Újabb részletek a készülő új KRESZ-ről: gyalogosok, bringások, villanyrolleresek

Az Építési és Közlekedési Minisztérium szervezetén belül működő Közlekedési Hatóság és a Közlekedéstudományi Intézet fogja össze a KRESZ, pontosabban a közúti közlekedés teljes szabályrendszerének nagyban zajló megújítását. A munka során a közlekedési szaksajtó időről időre betekintés nyerhet az egyébként széleskörű civil támogatással, vagy legalábbi bevonással zajló folyamatba. A korábbi, általánosan megfogalmazott új alapelvekről és a járművezetés-oktatás új szabályairól szóló sajtótájékoztató után most a gyalogosok, bringások, villanyrolleresek közlekedésével kapcsolatos új szabályozási tervekről kaptunk információkat. 

A kerékpározás növekvő népszerűsége, a mikromobilitási eszközök elterjedése, a megnövekedett járműforgalom miatt kétségtelenül már régen időszerű valamiképpen újrakalibrálni a közúti közlekedés viszonyrendszereit, elősorban a sérülékeny közlekedők védelmében. A hazai közlekedési kultúra sajátosságaiból eredő problémákat természetesen nem tudja kezelni egy szabályozási felülvizsgálat, de  a gyalogos fogalmának egzakt meghatározása, a gyalogosok zebrán áthaladási elsőbbségének szigorúbb biztosítása, a gyalogos-kerékpáros elsőbbségek rendezése és a villanyrollerek ügyének rendezése szükséges és hasznos tűzoltómunka.

Gyalogosok

Az új KRESZ szerint egyértelműen gyalogos lesz a  gördeszkás, görkoris, lábbal hajtós rolleres, a talicskát toló személy (de nem a kézikocsis - tegye fel a kezét, aki látott ilyen eszközt az elmúlt negyed évszázadban!), a motort, autót toló ember, a kisállatot, hobbiállatot pórázon vezető személy és a 10 km/h-nál nem gyorsabb motoros kerekesszékkel közlekedő is. Az autósok számára is fontos változás, hogy a zebrán átkelő gyalogos elsőbbségét már az átkelési szándék észlelése esetén biztosítani kell, többsávos úton pedig már akkor meg kell majd állni és elengedni a gyalogost, ha elénk érkeztében már a járművünk által használttal szomszédos sávban jár a gyalogátkelőn.

A ke rékpárutakon átvezetett gyalogosforgalom esetében eddig nem volt egyértelmű, kinek van elsőbbsége, most ez változik. A gyalogos elsőbbségét útburkolati jel fogja meghatározni, a bringások számára pedig újdonságként megjelenik a nekik szóló, zebrát jelző KRESZ-tábla.  A gyalogos elsőbbségi joga magasabb rendűvé válik a jármű elsőbbségi jogánál: a gyalogos közlekedése a jövőben jogszerűen zavarhatja, vagyis nem hirtelen irányváltoztatásra, lassításra kényszerítheti a vele szemben elsőbbségadásra kötelezett járműveket!

Praktikus jogszabály-szerkezeti változtatás, hogy a gyalogosokra vonatkozó és a gyalogosokkal szemben tanúsítandó járművezetői magatartási szabályok egy helyre kerülnek az új KRESZ-ben. Ez gyakorlatilag egy új fejezet lesz, Gyalogosok címmel.

Hol közlekedjen a gyalogos? Az új KRESZ értelmében egyértelművé válik, hogy minél inkább az úttest szélén, széles járművet toló gyalogosok kivételével a menetiránnyal szemben. Ez a terület új elnevezést is kapna (munkanevén egyelőre "forgalmi zóna"), ami úgy működne, mint ma a nyitott kerékpársáv vagy kerékpáros nyom: ha az úttestre kényszerül, itt közlekedhet a gyalogos, az autósoknak pedig különösen figyelniük kell ezt a területet.

Az új KRESZ tervezetének koncepciója a kerékpáros-közlekedésről

A tervek szerint a jövőben lesznek kerékpárok és "különleges kerékpárok". A kerékpár kétkerekű, alapvetően emberi erő hajtja, de ezt  villanymotor segítheti, maximum 1000W teljesítménnyel, 25 km/h sebességig. A k ülönleges kerékpár a 35 kilogrammnál nehezebb, két vagy akár több kerekű, egy méternél szélesebb kerékpár: a cargo-biciklik, a pedálos riksák és hasonló egzotikumok. 

A kétségtelenül növekvő és erős társadalmi érdekérvényesítő képességű bringások örömére az új KRESZ értelmében olyan "kerékpáros övezetek" jönnek majd létre, amelyekben a bringások, e-bringások, villanyrolleresek nagyjából szabadon közlekedhetnek, de ide más jármű csak célforgalomban mehet be, legfeljebb 30 km/h sebességgel. (Biciklist előzni viszont nem lesz tilos.) A kerékpáros zónában a gyalogos, ha van járda, csak azon közlekedhet, a kerékpáros pedig kerékpárút szabályok szerint, de nem a járdán (ha van). A kerékpárosok itt mehetnek egymás mellett is, járművüket pedig leparkolhatják bárhol, mindenféle módon - ha ezzel másokat nem akadályoznak.

Újdonságként kerül be a KRESZ-be a "kerékpáros átkelőhely", emberi nyelvre fordítva: biciklis zebra. Eddig ilyen nem volt, bonyolult táblákkal volt kijelölve az elsőbbséggel védett kerékpárút-átvezetés. Sajnos ez az új felületi elem egy új sebességhatárt is hoz a rendszerbe: a kerékpáros az átvezetés előtt már 10 méterrel is legfeljebb 10 km/h-val mehet. Ezeket a bringászebrákat gyalogos is használhatja, ha a kerékpárúton közlekedik; itt neki is elsőbbsége van a járműforgalommal szemben. A gyalogoszebra és a bicikli viszonya nem változik, de most már kimondva is átengedi a zebrán tekerve a biciklist majd a KRESZ, de ebben az esetben a járműforgalommal szemben a bringásnak nem lesz elsőbbsége. Leszállva, a biciklit tolva persze igen.

Ahol "nem biztonságos" a kerékpárút, továbbra sem lesz kötelező ott haladni a kerékpárosnak. Bocsánat: kerékpárvezetőnek - a munkaanyag így nevezi a kerékpárt hajtó személyt, ami, ha bikkfanyelvű is egy kicsit, végülis jogos: a kerékpáron, különösen a "különleges kerékpárokon" ugye utasok is lehetnek, akik nyelvileg szintén kerékpárosok. 

Fontos változás, hogy a buszsávon alapértelmezésben általánosan engedélyezett lesz a kerékpárosforgalom az új KRESZ tervezete szerint, de ezt táblával megtilthatja az útkezelő. A fentiek fényében az új KRESZ által előírt "úthasználati sorrend" a bringásoknak:

kerékpárút, kerékpársáv
úttest jobb szélén lévő buszsáv
jobb oldali padka
jobb oldali "forgalmi zóna" vagy nyom

Az új KRESZ bevezeti illetve engedi a két oszlopban és csoportban, kerékpáros övezetben a meg nem határozott formájú haladást. A kerékpárosok két oszlopban mehetnek kerékpárúton, kerékpársávban, lakó-pihenő övezetben, nyitott kerékpársávon. Aminek viszont autósként nem nagyon örülünk: a tervek szerint lakott területen kívül a minimum hat, maximum 12 fős kerékpáros csoportok akár a sáv (sávok?) teljes szélességét elfoglalva is haladhatnak  csoportban, az út jobb oldalán, de úgy, hogy az őket előző járművek besorolását a csoportok közé lehetővé kell tenniük.

És akkor jöjjön a változás, ami teljesen ellentmond a realitásoknak, mégis bekerül a KRESZ-be a biciklislobbi nyomására: lakott területen belül egy, lakott területen kívül másfél méter lesz a kötelező előzési oldaltávolság a járművek részére. Vagyis záróvonal mellett, kétsávos úton eleve tilos lesz bringást előzni. A kerékpársáv mellett futó forgalmi sávban elhaladás vagy az egyirányú utcában sávon belül szemben érkező bicikli maga lesz a két keréken guruló ellentmondás, ráadásul az immár legálisan bolyban haladó bringások előzése is technikailag törvénytelenné válik a két nyomon haladó járművek számára. (A szerző megjegyzése: az egy-másfél méteres oldaltávolság ötletének általam már sok éve jelzett életszerűtlenségére a most megismert új szabályterv kapcsán ismét felhívtam a munkacsoportokat összefogó szakemberek figyelmét: ha egy teljes sávot elfoglaló bringáscsoportot csak másfél méter oldaltávolsággal szabad megelőzni, akkor gyakorlatilag a vidéki utakon többé nem szabad megelőzni őket, hiszen nincs ehhez elég hely. Ez a gondolat most mintha átütötte volna az eddigi értetlenség falát - reméljük a legjobbakat; a biztonságosan nagy, de nem számszerűsített oldaltávolság és a biztonságosan alacsony, akár számszerűsített sebességkülönbség előírását a kerékpárosok előzéséhez.)

A bringásokra vonatkozó mai, komplikált, szigorú és természetesen mindenki által teljesen figyelmen kívül hagyott sebességhatárok új rendszere még kimunkálás alatt áll. Az egyik elgondolás szerint járdán a gyalogosokhoz igazodva, maximum 10 km/h-val szabad majd menni, nem járdán, de együtt a gyalogossal 20 a limit, egyéb helyen 50 km/h az engedélyezett. A másik elgondolás sokkal megengedőbb: ha gyalogos is van a bringás által használt úton, hozzá kell igazítani a sebességet, ha nincs, 50 a limit és kész. (A bennünk élő autós szabadságharcos perce ezt hallva megrázta lándzsáját: ha a biciklis el tudja dönteni, hol, mikor, mennyivel menjen 50 alatt, akkor miért kell az autók vizsgázott, felkészült vezetői számára telerakni 30-as táblával a városi, 60-assal a vidéki utakat?)

A dugóban araszoló forgalomban a bringások az új elképzelés szerint álló vagy 20 km/h-nál lassabb sor mellett elmehetnek (jobb oldalról) előre, de csak az útkereszteződésig vagy a jobb szélre besorolt járműig. A kereszteződés előtt vagy benne álló jármű mellett kötelezően meg kell állni, mozgó jármű mellett azzal együtt gurulva át szabad haladni.

A tervek szerint egyirányú úton 30-as zónában vagy alatta (lakó-pihenő övezetben például) alapértelmezésben is szabad lesz forgalommal szemben közlekedni, nagyobb sebességű úton csak akkor, ha ezt tábla jelzi. Újdonság viszont, hogy a forgalommal szemben haladva tábla nélkül is elsőbbséget kell majd adni a biciklisnek a keresztirányú forgalomnak egyenrangú kereszteződésben, kivéve, ha kerékpársávon vagy autóbusz forgalmi sávon közlekedik.

Kivilágítás, védőfelszerelés: a világítás a bringán is, a bringáson is elhelyezhető lesz, de nem bringaúton nappal is használni kell majd, lakott területen belül is.  Mellény vagy valami fényvisszaverő cucc használata korlátozott látási viszonyok mellett lakott területen belül is kötelező lesz. Egyelőre még vita van róla, hogy szabad lesz-e villogó lámpát használni.

A KRESZ-megújítás során a szabályozást írók bevezetnék a védősisak felmenő rendszerben kötelező előírását, miszerint a rendelet hatályba lépésétől kezdve  a 14 évesnél fiatalabbak számára azonnal kötelező lesz a bukó, viszont nekik már életük végéig az is marad. És még néhány életkori szabály: 6 év alatt felügyelet nélkül senki nem bringázhat közúton, a kisgyerek felügyelet mellett tekerve is gyalogosnak számít majd. 6-12 év között csak felügyelet mellett lehet majd tekerni, kerékpárút kivételével legfeljebb 30 km/h sebességgel.

Mikromobilitás, villanyrollerek

A KRESZ megújításán dolgozó munkacsoportok egyelőre csak az elektromos rollerek szabályozásával foglalkoztak. Az új KRESZ-ben lesz "kis teljesítményű" és "nagy teljesítményű" motoros roller. (Kicsi: max 25 km/h, max 1000W, max 35 kg. Nagy: minden értéke nagyobb.) A gyenge, könnyű e-rollerek lényegében kerékpáros szabályozást kapnak, 12 éves alsó korhatárral, max. 25 km/h engedélyezett sebességgel, a kerékpárosokkal egyező térhasználati előírásokkal, a bringásokkal azonos védőfelszerelés, világítás használata mellett. Fontos kitétel, hogy ezek a rollerek főútvonalon csak akkor közlekedhetnek, ha azon van "kerékpáros létesítmény".

A nagy teljesítményű e-rollerek kerékpár-segédmotorkerékpár hibrid szabályozást kapnak. Kell hozzájuk motoros bukósisak, 14 éves életkor, sőt: vezetői engedély is. Ezek a gépek lakott területen kerékpárúton, járdán, kerékpársávban NEM közlekedhetnek, engedélyezett legnagyobb sebességük 40 km/h.

Az elektromos rollernek nem minősülő "egyéb eszközökkel" a gyalogosközlekedés szabályozása szerint, "alkalmazkodó sebességgel", legalább kerékpáros védőfelszereléssel kell majd közlekedni, amikor (ha?) életbe lép majd az új KRESZ.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás balesetmegelőzés természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés Spanyolország union felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó kötelező mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó Volán skoda volkswagen vasúti átjáró hülyenév metró BMW motoros bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés kerülő M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás 4-es út sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Kanada gyalogos körforgalom Hollandia kaiyun avtoexport kgfb szabály biztosítás közvilágítás kamion Berlin 112 terepjáró járda autópálya autóút busz rendszám M1 Lime dízel Európa 5g M7-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi kerékpárút utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre szabálytalanság múzeum felesleges tábla útburkolati jel hidrogénautó 8126 renault közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár Párizs balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd innováció elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség felújítás önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár tél mol autómatrica M1-es autópálya zöld IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás autószállító BYD Atto 3 Ferrari forgalom elől elzárt terület fényhíd szigetelőszalag mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás ÚME Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED fekvőrendőr horvátország karbantartás büntetőpont tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás útépítés statisztika párásodás zebra Budapest motor e-roller agresszió Ausztrália repülőtér útfelújítás gyerekek tesla kresz tábla lakat elektromos kamion alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc közlekedési morál törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó iskola lightyear teszt sainz alonso omoda madrid elon musk Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés dugó feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés szár záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli Csehország prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom BYD veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment RATP figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép segítségnyújtás fényszóró gyermekülés oktatás kínai autó teherbringa bem rakpart Svédország szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő lengyelország ADAC szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem Ausztria elektromos autó 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép zenélő út motorosok Rosenbauer forgalomirányítás gyorshajtás asszisztens jég baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag mobilozás láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Japán látási viszonyok fizető parkolás elektromos bicikli zöld rendszám komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor benzinkút képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid 37-es út antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország motorkerékpár 70-es tábla mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 előzés kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár cargo kerékpár teherkerékpár roller Franciaország mobiltelefon hatótáv SeaLion 7 mozdony sebesség amerika sebességkorlátozás ferihegy pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev magyarország traffibox repülő autó dekor bírság világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal Norvégia stressz figyelemelterelés téli felkészülés úthenger fűnyíró ideiglenes útburkolati jel elakadás újbuda tömegközlekedés torlódás Magyar Autóklub ORFK talicska tengeralattjáró BKK traffipack traffipax önjáró akkumulátor Porsche Guinness rekord gyorsforgalmi út buszmegálló mobiliti szolnok töltő e-autó pilisvörösvár 10-es út Liebherr Regent megállni tilos brit-szigetek ötlet halálos baleset közlekedési lámpa medence klór parkolás renault fluence kresz ajánlott sebesség pötty korlátozás túlkorlátozás zsákutca Bodmér behajtani tilos humor ing fiat panda panda raid másnaposság ittas vezetés büntetés bűncselekmény németország közlekedésbiztonság

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