A tiltott télikabáttól a veszélyes várandós hevederekig – heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

Az ADAC figyelmeztet: ne szálljunk be vastag télikabáttal az autóba!

A téli ruházat az autóban nem jó ötlet, különösen nem a gyermekek számára. Ezt a tételt az ADAC egy törésteszt során, ahol kisgyermek és felnőtt bábut vastag anorákba öltöztettek, meggyőzően bizonyította. Az ok: a vastag ruha felett az öv csak lazán rögzül a testhez, és baleset esetén nem tud optimális védelmet nyújtani. A vezetőnek emellett kerülnie kellene a sapka, a kesztyű és a nehéz csizma viselését is.

Az ADAC mérnökei mindennapi közlekedési helyzetet szimuláltak, amelyben a felnőtt és vastag téli ruházatot viselő gyermekbábu volt bekötve az ülésbe, illetve gyermekülésbe. Az övvel bekötött „szánkót” ezután 16 km/h sebességgel hirtelen megállították – hasonlóan a városi forgalomban bekövetkező hátulról történő ütközéshez. Az eredmény: a biztonsági öv mélyen bevágódott a felnőtt és a gyermek hasába. Ez súlyos sérüléseket okozhat olyan belső szervekben, mint a belek, a máj vagy a lép, és akár életveszélyes belső vérzéshez is vezethet.

9292947 2909 Scaled

Ennek oka, hogy a téli ruházat párnázottsága miatt az övnek a testhez képest van mozgástere, és az öv becsatoláskor az alsó hasi terület fölé kerül. Ez még vészfékezéskor is kisebb sérülésekhez vezethet. Kabát nélkül az övnek ideális esetben a felnőtteknél a csípőcsontok, gyermekeknél pedig a combok közelében kell feküdnie. Ezért célszerű télikabát nélkül vezetni; az ADAC ajánlása szerint akinek ez túl hideg lenne, legalább a kabátot nyissa ki, vagy húzza ki a biztonsági öv alól.

A sapka és a sál szintén nem jó ötlet a volánnál, mivel mindkettő akadályozhatja a mozgásszabadságot és a látási viszonyokat, a bélelt kesztyű pedig nem mindig biztosít biztos fogást a kormánykeréken. A sofőröknek szintén nem lenne szabad ormótlan téli cipőben a volán mögé ülniük, még ha ezek nem is tiltottak illetve nincsenek előírások a megfelelő lábbelikre vonatkozóan a volánnál. A vastag csizmák megnehezíthetik a gázpedál és a fék érzékeny használatát, pedig a járművezetőknek mindig megfelelően kell reagálniuk, és ügyelniük kell arra, hogy a megfelelő helyzetben üljenek. Jó tudni, hogy baleset esetén a nem megfelelő öltözet akár problémákat is jelenthet a biztosítótársaságnál a kárigény érvényesítése során!

Kamubiztonság: övadapterek várandós nők számára

Szintén az ADAC, a legnagyobb német autóklub tesztjei során derült ki, hogy a hagyományos biztonsági övek a legbiztonságosabbak, az utólagos övadapterek pedig akár veszélyesek is lehetnek. (Így működik egy igazi autóklub!) Az úgynevezett várandóssági hevederek gyártói szerint a hagyományos biztonsági övek nagymértékben veszélyeztetik a születendő gyermekeket. Ezeket az övadaptereket úgy tervezték, hogy a medenceöv áthelyezésével elvben minimalizálják a baleseti kockázatot.

Az ADAC négy különböző övadapter-koncepciót tesztelt biztonsági öv- és törésteszteken: fémhoroggal ellátott rendszereket, műanyaghoroggal ellátott rendszereket, nyomógombokkal ellátott rugalmas hevedereket és kiegészítő övvel ellátott rendszereket. A terhes tesztbábukkal végzett reprezentatív biztonsági övvizsgálatok azt mutatták, hogy bár az övadaptereket némileg körülményesebbnek érzékelik, mindenki elfogadná a többlet erőfeszítést, ha ez csökkentené a magzat sérülésének kockázatát.

A töréstesztek eredményei viszont riasztóak. A kiegészítő utasbiztonsági rendszerek nem csökkentik, hanem éppen hogy növelik a babák terhelését. Ráadásul a tesztelt övadapterek egyike sem bírta ki a kifejtett erőket, illetve ütközés esetén sem volt képes a biztonsági övet alacsonyabb pozícióban tartani. Ehelyett az övadapterek rontották az öv kontaktját a testtel, ezáltal a medence megtartását. Ez a mellkasra, a hasra és a medencére nehezedő nagyobb terhelést eredményezett. A hason és a medencén mért gyorsulások akár 30 százalékkal is megnövekedtek. A kemény műanyagból és fémből készült elemek szintén további sérülésveszélyt jelentenek.

