Hihetetlen, de ennek az autónak érvényes magyar műszakija van!

Életveszélyes Passat motortér

Az M5-ös autópálya egyik pihenőjében próbáltam segítséget nyújtani egy lerobbant, 1.9 TDI motorral szerelt Volkswagen Passat tulajdonosának. Először naivan azt hittem, hogy egy ilyen golyóálló technikával a motorháztető alatt hatalmas balszerencse lenne egy ideiglenesen sem orvosolható probléma, ám én azzal számoltam, hogy az autó szakszerűen és rendszeresen karbantartott. Mint kiderült, a szorult helyzet oka nem a pech, hanem az autó hihetetlenül rossz műszaki állapota volt. Egyrészről már az is felfoghatatlan, hogy milyen vizsgabiztos és miféle juttatásért cserébe engedte ezt az autót át a kétévente esedékes műszaki vizsgán, másrészről azt sem igazán értettem, hogy miként volt képes egyáltalán eljutni ez az autó az említett autópályapihenőig. Jöjjenek hát az érdekes részletek a motortérből, a képcsokor végén pedig természetesen azt is leleplezem, hogy mi volt az akut probléma, ami miatt az autó mozgásképtelenné vált.

Hiányzó gépháztető nyitófül

Az első kiemelt részlet a motorháztető nyitókallantyúja. illetve pontosabban annak hiánya, hiszen aligha lehet ezt a kérdéses állapotú kábelkötegelőt valódi nyitófülnek nevezni. Ez azonban még akár egy inkább kreatív megoldás is lehetne, amennyiben egy szép állapotú motortérben találkoznánk vele, kizárólag arra az időre, amíg meg nem érkezik az egyébként filléres cseredarab az alkatrészboltba.

Műanyagflakon kartergáz-lecsapató

Ezen a fényképen már egy jóval komolyabb probléma látható, a megoldás pedig ideiglenesen sem lenne elfogadható. A szelepfedél tetejéről érkező gumicső eredetileg a kartergáz szívócsonkba történő visszavezetésére szolgálna, hogy a dugattyúgyűrűk mellett kiszökött - hibátlan állapot esetén minimális mennyiségű - nyomás és égéstermék úja feldolgozásra kerüljön. Ha azonban túlságosan kopott a motor, akkor a kartergáz olyan mértékű, hogy kinyomja a hengerfejben lefolyó motorolajat is a felső csövön. Ezt az olajat viszont a képen látható palack segítségével gyűjtötte össze a Passat tulajdonosa, így ahelyett, hogy elégetné a motor, néhány száz kilométerenként vissza lehet önteni az autóba.

Remélem, hogy magától értetődő: ilyet nem szabad csinálni

Először is a képen látható módszer nem oldja meg a problémát. A hiba ugyanis ilyenkor nem az olajfogyasztás, amit részlegesen kiküszöböl a palack, hanem a motor kopottsága, ami csak rosszabb lesz a normál használattól is, hát még ha a használt, kiköpött motorolajat töltögetjük bele vissza újra és újra. Másrészről így az autó folyamatosan engedi ki a levegőbe a szűretlen, mindenféle feldolgozás, katalizátorokon átvezetés nélküli égésterméket, ami a kopott motornak köszönhetően jóval környezetszennyezőbb a megszokottnál.

vákuumszelep szokatlan helyen

A következő állomás lényegében az autó teljes vákuumrendszere. Ebből elsősorban a vákuumszelep szúr szemet, ami szokatlan helyen, a légszűrő tetején végzi a munkáját. Legalábbis részben, hiszen minden olyan cső ki lett iktatva, le lett vakolva, amely nem az autó működéséhez szükséges abszolút minimumot szolgálja.

Levakolt cső, hiányzó EGR

Persze, ami nincs az autóban, ahhoz hiába is menne vákuumcső. Ilyen például a Passat EGR rendszere, amely a korábban már említett kartergáz visszavezetésére és szűrésére szolgálna. Jól látszik, hogy ez egy az egyben hiányzik az autóból. Ennek helyét egy erre a célra tervezett "pótalkatrésszel" zárták el, ami meglepő, hiszen a motortér többi részén a hasonlóan illegális módosításokat teljesen házilag kontárkodták oda, így legalább nem fizettek azért, hogy az autó rosszabb legyen. A szívócsonkra hegesztett csőcsatlakozás azonban már tipikus példa a háztáji kókányolásra, ennek a részletnek azonban még a szerepét is nehezen tudom értelmezni, hiszen a szívócsonkban a turbó miatt komoly nyomásnak kellene lennie, amit nem szabad csak úgy kiengedni a motortérbe, ha azt akarjuk, hogy kellő mennyiségű erőt adjon le a motor.

