Ki mondta, hogy az összes elektromos autónak egyformának kell lennie?
A Renault nemrég bemutatta az 1971-ben piacra dobott R17-es modelljének teljesen elektromos újraértelmezését, ami valljuk be, elég menőre sikerült.
Nem ez az első jó húzása a francia márkának, ha korábbi, jól csengő nevű modellek feltámasztásáról, vagy modernizálásáról van szó. Nem is kell messzire visszatekinteni az időben, hiszen a legendás R5-ös elektromos változatát idén év elején mutatták be, és jövőre már itthon is kapható lesz.
Az R17-tel kapcsolatban egyelőre nincsenek ilyen tervek, - ebben a formában biztosan nem valósulhat meg, hiszen az elektromos változatot a régi kivitel alapjaira építették, ami biztosan nem teljesítené a mai biztonsági előírásokat - pedig valószínűleg sokan szeretnék látni az utakon az Ora Ïto francia dizájner és a Renault legújabb közös munkáját.
Míg az eredeti R17-es elsőkerék-hajtású volt, addig a tanulmányautó 270 lóerős villanymotorja a hátsó kerekeket hajtja. Az autó formájának alapja felismerhető maradt, de azt teljesen a modern igényekhez igazították. Aki élőben is megnézné az újratervezett R17-est, az október 14-20 között a Párizsi Autószalonon megteheti.
Elektromos daruk álltak munkába San Diego kikötőjében
Észak Amerikában elsőként San Diego kikötőjében álltak munkába elektromos daruk. A két darab Konecrane daru a korábbi dízelüzemű darukat váltja és egyenként legfeljebb 200 tonnát képesek maximum 59 méter magasba emelni. Fejlett vezérlésüknek köszönhetően együtt is tudnak dolgozni, ilyenkor 400 tonnás terhet is képesek közösen mozgatni.
De nem csak az elektromos üzem különbözteti meg a régi és az új darukat, teljesítményben is nagy az előrelépés, hisz a korábbiak legfeljebb 100 tonna emelésére voltak képesek. A daruk már a kikötőben vannak, és ha minden jól megy, és elkészül az energiaellátást biztosító elektromos infrastruktúra is, akkor még ebben az évben munkába is állhatnak a kikötő zöld darui.
Világrekord villanyhajóval
Első alkalommal szelte át a Balti tengert elektromos hajtású hajó. A Candela csúcstechnikájú szárnyashajója Svédország és Finnország között hajózott, tisztán elektromos áram segítségével.
A Candela C-8 számítógép vezérelt szárnyashajója menet közben szinte teljesen kiemelkedik a vízből, így a hajónak mindössze 1 százaléka merül csak a nagy közegellenállású vízbe. Ezzel a megoldással egy hagyományos hajó energiaigényének 20 százaléka is elég a haladáshoz.
Az út során közel 300 kilométert tett meg a hajó, amihez a fedélzeti 69 kWh akkumulátorokat háromszor kellett feltölteni, amit erre alkalmas kikötőkben végeztek el. A teljes út üzemanyagköltsége 50 euró volt, ellentétben az elektromos hajót kísérő hagyományos hajó 750 eurós benzinszámlájával.
„A cél az volt, hogy bemutassuk, a nagy távolságú elektromos tengeri utazás nemcsak lehetséges, hanem az elektromos hajók és csónakok minden tekintetben felülmúlják a fosszilis üzemanyaggal hajtott hajókat” – mondta Gustav Hasselskog, a Candela vezérigazgatója és alapítója.
Leállítják az elektromos Fiat 500-as gyártását
Nem fogy elég a Fiat 500-as elektromos változatából, ezért a Stellantis leállítja a modell gyártását. Egyelőre csak négy hétre állnak le a torinói gyár futószalagjai, és a gyár közleménye szerint "az intézkedés a jelenlegi megrendeléshiány miatt szükséges, amelynek nehézségeivel az európai elektromosautó-piac összes gyártója, különösen az európai autógyártók küszködnek”
Az európai elektromos autó gyáraknak nem csak a villanyautók iránti csökkenő érdeklődéssel kell megküzdeniük, hanem a kontinenst ellepő, olcsó, állami pénzzel megtámogatott kínai modellek dömpingjével is. Utóbbi ellen az EU védővámokkal próbál védekezni, bár ezek közel nem olyan fájdalmas méretűek, mint amit például az USA és Kanada vezetett be a Kínában gyártott autók importjára.