A töréstesztek során a műanyag kampók is eltörtek; a fém kampók és a kiegészítő öv csatja alulról megnyomta a terhes nőket imitáló tesztbábuk hasát.

9292947 2909 Scaled

A várandós sofőröknek szánt övek másik hátránya, hogy akár 30 centiméterrel hosszabb hevederre van szükség a becsatoláskor. Az öv ilyenkor kevésbé simul a testhez vagy a csípőhöz. Ez növeli a kormánykerékkel való ütközés kockázatát, különösen azért, mert minden tesztelt rendszer miatt a bábu hasa ütközéskor tovább mozog előre, mint a hagyományos övvel.

Az ADAC a tapasztalatok birtokában határozottan ellenzi az övadapterek használatát. A tesztelt rendszerek nem ajánlottak, sem nagyobb kényelmet nem nyújtanak, sem a biztonságot nem növelik. Az ADAC baleseti kutatásai szerint a terhes nők normál övvel sincsenek nagyobb kockázatnak kitéve vezetés közben, mint más járművezetők. A rendszerek összehasonlítása azt is kimutatta, hogy a helyesen felszerelt hagyományos hárompontos öv nem nyomja a terhes nő hasát – baleset esetén biztonságos védelmet nyújt, és nem jelent veszélyt sem a terhes nőre, sem a magzatra. Az övnek a lehető legalacsonyabban kell elhelyezkednie a has alatt, a kabátokat ideális esetben el kell távolítani, vagy legalábbis nem szabad a csípőnél lévő öv alá helyezni.

9292947 2909 Scaled

Nemek közti „kerékpározási szakadék”

A Lime mikromobilitási szolgáltató új tanulmánya szerint 10-ből kilenc nő (91%) akadályokba ütközik a kerékpározásban az Egyesült Királyságban. Az adatok jelentős nemek közötti „kerékpározási szakadékot” tártak fel: az Egyesült Királyságban a nők havonta alig feleannyit kerékpároznak, mint a férfiak. (Ez a szolgáltató nálunk is jelen van; elektromos rollereket lehet bérelni tőlük, de vannak más városok, például az Egyesült Királyságban, ahol kerékpárt is lehet bérelni a Lime-tól.)

A cég Tackling the Gender Pedal Gap (A nemek közötti kerékpározási különbség kezelése) című jelentése szerint csak minden ötödik (19%) brit nő érzi magát biztonságban, ha éjszaka egyedül kerékpározik. Négyszer annyi nő (82%) mondta azt, hogy a személygépkocsit biztonságosabb közlekedési lehetőségnek tartja, mint a kerékpározást, amikor éjszaka egyedül közlekedik, ami arra utal, hogy sötétedés visszatartja őket attól, hogy a fenntarthatóbb közlekedési módot válasszák.

A rosszul megvilágított utak (46%), a csendes területeken található elszigetelt kerékpárutak (41%), a társadalomellenes viselkedés (36%) és a más közlekedők zaklatásától való félelem (34%) jelentették a női kerékpárosok számára a fő visszatartó erőt az éjszakai tekeréstől. Általánosságban elmondható, hogy a kerékpározással kapcsolatban a nők csaknem kétszer annyi nő (27%) említi a tapasztalat vagy az önbizalom hiányát, mint amennyi férfi (14%). A Lime adatai szerint bringás felhasználóik alig több mint egynegyede nő.

A hölgyek kétharmada (67%) azt mondta, hogy nagyobb biztonságban érezné magát, ha több külön kerékpársáv lenne, 69 százalékuk szeretne jobban kivilágított parkolóhelyeket, ahol befejezheti a kerékpározást, 62 százalékuk pedig több parkolóhelyet szeretne az otthona vagy a célállomás közelében, hogy elkerülje a sötétben való további gyaloglást.

9292947 2909 Scaled

A jelentés egyúttal öt kulcsfontosságú ajánlást fogalmaz meg a nők kerékpározási feltételeinek javítása érdekében:

