Már a tekerős klímakonzol is elterelheti a figyelmet az útról?

Superb

A legújabb trend az autóiparban, hogy újra feltalálják a mérnökök azokat az alapvető, eredetileg faék egyszerűségű dolgokat, amelyek már régóta hibátlanul működnek, mindenféle "újramérnökölés" nélkül is. Az egyik ilyen gyakori részlet a klímavezérlő, amelyet rengeteg gyártó érintőképernyőre cserél, vagy az egyetlen központi kijelzőre költöztet. Mindez bizonyíthatóan eltereli a figyelmet a vezetésről, így felüdülés a közlekedésbiztonsággal is foglalkozó szakújságíróként, ha egy-egy gyártó visszatér a hagyományos, odanézés nélkül is használható megoldásokhoz.

Superb

Éppen ezért fogadtam örömmel, hogy a Skoda is így tett az új Superb esetében, és bár kijelzők azért kerültek az új, Smart Dials névre keresztelt tekerőgombok közepére, azért még mindig hagyományos látványt keltett a vezérlő. Sőt, még innovációval is kecsegtetett a megoldás, a középső tekerő ugyanis multifunkciós, így rengeteg más parancs is visszakerült ide a főképernyőről. Minél több minden kap fizikai gombot, annál jobb, nemde? Szinte már túl jónak tűnt ahhoz, hogy igaz legyen. Az alábbi képeken láthatjátok, hogy milyen funkciókat tud az okos középső gomb az új Superb klímakonzolján.

Superb

Superb

Superb

Superb

Csak aztán jött a teszthét, amikor nagyjából 1000 kilométeren át használtam az autót, ami egyébként egy kimondottan jó gép, összegészében igen kevés dologba tudnék belekötni. Az együtt töltött kilométerek alatt jöttem viszont rá, hogy mi a hibája az innovatív klímavezérlőnek. A funkciók tömbösítésének célja ugyanis továbbra sem a közlekedésbiztonság javítása, hanem a modern és letisztult látvány elérése az analógnak tűnő konzol megszüntetése nélkül. A multifunkciós tekerőkapcsolónak köszönhetően ugyanis nem kell extra gombokkal és tekerőkkel telezsúfolni az egyébként így szinte teljesen üres műszerfalat. A működési elv egyszerű, több funkció ugyanazzal a tekerővel állítható, előtte a tekerőt meg kell nyomni, a rajta lévő képernyőn pedig láthatóvá válik, hogy az adott pillanatban mit vezérel épp, majd ezt addig kell léptetgetni, amíg a kívánt funkcióhoz nem érünk.

Tehát hiába került le a főképernyőről a funkció, hiába költötte el a gyártó a tekerő fejlesztésének és legyártásának az árát, ugyanúgy minden egyes alkalommal le kell nézni az útról, hogy a sofőr a szükséges funkciót megtalálja.

Az egész helyzet komikuma, hogy egy minimális módosítással ugyanez a megoldás nem csak parasztvakítás lehetne, hanem még meg is tarthatta volna a fizikai gombok és tekerők előnyét, tehát azt, hogy egyáltalán ne kelljen odanézni a használatához. Ha ugyanis a funkció, amit a tekerő vezérel, minden alkalommal, mondjuk 10 másodperc kihasználatlanság után visszaállna az első opcióra, a sorrend pedig mindig változatlan maradna, akkor teljesen vakon is kezelhető lenne a rendszer, a tekerés előtt a megfelelő számú, betanulható, megszokható gombnyomásokkal. Még tovább feszíti a húrt, hogy a két szélső tekerő konkrétan az előbb leírtak szerint működik: alapesetben az adott klímazóna hőmérsékletét vezérli, egy gombnyomásra viszont átáll az ülésfűtés szabályozására, majd néhány másodperccel később visszatér az alapvető funkciójához.

Superb

Persze, bagatellnek tűnhet, hogy egy ilyen apró részleten rugózók, de ezt a konkrét alkatrészt semmibe sem került volna jobbra, biztonságosabbra csinálni, és ha egy ilyen apróság kijavításával csak egyetlen balesetet kerülhetünk el a jövőben, már akkor is megérte volna, hogy ne kelljen lenézni az útról a funkciók használatához. Ne feledjük, az ésszerűen gondolkozó sofőrök és az újságírók sem szubjektív okokból szeretik a fizikai gombokat, hanem mert egyértelműen biztonságosabbak. Mivel azonban a legtöbbeknek az új autó vásárlása nem elsősorban biztonsági vagy kezelhetőségi alapon dől el, a gyártók sincsenek rászorulva, hogy a logika mentén hozzanak ilyen apró döntéseket. Egyértelmű, hogy ezzel a megoldással a csehek egyszerre próbálták meg kiszolgálni a régimódit visszasíró és a modern, innovatív megoldásra vágyó közönséget, ám szerintem ezzel csak azt érték el, hogy egyik elvárásnak sem sikerült jól megfelelni.

Superb

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Kategóriák

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda zene Toyota volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév ittas vezetés hülye kiírás BMW motoros Hollandia rendszám matrica bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces Franciaország buszsáv hajó metró toyota prius kerékbilincs zöld közlekedés közút dashcam tábla reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró videó Spanyolország autópálya főpolgármester járda tréler felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis Európa kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Olaszország Bubi utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa gyalogos suzuki autóroncs Budaörs bogár vw elektromos autó francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás 30 vw bogár sebességkorlátozás Honda BKK önvezető autó programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk USA Svájc traffipax kerékpáros kerékpár balesetveszély örményország IAA tuning elektromos Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger útépítés tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari benzinkút fényhíd szigetelőszalag zebra continental Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó statisztika dekor kresz tábla útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller rozsda zil használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Nagy-Britannia felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar homok vihar korrózió tesla látási viszonyok Kína légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó téli gumi kamaz mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi autonóm autózás 30-as tábla hidrogén horvátország karbantartás Budapest lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook golf iskola napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe elektromos munkagép szigorítás záróvonal gázolás elhagyatott elkobzás szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia oktatás GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó ORFK infotainment fényszóró bírság követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő veszély prizma Opel CD lemez láthatóság id.7 volkswagen id.7 Opel Astra érintőképernyő izzó lámpa izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány meghibásodás kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga gyalogátkelő tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő dugó németország ADAC nyár szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb motorosok vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés zöld rendszám phev konnektoros hibrid figyelem kresz2024 új kresz magyarország baleset figyelmetlen sofőr figyelmetlenség büntetés TT TTS példamutatás rendőrség amerika SUV barcelona leállósáv közlekedésbiztonság sebesség gyorshajtás horrorszerelvény munkagép kresz parkolás fizető parkolás figyelemelterelés Ausztria forgalomirányítás torlódás mobilozás asszisztens mobiltelefon balesetmegelőzés kresz 2024 Asfinag papucs mezítláb

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