Biztonságosan közlekedni az autópályán, 1. rész: "Én, a sebesség..."

autópálya tábla

Rendszeresen találkozom olyan sofőrökkel, akik jogosítványuk megszerzése előtt, vagy akár azt követően évekig egyáltalán nem találkoztak az autópályával a volán mögött. Nem csak nekik kíván segíteni ez a cikk, hanem azoknak is, akik már régóta járják a kétszer két sávot, hiszen a hazai autópályákon az elmélet és a gyakorlat esetenként nagyon messze áll egymástól. Az új, autópályázós cikksorozatunkban éppen ezért igyekszem pontokba szedve összegyűjteni, mire érdemes figyelni, hogy a hazai autópályák biztonságosabbá, élhetőbbé váljanak. 

Az első és legfontosabb feladat a megfelelő sebesség megválasztása, ami a kezdő sofőrök számára jóval kevesebb félelmetes helyzetet teremt majd, a gyakorlottabbaknak pedig segíthet csökkenteni a fogyasztást és a stresszt, illetve hozzájárulhat, hogy kiszámíthatóbb idő alatt, és jóval kipihentebben érkezzenek meg a céljukhoz.

Az autópályán hasznos egy tartósan, akár az egész út során hozható sebességet választani, elkerülni a felesleges lassításokat és gyorsításokat. 

Ezzel a fő probléma, hogy nem vagy egyedül a pályán, így mindig, mindenkihez alkalmazkodnod kell, ezért a rosszul megválasztott sebesség rengeteg extra manőverhez és stresszhez vezet. Ha azonban sikerül felvenned a forgalom tempóját, akkor erre a sebességre beállva jóval kevesebbszer kell alkalmazkodnod a többiekhez, hiszen nem távolodnak tőled és nem is közelednek hozzád, így nem is lesztek útban egymásnak. A tapasztalatom, hogy ezt a legkönnyebben (az autód sebességmérőjének pontatlanságával számolva) 130 és 135 km/óra közötti, illetve 90-100 km/óra közötti tartományokban lehet elérni. Személyes tapasztalat alapján az előbbit javaslom, ám amennyiben tisztában vagy vele, hogy az adott sebességnél mire kell figyelni, úgy mindkét módon lehetséges biztonságosan közlekedni. A két ajánlott sebességtartományra azonban teljesen különböző íratlan szabályok vonatkoznak.

130 km/h

Nem véletlenül alakult ki ez a két "ideális" tartomány, aki ismeri a KRESZ tartalmát, az tudja, hogy az első javaslatom nagyon közel áll a megengedett maximális sebességhez. Éppen emiatt vesz le rengeteg terhet a válladról, ha te is ezt a sebességet választod a közlekedéshez. Ezt a tempót tartva - néhány renitens kivételtől eltekintve - nem lesz nálad gyorsabb szereplő a pályán, így jóval kevesebbszer kell a mögötted gyorsabban érkező autósokhoz alkalmazkodnod, mondjuk egy kamion, vagy egy lassabban haladó jármű kikerülésekor. Triviálisnak tűnhet, hogy menj annyival, amennyivel szabad, illetve amennyivel mindenki más is közlekedik, ám ez sokaknak mégsem sikerül. Sajnos rengetegen akadnak, akik a 110-120 km/órás tempót már csak azért is biztonságosabbnak tartják, mert lassabban közlekednek, ám ez ebben a helyzetben csak nagyon ritkán jelent valódi előnyt. Nézzünk erre egy példát.

