Szolgálatba állt az első elektromos üldözőautó a rendőrségnél
Persze nem itthon, hanem Amerikában kapták meg az első elektromos-hajtású Chevy Blazereket, amelyeket kifejezetten a rendőrök igényei szerint alakítottak ki, és alkalmasak arra, hogy teljes értékű üldözőautóként használják őket.
A különleges funkciójú rendőrautó a polgári Chevy Blazer EV SS alapjaira épült, és úgy alakították át, hogy megfeleljen Michigan állam rendőrségének a bűnözők üldözésére vonatkozó speciális szabványainak. 2023 augusztusában jelentek meg először képek az átalakított járműről, amely rendőrségi tanúsítvánnyal rendelkező sebességmérőt, megerősített futóművet, extra haspáncélt, és 20 colos acélfelnis kerekeket kapott.
A helyi rendőrség által készített videóban kifejezetten cuki, amikor a rendőrnő azt fejtegeti, hogy annyira tágas az autó hátulja, hogy a kétméteres bűnözőket is kényelmesen be lehet oda tessékelni:
A 400 voltos elektromos rendszerű, kétmotoros, összkerék-hajtású elektromos Blazer 498 lóerős és 250 mérföldet képes megtenni egy töltéssel. Ez elsőre nem tűnhet soknak, de egy átlagos rendőri műszak 30-150 mérföld Michiganben. Összehasonlításként: egy hasonló kaliberű, V8-as benzines rendőrautó egy tankkal úgy 150-180 mérföldet képes megtenni.
240 tonnás, elektromos bányagép kellene? Tessék!
A brazil Vale bányászati cég fejébe vette, hogy hatalmas, 240 tonnás akkumulátoros elektromos teherautókkal csökkentené bányáinak szén-dioxid-kibocsátását. A Caterpillar-nak pedig pont volt egy ilyenje kéznél.
A Caterpillar és a Vale megállapodása értelmében a bányászati cég teszteli a gyártó nagy igénybevételre tervezett akkumulátoros elektromos bányászati teherautóját. A 793 BEV hozzájárulhat ahhoz, hogy a bányászati cég 2030-ra 33 százalékkal csökkentse közvetlen és közvetett szén-dioxid-kibocsátást, 2050-re pedig a nettó kibocsátását teljesen megszüntesse.
A Vale a világ legnagyobb vasérc- és nikkel kitermelője; nagyjából 4-6 milliárd dolláros beruházást tervez, hogy elérje a CO2 kibocsátás csökkentésére irányuló, 2030-ra kitűzött céljait.
A Cat 793-as teherautót 2022-ben mutatták be, akkor egy tesztpályán a 240 tonnás teherautó 60 km/h feletti végsebességet tudott elérni teljesen megrakott állapotban. A további tesztek során a megrakott teherautó egy kilométeren át 10 százalékos emelkedőn mászott fel 12 km/órás tempóban, majd a lepakolás után, lejtmenetben regeneratív fékezéssel nyert vissza némi energiát az akkumulátoraiba.
A villamosítás a pickupokat sem kíméli
A Toyota egy teljesen elektromos Hilux BEV modellt tesztel, aminek forgalmazását 2025 év végén kezdhetik meg a pickupok mennyországnak számító Thaiföldön. Korábban már volt hír a Hilux elektromos prototípusáról: legelőször 2022-ben hallhattunk róla, de most már konkrét dátuma is van a japán villanypickup érkezésének.
A világ egyik legnépszerűbb pickupjának elektromos változatát főleg a thai-piacra szánja a gyár - ott is készül -, de nem zárkóznak el attól, hogy más országban is forgalmazzák majd.
Az első, még csak részben elektromos Hilux Hybrid 48V-t már tavaly decemberben mutatták be, de az abban lévő 2,8 literes dízelmotor a hibrid rendszerrel megtámogatva csak csekély, 5-10 százalékos javulást ért el a fogyasztásban. Konkrét műszaki adatokról még nem sokat tudni: a tanulmány kapcsán a nem túl délceg, 124 mérföldes hatótávot említették korábban és itt is komoly fejtörés előzi meg az optimális akkumulátorméret meghatározását. Ez munkaeszköznél különösen kényes dolog, hiszen kis hatótávval ugyanúgy csökken egy pickup használhatósága, mint a sok és nehéz akkumulátor beépítése miatt csökkenő teherbírástól.