Újabb részletek a készülő új KRESZ-ről: gyalogosok, bringások, villanyrolleresek

Az Építési és Közlekedési Minisztérium szervezetén belül működő Közlekedési Hatóság és a Közlekedéstudományi Intézet fogja össze a KRESZ, pontosabban a közúti közlekedés teljes szabályrendszerének nagyban zajló megújítását. A munka során a közlekedési szaksajtó időről időre betekintés nyerhet az egyébként széleskörű civil támogatással, vagy legalábbi bevonással zajló folyamatba. A korábbi, általánosan megfogalmazott új alapelvekről és a járművezetés-oktatás új szabályairól szóló sajtótájékoztató után most a gyalogosok, bringások, villanyrolleresek közlekedésével kapcsolatos új szabályozási tervekről kaptunk információkat. 

A kerékpározás növekvő népszerűsége, a mikromobilitási eszközök elterjedése, a megnövekedett járműforgalom miatt kétségtelenül már régen időszerű valamiképpen újrakalibrálni a közúti közlekedés viszonyrendszereit, elősorban a sérülékeny közlekedők védelmében. A hazai közlekedési kultúra sajátosságaiból eredő problémákat természetesen nem tudja kezelni egy szabályozási felülvizsgálat, de  a gyalogos fogalmának egzakt meghatározása, a gyalogosok zebrán áthaladási elsőbbségének szigorúbb biztosítása, a gyalogos-kerékpáros elsőbbségek rendezése és a villanyrollerek ügyének rendezése szükséges és hasznos tűzoltómunka.

Gyalogosok

Az új KRESZ szerint egyértelműen gyalogos lesz a  gördeszkás, görkoris, lábbal hajtós rolleres, a talicskát toló személy (de nem a kézikocsis - tegye fel a kezét, aki látott ilyen eszközt az elmúlt negyed évszázadban!), a motort, autót toló ember, a kisállatot, hobbiállatot pórázon vezető személy és a 10 km/h-nál nem gyorsabb motoros kerekesszékkel közlekedő is. Az autósok számára is fontos változás, hogy a zebrán átkelő gyalogos elsőbbségét már az átkelési szándék észlelése esetén biztosítani kell, többsávos úton pedig már akkor meg kell majd állni és elengedni a gyalogost, ha elénk érkeztében már a járművünk által használttal szomszédos sávban jár a gyalogátkelőn.

A ke rékpárutakon átvezetett gyalogosforgalom esetében eddig nem volt egyértelmű, kinek van elsőbbsége, most ez változik. A gyalogos elsőbbségét útburkolati jel fogja meghatározni, a bringások számára pedig újdonságként megjelenik a nekik szóló, zebrát jelző KRESZ-tábla.  A gyalogos elsőbbségi joga magasabb rendűvé válik a jármű elsőbbségi jogánál: a gyalogos közlekedése a jövőben jogszerűen zavarhatja, vagyis nem hirtelen irányváltoztatásra, lassításra kényszerítheti a vele szemben elsőbbségadásra kötelezett járműveket!

Praktikus jogszabály-szerkezeti változtatás, hogy a gyalogosokra vonatkozó és a gyalogosokkal szemben tanúsítandó járművezetői magatartási szabályok egy helyre kerülnek az új KRESZ-ben. Ez gyakorlatilag egy új fejezet lesz, Gyalogosok címmel.

Hol közlekedjen a gyalogos? Az új KRESZ értelmében egyértelművé válik, hogy minél inkább az úttest szélén, széles járművet toló gyalogosok kivételével a menetiránnyal szemben. Ez a terület új elnevezést is kapna (munkanevén egyelőre "forgalmi zóna"), ami úgy működne, mint ma a nyitott kerékpársáv vagy kerékpáros nyom: ha az úttestre kényszerül, itt közlekedhet a gyalogos, az autósoknak pedig különösen figyelniük kell ezt a területet.

