Svédországban a közlekedés számos területén találkozunk olyan megoldásokkal, amikről itthon csak álmodni merünk. Ilyen például a fekvőrendőrök, vagy hivatalos nevükön forgalomlassító küszöbök kialakítása is.
Ezeket legtöbbször gyalogátkelőhelyek védelmére építik, és gyakran a körforgalmakból kihajtó sávokat is ilyennel lassítják, ha zebra is van a közelben. Azonban az itthon megszokott egyszer fel, egyszer le megoldással ellentétben Svédországban általában csak egy meredekebb felhajtóból - ez végzi az elrettentést és emiatt lassít az autós, ha másért nem tenné - és egy lankás lehajtóból áll. Vagyis csak egyszer csap oda a futóműnek a fekvőrendőr, a lehajtásnál már nem koppan az autó orra.
De van a fekvőrendőrnek egy még ennél is civilizáltabb változata. Ez pedig az okos fekvőrendőr, ami csak akkor büntet, ha gyorsabban halad az autós, mint lehetne. Az alábbi példán egy 40 km/órás sebességkorlátozással védett gyalogátkelőhely előtt található fekvőrendőr működése látható. Ez mindaddig, amíg valaki az előírt tempóval közelíti meg a zebrát, nem csinál semmit, az úton csupán egy acéllapnak tűnik.
Amelyik autó viszont gyorsabban - ez esetben 50 km/óra volt a limit, ahol aktiválódott - érkezik, akkor egy pillanat alatt az acéllemez egyik fele pár centit besüllyed, amitől szép nagy ütést kap a futómű.
Az ötlet zseniális, akik betartják a sebességkorlátozást, azoknak nem kell feleslegesen zöttyenni, míg a gyorshajtók az átlagos fekvőrendőrön áthalasánál érezhetően nagyobbat zöttyennek.
Nem olcsó
Megkérdeztük a forgalmazót, milyen költsége van egy hasonló okos fekvőrendőrnek, és az alábbi választ kaptuk: Mivel általában két készüléket telepítenek egyszerre, az úton mindkét irányban, így egy készlet ára úgy 60 000 euró körül mozog. Ez magában foglalja a két Actibumpot, a hozzájuk kapcsolódó radarokat, oszloppal elektronikával, vezérlőszekrénnyel. A telepítés költségét nehéz megsaccolni, ez a kivitelezőtől és a környék sajátosságaitól, szükséges kiegészítők - járdasziget - igényétől függ.
Mint majdnem minden eszköz, az Actbummp is igényel karbantartást. Ezt évente csak egyszer kell elvégezni és eszközönként nagyjából két órát vesz igénybe. Nem kell nagy munkára gondolni, csak kenést és tisztítást igényel, illetve ki kell cserélni benne néhány kopó alkatrészt. A rendszer távfelügyelete is megoldott, ennek éves licenszdíja 2 200 euró egy dupla Actibump esetében.
A távfelügyeletnek köszönhetően a szakemberek pontos képet kapnak az eszköz állapotáról és így tervezhetők a karbantartások, ennek segítségével megelőzhető a műszaki hiba miatti kényszerleállás. A licenszdíj magában foglalja a gyorshajtással és a forgalommal kapcsolatos adatokhoz való hozzáférést is, így a telepítő nyomon követheti ezt is.