Az EU-nak kötelező biztonsági előírásokat kellene megállapítania az eletromos rollerekre az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) szerint, beleértve a 20 km/h maximális sebességet.
Az ETSC november közepén közzétett új jelentése kötelező műszaki követelmények kidolgozását sürgeti az Európai Unióban értékesített összes elektromos rollerre, melyek felváltanák a jelenlegi nemzeti követelmények és önkéntes szabványok sokaságát. Az ETSC szerint a szabványoknak tartalmazniuk kell egy 20 km/h sebességkorlátozást, valamint stabilitási, minimális fékezési és maximális gyorsulási követelményeket.
A kutatók azt javasolják, hogy a nemzeti kormányok 16 év alatt ne engedjék az e-rollerezést, és tegyék kötelezővé a bukósisak viselését, tiltsák meg az alkohol vagy kábítószer fogyasztása utáni vezetést, illetve az utasokkal szállítását.
Jenny Carson, a jelentés társszerzője elmondta: „Az e-rollerek ma már bevett és népszerű módja a városi közlekedésre az EU városi területein. Ugyanakkor bizonyos fokú kockázattal is járnak, amelyet a jelenleginél hatékonyabban kell kezelni. A biztonságosabb városi közlekedési környezet, a biztonságosabb járművek és a biztonságosabb járművezetői magatartás megfelelő kombinációjával biztosíthatjuk, hogy az utak biztonságosabbak legyenek az e-rollerrel közlekedők, valamint a kerékpárosok és a gyalogosok számára is.” – tette hozzá.
Az európai országok nemzeti adatai alapján a kutatók 2022-ben 119 közúti halálesetet találtak olyan ütközésekben, amelyekben „motorizált mikro-mobilitási eszközök” szerepelnek. Ezt a kategóriát az elektromos rollerek uralják. Ez a szám a korábbi évekhez képest növekedést jelent, ami az elektromos rollerrel közlekedők számának növekedésével magyarázható. A kutatók több adatot kérnek az e-roller használatáról, hogy jobban megértsük a kockázati szinteket, melyek egyes korábbi elemzések szerint magasabbak, mint a kerékpározás esetében.
Az e-rollerekkel kapcsolatos számos baleset és sérülés csak a használóikat érinti, más közlekedőket nem. Ilyen esetekben előfordulhat, hogy a rendőrséget nem hívják ki a helyszínre, ami azt eredményezi, hogy az ütközés nem kerül be a statisztikákba. Országos szinten többet kell tenni a kórházi adatok és a rendőrségi nyilvántartások összekapcsolása érdekében, hogy teljesebb képet kapjunk a sérülési arányokról.
A bejelentett, e-rollerrel kapcsolatos halálesetekhez gyakran kapcsolódik alkohol: a rendelkezésre álló korlátozott adatok azt mutatják, hogy a halálos áldozatok fele-kétharmada alkoholt fogyasztott a használat előtt. Az ittas vezetés elleni intézkedéseknek magukban kell foglalniuk a jogi korlátokat, megfelelő szintű végrehajtással. Finnországban és Norvégiában a városi hatóságok kötelezték az e-rollereket megosztó szolgáltatókat az éjszakai sebességkorlátozásra, vagy teljesen betiltották a megosztott e-rollereket az éjszakai órákban – ezek az intézkedések a sérülések számának csökkenését eredményezték.
Az EU-ban nincs kötelező egységes szabvány az e-rollerekre, mely olyan tényezőkre vonatkozna, mint a stabilitás, a maximális sebesség és a fékezési teljesítmény. Uniós szabályozás hiányában több uniós tagállam, köztük Németország és Spanyolország, saját nemzeti szabványokat dolgozott ki a járművekre vonatkozóan. Az ETSC azt ajánlja, hogy az EU dolgozzon ki egységes, kötelező műszaki követelményrendszert, beleértve a gyárilag meghatározott 20 km/h-s kötelező végsebességet. 11 európai ország már nemzeti szinten előírja a 20 km/h-s maximális sebességet az e-rollereknek. Az ETSC szerint az új szabványoknak meg kellene követelniük a fékezési teljesítmény minimális szintjét, a maximális gyorsulás korlátozását, az első és hátsó fékeket, a hangjelző készüléket (például csengőt), valamint az első és hátsó lámpákat is.
A jelentés innen letölthető.