Nő a balesetek száma az elektromos bringákkal
Az elmúlt években megnőtt az elektromos biciklikkel kapcsolatos balesetek száma, ellentétben a hagyományos kerékpárokkal, ahol a számok csökkenő tendenciát mutatnak.
Az e-bringákkal kapcsolatos balesetekben érintett 45 év alattiak száma nőtt leginkább – ez derül ki a német Szövetségi Statisztikai Hivatal tanulmányából, melyet a Zeit Online idéz. Ez a korosztály az e-bringákkal történt balesetek 31,2 százalékát okozta 2023-ban. Ez 2014-ben még 10,7 százalék volt. Az idősebbek körében azonban csökkenő tendenciát mutat: a 2014-es 54,5 százalékkal szemben 2023-ban a 65 év feletti korosztályban már csak 30,1 százalék lesz a balesetet szenvedők aránya.
A szövetségi hivatal a változás fő okaként az elektromos kerékpárok növekvő népszerűségét említette, hiszen a 2014-es 3,4 százalékkal szemben 2022-re 15,5 százalékra emelkedett az e-bringák száma a magánháztartásokban (Németországban). A növekvő népszerűséggel együtt a balesetek összlétszáma is meredeken emelkedett az elmúlt években. Mintegy 23 900 sérüléssel járó balesetet regisztráltak 2023-ban. Ez tizenegyszer annyi, mint 2014-ben, amikor mintegy 2200 balesetet jelentettek.
A nem motorizált kerékpárok esetében más a helyzet: a balesetek száma a 2014-es 76 600-ról tavaly 72 200-ra csökkent. 2023-ban a balesetekben érintettek több mint fele 45 év alatti volt, míg minden hatodik sérült 65 év feletti.
Az osztrák városok szabadabban szórhatják a 30-as táblákat
A települések és városok a jövőben könnyebben vezethetnek be sebességcsökkentést Ausztriában. A jogszabályi változások a tervek szerint július elsején lépnek hatályba – írja az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács .
Ausztriában eddig is lehetőségük volt a városoknak és az önkormányzatoknak sebességkorlátozásokat megállapítani. Ennek előfeltétele azonban kiterjedt jelentés készítése volt, amelyben nagyon bürokratikus módon kellett megindokolni a sebességcsökkentés szükségességét.
A közúti közlekedési szabályok módosítása a következő változást hivatott hozni: a jövőben az illetékes közúti hatóság csökkentheti a megengedett legnagyobb sebességet olyan helyi területeken és utakon, ahol különleges védelmi igény van, például iskolák, óvodák, szabadidős létesítmények vagy játszóterek, kórházak vagy idősek otthona előtt. Az egyetlen követelmény: az intézkedésnek alkalmasnak kell lennie a közúti biztonság növelésére, különösen a gyalogosok vagy kerékpárosok számára.
Általánosságban a sebességkorlátozások érvényesítésének folyamatát is kevésbé bürokratikussá teszik. A jövőben az osztrák települési közösségek maguk is végezhetnek radarellenőrzéseket!
Kutyával utazni – a láda/ketrec a legjobb megoldás
Legyen szó akár egy gyors útról az állatorvoshoz, akár egy nyaralásról: ha a kutya az autóban van, mindig jól el kell biztosítani. Ellenkező esetben nagy a sérülésveszély, az állat és a többi utas számára is – figyelmeztet a németországi R+V Biztosító információs központja.
Elég a hirtelen fékezés, és ha a kutya nincs megfelelően rögzítve, akkor a járművön keresztül átrepülhet. „Ekkor súlyosan megsérülhet” – mondja Stefanie Simon, az R+V Biztosító kutyakiképzője és szakértője: „A kutyák is veszélyes ’lövedékké’ válhatnak, és megsebesíthetik az autóban ülőket.” Ráadásul a kutyák az előre nem látható helyzetekben könnyen pánikba eshetnek, és elvonhatják a járművezetők figyelmét.
