A haszontalan, de kötelező feketedobozoktól az életveszélyesen tuningolt e-biciklikig– heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

Öngól az EU által kötelezővé tett feketedoboz?

Az Európai Unió új szabályozása szerint a 2024 július elseje után forgalomba hozott új autókba immár kötelezően beépítendők a „feketedobozok”, melyek alkalmasak lesznek a balesetek elemzésére.

Dekra Pedelec.Jpg

A KTI cikke felteszi a kérést: lehet, hogy öngólt lőttek ezzel a szabályozással? Jogvédelmi okokból ugyanis fontos adatokat nem kaphatnak meg a balesetelemzők, márpedig ha nem tudják mikor és hol történt a karambol, mit tehetnek egyáltalán a közlekedésbiztonságért? Az EDR (Event Data Recording, Eseményadatok rögzítése) rendszer a balesetkor keletkezett adatokat rögzíti, az autó nyomon követésére alkalmatlan.

Miért lehet pusztító következménye az elektromosbringa-tuningnak?

Az elektromos kerékpárok egyre nagyobb teret hódítanak. 2023-ban több mint minden második Németországban eladott kerékpár elektromos rásegítésű volt. Az, hogy ez csak 25 km/h sebességig érhető el, úgy tűnik, sok tulajdonost zavar – az internetről beszerezhető tuningkészletek nagyobb sebességet ígérnek. A DEKRA szakértői sürgető figyelmeztetést adnak ki: különösen a fékrendszerek gyakran nem felelnek meg a feladatnak. „Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy milyen kockázatot vállalnak a tuninggal” – mondja David Freibott, a DEKRA baleseti elemzője és az elektromos kerékpárok manipulálásának szakértője.

A pedálos elektromos kerékpár Németországban 25 km/h sebességig jogilag kerékpárnak minősül – ellentétben az úgynevezett S-pedelecekkel, amelyek 45 km/h sebességig minősülnek ennek –, ezért nem szükséges saját felelősségbiztosítás ahhoz, hogy az utakon közlekedhessenek (mármint a kerékpárok/e-bringák). Itt tehát rögtön kibukik az első probléma a tuninggal: aki kerékpárral balesetet okoz, az általában a saját [személyi] felelősségbiztosítása alá tartozik, ami a másokkal szembeni felelősséget illeti. „Az olyan járművek azonban, mint a mopedek, a könnyű motorkerékpárok vagy az S-pedelecek kifejezetten ki vannak zárva ebből, mivel kötelező biztosítás alá tartoznak – biztosítási rendszámra van szükségük” – magyarázza a szakértő. „Ez azt jelenti, hogy ha egy tuningolt pedeleckel történik valami, akkor a balesetet okozó személynek nincs biztosítása, és egyedül ő felel az okozott kárért.”

Dekra Pedelec.Jpg

A meghajtóegység fokozott kopása senkire sem tartozik, csak a tulajdonosra. Ugyanez vonatkozik a jogosítvány nélküli vezetésen való tettenérés vagy az S-pedelecekre vonatkozó alacsonyabb ittassági határérték következményeire is. Ez az érv azonban már nem állja meg a helyét, ha a közlekedés többi résztvevőjének biztonsága kerül veszélybe.

A szakértő gyakran talál teljesen túlterhelt fékrendszereket a manipulált pedeleceken, különösen a hátsó kerekeken. „Természetesen egy normál pedelec tárcsafékkel 40 km/h-ról is le lehet lassítani a közlekedési lámpánál. Ezt 60 km/h-nál is meg tudja tenni. Amire azonban nem képes, az a tartós fékezés ilyen sebességről” – magyarázza. „Ez tiszta fizika.”

Fékezéskor a sebességet a mozgási energia hővé alakításával csökkenti. Még a látszólag kis változások is nagy különbséget jelenthetnek. Ennek oka, hogy a mozgási energia nem lineárisan változik a sebesség növekedésével, hanem a sebesség négyzetesen épül be az egyenletbe. Egy példaszámításban ez azt jelenti, hogy 36 km/h sebességről történő fékezéskor kétszer annyi mozgási energiát kell hővé alakítani, mint 25 km/h sebességről.

Ha azonban folyamatosan hőenergia kerül a rendszerbe, melyre a fékrendszert nem tervezték, annak konkrét következményei vannak: „Ha egy fékrendszer egyszer túlmelegszik, akkor az tartósan károsodik. Kezdetben a fékhatás fokozatosan csökken, amit a vezető nehezen ismer fel. A legrosszabb esetben azonban a fékek javítása nélküli további használat teljes meghibásodáshoz vezethet, ami életveszélyes lehet” – mondja a baleseti szakértő.

