Így utaztunk a jövőbe a múlt héten - 2024, 5. hét

Elektromos csuklósbusz Budapesten

Ingyen lehet utazni a fővárosban tesztüzemben felbukkanó elektromos csuklósbuszon. A MAN Lion's 18e típusú busszal a Kelenföld és Újpalota között közlekedő 8E vonalán lehet összefutni egy közös, csendes, és leginkább emissziómentes utazásra. Hogy tutira elkapd, a BudapestGO alkalmazást javasoljuk, ahol nyomon követheted, merre jár éppen az ingyenbusz. 

De nem kell elrohanni tesztbuszozni, alább egy fél évvel ezelőtt készült videó, amin kívül-belül látszik az ismét kipróbálható jármű. A BKK kíváncsi az utasok véleményére is: aki bármit mondana a kipróbált villanybuszról, az írja meg nekik, vagy posztolja a FB oldalukra. 

A 640 kWh-s lítium-ion akkumulátorral felszerelt MAN elektromos busz csúcsteljesítménye 320 kW, két hajtott tengelye van és egy feltöltéssel 350 kilométert képes megtenni. 

Hidrogénben gondolkodik a Peugeot

Néhányan, leginkább az akkumulátoros elektromos autók legelfogultabb hívei ma inkább csak zsákutcát látnak az egyelőre nehezen és költségesen előállítható hidrogénben, pedig a hidrogéncellás járművek nem ellenfelei vagy alternatívái, hanem bizonyos kategóriákban kiegészítői lehetnek (lesznek) az akkumulátoros elektromos autózásnak. A hidrogéncellás technológia nagy előnye a gyors utántöltés és a nagy méretű járművek esetében a kisebb tömeg.

Peugeot H2

Most még egy lépéssel megint közelebb kerülhet a világ a hidrogén-hajtáshoz, mert a Toyota, Hyundai, Honda, BMW, Mercedes után a Peugeot is beszállt a buliba. Carlos Tavares, az autógyártó-csoport vezére szerint a környezetbarát mobilitás terén az üzemanyagcella, a tisztán elektromos autók, a szintetikus üzemanyagok, és a hidrogénüzemű belsőégésű motorok rúghatnak labdába. Mivel a tüzelőanyagcellás és hidrogénüzemű belsőégésű motorok egyaránt hidrogénnel működnek, hosszú távon kifizetődő lehet ezek párhuzamos fejlesztése. 

A Peugeot 2021. december 13-án mutatta be az e-Expert Hydrogen könnyű haszonjárművet. A tervek szerint 2024-ben már évi ötezer ilyen autót gyártanak majd a cégcsoport a franciaországi gyárában. A járművekben használt tüzelőanyagcellák Európa legnagyobb, tavaly decemberben átadott üzemében, az egymilliárd euróból épült SymphonHy gigagyárban készülnek. J elenleg 16 ezer, 2026-tól már 50 ezer darabos éves kapacitással rendelkező gyár kifejezetten a vállalatcsoport modelljeinek ellátásárára épült. És itt még nincs vége, várhatóan 2028-ra megépül a második gigaüzem is, amivel az éves gyártókapacitás 100 ezres nagyságrendre nő. 

A Peugeot e-Expert Hydrogen teljes értékű plug-in hibrid jármű, amelyben a belsőégésű motor helyére kerül a hidrogénüzemű üzemanyagcella. A 10,5 kilowattóra kapacitású akkumulátor 50 kilométeres hatótávra elég, amit a 45 kilowattos üzemanyagcella a tartályokban tárolt 4,4 kilogramm hidrogénnel további 350 kilométerrel egészít ki. 

Van egy város, ahol nem kell tölteni az elektromos autókat

Persze nem mindenhol, csak egy bizonyos úton. És ott sem azért, mert valami varázslat van a dologban, hanem mert egy óriási vezeték nélküli töltőt építettek az útból. 

A detroiti Corktown területén fekvő 14. utcában alakították ki Észak-Amerika első olyan útszakaszát, ahol az elektromos autók menet közben nem merülnek, hanem töltődnek. A 400 méteres kísérleti szakasz pont úgy néz ki, mint egy normál út, de ezen haladva a mobiltelefonok vezeték nélküli töltéséhez hasonló módszerrel az elektromos autókat is fel lehet tölteni. Vevőnként 35 kW-os töltési teljesítményről beszél a gyár, és elméletben több vevőt is szerelhetnek a nagyobb járművekre, buszokra, teherautókra, és így a 100 kW-os töltési teljesítmény is elérhető a rendszerrel. 