Az új KRESZ tervezetének koncepciója a kerékpáros-közlekedésről

A tervek szerint a jövőben lesznek kerékpárok és "különleges kerékpárok". A kerékpár kétkerekű, alapvetően emberi erő hajtja, de ezt  villanymotor segítheti, maximum 1000W teljesítménnyel, 25 km/h sebességig. A k ülönleges kerékpár a 35 kilogrammnál nehezebb, két vagy akár több kerekű, egy méternél szélesebb kerékpár: a cargo-biciklik, a pedálos riksák és hasonló egzotikumok. 

A kétségtelenül növekvő és erős társadalmi érdekérvényesítő képességű bringások örömére az új KRESZ értelmében olyan "kerékpáros övezetek" jönnek majd létre, amelyekben a bringások, e-bringások, villanyrolleresek nagyjából szabadon közlekedhetnek, de ide más jármű csak célforgalomban mehet be, legfeljebb 30 km/h sebességgel. (Biciklist előzni viszont nem lesz tilos.) A kerékpáros zónában a gyalogos, ha van járda, csak azon közlekedhet, a kerékpáros pedig kerékpárút szabályok szerint, de nem a járdán (ha van). A kerékpárosok itt mehetnek egymás mellett is, járművüket pedig leparkolhatják bárhol, mindenféle módon - ha ezzel másokat nem akadályoznak.

Újdonságként kerül be a KRESZ-be a "kerékpáros átkelőhely", emberi nyelvre fordítva: biciklis zebra. Eddig ilyen nem volt, bonyolult táblákkal volt kijelölve az elsőbbséggel védett kerékpárút-átvezetés. Sajnos ez az új felületi elem egy új sebességhatárt is hoz a rendszerbe: a kerékpáros az átvezetés előtt már 10 méterrel is legfeljebb 10 km/h-val mehet. Ezeket a bringászebrákat gyalogos is használhatja, ha a kerékpárúton közlekedik; itt neki is elsőbbsége van a járműforgalommal szemben. A gyalogoszebra és a bicikli viszonya nem változik, de most már kimondva is átengedi a zebrán tekerve a biciklist majd a KRESZ, de ebben az esetben a járműforgalommal szemben a bringásnak nem lesz elsőbbsége. Leszállva, a biciklit tolva persze igen.

Ahol "nem biztonságos" a kerékpárút, továbbra sem lesz kötelező ott haladni a kerékpárosnak. Bocsánat: kerékpárvezetőnek - a munkaanyag így nevezi a kerékpárt hajtó személyt, ami, ha bikkfanyelvű is egy kicsit, végülis jogos: a kerékpáron, különösen a "különleges kerékpárokon" ugye utasok is lehetnek, akik nyelvileg szintén kerékpárosok. 

Fontos változás, hogy a buszsávon alapértelmezésben általánosan engedélyezett lesz a kerékpárosforgalom az új KRESZ tervezete szerint, de ezt táblával megtilthatja az útkezelő. A fentiek fényében az új KRESZ által előírt "úthasználati sorrend" a bringásoknak:

kerékpárút, kerékpársáv
úttest jobb szélén lévő buszsáv
jobb oldali padka
jobb oldali "forgalmi zóna" vagy nyom

Az új KRESZ bevezeti illetve engedi a két oszlopban és csoportban, kerékpáros övezetben a meg nem határozott formájú haladást. A kerékpárosok két oszlopban mehetnek kerékpárúton, kerékpársávban, lakó-pihenő övezetben, nyitott kerékpársávon. Aminek viszont autósként nem nagyon örülünk: a tervek szerint lakott területen kívül a minimum hat, maximum 12 fős kerékpáros csoportok akár a sáv (sávok?) teljes szélességét elfoglalva is haladhatnak  csoportban, az út jobb oldalán, de úgy, hogy az őket előző járművek besorolását a csoportok közé lehetővé kell tenniük.

