Alig több mint két hónapja, hogy a párizsi körgyűrűn 70 km/h sebességről 50 km/h-ra csökkentették a sebességkorlátozást. Erről az intézkedésről a párizsi városi tanács döntött, annak ellenére, hogy minden oldalról számos fenntartás hangzott el. A döntés indoklásához Anne Hidalgo párizsi polgármester számos érvet hozott fel, melyeket már két héttel a bevezetés után örömmel látták beigazolódni az önkormányzatnál. Tehát most mindenki boldog? Ja, nem. A gyakorlatban a felhasználók érzései vegyesek, a tapasztalatok nagyon eltérőek. A francia 20 Minutes magazin kérdezte olvasóit.
Kevesebb zaj
„Jelentős javulás tapasztalható a zajban, amely most már tompább és szabályosabb” – mondja Christine, aki a Porte de Vincennes-i körgyűrűszakasz mellett lakik. Ő tehát igazolja az önkormányzat által bemutatott méréseket, melyek „jelentős” csökkenést mutatnak, a csúcsforgalom idején 1 decibel alatti értéktől az éjszakai 2,4 decibel alatti értékig.
„Ezt megtehettük volna hangszigetelő falak vagy aszfaltozással is, ahelyett, hogy minden használót megbüntetünk” – vág vissza Amine, aki az utóbbi megoldás költségei és csekély eredményei ellenére is dühös a sebességcsökkenés miatt, teszi hozzá a magazin.
Elvesztegetett idő
Hozzá hasonlóan több autós is sajnálkozott az útvonal és a megtett távolság függvényében öt perctől fél óráig terjedő időveszteség miatt. Jean-Daniel számára „néhány perc elvesztése az utazás során nem probléma”, ha ez a helyi lakosok életkörülményeinek javítását jelenti, „ez kollektív felelősség és szükséges lépés”. A gond csak az, hogy ez sokszor több, mint néhány perc.
A forgalmi dugók száma és mértéke egyébként nem igazán változott. „Csúcsidőben a tényleges sebesség már eddig is jóval 50 km/h alatt volt, így az új korlátozás semmin sem változtat” – magyarázza Julien. Ezt mi is alátámasztjuk: amikor a Párizsi Autószalonra mentünk, napközben autóztunk a périphérique-en és egyszer nem tudtunk 50-nél gyorsabban menni. (Csúcsidőn kívül, a forgalommentes éjszakákon vagy hétvégéken persze más a helyzet.)
Több „ideges” autós
A magazin olvasóinak többsége nagyobb kockázatokról és idegesebb sofőrökről számol be. „Az 50 km/h frusztráló, az emberek idegesebbek, és hajlamosabbak arra, hogy többet próbáljanak sávot váltani” – magyarázza Jacques, aki motorozik és most jobban fél attól, hogy elütik. Yaya számára a másik kockázatot a „büntetéstől” való félelem jelenti, mely „arra kényszeríti az autósokat, hogy a sebességmérőjüket bámulják, ami a forgalomra való koncentrálás rovására megy”.
Karine szerint azok, akik jól ismerik a körgyűrűt, még arra is hajlamosak, hogy a különböző fix sebességmérő kamerák között nyomják a gázt, hogy „felzárkózzanak”, ami nagy sebességkülönbségeket eredményez a járművek között, és növeli a balesetek kockázatát.
Ez a félelem egyelőre alaptalan, hiszen a helyi hatóság által regisztrált balesetek száma valóban 51 százalékkal csökkent 2024 azonos időszakához képest (2024-ben 18 baleset, 2023-ban 37 december 2. és 6. között). Véleményünk szerint ez eléggé kis merítés egy ilyen horderejű döntés helyességének alátámasztásához – kivéve marketing szempontból, például az önkormányzat részére.
Fejleszthető szokások
A statisztikák ellenére Salim osztja Karine félelmeit, de inkább a járművezetőket okolja: „Igen, a frusztráció miatt több az ideges és veszélyes viselkedés. De a sofőrökön múlik, hogy alkalmazkodnak-e és elfogadják. Olyan ez, mint bármi más, meg kell szokni. Jelenleg az emberek az 50-es sebességkorlátozás miatt idegesek. De a körgyűrűn amúgy is mindig is így volt, úgyhogy a dolgok majd megnyugszanak.
A légszennyezettség még nem csökkent. Az Airparif szerint az adatokat nagyon hosszú időszakon keresztül kell vizsgálni, hogy a szennyezés minden okát ki lehessen szűrni. (Itt finoman visszautalunk az előbbi véleményünkre: ha nincs pozitív eredmény, ott még várni kell, ellenben az egy hetes intervallumú baleseti statisztikát azonnal közzéteszik. Mi nem ellenzünk semmilyen értelmes közlekedésszabályozási projektet, még ha az a sebesség akár jelentős csökkentésével is jár, de mindenképpen elvárjuk, hogy az megalapozott, később pedig igazolt legyen.)
Szabályozott sebesség?
„Talán felülvizsgálhatnánk az éjszakai sebességkorlátozást” – mondja az egyik autós, aki „frusztrálónak” találja az ötvenes cammogást, amikor a körgyűrű üres. Nincs egyedül. Az új sebességkorlátozás ellenzői mellett sokan kampányolnak az új sebességkorlátozásnak a forgalom áramlásához igazodó, modulált sebesség mellett. „Talán digitális közlekedési táblákat lehetne felszerelni, melyek lehetővé tennék, hogy éjszaka, vagy amikor senki sincs az úton, egy kicsit gyorsabban lehessen menni” – javasolja Yannick. Nem biztos, hogy Christine-nek tetszene az ötlet...
Az egyik olvasó, Manon talán ironizál, amikor azt javasolja Anne Hidalgo polgármesternek, hogy „az egész körgyűrűt alakítsa át kertekké, csak buszsávokkal és kerékpársávokkal”. „Így nyugalmunk lenne, és az autósok nem nyaggatnának minket 20 km/h-s sebességcsökkentéssel” – teszi hozzá. Ötlete mégsem elrugaszkodott, hiszen Párizs polgármestere már most azt tervezi, hogy 2030-ra „zöldövezetté” alakítja a körgyűrűt.