Ha 110 km/órával közlekedsz, akkor - akárcsak 130 km/órás tempó esetén - a legtöbbször a belső sávban tudod tartani a választott tempódat, hiszen a teherforgalom nálad jelentősen lassabban, az autód órája szerint 90 és 100 km/óra között halad, így folyamatosan előzni kényszerülsz majd. A kötelező jobbra tartás miatt azonban vissza kell sorolnod minden egyes alkalommal, amikor erre szabályos követési távolság megtartása mellett lehetőséged nyílik. Akkor is, ha nem jön mögötted senki, aki éppen gyorsabban haladna, ám tapasztalatból írom, hogy szinte mindig "útban leszel" valakinek a belsőben 110 km/órával. Éppen ezért amikor a külső sávban, szabályosan haladsz, akkor is folyamatosan haladnak majd el melletted a gyorsabb járművek. Ha tehát utoléred a következő kamiont, akkor nem csak arra kell majd figyelned, hogy előtted mi van, hanem folyamatosan nézned kell a tükröt is, hogy mikor válik szabaddá a sáv, mikor sorolhatsz be, hiszen sávváltáskor annak van elsőbbsége, akik már az általad óhajtott sávban közlekedik. Ha eközben utoléred a lassabban haladót magad előtt, akkor neked is lassítanod kell (miközben folyamatosan figyelsz hátra továbbra is), majd amikor végre szabad a belső sáv, akkor előzés közben kell visszagyorsítanod 110 km/órára. 

Ez rengeteg extra koncentrációt igényel, jelentős ideig kell kamionok mögött lassabban haladnod a tervezettnél, így később érsz a célodhoz, illetve a folyamatos gyorsítások és lassítások miatt az autód fogyasztása is jelentősen megnő! Annak ellenére, hogy tökéletes sebességtartásnál valóban takarékosabb lenne 110 km/órával közlekedni a lendület elvesztésével és visszaszerzésével akár nagyjából ugyanannyi, vagy talán még több is lehet az autó fogyasztása. Ha ellenben felveszed a forgalom tempóját, akkor elméletben minden egyes előzésnél szabad lesz a sáv, ahová érkeznél: belenézel a tükörbe, nem közeledik senki, index, besorolás, előzés, visszaindex, kisorolás, miközben egy pillanatra sem mozdítottad el a gázpedált az eredeti állásából.

A forgalom tempójánál gyorsabban sem érdemes azonban haladni, ugyanis akiknek 110 km/óránál "útban lennél" a belső sávban, azok 150 km/órás tempóval haladva neked lesznek folyamatosan "útban". Ezért ismételten folyamatos lassításokra és gyorsításokra kényszerülsz majd, és a legtöbb esetben ugyanúgy 130 km/órával fogsz haladni mint a többiek, csak éppen folyamatosan azt figyelve és azon stresszelve, hogy mikor tudsz már haladni. Tipikus példája ez a "mindenki hülye, csak én vagyok helikopter" esetének: ha túl sokan vannak útban neked az autópályán, akkor nem biztos, hogy mindenki mással van a probléma.

95 km/h

A másik, nyugodt utazást eredményező lehetőség az óra szerinti 90-100 km/óra közötti tartomány felvétele, azaz a teherforgalom sebessége. Ekkor a külső sávot célzod meg, hiszen elméletben - ismételten néhány zavaró kivételtől eltekintve - senki sem fog jelentősen lassabban haladni nálad.  Ilyenkor még többen fognak folyamatosan előzni a belső sávban, ám szinte sohasem kell besorolással és előzéssel foglalkoznod, ezért nem lesztek útban egymásnak. Tagadhatatlanul ez a legtakarékosabb módja az autópályázásnak, ám ekkor rengeteg olyan tényezőre kell figyelni, amelyre 130 km/óra környékén nem kellene. Ilyen például, hogy semmiképpen se haladj lassabban a teherforgalomnál, mivel a kamionosoknak pontosan megtervezett időben kell odaérniük a céljukhoz, nem szórakozásból vannak az utakon, nem szabad feltartani őket. 

És hiába tudod jól a KRESZ-tanfolyamról, hogy a kamionok legnagyobb megengedett sebessége az autópályán nálunk 80 km/h, a valóság az, hogy szinte minden sofőr az elektronikus tiltásra, 90-95 km/h-ra áll be, a hatóság pedig ezt hallgatólagosan tudomásul is veszi.

