Fixen telepített budai traffipaxoktól a vezetéstől eltiltásig az EU-ban – heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

Dolgoznak az új fix traffik a budapesti II. kerületben

Egy héten belül több mint kilencszáz gyorshajtást mértek a II. kerületben felállított fix sebességmérő eszközök – tájékoztatott a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK). 

2302 Traffibox

A közlemény szerint az Árpád fejedelem útján, a Nagykovácsi úton, a Törökvész úton, a Hidegkúti úton, a Máriaremetei úton, a Zöldlomb utcában és a Kapy utcában működő mérők előtt január 29. és február 4. között összesen 157 546 gépjármű haladt el, eközben 923 esetben rögzítettek sebességtúllépést. A legnagyobb mértékű gyorshajtást az Árpád fejedelem útján mérték, egy autó itt 102 km/h sebességgel haladt a megengedett 50 km/h helyett, amiért az autós 117 000 forint közigazgatási bírságra számíthat.

A teljesség kedvéért szokásunk szerint hozzátesszük: az automata traffipax által rögzített sebességmérések csak az objektív felelősségi határ felett, tehát 50 helyett legalább 65 km/h-tól indítanak eljárást; a bírságot nem a gyorshajtó, hanem a jármű üzembentartója kapja, ráadásul Magyarországon iparszerűen működik a gyorshajtási és egyéb bírságok behajthatatlanságára kifejlesztett maffia, amikor is az autó tulajdonosa egy "eldobós" cég, ami időről időre átpasszolja a kocsit egy másik fantomcégnek, a valódi használó pedig egy jutányos havidíj fejében akár évekig száguldozhat háborítatlanul.

Magyarország 20 legveszélyesebb útszakasza

„Munkatársaink 103 baleset-halmozódási helyet találtak” – mondja a Magyar Közút Zrt. (MK), amelyet megkért a vezess.hu, hogy állítsák össze az elmúlt évek legzűrösebb útszakaszainak a listáját. Ebből a 103-ból 43 lakott területen belül található.

Clark Van Der Beken C Skri Q We T Vs Unsplash

2020 eleje és 2022 vége között az 51-es/510-es út dunavarsányi, valamint a város környéki szakasza bizonyult az ország legveszélyesebb útjának 33-as súlyozott balesetszámmal.

A részletes lista a Vezess cikkében megtalálható ITT .

Az EU a súlyosan szabálysértő járművezetők Unió-szintű eltiltásán dolgozik

Ha valakinek az egyik EU-s országban bevonják a jogosítványát, az az Unió összes országára legyen érvényes – áll az Európai Parlament közlekedési bizottságának még tavaly elfogadott javaslatában. A jelenlegi jogszabályok szerint ugyanis, ha egy járművezető a jogosítványt kiállító országtól eltérő országban követ el szabálysértést, és elveszik tőle, a büntetés a legtöbb esetben csak abban az országban lesz érvényes, ahol a szabálysértést elkövette, és nem lesz korlátozva az EU többi országában.

A Transporti Italia tudósításai szerint az európai parlamenti képviselők azt is javasolják, hogy bővítsék ki a súlyos közlekedési szabálysértések listáját, mely a jogsi bevonását eredményezi: az extrém gyorshajtás (sebességhatár túllépése 50 km/h-val, lakott területen 30-cal), az alkohol vagy kábítószer hatása alatt történő vezetés, valamint a halált vagy súlyos sérülést okozó közlekedési szabálysértések listájára a képviselők az érvényes jogosítvány nélküli vezetést is felveszik.

2302 Traffibox

Azt is javasolják továbbá, hogy az uniós országok legfeljebb tíz munkanapos határidővel tájékoztassák egymást a vezetéstől való eltiltásról, és egy másik, 15 munkanapos határidővel döntsenek arról, hogy a vezetéstől való eltiltást az egész EU-ban alkalmazzák-e. A végleges döntésről az érintett járművezetőt hét munkanapon belül tájékoztatni kell.

A 2024 júniusában megválasztott új európai parlament fogja folytatni a törvény kidolgozását.

Hol van a legtöbb autóbaleset a világon?