Ezért a kutyákat még a rövid utakon is biztosítani kell. A legbiztonságosabb megoldás mindenki számára a csomagtartóban elhelyezett láda. „A csomagtartóba rögzített fém modellek a legjobbak” – mondja Stefanie Simon. A ládák szakkereskedőknél kaphatók, de egyes járműgyártók opcionális extraként is kínálják őket. A dobozok nemcsak baleset esetén nyújtanak biztonságot, hanem az autóból kiszálláskor is, és „ez megakadályozza, hogy a kutyák a csomagtérfedél kinyitásakor az útra ugorjanak”. A dobozt célszerű és humánus dolog puha párnával kibélelni, hogy védjen a hideg ellen és tompítsa az ütődést.
Ha a kutya kisebb vagy hajlamos a megfázásra, a ládát a hátsó lábtérben vagy a hátsó ülésen is elhelyezhetjük. Léteznek erre a célra szövetből készült ládák: ezek az ülésre illeszkednek, gyűrődési zónával rendelkeznek, és könnyebben szállíthatóak, mint a fémládák.
Fontos, hogy vásárláskor figyelni kell a méretre. „Ha a láda túl kicsi, a kutya nem fog tudni egyenesen ülni, megfordulni vagy pihenten az oldalára feküdni”, ha pedig a láda túl nagy, az állat balesetben megsérülhet. Emellett minden kanyarban csúszkálni fog a ládán belül. Egy félkör alakú párna vagy egy nagy plüssfigura támaszt nyújt. A csomagtartóban történő, nem biztosított szállítás szintén nem megoldás a kis járművek esetében. „Az állat így kevésbé zavarja a sofőrt, de pánikba eshet és fékezésnél is megsérülhet” – figyelmeztet a kutyakiképző.
A ketrecek mellett léteznek autósülések, hámok és kutyahámok is. Ezek azonban gyakran merevek és kényelmetlenek. „Ha a láda szóba sem jöhet, akkor érdemes kipróbálni” – mondja Simon. Mindenesetre jót tesz az állatnak, ha korán hozzászokik, és tudja, hol a helye a járműben. „A fokozatos ismerkedés az autózással és a járműben elfoglalt fix hely segít a szorongó vagy érzékeny állatoknak” – mondja Simon. Ha a kutya nehezen nyugszik meg az autóban, és ugat, akkor a környezetet eltakaró p
araván nyugtató hatású lehet.
És még egy kiegészítés: a kutyák érzékenyek a huzatra és a szélre. Ez kötőhártya- vagy fülgyulladást eredményezhet. Ezért autóval való utazáskor az ablakot nem szabad hosszú időre nyitva hagyni.
Így parkoltok ti
A Magyar Suzuki felmérése alapján a parkolás sokak számára stresszes élmény. A válaszadók 70 százaléka rutinosnak vallja magát, de a parkolóhely keresése, a szűk helyek és a többi autós okozhat bosszúságot – írja az ORFK-OBB magazinja .
Leggyakoribb frusztrációk:
- Nem elegendő hely a manőverezéshez (50%)
- Kár okozása a saját vagy más autóban (25%)
- A forgalom akadályozása (23%)
- Fizetős parkolóhely hiánya (10%)
- Időveszteség a parkolóhely keresése miatt (9%)
Tippek a stresszmentes parkoláshoz:
- Gyakorold a parkolást!
- Használd a parkolássegítő rendszereket!
- Légy türelmes és koncentrálj!
- Hagyj elegendő helyet a szomszédos autóknak!
- Figyeld a forgalmat!
Amit mi még hozzátennénk: egymás mellé parkolásnál lehetőleg állj meg úgy, hogy egyrészt a kocsi jobb oldala legyen közelebb a parkolóhely széléhez, másrészt a vezetőoldali ajtód a melletted lévő kocsi vezetőoldali ajtaja mellé essen. Így lesz a legkényelmesebb kiszállnod és így a legkevésbé valószínű, hogy a másik sofőr beszállásnál beleveri az ajtót a te kocsid oldalába!
Képek: Himiway Bikes/Unsplash, Jacek Dylag/Unsplash, Jonathan Cooper/Unsplash, Magyar Suzuki