Az elektromos biciklik tuningolása azonban nem csak a fékrendszert szokta túlfeszíteni. A vázat és a kiegészítő alkatrészeket is úgy tervezték, hogy bizonyos terheléseknek ellenálljanak. Egy átalakított e-biciklinél a motor hosszabb ideig fejti ki a maximális erőt, a váz nagyobb igénybevételnek van kitéve; a nagyobb sebesség egyenetlen talajon nagyobb vibrációt jelent. „Mindez végső soron fáradásos töréshez vezethet, például a vázon a lánctámasz területén, a kormányon vagy a nyeregcsövön” – mondja a DEKRA szakértője.

Melyik európai városok a legjobban sétálhatóak?

Egy új tanulmányból kiderült, hogy az európai városok a világ legjobban gyalogolható/sétálható városai közé tartoznak, ugyanis a TOP10-ben 9 város európai. A lista élén München áll, amelyet szorosan követ Milánó, Varsó és Helsinki. Európán kívül csak Tokió került fel a top 10-es listára, közvetlenül Madrid, Oslo, Koppenhága és Amszterdam előtt, amelyek mind magas pontszámot kaptak. Európán kívül csak Tokió került fel a top 10-es listára, közvetlenül Madrid, Oslo, Koppenhága és Amszterdam előtt, amelyek mind magas pontszámot kaptak. Az európai városok a sétaútvonalak, az időjárás és a biztonság tekintetében is az első helyen végeztek.

A Compare the Market Australia árösszehasonlító weboldal által készített jelentés a gyalogos távolságokat, a biztonsági pontszámokat, a tömegközlekedés költségeit és más tényezőket elemezte, hogy megállapítsa, melyek a legjobb városok, ahol autó nélkül lehet közlekedni.

Dekra Pedelec.Jpg

München végzett az élen, köszönhetően a nagyrészt gyalogosbarát városközpontnak, a díszes középületek varázsának és a kiterjedt parkoknak. És bár a tömegközlekedés eléggé drága, nagyon jó, ráadásul sokan élhetnek autómentes területen.

Milánó – a második helyezett – különösen jól gyalogolható helynek bizonyult, hiszen a lakosság 80 százaléka egy kilométeren belül él az egészségügyi és oktatási szolgáltatásoktól.

A következő helyen a lengyel főváros, Varsó áll. Annak ellenére, hogy összesen 3,1 millió lakos él itt, a kutatás szerint a városközpont kiválóan gyalogolható, és rengeteg látnivaló található az út mentén.

Amszterdam talán leginkább a kerékpárok elterjedtségéről ismert, de a könnyen járható csatornasétányainak köszönhetően mégis a 10. helyen végzett a listán. A több mint 500 kilométernyi kerékpárúttal rendelkező Amszterdamban akkor is érdemes élni – vagy meglátogatni –, ha az autómentesség fontosabb szempont.

A legrosszabban sétálható város a dél-afrikai Johannesburg lett, hiszen veszélyes ott sétálgatni, ráadásul a lakosság mindössze 8 százaléka lakik 1 km-es autómentes övezetben (ami azt jelenti, hogy főbb szolgáltatások gyalogosan könnyedén elérhetőek).

Képek: Compare The Market Australia, DEKRA, KTI

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás zöld természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz autóút M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Spanyolország tél kamion Hollandia kaiyun autópálya kgfb szabály biztosítás közvilágítás gyalogos Berlin 112 terepjáró járda felújítás Lime dízel korlátozás 5g M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi Párizs utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár szabálytalanság balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Európa Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség közlekedési lámpa önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó kresz tábla útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás fekvőrendőr alkohol felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma büntetőpont irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED Budapest horvátország karbantartás útépítés tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás tesla statisztika párásodás e-roller BKK motor agresszió Ausztrália lakat elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó lightyear teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény ORFK záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli túlkorlátozás prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom iskola veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment BYD figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép oktatás fényszóró gyermekülés németország kínai autó közlekedési morál ADAC Svédország dugó szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem figyelemelterelés 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép Rosenbauer forgalomirányítás torlódás asszisztens elakadás baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag benzinkút amerika láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Franciaország Japán látási viszonyok fizető parkolás motorosok ittas vezetés zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor gyorshajtás képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid repülő autó antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország ferihegy mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés elektromos autó európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 SeaLion 7 kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár roller parkolás halálos baleset hatótáv mobilozás magyarország mozdony sebesség Ausztria sebességkorlátozás mobiltelefon pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev kresz büntetés traffipax dekor bírság ötlet balesetmegelőzés világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal elektromos bicikli Norvégia stressz jég téli felkészülés közlekedésbiztonság úthenger fűnyíró

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