Nemrég Barcelonában jártam egy autóbemutató, két új Cupra menetpróbája kapcsán. A katalán főváros gyakran elővett helyszíne ezeknek az eseményeknek, de maga a program, a tesztút a legtöbbször gondosan elkerüli magát a tényleges várost, hogy ne a dugókra, a zsúfolt forgalomra, hanem inkább az új modellre koncentrálhassanak az újságírók. Most ellenben a belvárosban is gurultunk egy kicsit, majd egy hosszú sétára is volt idő Barcelona közepén. Nagy meglepetésemre a már bőven zajló idegenforgalmi szezon dacára nyugis, szellős utcaképeket láttunk. Mindenhol remekül lehetett közlekedni, sehol nem blokkolták le az életet feltorlódott turisták. Több érdekes kis hülyeséget is lefotóztam, ezekből mutatom most az első kettőt: egy ritka forgalomszabályozási megoldást, ami hasznosnak tűnt, valamint egy sajnos egyre gyakoribbat, aminek, mint korábban már oly sok más városi utcában, itt sem láttam semmi értelmét, mégis megállíthatatlanul terjed Európa-szerte.
A Bercelonából az El Prat reptér felé (illetve onnan a belvárosba) vezető (egyik) főút, az Avenida Diagonal a maga 2x3 sávjával se mindig elég széles az autóforgalom zavartalan vezetéséhez. És mégis elég széles lehet úgy, hogy a középső sávok iránya a járművek időszakosan változó áramlataihoz igazodik:
A forgalomfüggő irányok kijelölését Budapesten is el tudnánk képzelni néhány fontosabb ingázó- vagy tranzitúton, bár ehhez komoly átépítésekre lenne szükség, és hát a jelenlegi városvezetés amúgy sem barátja a "városi autósztrádáknak" - még akkor sem, ha érdekes módon pont az egyik, a fővárosi önkormányzat szakemberei által oly gyakran emlegetett európai mintavárosból hoztam ezeket a képeket...
A fenti Google Street View képen azért jobban látszik a rendszer: a változó irányú sávokat kettős nyilas felfestés jelöli, az út feletti forgalomirányító készüléken pedig piros X jelzi, ha nem mehetünk rá a sávra, zöld nyíl, ha igen.
A Szentendrei, Váci, Budaörsi, Üllői, Nagykőrösi, Gyömrői út (a teljesség igénye nélkül) hatékonyabban vezethetné el az időszakosan más-más irányból erősebb forgalmat ilyen változó iránykapacitással. Ha a reggeli befelé tartó forgalmon a városközpont felé torlódó-lassuló forgalom miatt nem is sokat segítene a több sáv a főutakon, megítélésünk szerint a város délutáni kiürítése sokkal gyorsabb és hatékonyabb lehetne, ha ilyenkor több sáv vinné ki az autókat az M0, M1/M7, M2, M3, M4, M5 illetve az agglomeráció felé.
Annál gyakrabban emlegetett, Barcelona kapcsán is sokszor előhozott Jó Gyakorlat a kisebb utcák 30-as korlátozása, a néha valós, de sokszor csak vélt kerékpáros forgalom védelme, biztonsága érdekében. Erről is hoztam pár képet, ami inkább Rossz Gyakorlatnak tűnik. Ahogy sok helyen, sok időszakban Budapesten, úgy láthatólag gyakran Barcelonában is inkább csak vágyott, ködös vízió a sok-sok békés, boldog városi biciklis képe, semmint valóság. Ottjártunkkor, egy június végi hétköznapon már szinte gyanúsan kevés volt a bringás a városban. A sok autós, motoros és gyalogos mellett néhány villanyrolleres és tényleg alig csak néha egy-egy biciklis rótta az utakat. Ennek ellenére a fantom-bringások nem létező hadainak vélelmezett biztonsága itt is sok úton lassítja le indokolatlanul a ténylegesen létező gépjárműforgalmat:
A legvisszásabb értelmetlen 30-azást, bringaút-festést egy olyan mellékutcában láttam, ami már csak iszonyú meredeksége miatt is teljesen valószerűtlen biciklis-terep - ráadásul kétsávos és egyirányú, tehát ha lenne is itt biciklis, akkor is gond nélkül el tudna mellette menni irdatlan oldaltávolsággal is az autóforgalom. Íme, Barcelona Kiscelli útja, egyirányúsítva, nem létező biciklisekre optimalizálva: