Mire, kinek, hova való a Honda kis elektromos robogója?

"Meghalsz! Nagyon hülye választás volt, meghalsz!" kiabált ki kedvesen egy pizzafutár egy ütött-kopott Fiat Puntóból, amikor az Üllői út soksávos szakaszán tartottam a belváros felé a Honda Szallerbecktől (itt szokta átadni a Honda az importőri tesztmotorokat). És a helyzet az, hogy nem tudtam nem egyetérteni vele. Hiába korlátozta le ugyanis a megoldást a közlekedés minden bajára a gépjárművek sebességének csökkentésében látó, szemellenzős fővárosi közlekedéspolitika a város egyik legnagyobb forgalmú, a reptéri transzfert is kiszolgáló főútjának tempóját a korábbi, teljesen reális 60-ról 50-re, itt a forgalom továbbra is a maga természetes tempójában, 60 körül halad. Ez pedig a Honda EM1 e:-nek  már a hiperűrugrás sci-fije. (Ha nem gond, innentől azt a hülye kettőspontos e betűt elhagyjuk, úgysincs semmi jelentősége. EM1 és kész.)

1728373695703

1728373695693

1728373695674

Honda EM1 e: Budapesten árvíz idején

436271 23 Ym Honda Em1 E

Elég kicsi emberből kettőt is el tud vinni - persze nálunk ilyet nem szabad vele csinálni

Óra szerint 49-nél vége a gyorsulásnak, ez pedig azt jelenti, hogy a budapesti közlekedés könyörtelen valóságában ez a jármű egyszerűen -  veszélyes. Még ha mehetne vele az ember a bicikliúton, a kerékpársávban, de nem mehet, ez az egyébként számos európai országban megengedett és elég logikus dolog még a készülő új KRESZ szerint is tilos lesz. Buszsávban persze szabadna gurulni ezzel a robogóval is, már ahol van buszsáv, de itt sem túl jó érzés a tükrökben nézni a nagy kék böhömöt vezető sofőr dühös képét - ő is gyorsabban szeretne menni, mint amennyivel én ezzel tudok.

Megfelelő infrastruktúra híján Budapesten illetve Magyarországon az EM1 technológiai szuperképességét sem lehet kihasználni. A kis Honda tudniillik egy cserélhető akkus robogó, amely úgy oldja fel a nagy hatótáv-nehéz akku-kis hatótáv ördögi körét, hogy egy viszonylag kicsi, de nagyon könnyen, gyorsan cserélhető akkumulátort visel a hasában, az ülés alatt. Nem a Honda az első járműgyártó, aki rájött, hogy egy tökéletes világban, vagy inkább nagyvárosban egy csomó, lemerüléskor egy töltőponton egyszerűen frissre cserélhető szabványos kis akkuval lehetne a leghatékonyabban, talán legolcsóbban megoldani a mindennapi közlekedés gondját, csak hát ehhez infrastruktúra is kell, és az nincs, vagy egyelőre nincs. Legalábbis nálunk nincs. (Olaszországban a hazai piacon is próbálkozó XEV és az ENI együttműködésében állítólag már egész komoly akkucsere-hálózat üzemel; persze az az akku nem kompatibilis a Hondáéval. Hová is vezetne az, ha ezek az eszközök szabványosak lennének!)

1728373695699

Elöl tárcsa és rendes teleszkópvilla
1728373695699

Hátul dobfék és rugóstaggal támasztott lengővilla

1728373695699

Gyári 35 literes dobozt is lehet kapni hozzá. Kell is, mert  nyereg alatt csak 3 liternyi raktér van

Persze sejtettem én előre, hogy ezek lesznek a villanyrobogózás tanulságai, de akkor is: ha a Honda elektromos robogót kezd forgalmazni Európában, akkor arra minden közlekedés iránt érdeklődő embernek, pláne újságírónak kutya kötelessége kíváncsinak lenni rá. Ezért csaptam le azonnal a kis villanymotorra, amint felmerült a hazai tesztelés lehetősége. És maga a termék még tetszett is.

Egyszerű, hondásan tiszta és csinos a dizájn; ehhez társul a márkára jellemző tartósság ígérete. A 74 centis ülésmagasság könnyen elérhető kisebb termetűeknek is, a könnyű motorka egyensúlyban tartása nem nehéz feladat. Visszatöltés, kvázi motorfék nincs, de az egyszerű fékek kombinált rendszere is elég erős ehhez a súlyhoz. A rugózás egész kényelmesen kezeli le még a külső Üllői út szörnyű kátyúit is, már persze amennyire ez 10-es hátsó kerékkel lehetséges.

1728373695515

Időóra nincs, sztender-visszajelző van az egyszerű műszeregységen

1728373695515

A rémisztő pillanat 30 km megtétele után, amikor előmászott a teknősbéka és visszaesett a végsebesség kb. 35-re

1728373695515

35,8 km: itt a vége. Megálltam egy másik cserélhető akkus masina mellett akkut cserélni

Egy ennyire kicsi járműnél a hatótáv nagyon erősen függ a terheléstől; nem mindegy, hogy 60 vagy 100 kilós ember ül fel a tízkilós akkuval együtt is csak 95 kilós kismotorra. Én pedig inkább a második eset vagyok. A végsebesség elérése így sem okozott gondot, sőt: az EM1 az emelkedőkön sem esett kétségbe. Egy mélygarázs spirálfelhajtóján is gond nélkül felszaladt és még el is tudott indulni, miután megálltam a rámpán kivárni a kapunyitást.

A Honda végül 30 teljesen korlátozatlan kilométert tudott megtenni alattam, végig nyélgázon gurulva. Ekkor érkezett meg egy teknősbéka a kis műszeregységre (amin azért egy időóra még igazán elférhetett volna!), a tempó pedig csökkenni kezdett, de a gyorsulások 30-35-ig nem lettek gyengébbek, az a szerény dinamika, amit az EM1 tud, ilyenkor is rendelkezésre állt. Végül 35,8 km-nél kellett kicserélnem az akkut a hátamon cipelt frissre. Katalógus szerint 41,5 km lenne a hatótáv - ha 25 kilóval kevesebb lennék, biztosan meg is lett volna ez az érték. (ECO üzemmódban a Honda szerint 48 km is lehet a hatótáv, de ez olyan szánalmas vánszorgást jelentene, hogy még élő ember számára teljesen elképzelhetetlen a takarékos üzemmód használata.) Nálunk ez mindenhogy szabálytalan, de az EM1-gyel elvileg utast is lehetne szállítani - el se merem képzelni, mi történik a hatótávval ilyenkor.

1728373695623

1728373695623

1728373695623

Szép tárgy a 10,3 kilós akku, precíz a rögzítése a motorban, mégis könnyű kicserélni, ha van mire

Ha ezt a kb. 40 kilométert megfelezem és rajzolok egy kört a Budapest-térképre, az látszik, hogy mondjuk a BME K épülete még Budaörsről vagy Csömörről is kényelmesen elérhető úgy, hogy a nap végén haza is tudjon menni, aki kocsi helyett villanyrobogóval ingázna és erről a szűken vett agglomerációból járna be a városba dolgozni, tanulni. Pizzafutár-járműnek is el tudom képzelni a kis robogót, főleg akkor, ha nem független kiszállítóként, hanem telephelyről induló járatokat üzemeltető konyháról van szó, ahol mindig töltődik pár akku, amire ki lehet cserélni a lemerült energiaforrásokat.

A Honda azt ígéri, egy akku 2500 újratöltést is kibír komoly kapacitáscsökkenés nélkül, egy töltés pedig az akkuhoz adott 270 wattos töltőkészüléken 160 percet vesz igénybe 25-ről 75 százalékra, hat órát, ha a teljesen lemerült akkut akarjuk teljesen feltölteni. A motor 580 wattos teljesítményt ad le tartós üzemben, gyorsításkor pedig rövid időre 1,7 kilowattot is ki lehet venni belőle.

436265 23 Ym Honda Em1 E

Sajtófotón egy üres városban nagyon jól néz ki, a budapesti valóságban viszont idegenül mozog. Motornak kevés, bringának sok

Az akkumulátornak profi, precízen illesztett, könnyen kezelhető fészke van az ülés alatt, más viszont már nem nagyon fér ide: három liter marad a hasznos csomagtér. Tetszett, hogy a mobilt be lehet dobni a kormány alatti zsebbe és még egy USB-konnektort is találunk a feltöltéséhez, ha nem félünk, hogy pont az a pár milliamperóra hiányzik majd az utazás végén az akkuból. Szépek a LED-es lámpák, a fényszóró fényereje elég az EM1 csigatempójához.