átlátszó ragasztószalaggal javított féktartály

Amit eddig láttunk az sajnos még csak a jéghegy csúcsa. A Passat motorjának műszaki állapota ugyanis nem jelent közvetlen életveszélyt a többi közlekedőre nézve, ám egy kicsivel feljebb pillantva kiderül, hogy a fékfolyadék tartályát átlátszó rakasztószalag tartja össze. Ez arra utal, hogy a Passat fékrendszerét is a korábban látottakhoz hasonló szakértelemmel javították, ezen a ponton pedig már eléggé egyértelmű, hogy miért jelent veszélyt a közlekedés során az autó.

olajban álló, szabadon lógó kábelek

Sajnos ezzel azonban még nincs vége a közvetlen veszélyforrásoknak, a motortérben ugyanis mindenütt állt az olaj és az összes különböző folyadék, a kábelek pedig szakadtan szigeteletlenül, ráadásul sokszor céltalanul, törött csatlakozókkal a végükön várták a sorsukat a hűtőfolyadék- illetve olajtócsákban. Remélem minden olvasónk számára egyértelmű, hogy ez mennyire tűzveszélyes, csak a szerencsén múlt, hogy ez az autó ezzel a kábelköteggel nem lángokban állt meg az autópálya szélén.

Törött szelepfedél

Az olaj ugyanis konkrétan mindenhonnan folyt, több helyen törött volt a szelepfedél, lejjebb látványosan szivárgott a hengerfejtömítés, illetve a töltőlevegő-hűtő és annak csövei is minden illesztésnél olajpárásak voltak. Ez utóbbi tünet arra utal, hogy a turbó is hordja már az olajat. Valószínűleg ez csak a töredéke a szivárgásoknak, a motortérben ugyanis annyi olaj volt, hogy esély sem lett volna egy komoly motormosás nélkül megállapítani, hogy hány további helyen folyik a kenőanyag.

koszos hűtőfolyadék

A teljesség érdekében, mielőtt még elárulom, hogy ez a motor pontosan miért hagyta cserben a tulajdonost az autópálya szélén, érdemes megmutatni a zavaros, koszos hűtőfolyadékot és az egyértelműen lerakódásokkal teli kiegyenlítőtartályt is. Fontos azonban megjegyezni, hogy a fent látható rengeteg, nagyon komoly és legalább ennyire veszélyes hiba, valamint az egyértelmű kopás és kompresszióhiány ellenére is működött a motor, amit a konstrukció elpusztíthatatlan hírnevét ismerve is lehetetlennek gondoltam volna. 

És hogy mi okozta a végzetes hibát? A rezonancia, illetve a korábbi javításokkor a motor rendszerként történő értelmezésének teljes hiánya.

A turbó olajzását ugyanis a mérnökök egy a motortér egyik oldaláról a másikra tartó, hosszú acélcsővel oldották meg. Ez a cső egy nehezen elérhető helyen, a tűzfal és a motor hátulja között kerüli meg a blokkot, ráadásul a gyártáskor több ponton is a motor különböző alkatrészeihez rögzítették. Ha valaki nem érti, hogy mely megoldás pontosan mi célt szolgál a motortérben, akkor könnyedén azt hiheti, hogy ezek a rögzítések csak tovább bonyolítják a cső ki- és beszerelését, így az eltávolításukkal, illetve a cső útjának leegyszerűsítésével javítanak a motoron. Ennek a Passatnak a motorterében is ez történt, a csövet a szelepfedél felett vezették el, látványosan háztáji hajtogatással. A cső különös útja és nehezen elérhető rögzítései azonban a rezonancia feszítő hatásának csökkenését szolgálják, ha ugyanis kizárólag a két végpontnál fogatjuk fel a csövet, akkor az a folyamatos remegés hatására egy idő után egyszerűen el fog repedni, ez történt az út szélén rekedt Passat esetében is.

