Autószállító-ugrató: működne a valóságban?

Autószállító-ugrató

Rengetegszer találtam már szembe magam hasonlóval: egy autószállító teherautó felépítménye egy teljesen sík rámpát adott ki a rakomány lepakolását követően. Nem ritka, hogy az autók lekerülése után ilyen állásban marad egy autószállító, hiszen így lehet a felső sor legbelső autójával leparkolni a trélerről.

A filmekben és a számítógépes játékokban az ehhez hasonló tereptárgy általában ugratóként kap szerepet, ám a valóság fizikája közel sem ilyen egyszerű.

 A probléma rögtön a szükséges egyenes hosszával kezdődik. Több száz méter kell ahhoz, hogy egy átlagos autó egy látványos ívű, filmes színvonalú ugratáshoz megfelelő sebességet érjen el. A gyorsulást ilyen rövid távon ráadásul nem is zavarhatja meg semmilyen tényező, lakott területen, forgalomban így mindez szinte kivitelezhetetlen lenne. Tovább tetézi a dolgot, hogy egy ilyen kaszkadőrmutatvány után a landolás sok esetben még a direkt ilyen célra átépített járműveknek is a legutolsó útjukat jelenti, egy hétköznapi autónak pedig alig néhány centiméter magasba is elég elemelkednie a földtől ahhoz, hogy a visszaérkezéskor mozgásképtelenné váljon. Mindezeken túl a leszorítóerővel is számolni kell ugratás közben, amelynek hatására az autó jó eséllyel nem négy kerékre, hanem az első lökhárítójára érkezik majd. A Magyarországon jellemző, az első tengely felett elhelyezett motor és váltó miatt orrnehéz, elsőkerék-hajtásos autók ráadásul további hátránnyal is indulnak a tömegközéppontjuk miatt. Ám valószínűleg idáig el sem jutna a dolog: a legtöbb autónak már az ugratáshoz szükséges sebességgel felhajtani a rámpára is megsemmisítő csapás, a sikeres repüléshez pedig még a felhajtó szélén található oszlopsorok közt is tökéletes pontossággal kell végigirányítani az autót. A fenti problémákkal azonban még mindig csak a felszínt súroljuk, így egyértelmű a válasz a címben feltett kérdésre: egy ilyen ugratás valóban lehetetlen. Pontosabban meg lehet csinálni, csak nem néz ki jól:

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting hajó gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius toyota prius megállás 60-as tábla tábla tapolca rendőrség királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla embléma természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya dashcam büntetőfékezés félsorompó járda mentők Hollandia villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy gyalogos tűzoltóautó autómegosztó metró Volán reklám zene Toyota hirdetés M1 roller hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW közlekedés büntetés skoda zöld rendszám matrica körforgalom motorkerékpár Frankfurt vasúti átjáró környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas volkswagen tél autópálya buszsáv gyorshajtás Franciaország COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax önvezető autó ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár figyelmetlenség felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox Magyar Közút kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre Olaszország múzeum felesleges tábla elektromos autó hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa mercedes autópálya-pihenő parkolás autóroncs Budaörs bogár vw tömegközlekedés suzuki francia szabálytalanság mobilozás autómatrica németország balesetveszély hibás tábla sebességkorlátozás vezetéstámogatás USA vw bogár kerékpáros magyarország baleset BKK 30 kerékpár programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA münchen heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium jogosítvány tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató hidrogén mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland Ausztria octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország tuning elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás fenntartható mobilitás elektromos busz zacskó útépítés zebra dekor 20 Kína útdíj motor állapot karbantartás Passat lökhárító karosszéria javítás kresz tábla Nagy-Britannia biciklis autonóm autózás használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó 30-as tábla Audi Egyesült Királyság felni kifordított kifordított felni elektromos horvátország homokvihar homok vihar menetrögzítő kamera veszélyes helyzet látási viszonyok e-roller légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hólánc tesla sebességhatár új autó Ausztrália statisztika téli gumi Budapest mobiltelefon mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás oktatás büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kerítés kreatív roncs retro Dakar hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás swift relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország traffix infotainment fizetőkapu közlekedési morál elektromosautó törésteszt balesetmegelőzés dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelem figyelmetlen figyelmetlen sofőr Baja smart lakótelep előzés szabálytalan közlekedésbiztonság gyermekülés

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