Spoiler: Az Amerikai Egyesült Államokban van hivatalosan a legtöbb autóbaleset a világ összes országa közül.

Az USA-ban évente négyszer annyi autóbalesetet jelentenek, mint a következő legbalesetveszélyesebb országban, Japánban. A különböző hivatalos adatforrások szerint 2019-ben az Egyesült Államokban 1 949 000 autóbaleset történt, ezt követi Japánban 381 000, Németországban pedig 300 143 autóbaleset ugyanebben az időszakban.

2302 Traffibox

Szakértők megjegyzik az ausztrál Drive cikkében, hogy az amerikai adat ennél jóval magasabb is lehet. Az amerikai közlekedési minisztérium adatai szerint 2021-ben a rendőrség 6 102 936 autóbalesetet jelentett Amerika-szerte – ez több mint 11 autóbalesetet jelent minden percben. Feltételezhető, hogy ebbe a halálos balesettől a kisebb csattanóig mindent beleszámít.

A cikk azt is feltételezi, hogy India és a Kína is éllovas lehetne, ha megbízható adatok állnának rendelkezésre. Először is, már nem az Egyesült Államokban van a legtöbb regisztrált autó a világon – ez a cím már Kínáé. Az amerikai 283 millió regisztrált járművel szemben Kínában 415 millió van a kínai kormány közbiztonsági minisztériumának 2022-es adatai szerint. Kína azonban közel sem jelent annyi közlekedési balesetet, mint az USA. A hivatalos kínai kormányzati források szerint 2010 és 2019 között 2 125 994 közlekedési baleset történt – nem sokkal több, mint az USA-ban egyetlen év alatt. Ez azonban csak akkor igaz, ha hiszünk a hivatalos számoknak – írja a cikk. Az Egészségügyi Világszervezet vitatja a kínai hivatalos éves közúti baleseti számokat, becslése szerint azok négyszer magasabbak.

Az is lehetséges, hogy Indiában van a legtöbb autóbaleset a világon, de nem tudja ezt megfelelően jelenteni. 2023-ban „legalább” 168 491 ember halt meg közúti balesetben Indiában, és 443 000 ember sérült meg. India a nemzetközi autóbalesetek halálos áldozatainak 10 százalékáért felelős, annak ellenére, hogy a világ járműállományának mindössze egy százaléka közlekedik ott.

A közúti közlekedési balesetek továbbra is az egyik vezető halálok a világon. Az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint évente körülbelül 1,19 millió ember hal meg közúti balesetben – minden 23. másodpercben egy ember. A sérültek száma 20-50 millió között van. Világszerte az öt és 29 év közötti korosztály körében a közúti balesetek az első számú halálozási ok.

A közúti balesetekben elhunytak több mint fele gyalogos, kerékpáros és motorkerékpáros.

ADAC: Tavaly jelentősen több volt a dugó a német autópályákon

A legnagyobb német autóklub, az ADAC adatai szerint országszerte 427 ezer órányi torlódás alakult ki 2023-ban. Ez negyedével több, mint egy évvel korábban, viszont egyhatodával kevesebb volt a dugó, mint a koronavírus-járvány előtt, 2019-ben – idézi a jelentést a Zeit Online.

Tavaly összesen 691, legalább 20 kilométer hosszúságú dugót regisztráltak az autópályákon, melyek közül a leghosszabb 56 kilométeres volt.

A korábbi évekhez hasonlóan a dugók 34 százaléka Észak-Rajna-Vesztfáliában alakult ki, ezt követte Bajorország 15 százalékkal és Baden-Württemberg tíz százalékkal.

2302 Traffibox

Átlagolva a szerdák és csütörtökök a legdurvábbak és hétfők és a hétvégi napok a legjobbak.

Az ADAC azt is megemlíti a jelentésében, hogy a 2023 májusában bevezetett Deutschlandticket nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, vagyis nem szállt át érezhetően több ingázó autóról a vonatra vagy a buszra, hogy kevesebb legyen a reggeli és délutáni dugó. A Deutschlandticket előfizetői jelenleg havi 49 euróért használhatják a helyi és regionális közlekedést egész Németországban. A Német Gazdaságkutató Intézet (DIW) szerint a jelentősen olcsóbb, 9 eurós jegy 2022 nyarán is inkább már a gyaloglást és a kerékpározást váltotta ki az autós utazások helyett.

