Jelenleg a csapból is a BYD új autógyára folyik, a hatalmas beruházás Szeged mellett, az M43-as autópálya közvetlen közelében valósul meg. Mindez a városnak és lakóinak jó eséllyel gazdasági fellendülést hoz: új munkahelyeket, más városokból ide költöző munkaerőt, emelkedő keresletet az ingatlanokra, nagyobb forgalmat a helyi szolgáltatások esetében, illetve komoly bővítést a közlekedés terén. A napokban bejelentették, hogy kétszer két sávosra bővül a lézerközponttól az M43-as autópályáig a régi 5-ös főút, illetve a Rókusi körúttól az M43-as autópályáig a Sándorfalvi út, valamint a kettőt összeköti majd az 502-es elkerülő folytatása. Mindez komoly fejlődés a városnak közlekedési szempontból is, mégsem egyhangú az öröm Szegeden. Akad ugyanis egy lakópark, ahol ismét botrány készül az iparterület közelsége miatt.
A Liliom lakókert néven ismert, néhány utcás, jelenleg főként új építésű családi házakat, üres telkeket, illetve félkész épületeket csoportosító terület ugyanis konkrétan a terveken szereplő ipari park szomszédja. Így amennyiben minden a tervek szerint épül fel, úgy majdhogynem az új elkerülőút zajvédő fala lesz a telekhatár egyes lakók udvarának a végén. A Szeged Televízió híradójának kapcsolódó adását alább találhatjátok, ahol a beruházás területi részletei is kiderültek, a videó első részében járják körbe ezt a témát.
Ez természetesen ismét felháborodást keltett a lakóparkban élők körében, ám ez nem az első, hasonló eset. A lakópark ugyanis nagyjából 2018 második felében kezdett el kinőni a földből, és azóta folyamatos háborúban áll a közlekedőkkel. Emlékszem, szegedi lakosként magam is fontolóra vettem telek vásárlását a környéken, ám végül a szürreálisan elszálló árak, a zóna elszigeteltsége és a belvárostól való távolsága, illetve a 2017-ben megígért ipari park közvetlen közelsége miatt teljesen le is került a radaromról a terület.
Azok viszont, akik a fenti indokok ellenére is kifizették a rohamosan emelkedő telkek és házak árát a környéken, az utóbbi években folyamatos csatában állnak a közlekedőkkel. A lakópark egyik vége ráadásul korábban le is volt zárva, így átmenő forgalommal sem kellett számolni a vásárlás és/vagy építkezés pillanatában, helyette az autósok keskeny, rossz minőségű utakon, más, már évtizedek óta álló családi házak közt kerültek az egyirányúsított kisutcákban. Az egykor elszigetelt, mindentől távol található terület környéke azonban fejlődésnek indult, új utak épültek a közvetlen közelében, illetve a lakópark főútját is két sávosra bővítették, majd mindkét végét megnyitották a forgalom előtt, így az átmenő forgalom is jelentőssé vált. Emlékszem, a megnyitás idején a lakók gyalogosan próbálták elfoglalni az utcákat, hogy megnehezítsék az autósok dolgát a napi közlekedés során (köztük az enyémet is), inkább kevesebb, mint több sikerrel. Végül egy teljesen felesleges 30-as táblát azért csak sikerült kiharcolni, ráadásul egy taktikusan elhelyezett trafidobozzal együtt egy olyan szakaszra, ahol az út mentén jelenleg csak üres telkeket és egy félkész házat találni.
A fenti képen a 30-as táblát láthatjátok, ami természetesen semmivel sem csökkentette a forgalmat: az 5-ös főút felől a város északi része felé érkező autósok továbbra is a lakóparkon keresztül közlekednek. A széles út az árokkal és távoli járdával még nehezebbé teszi az erre tévedő autósok helyzetet, itt könnyű "benézni" a sebességkorlátozást, amiből megint csak nem a lakók kapnak kárpótlást a nagyobb forgalomért.
Ám e néhány úgy-ahogy megnyert csata után a háborút elveszteni látszik a Liliom lakókert népessége a fejlődő infrastruktúrával szemben. Érthető okokból senki sem kérdezte meg a lakókat az új autógyár területének kapcsán, és amíg a Szegeden közlekedő autósok hadával szemben még győzedelmeskedhetett a felháborodásuk, a BYD valószínűleg nem fog máshová költözni, csak mert néhány kertvárosi anyuka hangosan lóbálja a babakocsit a feje felett. Persze, egy szóval sem mondom, hogy valótlan a lakók állítása, miszerint ők nem ilyen feltételek mellett vásárolták az érintett telket vagy házat, ahogy az értékvesztés sem kizárt az ingatlanjaik esetében, ám mindez, ha nem is várható, de legalább sejthető volt a terület elhelyezkedése és az ipari park bővítésének 2017-es bejelentése miatt. Egyelőre még csak fórumokon és facebook csoportokban zajlik a vita, de jó eséllyel ez a helyzet nem marad majd ennyiben a lakók részéről. Kérdés, hogy megéri-e egyáltalán beleállni a háborúba, hiszen az is felmerül, hogy a jobb közlekedési infrastruktúra nem kompenzálja-e a felháborodott lakókat, amiért egy autógyár épül a szomszéd telekre.