  1. A kormánynak és a helyi hatóságoknak a vállalkozásokkal és az aktív utazással foglalkozó csoportokkal már megkezdett munkára kellene építeniük, hogy jobb kerékpáros infrastruktúrát és több külön parkolóhelyet tervezzenek és biztosítsanak.
  2. A helyi hatóságoknak biztosítaniuk kellene a közvilágítást a népszerű kerékpáros útvonalakon és a parkolóhelyek felett. Az olyan szolgáltatók, mint a Lime, adatokat szolgáltathatnak a népszerű útvonalakról, hogy támogassák ezt az erőfeszítést – a nők közel fele (46%) a rosszul megvilágított utakat jelölte meg az éjszakai kerékpározás akadályaként.
  3. A kormánynak együtt kellene működnie az iparral, a jótékonysági szervezetekkel és a helyi hatóságokkal, hogy a középiskolákban hozzáférhető kerékpáros ismeretek felfrissítését vezessék be, hiszen a nők 27 százaléka a tapasztalat és az önbizalom hiányát jelölte meg a kerékpározás mellőzésének okaként.
  4. A közlekedési és földrajzi térképalkalmazásoknak olyan funkciót kellene bevezetniük, mely megmutatja a legjobban kivilágított kerékpáros és gyalogos hazafelé vezető útvonalakat, hogy támogassák a nők éjszakai hazajutását. A női kerékpárosok 66 százaléka érezné magát nagyobb biztonságban a „jól kivilágított hazafelé vezető útvonal” térképi funkcióval.
  5. A Lime vizsgálja meg új termékfunkciók kifejlesztését, például a Follow My Ride funkciót az Egyesült Királyságban, amely lehetővé tenné az éjszaka hazafelé tartó nők számára, hogy megosszák útjukat a számukra fontos személyekkel a nagyobb személyes biztonság érdekében. A női kerékpárosok 65 százaléka érezné magát nagyobb biztonságban, ha a szolgáltatók az alkalmazáson belül olyan funkciót kínálnának, amely lehetővé tenné számukra, hogy megosszák útjukat, haladásukat közeli barátaikkal és családtagjaikkal.

Európai gumiszabályok

A KTI közlekedésbiztonsági magazinja szépen összeszedte az egyes európai országokra jellemző téligumi-szabályokat. Értékes információk ezek, hiszen még az EU-n belül sincs egységes szabályozás. Ráadásul a magyarországi nem-szabályozás miatt hajlamosak lehetünk elfelejtkezni arról, hogy például már rögtön Ausztriában legfeljebb 4 milliméteres profilmélységű, M+S jelöléssel ellátott téli abroncsok használata kötelező november elseje és április 15. között az ország egész területén. Emellett legalább két hóláncot is tartani kell az autóban a meghajtott kerekekre. Nemcsak a gumikat, hanem a hóláncok meglétét is ellenőrizhetik a hatóságok, akár már a határon vagy annak közelében.

9292947 2909 Scaled

A részletes leírás itt olvasható.

Képek: ADAC, KTI, Lime

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás balesetmegelőzés természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés Spanyolország union felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó kötelező mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó Volán skoda volkswagen vasúti átjáró hülyenév metró BMW motoros bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés kerülő M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás 4-es út sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Kanada gyalogos körforgalom Hollandia kaiyun avtoexport kgfb szabály biztosítás közvilágítás kamion Berlin 112 terepjáró járda autópálya autóút busz rendszám M1 Lime dízel Európa 5g M7-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi kerékpárút utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre szabálytalanság múzeum felesleges tábla útburkolati jel hidrogénautó 8126 renault közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár Párizs balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd innováció elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség felújítás önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár tél mol autómatrica M1-es autópálya zöld IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás autószállító BYD Atto 3 Ferrari forgalom elől elzárt terület fényhíd szigetelőszalag mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás ÚME Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED fekvőrendőr horvátország karbantartás büntetőpont tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás útépítés statisztika párásodás zebra Budapest motor e-roller agresszió Ausztrália repülőtér útfelújítás gyerekek tesla kresz tábla lakat elektromos kamion alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc közlekedési morál törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó iskola lightyear teszt sainz alonso omoda madrid elon musk Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés dugó feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés szár záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli Csehország prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom BYD veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment RATP figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép segítségnyújtás fényszóró gyermekülés oktatás kínai autó teherbringa bem rakpart Svédország szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő lengyelország ADAC szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem Ausztria elektromos autó 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép zenélő út motorosok Rosenbauer forgalomirányítás gyorshajtás asszisztens jég baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag mobilozás láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Japán látási viszonyok fizető parkolás elektromos bicikli zöld rendszám komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor benzinkút képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid 37-es út antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország motorkerékpár 70-es tábla mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 előzés kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár cargo kerékpár teherkerékpár roller Franciaország mobiltelefon hatótáv SeaLion 7 mozdony sebesség amerika sebességkorlátozás ferihegy pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev magyarország traffibox repülő autó dekor bírság világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal Norvégia stressz figyelemelterelés téli felkészülés úthenger fűnyíró ideiglenes útburkolati jel elakadás újbuda tömegközlekedés torlódás Magyar Autóklub ORFK talicska tengeralattjáró BKK traffipack traffipax önjáró akkumulátor Porsche Guinness rekord gyorsforgalmi út buszmegálló mobiliti szolnok töltő e-autó pilisvörösvár 10-es út Liebherr Regent megállni tilos brit-szigetek ötlet halálos baleset közlekedési lámpa medence klór parkolás renault fluence kresz ajánlott sebesség pötty korlátozás túlkorlátozás zsákutca Bodmér behajtani tilos humor ing fiat panda panda raid másnaposság ittas vezetés büntetés bűncselekmény németország közlekedésbiztonság

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