Louisville-ben már minden kukásautó elektromos
Egy-egy, kísérletképpen munkába állított elektromos szemétgyűjtő és szállítóautóról már korábban is kaptunk híreket, de az, hogy egy város teljes kukásautó flottája elektromos hajtásra álljon át, arról még nem hallottunk. Louisville az első olyan észak-amerikai település, ahol ez megtörtént. Igaz, úgy könnyű, ha csak pár darab kukásautó kell ehhez az elsőséghez.
Az alacsony sebesség melletti munkavégzés, és a rengeteg megállás, elindulás, a kiszámítható útvonal és napi futásteljesítmény ideális munkakörülményeket jelent az elektromos hajtású kukásautónak. Ráadásul működésük közben kevesebb zajt csapnak, mint egy hasonló, de dízelmotoros jármű.
Emellett az alacsonyabb fenntartási, karbantartási költségek is a befektetés mellett szólnak. A Louisville-i flotta négy darab McNeilus Volterra ZSL-ből áll. A teherautók 360 fokos szögben látó kamerákkal, megnövelt szélvédővel, sávelhagyás-érzékelőkkel vannak felszerelve, és emellett automatizált vészfékezésre is képesek. Az elektromos kukásautó 499 és 665 kWh akkumulátorkapacitással is kapható.
Elektromos tankerben zöld üzemanyag
A maga nemében teljesen egyedi a Mercedes-Benz eEconic elektromos tartálykocsija, ami az Airbus donauwörthi üzemében fenntartható forrásból származó repülő üzemanyagot szállít az új Airbus helikoptereknek.
A Mercedes-Benz Special Trucks céggel és a ROHR Spezialfahrzeuge GmbH által közösen kifejlesztett tartálykocsi 16 500 literes üzemanyagot képes szállítani. Ha az előbb az elektromos kukásautók üzemeltetésénél is megemlítettük, hogy mennyire ideális felhasználási mód a szerény sebességgel, de sok megállással, elindulással járó munkavégzés a villanyhajtáshoz, akkor ezt a repülőtéri üzemanyagszállítónál is megtehetjük. Az Airbus tapasztalatai azt mutatják, hogy elég heti egy alkalommal feltölteni a jármű akkumulátorait.
Az elektromos tartálykocsi szivattyúját a jármű három 105 kWh-s akkumulátorában tárolt energia táplálja és ugyanez látja el energiával a két, tengelybe integrált villanymotort is. A jármű 540 lóerős, viszonylag hosszú, 5,5 méteres tengelytávolsága miatt a 11 méter hosszú jármű hátsó kerekei is kormányzottak.
Már csak ez hiányzott: itt az elektromos harckocsi
Az elektromos hajtásban rengeteg lehetőség rejtőzik még. A Hyundai Rotem például úgy érzi, a világnak nagy szüksége van egy csendes, elektromos hajtású harckocsira, így ennek megépítésén fáradoznak.
A dízel-elektromos hajtáslánc nem új találmány. Évtizedek óta használják mozdonyok, daruk és egyéb, nagyméretű gépek hajtására. Ennek ellenére az amerikai hadiipar aránylag későn figyelt fel rá, és csak 2022-ben mutatták be a Bradley BHEV prototípusát. A hadsereg szerint a dízel-elektromos hibrid harckocsi üzemanyagköltségei 20 százalékkal alacsonyabbak a sima dízelénél és karbantartási költségek is kedvezőbbek.
A Hyundai Rotem legújabb koncepciója egy lépéssel továbbviszi ezt az ötletet: teljesen eltávolítja a dízelgenerátort, amit hidrogén üzemanyagcellákra cserélnek. Ez amellett, hogy elektromos energiával látja el a harckocsit, még csendes üzemű is, ami egyes harci feladatoknál különösen előnyös lehet. Ráadásul a jármű hőkibocsátása is kisebb, így hőkamerákkal jóval nehezebb észlelni, mint egy dízelmotoros hasonló járművet.
Egyelőre nem kell attól félni, hogy környezetbarát, csendes tankok lepik el a harcmezőket, mert a kutatási ütemterv szerint a fejlesztés várhatóan 2040 körül fejeződik majd csak be.