Marseille: csökkentették a sebességet három autópályán a város területén

Az A7-es, az A50-es és az A55-ös autópályán Marseille közelében hamarosan lassítani kell. Ezen a három autópályán 90 km/h-ra, illetve 70 km/h-ra csökkentik a sebességkorlátozást, írja a 20 Minutes nevű internetes lap. Ezek a sebességcsökkentések „a mobilitást támogató nagyvárosi politikák részét képezik” – áll Bouches-du-Rhône prefektúra sajtóközleményében, megjegyezve, hogy „segítenek csökkenteni a balesetek súlyosságát”.

Bouches-du-Rhône öt legbalesetveszélyesebb területe ezeken az autópályákon található, ahol február 19-től csökkentik a sebességhatárokat.

2302 Traffibox

Ezek a csökkentések „lehetővé teszik a közúti forgalom levegőminőségre és zajszennyezésre gyakorolt hatásának csökkentését, valamint a sebességek összehangolását a tömegközlekedés számára fenntartott sávokon” – mutat rá a prefektúra. Az intézkedések levegőminőségre gyakorolt hatásának értékelését külön elvégzik majd.

Az eltűnt hamutartók nyomában

Nem ritka, hogy autósokkal találkozunk, akik az autójukban dohányoznak. Bár a dohányzás nem törvényellenes, a csikk kidobása az ablakon vezetés közben igen. A francia KRESZ-ben (Code de la route) előírt bírságon túl ez a cselekedet káros a környezetre, és nagyobb tűzesetekért is felelős lehet. Akkor miért nincsenek már hamutartók az autókban? A kérdésre az Ouest-France keresi a választ.

„Ki avatkozhat be a járműgyártóknál, hogy rákényszerítse őket arra, hogy hamutartókat szereljenek be az autókba? – tette fel a kérdést egy olvasójuk.

Egy 2023-as nyári felmérés szerint a dohányosok 24 százaléka elismeri, hogy vezetés közben kidobja a csikket az ablakon. Tehát minden negyedik. Erre a cselekedetre még hajlamosabbak a 35 év alattiak, akiknek 39 százaléka vallja be, hogy így tesz. Egy példa: „Az A8-as autópálya egy szakaszán végzett felmérés kimutatta, hogy naponta átlagosan 100 cigarettacsikket dobtak el kilométerenként és forgalmi irányonként” – állítja a felmérést készítő Vinci Autoroutes alapítvány.

Ez a rossz szokás nem veszélytelen: szennyezi a környezetet és számos tűzeset okozója lehet. Franciaországban szabálysértésnek számít, és 135 eurós bírsággal büntethető.

2302 Traffibox

Logikus lenne, hogy kerüljön hamutartó az autókba, ahogy az 1970-es években fel is szerelték azokat. Aztán szép lassan elhagyták azokat, hogy helyet adjanak más kiegészítőknek és mindenféle kütyüknek a jármű utasterében. „A közúti gépjárművek típusjóváhagyására vonatkozó műszaki előírások nem kötelezik a gyártókat arra, hogy modelljeiket hamutartóval szereljék fel, de a járművezetőknek mindig lehetőségük van arra, hogy hamutartót szereljenek be járművükbe, ha úgy kívánják” – válaszol a francia közlekedésbiztonsági hatóság.

A Peugeot pedig hozzáteszi: „A Peugeot járművekbe továbbra is felszerelhetők hamutartók, egyszerűen kérdezze meg a márkakereskedőt vagy a tartozékokat forgalmazót. Ha tehát hamutartót szeretne felszerelni autójába, akkor egy plusz opcióért kell fizetnie.”

A márkakereskedőknél felár ellenében kapható opcionális tartozékokon kívül más, olcsóbb megoldások is léteznek a csikkek egyszerű kidobására. Néhány euróért beszerezhető egy zsebhamutartó is. „Praktikus, lehetővé teszi, hogy eldobja a csikkeket, ha nincs kéznél hamutartó” – mutat rá a Vinci Autoroutes a honlapján.

