Japánban akkumulátorcserélő állomást állítanak fel
Az elektromos járművek akkumulátorcseréjére szakosodott Ample bejelentette, hogy az első akkumulátorcserélő állomásukat Japánban, Kiotóban állítják fel. Az Ample egy kaliforniai székhelyű, moduláris akkumulátorállomások fejlesztésére és gyártására specializálódott startup, amely egyszerűen telepíthető, könnyen mozgatható, kis helyigényű akkucsere-pontokkal kívánja bővíteni az elektromos mobilitási infrastruktúrát. A vállalat mer nagyot álmodni: céljuk, hogy egyszer majd egymilliárd elektromos járművet legyenek képesek kiszolgálni világszerte az utakon.
Kezdetnek viszont az is megteszi, hogy két darab, áthajtásos csereállomást telepítsenek a japán városba. Ezek telepítési mindössze három napot vesz igénybe, miután pedig átadják majd őket, az erre alkalmas kocsikkal öt perc alatt lesz elvégezhető egy akkumulátorcsere. A partnereik között egy japán taxitársaság is megtalálható, akik megpróbálták elektromosra átállítani a flottájukat, de a megfelelő töltő infrastruktúra hiányában ez problémásnak mutatkozott. Nekik lehet optimális megoldás egy olyan akkumulátorcsere-állomás, ahol percek alatt lehet kicserélni a lemerült telepeket újra.
Valahogy így:
Hogy milyen autótípusokkal működik a rendszer, és pontosan hogyan, azt nem tudni, de a koncepció lényege az, hogy a több mázsás, egy darabban lévő autó akkumulátorokat kisebb, könnyen mozgatható modulokra cserélik. A csereállomásokon pedig ezeket cserélik, percek alatt. Maga a tankolás a korábbi, akár órákig tartó kábelen lógás helyett sokkal inkább olyan élmény, mint egy hagyományos tankolás.
Elektromosra vált a Porsche
Habár sokan reménykednek abban, hogy pár neves autógyártó még sokáig kitart a belsőégésű motorok mellett, mégis úgy fest, hogy a Porsche is kezd megvillanyozódni. Európában a benzinüzemű Porsche Boxster és Cayman modellek forgalmazása megszűnik, helyüket elektromos változatok veszik át.
A márka az egyik legkelendőbb modelljét, a Macan-t is idő előtt kivezeti: az autó idén nyárig vehető már csak meg belsőégésű motorral. Igaz, ez csak részben köthető az elektromos átálláshoz, sokkal inkább az újonnan életbe lépő kiberbiztonsági előírások miatt válik meg a cég a tervezettnél hamarabb a benzines Macan-tól.
Várhatóan még az év vége előtt bemutatja a Porsche az elektromos 718-as modellt, az első vásárlók pedig valamikor 2025-ben kaphatják meg a megrendelt autóikat. Bár több autógyártó behúzta a féket a korábban nagy lendülettel hangoztatott elektromos átállással kapcsolatban, a Porsche továbbra is kitart amellett, hogy 2030-ra a termékpalettájának 80 százalékát elektromos modellek tegyék ki. Ugyanakkor viszont pont a Porsche az egyik márka, amely bioüzemanyagok fejlesztésébe is beszállva azon dolgozik, hogy a klasszikus motorhang és vezetési élmény, akár ha csak hobbi szinten is, még sokáig velünk maradhasson az elektromos mobilitás korában.
Hatmillió legyártott ajtónál tart a Tesla
Habár a termelés üteme látványosan lassul, a világ legnagyobb elektromos autógyárának címét pedig a BYD átvette idén év elején, a Tesla nemrég legyártotta hatmilliomodik autóját.
A cég világszerte bővítette gyártási kapacitását - Gigafactory Shanghai és a Gigafactory Berlin kapacitása is nőtt, plusz ott van a Cybertruck-ot gyártó texasi üzem is -, de ez a termelésben egyelőre nem igazán látszik, nincsenek csúcsra járatva ezek az üzemek. Ami valahol érthető is, hiszen az elmúlt időben a márka modelljei iránt is csökkent a kereslet.
Az ötmilliomodik Tesla autó még 2023. szeptemberében, a négymilliomodik pedig 2023. márciusában gördült el a gyártósorról.
Jönnek az elektromos hajók
A vizeken is egyre gyakoribbak az elektromos hajtású járművek. Az amerikai Halevai a közelmúltban piacra dobta a Model2050-et, ami a cég első, teljesen elektromos hajója. Ez a 24 láb hosszú, üvegszálas anyagból készült testű hajó 60 vagy 120 kWh-s, a tengeri körülményeknek is ellenálló akkumulátort kapott. Mozgatásáról 300 LE csúcsteljesítményű villanymotorja motor gondoskodik, amely hajócsavaros Mercruiser hajtáslánccal kombinálva 25 mérföld per órás utazósebességet biztosít, de ha kell, a fedélzeten elférő tíz utas belekóstolhat a 35 mérföldes tempóba is.
A hatótáv aránylag szerénynek tűnik: a hajó a gyár szerint is csupán 50 tengeri mérföldet képes megtenni egy feltöltéssel és a telepek töltésére is csupán 6,6 kW-os fedélzeti töltő áll rendelkezésre. (Korábbi elektromos jachtos tapasztalatunkból úgy tudjuk, ez az elektromos jachtokban elsősorban a csendes üzemet, állóhelyben is zaj- és rezgésmentesen működő klímát kereső, jellemzően csak rövid kirándulásokra kihajózót vásárlók számára bőven elegendő - a szerk.) A típus sorozatgyártása idén nyáron kezdődik, év végéig nagyjából 35 darab gyártását tervezi a cég.