Ha te mégis ennél lassabb vagy a sztrádán, magadat kevered bajba. Az átalános főszabály szerint ugyan a nagyobb teherautók és kamionok Magyarországon nem előzhetnek nap közben az irányonként legfeljebb kétsávos autópályákon és autóutakon, ennek ellenére, ha feltartod őket, mert mondjuk takarékossági okokból csak az órád szerinti 90, valójában 85 km/óra körül közlekedsz, akkor meg fognak előzni. Az sem kizárt, hogy több kamion közé kerülsz, "bedobozolva", ami sokak számára az egyik legfélelmetesebb érzés az autópályán. 

Szintén fontos, hogy kamionostempóban autózva is is tarts megfelelő követési távolságot, ami legalább egy, de inkább másfél kamion hossza közted és az előtted haladó között. Egyrészről, hogy időben észre tudd venni a különböző táblákat, másrészről hogy időben meg tudj állni, ha baj van, harmadrészről pedig, hogy akár egy teherautót is be tudj engedni magad elé, ha kell, hiszen az adott tempónál erre is szükség lehet.

üres autópálya

A számszerűsített sebességtartományokat a leggyakoribb tapasztalataim szerinti iránymutatásként írtam, a forgalom pontos tempóját mindig az adott helyzet értelmezéséből kell kikövetkeztetned. A cél, hogy a lehető legkevesebben legyenek "útban neked", és ezzel egy időben te is a lehető legkevesebb közlekedőt tartsd fel. A végletekig leegyszerűsítve tehát menj annyival, mint mindenki más. Ha kezdőként tudatosan figyelsz erre, akkor szinte azonnal nagyobb biztonságban fogod magad érezni a pályán a megfelelő sebességgel haladva, hiszen jóval kevesebb mozgás lesz körülötted. Ha pedig van már gyakorlatod, de eddig nem így közlekedtél az autópályán, akkor érdemes egyszer kipróbálnod, hogy milyen érzés annyival menni, mint mindenki más, valószínűleg te sem fogod megbánni. A helyes sebesség megválasztása azonban még csak a jéghegy csúcsa; legalább ennyire fontos a biztonságos autópályázáshoz a követési távolság írott és íratlan szabályainak ismerete, a biztonságos sávváltás módszerének elsajátítása, illetve a felkészülés a leggyakrabban előforduló különleges veszélyforrásokra, például a dugókra, a rendhagyó időjárási jelenségekre és a jellemző veszélyes helyzetekre.

(A szerző autós-közlekedési szakújságíró, heti rendszerességgel nyomja le csaknem a teljes M5-öst oda-vissza.)

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás zöld természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz autóút M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Spanyolország tél kamion Hollandia kaiyun autópálya kgfb szabály biztosítás közvilágítás gyalogos Berlin 112 terepjáró járda felújítás Lime dízel korlátozás 5g M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi Párizs utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár szabálytalanság balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Európa Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség közlekedési lámpa önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó kresz tábla útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás fekvőrendőr alkohol felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma büntetőpont irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED Budapest horvátország karbantartás útépítés tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás tesla statisztika párásodás e-roller BKK motor agresszió Ausztrália lakat elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó lightyear teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény ORFK záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli túlkorlátozás prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom iskola veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment BYD figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép oktatás fényszóró gyermekülés németország kínai autó közlekedési morál ADAC Svédország dugó szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem figyelemelterelés 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép Rosenbauer forgalomirányítás torlódás asszisztens elakadás baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag benzinkút amerika láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Franciaország Japán látási viszonyok fizető parkolás motorosok ittas vezetés zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor gyorshajtás képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid repülő autó antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország ferihegy mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés elektromos autó európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 SeaLion 7 kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár roller parkolás halálos baleset hatótáv mobilozás magyarország mozdony sebesség Ausztria sebességkorlátozás mobiltelefon pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev kresz büntetés traffipax dekor bírság ötlet balesetmegelőzés világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal elektromos bicikli Norvégia stressz jég téli felkészülés közlekedésbiztonság úthenger fűnyíró

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