2019-ben Nathalie Delattre, Gironde szenátora a belügyminisztert kérdezte az utakra dobott cigarettacsikkek veszélyeiről. Akkor azt javasolta, hogy az autógyártók számára tegyék kötelezővé a hamutartók beszerelését az új járművekbe. „Ha a gyártóknak előírnák, hogy a járműveket hamutartókkal szereljék fel, azzal az ürüggyel, hogy korlátozzák a csikkek természetes környezetbe való kidobását, az elhomályosíthatná a kormány dohányzás elleni küzdelemmel kapcsolatos üzeneteit, különösen a nemzeti dohányzásellenes program keretében végrehajtott intézkedéseket” – állította akkor a minisztérium a 2021. márciusi nyilvános ülésen adott válaszában.

Számos más helyi kezdeményezés is indult. 2019-ben Saint-Jean-d'Illac (Gironde) polgármester megtiltotta a településén az autósoknak, hogy az autójukban dohányozzanak, ha nincs hamutartójuk. Még nemrégiben, 2022-ben Langlade (Gard) polgármestere rendeletet adott ki, amely megtiltotta a dohányzást a volánnál és bizonyos helyeken a településén.

Egyébként pedig semmi sem tiltja kifejezetten, hogy az autósok a volánnál dohányozzanak. „Tilos azonban, hogy a jármű minden utasa kiskorú jelenlétében dohányozzon” – olvasható a Közszolgálati Hivatal honlapján. Azok a közlekedők, akik megszegik ezt a szabályt, súlyos, akár 750 eurós bírsággal sújthatók. „Általában a bírság összege 135 euró” – áll a francia közigazgatás közleményében.

Az autóban való dohányzás azonban rendkívül veszélyes lehet vezetés közben. A francia KRESZ szerint minden járművezetőnek „mindenkor körültekintően és tisztelettudóan kell viselkednie a forgalom számára megnyitott utak többi használójával szemben”, és „mindenkor olyan állapotban és helyzetben kell lennie, hogy minden tőle megkövetelt manővert kényelmesen és késedelem nélkül végre tudjon hajtani”.

Gyakorlatilag, még ha a törvény hivatalosan nem is tiltja a dohányzást vezetés közben, a rendőrség megbírságolhatja vezetőt, ha a volánnál való dohányzás megakadályozza a biztonságos, megfelelő látótérrel rendelkező vezetést.

Képek: 20 Minutes, Drive, ORFK-OBB, Zeit, Ouest-France, Transporti Italia, Unsplash

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás zöld természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz autóút M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Spanyolország tél kamion Hollandia kaiyun autópálya kgfb szabály biztosítás közvilágítás gyalogos Berlin 112 terepjáró járda felújítás Lime dízel korlátozás 5g M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi Párizs utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár szabálytalanság balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Európa Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség közlekedési lámpa önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó kresz tábla útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás fekvőrendőr alkohol felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma büntetőpont irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED Budapest horvátország karbantartás útépítés tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás tesla statisztika párásodás e-roller BKK motor agresszió Ausztrália lakat elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó lightyear teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény ORFK záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli túlkorlátozás prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom iskola veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment BYD figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép oktatás fényszóró gyermekülés németország kínai autó közlekedési morál ADAC Svédország dugó szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem figyelemelterelés 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép Rosenbauer forgalomirányítás torlódás asszisztens elakadás baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag benzinkút amerika láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Franciaország Japán látási viszonyok fizető parkolás motorosok ittas vezetés zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor gyorshajtás képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid repülő autó antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország ferihegy mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés elektromos autó európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 SeaLion 7 kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár roller parkolás halálos baleset hatótáv mobilozás magyarország mozdony sebesség Ausztria sebességkorlátozás mobiltelefon pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev kresz büntetés traffipax dekor bírság ötlet balesetmegelőzés világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal elektromos bicikli Norvégia stressz téli felkészülés közlekedésbiztonság

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