Indukcios Ut

A dolognak egy hátulütője biztosan van: egy mérföldnyi ebből a csodaútból 2 millió dollárba kerül, így nem igazán valószínű, hogy ilyennel hálóznák be az országot, arra ösztönözve az autósokat, hogy hosszabb utakra is elektromos, és nem belsőégésű motorral hajtott autóval induljanak el. (Persze kíváncsiak lennénk a töltési veszteség mértékére is, valamint arra, hogy mi történik, ha mondjuk egy kóbor állat kerül a 35 kW-os töltési energia útjába az út és a jármű között.)

Ennek ellenére a kivitelező cég szeretné egy mérföld hosszúságúra bővíteni az elektromágneses tekercsekkel ellátott tesztutat, és ezen felül a komoly költségek ellenére is kialakítani egy 150-200 mérföldes szakaszt is. Persze nem akárhol, hanem ott, ahol a komoly tranzit teherforgalom bonyolódik. A fix utakon ingázó kis és nagyobb teherautók menet közbeni töltése már akár meg is térülhet. Ha gazdaságilag nem, akkor környezetvédelmi szempontból hasznos lehet az így megspórol CO2 kibocsátás. 

A remény az, hogy az ilyen utak segíthetnek leküzdeni az egyik fő akadályt, amely megakadályozza az embereket abban, hogy elektromos járművekre váltsanak – a távolsági szorongást. Mivel a töltési infrastruktúra még mindig nincs olyan szinten, amely nagyszámú elektromos jármű támogatásához szükséges, és a jármű feltöltéséhez szükséges idő hosszú, sok autós ódzkodik a fosszilis tüzelőanyaggal működő autók elektromosra cserélésétől. Ha viszont olyan úton haladunk, ahol az autó haladás közben némi plusz energiára tesz szert, az segíthet megnövelni az elektromos járművek hatótávolságát, vagy akár teljesen megszüntetni a konnektoros töltés szükségességét.

Egykor a mobiltelefonokhoz is mindenképpen töltőkábel kellett, de ma már nélkülözni is lehet ezeket; hamarosan ugyanez igaz lehet az elektromos járművekre is -  mondja Stefan Tongur, az Electreon üzletfejlesztési alelnöke. "A töltés fejlődése a vezetéktől a vezeték nélküli felé tart" - mondta a BBC-nek a hónap elején a Las Vegas-i Consumer Electronics Show-n. "Lesznek utak, amelyek feltölthetik a járműveket vezetés vagy parkolás közben!"

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius toyota prius megállás 60-as tábla tábla tapolca rendőrség királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla embléma természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya dashcam félsorompó járda mentők Hollandia villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó metró Volán reklám zene Toyota hirdetés M1 roller hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW közlekedés büntetés skoda gyalogos rendszám matrica körforgalom motorkerékpár Frankfurt vasúti átjáró környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas volkswagen büntetőfékezés tél zöld buszsáv gyorshajtás Franciaország hajó autópálya COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre Olaszország múzeum felesleges tábla balesetveszély önvezető autó hidrogénautó 8126 renault kerékpárút elektromos autó közbringa mercedes parkolás autóroncs Budaörs bogár vw tömegközlekedés suzuki francia szabálytalanság mobilozás autómatrica sebességkorlátozás autópálya-pihenő hibás tábla vezetéstámogatás USA vw bogár kerékpáros magyarország BKK 30 kerékpár programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA münchen heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium jogosítvány tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató Ausztria mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland sebességhatár octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország tuning elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés dekor 20 Kína útdíj motor állapot karbantartás Passat lökhárító karosszéria javítás kresz tábla Nagy-Britannia biciklis autonóm autózás veszélyes helyzet használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó 30-as tábla Audi Egyesült Királyság fenntartható mobilitás felni kifordított kifordított felni elektromos horvátország homokvihar homok vihar menetrögzítő kamera hidrogén látási viszonyok e-roller légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hólánc tesla új autó Ausztrália statisztika téli gumi Budapest mobiltelefon mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kerítés kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat swift relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség infotainment fizetőkapu elektromosautó törésteszt különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelem figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány előzés szabálytalan gyermekülés történelem közlekedési morál facebook Magyar Közút figyelmetlen sofőr figyelmetlenség ADAC nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid németország közlekedésbiztonság balesetmegelőzés baleset oktatás

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