Elektromos csuklósbusz Budapesten
Ingyen lehet utazni a fővárosban tesztüzemben felbukkanó elektromos csuklósbuszon. A MAN Lion's 18e típusú busszal a Kelenföld és Újpalota között közlekedő 8E vonalán lehet összefutni egy közös, csendes, és leginkább emissziómentes utazásra. Hogy tutira elkapd, a BudapestGO alkalmazást javasoljuk, ahol nyomon követheted, merre jár éppen az ingyenbusz.
De nem kell elrohanni tesztbuszozni, alább egy fél évvel ezelőtt készült videó, amin kívül-belül látszik az ismét kipróbálható jármű. A BKK kíváncsi az utasok véleményére is: aki bármit mondana a kipróbált villanybuszról, az írja meg nekik, vagy posztolja a FB oldalukra.
A 640 kWh-s lítium-ion akkumulátorral felszerelt MAN elektromos busz csúcsteljesítménye 320 kW, két hajtott tengelye van és egy feltöltéssel 350 kilométert képes megtenni.
Hidrogénben gondolkodik a Peugeot
Néhányan, leginkább az akkumulátoros elektromos autók legelfogultabb hívei ma inkább csak zsákutcát látnak az egyelőre nehezen és költségesen előállítható hidrogénben, pedig a hidrogéncellás járművek nem ellenfelei vagy alternatívái, hanem bizonyos kategóriákban kiegészítői lehetnek (lesznek) az akkumulátoros elektromos autózásnak. A hidrogéncellás technológia nagy előnye a gyors utántöltés és a nagy méretű járművek esetében a kisebb tömeg.
Most még egy lépéssel megint közelebb kerülhet a világ a hidrogén-hajtáshoz, mert a Toyota, Hyundai, Honda, BMW, Mercedes után a Peugeot is beszállt a buliba. Carlos Tavares, az autógyártó-csoport vezére szerint a környezetbarát mobilitás terén az üzemanyagcella, a tisztán elektromos autók, a szintetikus üzemanyagok, és a hidrogénüzemű belsőégésű motorok rúghatnak labdába. Mivel a tüzelőanyagcellás és hidrogénüzemű belsőégésű motorok egyaránt hidrogénnel működnek, hosszú távon kifizetődő lehet ezek párhuzamos fejlesztése.
A Peugeot 2021. december 13-án mutatta be az e-Expert Hydrogen könnyű haszonjárművet. A tervek szerint 2024-ben már évi ötezer ilyen autót gyártanak majd a cégcsoport a franciaországi gyárában. A járművekben használt tüzelőanyagcellák Európa legnagyobb, tavaly decemberben átadott üzemében, az egymilliárd euróból épült SymphonHy gigagyárban készülnek. J elenleg 16 ezer, 2026-tól már 50 ezer darabos éves kapacitással rendelkező gyár kifejezetten a vállalatcsoport modelljeinek ellátásárára épült. És itt még nincs vége, várhatóan 2028-ra megépül a második gigaüzem is, amivel az éves gyártókapacitás 100 ezres nagyságrendre nő.
A Peugeot e-Expert Hydrogen teljes értékű plug-in hibrid jármű, amelyben a belsőégésű motor helyére kerül a hidrogénüzemű üzemanyagcella. A 10,5 kilowattóra kapacitású akkumulátor 50 kilométeres hatótávra elég, amit a 45 kilowattos üzemanyagcella a tartályokban tárolt 4,4 kilogramm hidrogénnel további 350 kilométerrel egészít ki.
Van egy város, ahol nem kell tölteni az elektromos autókat
Persze nem mindenhol, csak egy bizonyos úton. És ott sem azért, mert valami varázslat van a dologban, hanem mert egy óriási vezeték nélküli töltőt építettek az útból.
A detroiti Corktown területén fekvő 14. utcában alakították ki Észak-Amerika első olyan útszakaszát, ahol az elektromos autók menet közben nem merülnek, hanem töltődnek. A 400 méteres kísérleti szakasz pont úgy néz ki, mint egy normál út, de ezen haladva a mobiltelefonok vezeték nélküli töltéséhez hasonló módszerrel az elektromos autókat is fel lehet tölteni. Vevőnként 35 kW-os töltési teljesítményről beszél a gyár, és elméletben több vevőt is szerelhetnek a nagyobb járművekre, buszokra, teherautókra, és így a 100 kW-os töltési teljesítmény is elérhető a rendszerrel.
A dolognak egy hátulütője biztosan van: egy mérföldnyi ebből a csodaútból 2 millió dollárba kerül, így nem igazán valószínű, hogy ilyennel hálóznák be az országot, arra ösztönözve az autósokat, hogy hosszabb utakra is elektromos, és nem belsőégésű motorral hajtott autóval induljanak el. (Persze kíváncsiak lennénk a töltési veszteség mértékére is, valamint arra, hogy mi történik, ha mondjuk egy kóbor állat kerül a 35 kW-os töltési energia útjába az út és a jármű között.)
Ennek ellenére a kivitelező cég szeretné egy mérföld hosszúságúra bővíteni az elektromágneses tekercsekkel ellátott tesztutat, és ezen felül a komoly költségek ellenére is kialakítani egy 150-200 mérföldes szakaszt is. Persze nem akárhol, hanem ott, ahol a komoly tranzit teherforgalom bonyolódik. A fix utakon ingázó kis és nagyobb teherautók menet közbeni töltése már akár meg is térülhet. Ha gazdaságilag nem, akkor környezetvédelmi szempontból hasznos lehet az így megspórol CO2 kibocsátás.
A remény az, hogy az ilyen utak segíthetnek leküzdeni az egyik fő akadályt, amely megakadályozza az embereket abban, hogy elektromos járművekre váltsanak – a távolsági szorongást. Mivel a töltési infrastruktúra még mindig nincs olyan szinten, amely nagyszámú elektromos jármű támogatásához szükséges, és a jármű feltöltéséhez szükséges idő hosszú, sok autós ódzkodik a fosszilis tüzelőanyaggal működő autók elektromosra cserélésétől. Ha viszont olyan úton haladunk, ahol az autó haladás közben némi plusz energiára tesz szert, az segíthet megnövelni az elektromos járművek hatótávolságát, vagy akár teljesen megszüntetni a konnektoros töltés szükségességét.
Egykor a mobiltelefonokhoz is mindenképpen töltőkábel kellett, de ma már nélkülözni is lehet ezeket; hamarosan ugyanez igaz lehet az elektromos járművekre is - mondja Stefan Tongur, az Electreon üzletfejlesztési alelnöke. "A töltés fejlődése a vezetéktől a vezeték nélküli felé tart" - mondta a BBC-nek a hónap elején a Las Vegas-i Consumer Electronics Show-n. "Lesznek utak, amelyek feltölthetik a járműveket vezetés vagy parkolás közben!"