Egy autós illetve közlekedési szakújságíró nem nagyon tudja elválasztani a családi nyaralást a munkától. Ha külföldön járunk, akkor sem bírjuk nem észrevenni, lefotózni és később megírni azokat az érdekességeket, amikkel találkozunk az utakon. Vannak olyan ultraperverzek is, akik még rá is játszanak a dologra, például direkt hosszú autós túrát szerveznek a nyárra, autós múzeumok, sőt: akár autógyárak látogatásának beiktatásával - családtagjaik nagy örömére.
Én például az idei Nagy Családi Autós Nyaralásunkhoz autós szakújságíróként eleve egy új MINI tesztautót kértem az importőrtől, már csak a poén miatt is, hogy ha már egy hatezer kilométeres út a cél Nagy-Britanniába, hát menjünk angol identitású kocsival. Az új Mini Countryman ugyan már csak erősen hunyorítva angol a szó fizikai értelmében (BMW-technika van alatta és Lipcsében készül), de a stílus és az öntudat abszolút brit ennél a MINI-nél is:
A MINI-k hazai értékesítését is a BMW Group magyarországi importőre szervezi, így Vecsésről, a BMW-MINI HQ-tól indult a túra a Countryman JCW-val, minden idők legnagyobb, ennek megfelelően legcsaládiasabb MINI-jével
A LED-es hátsó lámpa a brit zászló rajzolatát idézi,
a textilbevonatú műszerfalra vetített fények a Union Jack színeit használják,
a ki-beszállást segítő, az ajtó elé vetített emblémát pedig ugyan a BMW-átvétel után tervezték, de a hagyományok megtartásával. Ez a dizájn még a Morris-féle ősidőket is megidézi és nagyon hasonlít a Mini 1968-69-es emblémájára. De nem ezek a fényjátékok azok, amiket a címben hasznos szolgáltatásnak neveztem.
Az angol-skót-walesi kiránduláson szerzett érdekesebb autós illetve közúti közlekedés-szabályozással kapcsolatos úti élményeinket rövid posztokban tervezem megmutatni a Traffix közönségének. Legyen ezek közül az első a MINI egyik szuperképessége, amit még a kompon, angol földre hajtás előtt aktiváltam: a műszerfalról megváltoztatható fényszóró-vetítési kép.
Jobb oldali közlekedésről bal oldali közlekedésű területre hajtva gondoskodni kell arról, hogy a tompított világítás használatánál a nálunk jobb oldalon messzebbre vetítő fényszórók ne vakítsák el az immár a "rossz" oldalunkra kerülő szembejövőket. Ezt a halogén fényszóróknál a lámpabura megfelelő felületének leragasztásával lehet elérni; így a jobb oldali lámpa már nem hord olyan magasan, illetve messzire. Persze ilyenkor elveszítjük azt a biztonságot, amit az út külső szélének hosszabb távú, erősebb megvilágítása jelent. Na de nem egy olyan mátrix-LED világítású, modern autónál, mint például az új MINI Countryman!
Ezeknél a kocsiknál már a menüben lehet váltani bal- vagy jobboldali közlekedés között. A fényszórók ezután átkalibrálják magukat, és egy újraindítást követően a megfelelő LED-ek a megfelelő helyeken a megfelelő fényerősséggel immár a kocsi előtti terület bal oldalát világítják meg magasabban, nagyobb távolságon.
Ahogy a fenti tájékoztatót dekódolva láthatjuk, a dinamikus mátrix-led trükkök egy része ilyenkor azért eltűnik a repertoárból, de így is sokkal kényelmesebb és biztosabb egy elektronikus átkapcsolással alkalmazkodni a brit viszonyokhoz, mint szigetelőszalagos ragasztgatással. Ez vitán felül egy olyan szolgáltatása a modern kocsiknak, amiért csak lelkesedni lehet!