És akkor jöjjön a változás, ami teljesen ellentmond a realitásoknak, mégis bekerül a KRESZ-be a biciklislobbi nyomására: lakott területen belül egy, lakott területen kívül másfél méter lesz a kötelező előzési oldaltávolság a járművek részére. Vagyis záróvonal mellett, kétsávos úton eleve tilos lesz bringást előzni. A kerékpársáv mellett futó forgalmi sávban elhaladás vagy az egyirányú utcában sávon belül szemben érkező bicikli maga lesz a két keréken guruló ellentmondás, ráadásul az immár legálisan bolyban haladó bringások előzése is technikailag törvénytelenné válik a két nyomon haladó járművek számára. (A szerző megjegyzése: az egy-másfél méteres oldaltávolság ötletének általam már sok éve jelzett életszerűtlenségére a most megismert új szabályterv kapcsán ismét felhívtam a munkacsoportokat összefogó szakemberek figyelmét: ha egy teljes sávot elfoglaló bringáscsoportot csak másfél méter oldaltávolsággal szabad megelőzni, akkor gyakorlatilag a vidéki utakon többé nem szabad megelőzni őket, hiszen nincs ehhez elég hely. Ez a gondolat most mintha átütötte volna az eddigi értetlenség falát - reméljük a legjobbakat; a biztonságosan nagy, de nem számszerűsített oldaltávolság és a biztonságosan alacsony, akár számszerűsített sebességkülönbség előírását a kerékpárosok előzéséhez.)

A bringásokra vonatkozó mai, komplikált, szigorú és természetesen mindenki által teljesen figyelmen kívül hagyott sebességhatárok új rendszere még kimunkálás alatt áll. Az egyik elgondolás szerint járdán a gyalogosokhoz igazodva, maximum 10 km/h-val szabad majd menni, nem járdán, de együtt a gyalogossal 20 a limit, egyéb helyen 50 km/h az engedélyezett. A másik elgondolás sokkal megengedőbb: ha gyalogos is van a bringás által használt úton, hozzá kell igazítani a sebességet, ha nincs, 50 a limit és kész. (A bennünk élő autós szabadságharcos perce ezt hallva megrázta lándzsáját: ha a biciklis el tudja dönteni, hol, mikor, mennyivel menjen 50 alatt, akkor miért kell az autók vizsgázott, felkészült vezetői számára telerakni 30-as táblával a városi, 60-assal a vidéki utakat?)

A dugóban araszoló forgalomban a bringások az új elképzelés szerint álló vagy 20 km/h-nál lassabb sor mellett elmehetnek (jobb oldalról) előre, de csak az útkereszteződésig vagy a jobb szélre besorolt járműig. A kereszteződés előtt vagy benne álló jármű mellett kötelezően meg kell állni, mozgó jármű mellett azzal együtt gurulva át szabad haladni.

A tervek szerint egyirányú úton 30-as zónában vagy alatta (lakó-pihenő övezetben például) alapértelmezésben is szabad lesz forgalommal szemben közlekedni, nagyobb sebességű úton csak akkor, ha ezt tábla jelzi. Újdonság viszont, hogy a forgalommal szemben haladva tábla nélkül is elsőbbséget kell majd adni a biciklisnek a keresztirányú forgalomnak egyenrangú kereszteződésben, kivéve, ha kerékpársávon vagy autóbusz forgalmi sávon közlekedik.

Kivilágítás, védőfelszerelés: a világítás a bringán is, a bringáson is elhelyezhető lesz, de nem bringaúton nappal is használni kell majd, lakott területen belül is.  Mellény vagy valami fényvisszaverő cucc használata korlátozott látási viszonyok mellett lakott területen belül is kötelező lesz. Egyelőre még vita van róla, hogy szabad lesz-e villogó lámpát használni.