És mindez 989 ezer forintos bevezető áron - nem is vészes, számos lassabb, gyengébb elektromos kerékpárt tudnék mondani, ami ennél többe kerül és azért egy pedelec-bringa mégiscsak megáll 25-nél, nem 49 km/h a vége! Viszont azt fel lehet vinni a lakásba egy liftben és bátrabban meg könnyedébben vált vele platformot az ember, ha például ilyen helyzetben találja magát egy budapesti úton:

1728373695541

Balról elmenni nincs se erő, se szabályos lehetőség, jobbról elmenni nincs hely, a bringás meg közben vígan távolodik a járdán...

1728373695600

Az Üllői úton a Hungáriát elhagyva: vagy beállok 49-cel a kamionok közé szabályosan, vagy megyek a bringaúton szabálytalanul. Vagy veszek inkább mégis egy e-bike-ot

1728373695733

De azt nem veheti el tőle senki, hogy cuki!

EM: Electric Moped. 1: az első és a legkisebb ilyen gép egy új, most születő Honda motorcsaládban. Van tehát még remény, hogy reális alternatívává váljon egy Hondával is a nem zajos, nem büdös városi kismotorozás, csak meg kell várni az EM2-t. Vagy 3-at. Szóval valami olyan robogót, ami képes 60-70-nel besorolni a főutak forgalmába és vagy elég neki egy töltés legalább 60-80 kilométerre egy hosszabb városi kör vagy oda-vissza út legurulására is, vagy valaki tényleg kiépít egy olyan méretű akkucsere-hálózatot, amivel már lehet tervezni.

Honda EM1 e:, műszaki adatok:

Méretek: 1860 mm hossz, 740 mm ülésmagasság, 1300 mm tengelytáv
Gumik: 90/90-12 elöl, 100/90-10 hátul
Saját tömeg: 95 kg, akkuval
Motor: 1,7 kW, 90 Nm, háromfázisú, szénkefe-mentes agymotor hátul
Akkumulátor: lítium-ion, 50,3V, 29,4 Ah, 10,3 kg
Végsebesség: 45 km/h (óra szerint 49)
Fék: 190 mm-es, egydugattyús tárcsa elöl 110 mm-es dob hátul, kombinált fék
Reális hatótáv: 38-45 km

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar Berlin felicia pickup diy Franciaország tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés tél embléma vicces hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közlekedés közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás sávlezárás főpolgármester videó szabály tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Spanyolország autópálya kamion Hollandia kaiyun járda kgfb zöld biztosítás felújítás Lime dízel korlátozás 5g M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás őz jog kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi balesetveszély utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa tábla suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár szabálytalanság BKK programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk gyalogos Svájc traffipax kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség Párizs önvezető autó M30 gps kézműves tábla Európa IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet aquaplanning várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó dekor kresz tábla útdíj motor állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás éjszaka felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó Ausztrália hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi Budapest e-roller kábítószer horvátország karbantartás útépítés tankolás biztonsági öv homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás látási viszonyok statisztika tesla lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem közlekedési morál facebook golf fáradtság napelemes autó lightyear teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó ORFK záróvonal fényszóró követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli túlkorlátozás veszély prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra dugó izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő iskola bírság mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment elektromos ADAC különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép oktatás szigorítás gyermekülés figyelmeztető jelzés gyalogátkelő kínai autó BYD németország szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés phev konnektoros hibrid figyelem kresz 2024 TT TTS példamutatás sebesség új kresz barcelona leállósáv kresz2024 mobiltelefon oldalszél horrorszerelvény munkagép Rosenbauer forgalomirányítás torlódás asszisztens elakadás körgyűrű gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány Olaszország üzemanyag benzinkút amerika SUV continental balesetmegelőzés bukósisak Asfinag Ausztria Japán mobilozás fizető parkolás motorosok ittas vezetés elektromos bicikli zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő agymotor gyorshajtás képernyő kresz kukásautó THK figyelmetlen sofőr elektromos kerékpár kamera büntetés sávváltás rendőrség láthatóság repülő autó antric kerékpár cargobicikli 30-as tábla casco strabag úthiba akció figyelemelterelés drón elektromos robogó ferihegy gck hidrogén up and charge induktív töltés sebességkorlátozás európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 SeaLion 7 elektromos autó nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár roller parkolás halálos baleset közlekedésbiztonság baleset magyarország

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