Ötödével kevesebb gyalogosbaleset történt tavaly, mint az elmúlt évtizedben éves átlagban – írja a KTI közlekedésbiztonsági lapja. Míg 2010 és 2020 között évente hozzávetőlegesen 2500 közlekedési balesetben voltak érintettek gyalogosok, és átlagosan 140-160-an vesztették életüket az utakon, ez a szám az elmúlt három évben 1900-2000 között mozgott. Azonban a haláleseteké, bár csökkent a számuk, még mindig 100 felett van. A gyalogosbalesetek harmadát a figyelmetlen, szabálytalankodó gyalogosok okozzák. Hat méterre a zebrától már egyetlen gépjármű sem igen képes megállni, elsőbbséget adni.
Ezzel szemben az EU útjain tavaly bekövetkezett 20 640 haláleset 4 százalékos növekedést jelentett 2021-hez képest, mivel a világjárványt követően a forgalom visszaállt - áll az Európai Bizottság jelentésében,
Bár az alapul szolgáló hosszú távú tendencia csökkenő tendenciát mutat (-9 százalék a járvány előtti évhez képest), nem csökken elég gyors ütemben ahhoz, hogy elérjük a halálesetek számának 2030-ig történő felére csökkentésére vonatkozó uniós célt. Ráadásul az előrehaladás továbbra is nagyon egyenlőtlen a tagállamok között. Litvánia és Lengyelország jelentette a legnagyobb, több mint 30 százalékos csökkenést 2019 és 2022 között, bár a halálozási arány Lengyelországban még mindig az uniós átlag felett van. Ezzel szemben az elmúlt három évben Írországban, Spanyolországban, Franciaországban, Franciaországban, Olaszországban, Hollandiában, Szlovákiában és Svédországban a közúti halálesetek száma stabil maradt vagy emelkedett.
A 2023 első hat hónapjára vonatkozó előzetes adatok azt mutatják, hogy az uniós utakon bekövetkezett halálesetek száma enyhén csökkent 2022 azonos időszakához képest.
Az Európai Bizottság márciusban nyilvánosságra hozott irányelv-tervezete szerint úgy frissítenék a jogosítványszerzés követelményeit, hogy az EU összes tagországában azonos feltételek mellett juthassanak vezetői engedélyhez a fiatalok – írja hosszú összefoglalójában a Telex. Eszerint egyfelől bevezetnék a digitális jogosítványt, amitől az engedély kiváltásának és cseréjének egyszerűsítését várják, és ezt a nem uniós országokból érkezők számára is kötelezővé tennék. Ennek jegyében Magyarországon idén januártól senkinek nem kell magánál tartania a jogosítványát, forgalmiját.
Másfelől a jövőben akár 17 éves koruktól volán mögé ülhetnének a kezdők, majd egy évig kísérővel, ezután pedig egyedül vezethetnének személy- vagy teherautót. Kezdőknek megtiltanák az alkoholfogyasztást, aminek nálunk, a zéró tolerancia miatt amúgy sincs értelme. De vannak egyéb ötletek is: például súlykorlátozás bevezetése, tehát SUV-t nem vezethetnének a tervezet szerint. Van vita bőven ezzel kapcsolatban.
Egyúttal nemcsak a peremfeltételeken változtatna a Bizottság, hanem a tananyagon is. Megtanítanák a kezdőket, hogy miként reagáljanak a gyalogosok, kerékpárosok, valamint az egyre nagyobb számban terjedő mikromobilitási eszközök (rollerek, önegyensúlyozó járművek) használóinak felbukkanására a forgalomban.
A német Welt online kiadása szerint a kerékpárosok és a gyalogosok közötti konfliktust nem szabad a csengővel megoldani. A kerékpárosokkal történt balesetekben általában a gyalogosok húzzák a rövidebbet: ez gyakran súlyos sérülésekhez vezet, amelyek néha halálos kimenetelűek. A balesetek kutatói a közelmúltban számadatokat tettek közzé – és a gyalogosok védelmét szolgáló, kényelmetlen intézkedéseket sürgetnek.
Amikor az emberek a közúti közlekedés baleseti kockázatairól beszélnek, elsősorban a személygépkocsikra és a teherautókra gondolnak, amelyek többször is elütik a gyalogosokat és a kerékpárosokat, és gyakran súlyosan megsebesítik vagy megölik őket. Egy új tanulmányban a balesetkutató a kerékpárosok és a gyalogosok közötti balesetekre hívja fel a figyelmet.
Siegfried Brockmann, a Német Biztosítók Szövetségének baleseti kutatásért felelős vezetője és csapata 2022-ben Németországban történt, kerékpárosokat és gyalogosokat érintő baleseteket elemzett. Összesen 711 ember sérült meg súlyosan, 13-an meghaltak.
„A kerékpárok száma és futásteljesítménye jelentősen növekszik, az e-bike-okkal és a teherbiciklikkel pedig egyre gyorsabbak és nehezebbek is lesznek” – mondta Brockmann. Másrészt a lakosság egyre idősebb. Ezért kell most gyorsan és erőteljesen ellenintézkedéseket tenni – tette hozzá.
Az elemzett balesetek többsége kerékpárúton történt (54 százalék), ezt követik a gyalogosövezetekben lévő kerékpárutak (22%), a járdák (16%) és a közös használatú területek (8%). Brockmann szerint a problémák gyakran akkor jelentkeznek, amikor a gyalogosok váratlanul rálépnek a kerékpározásra kijelölt területekre.
Az ADFC kerékpáros szövetség nagy problémát lát az infrastruktúrában, mondván, hogy az utak egyáltalán nem alkalmazkodnak a növekvő kerékpáros forgalomhoz. „Mindenhol hiányoznak a jó kerékpárutak. Amit találunk, az a megoldások zavaros és néha veszélyes foltozata. Gyakran a kerékpárutak túl keskenyek, parkosítottak és veszélyesek” – mondta Stephanie Krone szóvivő.
Ráadásul Brockmann azt feltételezi, hogy a be nem jelentett balesetek száma magas. Az autóbalesetekkel ellentétben, ahol a biztosítás miatt általában kihívják a rendőrséget, a kerékpárosokat és a gyalogosokat érintő baleseteket gyakran nem jelentik.
Képek: Jacek Dylag/Unsplash, KTI, Samuele Errico Piccarini/Unsplash, Welt/obs