A KRESZ-megújítás során a szabályozást írók bevezetnék a védősisak felmenő rendszerben kötelező előírását, miszerint a rendelet hatályba lépésétől kezdve  a 14 évesnél fiatalabbak számára azonnal kötelező lesz a bukó, viszont nekik már életük végéig az is marad. És még néhány életkori szabály: 6 év alatt felügyelet nélkül senki nem bringázhat közúton, a kisgyerek felügyelet mellett tekerve is gyalogosnak számít majd. 6-12 év között csak felügyelet mellett lehet majd tekerni, kerékpárút kivételével legfeljebb 30 km/h sebességgel.

Mikromobilitás, villanyrollerek

A KRESZ megújításán dolgozó munkacsoportok egyelőre csak az elektromos rollerek szabályozásával foglalkoztak. Az új KRESZ-ben lesz "kis teljesítményű" és "nagy teljesítményű" motoros roller. (Kicsi: max 25 km/h, max 1000W, max 35 kg. Nagy: minden értéke nagyobb.) A gyenge, könnyű e-rollerek lényegében kerékpáros szabályozást kapnak, 12 éves alsó korhatárral, max. 25 km/h engedélyezett sebességgel, a kerékpárosokkal egyező térhasználati előírásokkal, a bringásokkal azonos védőfelszerelés, világítás használata mellett. Fontos kitétel, hogy ezek a rollerek főútvonalon csak akkor közlekedhetnek, ha azon van "kerékpáros létesítmény".

A nagy teljesítményű e-rollerek kerékpár-segédmotorkerékpár hibrid szabályozást kapnak. Kell hozzájuk motoros bukósisak, 14 éves életkor, sőt: vezetői engedély is. Ezek a gépek lakott területen kerékpárúton, járdán, kerékpársávban NEM közlekedhetnek, engedélyezett legnagyobb sebességük 40 km/h.

Az elektromos rollernek nem minősülő "egyéb eszközökkel" a gyalogosközlekedés szabályozása szerint, "alkalmazkodó sebességgel", legalább kerékpáros védőfelszereléssel kell majd közlekedni, amikor (ha?) életbe lép majd az új KRESZ.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar Berlin felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel hülye kiírás BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közlekedés közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás Franciaország sávlezárás autópálya főpolgármester videó járda tréler hirdetés matrica Spanyolország mini countryman Toyota zene zöld kézműves tábla kamion Hollandia felújítás Lime dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis szabálytalanság kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi balesetveszély utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa gyalogos suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 vw bogár Honda BKK önvezető autó programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Európa Svájc traffipax kerékpáros kerékpár USA buszsáv forgalommal szemben mini wales autólopás tábla Párizs IAA tuning elektromos Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger útépítés tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra continental Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó dekor kresz tábla útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller rozsda zil Budapest használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió tesla Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó téli gumi kamaz mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi autonóm autózás 30-as tábla kábítószer horvátország karbantartás látási viszonyok tankolás biztonsági öv statisztika homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás történelem közlekedési morál facebook golf fáradtság napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe szigorítás gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos kerékpár elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia oktatás GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó ORFK záróvonal fényszóró követési távolság elalvás régi autó kijelző hidrogén veszély prizma Opel CD lemez láthatóság id.7 volkswagen id.7 Opel Astra dugó izzó lámpa izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány meghibásodás kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga gyalogátkelő tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő iskola bírság mixer nyár elkobzás villanybicikli infotainment gyermekülés ADAC különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 németország elektromos munkagép szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés phev konnektoros hibrid figyelem baleset kresz 2024 figyelmetlen sofőr figyelmetlenség közlekedésbiztonság TT TTS példamutatás mobiltelefon új kresz SUV barcelona leállósáv kresz2024 parkolás rendőrség sebesség horrorszerelvény munkagép figyelemelterelés elektromos autó érintőképernyő forgalomirányítás torlódás képernyő asszisztens elakadás körgyűrű Asfinag papucs mezítláb mobilozás sebességkorlátozás rakomány robogó Ausztria Olaszország üzemanyag benzinkút amerika magyarország bukósisak kresz balesetmegelőzés büntetés gyorshajtás fizető parkolás motorosok ittas vezetés elektromos bicikli zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