„Januárban ismét nőtt a vasúti átjárós balesetek száma Magyarországon.” „A figyelmetlen autós lassítás nélkül száguldott át a zebrán.” „Az útkezelő hatalmas, figyelmeztető jelzésekkel ellátott járművébe csapódott az autópálya belső sávjában, lassítás nélkül.” Hogyan történhetnek meg ezek a dolgok? Vajon mi vonja el ennyire a figyelmünket a vezetésről?
A baleseteket általában (több mint kétharmadukat) a „helytelen vezetési magatartás” okozza. E halmazon belül azonban átrendeződés tapasztalható Európában: miközben például a sebességtúllépés aránya csökken, egyre több a probléma a figyelem rövidebb-hosszabb ideig tartó hiányával. Bár a világ rendőrségei, közlekedésbiztonsági szervezeti – velünk együtt – már jelzik a problémát, egyelőre csak feltételezhetjük, hogy ezek a figyelmetlenségek nagyrészt a vezetés közbeni képernyőhasználatból adódnak. Azért csak feltételezzük, mert Magyarországon nincs egzakt statisztikai adat erről, hiszen a rendőrségi jegyzőkönyvekbe csak a legritkább esetben diktálja be bárki is önként, hogy igen, mobiloztam vagy a kocsi menüjében babráltam. Maradnak a szemtanúk vallomásai, ritkán külső vagy belső kamerafelvételek, de leggyakrabban csak a bizonytalan sejtés: lehet, hogy a képernyőhasználat is oka volt a balesetnek.
Ráadásul a képernyőhasználat már rég nem csak a mobiltelefon használatára, főleg nem csak telefonálásra vonatkozik. Szinte minden új autóban ott a beépített érintőkijelző, a szinte teljes lefedettségű, nagy sebességű mobil internet-kapcsolattal pedig a social media felületek, és hát igazából az összes képi és szöveges üzenet elérhet bennünket bármikor, vezetés közben is.
A közlekedésbiztonság nem kizárólag a balesetek okainak, hanem a baleset nélküli veszélyhelyzetek és a normál vezetés elemzéséről is szól. Éppen ezért akkor is arra kérjük, hogy járművezetőként vegyen részt anonim felmérésünkben, mely a vezetés közbeni képernyőhasználati szokásokat kutatja, ha még nem volt részese ezzel kapcsolatos közlekedési balesetnek!
Mennyit és hogy használja ezeket az eszközöket? Mi a tapasztalata, véleménye ezekről az autóban (buszban, kamionban)? Vannak javaslatai az eszközökkel és a szabályozással kapcsolatban? Volt már balesete az eszközök használata miatt?
A kitöltés körülbelül 10-15 percet vesz igénybe. A felmérés nem öncélú: a válaszok összesítése után közös tapasztalatainkat, véleményünket egy tanulmány formájában átadjuk a hazai és az európai közlekedésszabályozási, közlekedésbiztonsági intézményrendszernek, bízva abban, hogy következtetéseinkkel, javaslatainkkal biztonságosabbá tehetjük az utakat – és talán az autókat is!
Minden válaszadó segítségét előre is köszöni a kutatás szervezője, az autós illetve közlekedési szakújságírók által több mint egy évtizede alapított Észszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület!
A kérdőív ITT található.
fotó: mesterséges intelligencia által létrehozva - Microsoft Bing