Frankfurtnak – úgy látszik – a 30 sem elég. A belváros egyes részein ugyanis 20, azaz húsz km/h sebességkorlátozást vezetnek be. A Spiegel cikke szerint ugyanis ha kevesebb autó van az utakon, nő az életminőség a belvárosban. A cél nem egy autómentes, hanem egy kevés autóval rendelkező belváros.
A sebességkorlátozást kizárólag a mellékutcákra tervezik. A főutakon – mint például a Berliner Straße – minden marad a megszokott módon.
2022 óta Frankfurt am Main is tagja az „Élhető városok és közösségek” kezdeményezésnek, amelyben immár több mint 900 német város, település és kerület fogott össze. Többek között nagyobb mozgásteret követelnek a sebességkorlátozások tekintetében.
Frankfurtnak a 20 km/h mellett további tervei is vannak. Az utcákon lévő parkolóhelyeket is meg akarják szüntetni. „Aki be akar hajtani Frankfurt belvárosába autóval, az továbbra is megteheti, és akkor csak be kell hajtania egy parkolóházba” – mondta a Wolfgang Siefert (Zöldek) közlekedési tárcavezető. Továbbra is lesznek mozgássérült parkolóhelyek és taxisorok, valamint több szállítási és rakodási zóna.
A kínai közúti hatóságok egyedi módszert alkalmaznak az éjszakai sofőrfáradtság ellen: lézerfényeket! Sofőrök rögzítették a szürreális fényjátékot a Jalopnik szerint, amelyet egy hosszú észak-kínai autópályaszakasz fölé vetítettek. Az élénk színekből álló sugarak célja, hogy ébren tartsák a sofőröket.
Az úgynevezett biztonsági funkcióról készült vírusvideót „Science girl” nevű felhasználó tette közzé az X-en (lánykori nevén Twitter). Az úttest feletti táblaportálokra szerelt lézerek egy ciklusban váltakoznak a piros, kék és zöld fények között. Nem villognak, nem céloznak közvetlenül a járművekre, és nem is tesznek semmi különösebben veszélyes dolgot.
Az autópálya-hatóságok erőfeszítései annak érdekében, hogy a hosszú, unalmas autópályákon ébren és éberen tartsák a járművezetőket, nem kizárólag Kínára jellemzőek. Híres, hogy Ausztráliában egy 90 mérföldes egyenes autópályaszakaszon az út menti táblákon kvízkérdéseket helyeztek el, hogy az embereket szellemileg lekösse. A kérdések témája Queensland, az ausztrál állam, ahol az útvonal található. Az autósok a „Mi a legnagyobb élőlény a világon?” feliratú táblákra számíthatnak. (A válasz egyébként: A Nagy-korallzátony Queensland partjainál.)
Aki álmosnak érzi magát, annak az a legjobb, ha egyáltalán nem ül a volán mögé. Az amerikai National Highway Traffic Safety Administration szerint az energiaitalok és koffeintartalmú italok fogyasztása hamis biztonságérzetet kelt. „Mikroalvást” tapasztalhat, amikor néhány másodpercre elveszíti az eszméletét, mielőtt újra felébredne. Ha vezetnie kell, próbáljon meg előtte szundikálni egyet.
A video captured on the Qingdao–Yinchuan Expressway displays vibrant laser lights hovering above the vehicles. Mr. Li, the person behind the camera, reported that these laser lights designed to combat fatigue quickly revitalized him and reduced his exhaustion during a prolonged…
— Science girl (@gunsnrosesgirl3) November 6, 2023
2024 decemberében eltűnnek a fizetőkapuk a Párizs és Normandia közötti A13-as és A14-es francia autópályákon, helyükre automata kapuk lépnek. Ez a rendszer már működik az A79-es autópálya egy szakaszán, de a felhasználók nem mindig értik jól – írja a FranceInfo.
Aki utazott már francia autópályákon, a fizetős kapus rendszer, főleg, hogy egyes szakaszkon gyors egymásutánban jönnek a „Péage” feliratú táblák, majd kapuk, eléggé fárasztó. A terv szerint az új megoldással hamarosan megállás nélkül lehet majd autópályadíjat fizetni az érintett szakaszon. A SANEF, az autópálya ezen szakaszát kezelő vállalat nagy kapukat fog telepíteni a sávok fölé, amelyek a rendszámtáblák beolvasására szolgálnak. A rendszert a tervek szerint 2024 decemberében helyezik üzembe. A cél természetesen a forgalmi dugók csökkentése, a forgalom áramlásának javítása és a megállás és újraindítás során keletkező környezetszennyezés elkerülése. Nem kell majd megállni, csak 130 km/órás sebességgel áthajtani a portál alatt, de 72 órán belül továbbra is fizetni kell, különben megbírságolnak. A szófogadatlan szabálysértőkre 10 eurós pótdíjat vetnek ki, amely két hónap elteltével 90 euróra emelkedik.
Az A79-es autópálya már egy éve teszteli a rendszert, ahol 6 kaput állítottak fel, de a kifizetetlen számlák egyre szaporodnak, és a meglepett felhasználók panaszkodnak. A 40 millions d'automobilistes (40 millió autós) nevű autós érdekvédelmi szövetség panaszkodik, hogy „a bírságok kiszabása előtt tájékoztatást kellene adni”, mert szerintük a megbírságolt felhasználók többsége „nem csaló”. A SANEF megígéri, hogy hogy „mindent megtesznek” annak érdekében, hogy ez az új útdíjrendszer „tökéletesen érthető” legyen. És bár továbbra is az interneten keresztüli fizetés marad a fő lehetőség, más lehetőségeket is fontolóra vesznek: „Lehetőség lesz arra is, hogy a rendszámtáblát összekapcsolja a bankkártyájával, és minden egyes alkalommal, amikor az autópályán közlekedik, megterhelik az autópályadíj összegével”. Egy másik újítás a közvetlen fizetés lehetősége legfeljebb 72 órával az utazás után. Az útkezelő vezetője, hogy „van némi félelem”, különösen mivel „az A13-as autópálya forgalma tízszer nagyobb, mint az A79-esé”, és úgy véli, hogy „lesz egy hozzászokási intervallum”. Az Egyesült Államokban és Portugáliában már létezik ilyen szabadforgalmi autópálya-rendszer.
Képek: FranceInfo, Spiegel Mobilität