági rendszerről lemondasz, amikért egyébként súlyos milliókat fizettél!
Ez természetesen nem az autógyártók pitiáner bosszúja, hanem az a tény, hogy a biztonsági öv az alapja minden ilyen rendszernek. A légzsákokat ugyanis arra tervezték, hogy megvédjék a további sérülésektől azt az utast, akit az öv az ülésbe húzott, vagy régebbi modellek esetén csak egyszerűen a helyén tartott. Amennyiben nem vagy bekötve és előre repülsz, úgy még akár több kárt is okozhatnának a különböző biztonsági kütyük, mint hasznot. Hiszen ha nem lassít le, nem fog meg az öv, nem egy álló tárgyba fejelsz majd bele, hanem egy akár 50 km/órával szembe érkező, a felfúvódástól még kőkemény légzsákba, illetve egy esetleges automata vészfékezésnél a nem bekötött, éppen máshová koncentráló sofőr könnyedén kicsúszhat az ülésből és elveszítheti a kontrollt az autó felett. Bizony, deaktiválódik (pontosabban nem aktiválódik) a legtöbb intelligens biztonsági rendszer is, ha nem vagy bekötve, az automatikus övfeszítőket és az automatikusan ülésbe rántó biztonsági öveket pedig valószínűleg nem kell megmagyarázni, hogy miért válnak ilyenkor haszontalanná. A példánkhoz visszatérve tehát: az Audi A6 sofőrje nem volt bekötve, ezért először a kormányt, majd a szélvédőt fejelte meg.
A sok biztonsági extra úgy van kitalálva, hogy egymásra épülő rendszerként sokszorozzák meg a túlélési esélyt. A példaként szolgáló balesetnél aligha lehetne jobb szemléltetés erre: hiába ült az egyik legújabb és legbiztonságosabb Audiban a balesetet okozó sofőr, ráadásul a lehető legveszélytelenebb módon, teljesen frontálisan ütközött, végül őt kellett kórházba szállítani, mert nem volt bekötve. Ezzel szemben a 12 éves, már lejárt szavatosságú légzsákokkal és elavult biztonsági rendszerekkel szerelt Audi A7 (amely egy jelenlegi újratesztelés során valószínűleg 0 csillagra vizsgázna a modern törésteszt-feltételekkel) egy-két horzsolástól eltekintve megmentette a sofőrjét. Ha még egy lépéssel messzebbre állunk, akkor természetesen én jártam a legjobban a 23 éves Audival, mert sikerült elkerülnöm a balesetet, és így engem még anyagi kár sem ért, de ennyi erővel odáig is vissza lehetne menni, hogy akkor ki sem szabad lépni az ajtón, nehogy bajunk essen. A helyes tanulságért azonban nem kell visszamenni Ádámig és Éváig: az ütközés pillanatában még én magam is nagyobb biztonságban voltam, mint a vétkes sofőr, hiszen be voltam kötve, és ezért rám is 6 légzsákkal több vigyázott, mint a 17 évvel újabb, ugyanolyan márkájú és típusú autó sofőrjére.
Arról persze már nekem is csak sejtéseim lehetnek, hogy miként sikerült egy ennyire túlbiztosított, minden problémáért csilingelő és figyelmeztetéseket feldobáló autóban nem csak biztonsági öv nélkül, de még mellé kikapcsolt világítással is közlekedni órákkal sötétedés után, így ebbe a kérdéskörbe már nem is mennék bele. A lényeg, hogy nem számít, mennyi időre, milyen távolságra és mekkora tempóval kívántok autózni: akár utasként, akár sofőrként be kell kötnötök magatokat, ha nem szeretnétek egyből deaktiválni szinte az összes drága biztonsági rendszert az autóban. Ha mégis úgy döntötök, hogy öv nélkül utaztok, akkor pedig legyen egyértelmű, hogy milyen árat kell fizetni ezért a döntésért, még akkor is, ha ti mindent jól csináltok és "csak" valaki más hibázik az utakon.