érdekes csőelvezetés 

A "csőtörés" után az autó már nem csak a korábban látott műanyagflakonba szóra az olajat, hanem a turbó olajzócsövén keresztül a földre is. Így amellett, hogy jóval gyorsabban fogyott el belőle az újratöltések után ismét a motorolaj, nem is maradt mit visszaöntögetni a palackból, olaj nélkül pedig nem tudta tovább folytatni az útját az autó.

Fontos azonban hangsúlyozni, hogy ami itt látható, azzal már alapvetően el sem szabadott volna indulni.

Lehet a műszaki vizsgáztatás rendszerére, vagy épp a vizsgabiztosra mutogatni, rosszabb esetben csodálni a motort és a technikát, hogy ilyen mostoha körülmények között, ennyi kontárkodás után is tudta mozgatni az autót, ám itt nem ez a tanulság. Itt azt kell megérteni, hogy a közlekedés nem játék, nem véletlenül vannak a szabályok, a vizsga, és az előírások. Félreértés ne essék, nem baj, ha valaki öreg, vagy netán olcsó autóval jár, nem állítom, hogy akinek nincs pénze új autóra, az vegyen inkább BKK bérletet. Mindennek van viszont egy határa. Ez a határ pedig az autó szakszerű fenntartása, amit igenis ki kell tudnia fizetni annak, aki részt kíván venni a közúti közlekedésben. A karbantartásokon és javításokon a fent látható módon spórolni ugyanis ön- és közveszélyes, nem kell közlekedési szakértőnek lenni ahhoz, hogy mindez egyértelmű legyen. Szerencsére ez a konkrét autó nem folytatta az útját ebben a formában, jó eséllyel ez a lerobbanás a Passat szomorú története végét is jelenti. Fontos azonban tudni, hogy amit fent láthattatok, arra nincs kifogás. Egy ilyen autóval nem szabad közlekedni, nem szabad utasként beleülni, és nem szabad támogatni senkit, aki úgy gondolja, hogy ez rendben van. Minden közlekedő közös érdeke, hogy ne találkozzunk ilyen katasztrofális állapotú autókkal az utakon, és hogy senki se javítson járműveket, aki hajlandó ilyen munkát kiadni a kezéből.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda zene Toyota volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW zöld gyorshajtás motoros Hollandia rendszám matrica gyalogos bicikli Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces Franciaország buszsáv hajó metró toyota prius kerékbilincs büntetés közlekedés közút dashcam autópálya tábla reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Olaszország Bubi elektromos autó utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla Európa tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút USA közbringa kerékpár kresz suzuki autóroncs Budaörs bogár vw parkolás traffipax francia 30 mercedes autómatrica kerékpáros autópálya-pihenő autóipar hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás magyarország sebességkorlátozás vw bogár mobilozás Honda balesetveszély BKK önvezető autó programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA tuning elektromos Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger útépítés tükör fenntartható mobilitás heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag zebra continental Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó statisztika Budapest dekor kresz tábla horvátország útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller rozsda karbantartás Ausztria hidrogén használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár 30-as tábla Nagy-Britannia Audi felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar homok vihar korrózió tesla látási viszonyok Kína légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság belgium várandósság hólánc új autó téli gumi mobiltelefon autonóm autózás mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook golf nyár közlekedésbiztonság napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe elektromos munkagép szigorítás záróvonal gázolás elhagyatott elkobzás szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár németország elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia oktatás GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó baleset balesetmegelőzés fényszóró infotainment bírság követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő figyelmetlen sofőr figyelmetlenség ADAC veszély prizma Opel CD lemez láthatóság id.7 volkswagen id.7 Opel Astra érintőképernyő izzó lámpa izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány meghibásodás kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó iskola temető főút műszaki műszaki vizsga gyalogátkelő tégla körút hungária dugó csúcsforgalom szélvédő szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb motorosok vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés asszisztens zöld rendszám phev konnektoros hibrid figyelemelterelés figyelem kresz2024 új kresz

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