Dolgoznak az új fix traffik a budapesti II. kerületben
Egy héten belül több mint kilencszáz gyorshajtást mértek a II. kerületben felállított fix sebességmérő eszközök – tájékoztatott a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK).
A közlemény szerint az Árpád fejedelem útján, a Nagykovácsi úton, a Törökvész úton, a Hidegkúti úton, a Máriaremetei úton, a Zöldlomb utcában és a Kapy utcában működő mérők előtt január 29. és február 4. között összesen 157 546 gépjármű haladt el, eközben 923 esetben rögzítettek sebességtúllépést. A legnagyobb mértékű gyorshajtást az Árpád fejedelem útján mérték, egy autó itt 102 km/h sebességgel haladt a megengedett 50 km/h helyett, amiért az autós 117 000 forint közigazgatási bírságra számíthat.
A teljesség kedvéért szokásunk szerint hozzátesszük: az automata traffipax által rögzített sebességmérések csak az objektív felelősségi határ felett, tehát 50 helyett legalább 65 km/h-tól indítanak eljárást; a bírságot nem a gyorshajtó, hanem a jármű üzembentartója kapja, ráadásul Magyarországon iparszerűen működik a gyorshajtási és egyéb bírságok behajthatatlanságára kifejlesztett maffia, amikor is az autó tulajdonosa egy "eldobós" cég, ami időről időre átpasszolja a kocsit egy másik fantomcégnek, a valódi használó pedig egy jutányos havidíj fejében akár évekig száguldozhat háborítatlanul.
Magyarország 20 legveszélyesebb útszakasza
„Munkatársaink 103 baleset-halmozódási helyet találtak” – mondja a Magyar Közút Zrt. (MK), amelyet megkért a vezess.hu, hogy állítsák össze az elmúlt évek legzűrösebb útszakaszainak a listáját. Ebből a 103-ból 43 lakott területen belül található.
2020 eleje és 2022 vége között az 51-es/510-es út dunavarsányi, valamint a város környéki szakasza bizonyult az ország legveszélyesebb útjának 33-as súlyozott balesetszámmal.
A részletes lista a Vezess cikkében megtalálható ITT .
Az EU a súlyosan szabálysértő járművezetők Unió-szintű eltiltásán dolgozik
Ha valakinek az egyik EU-s országban bevonják a jogosítványát, az az Unió összes országára legyen érvényes – áll az Európai Parlament közlekedési bizottságának még tavaly elfogadott javaslatában. A jelenlegi jogszabályok szerint ugyanis, ha egy járművezető a jogosítványt kiállító országtól eltérő országban követ el szabálysértést, és elveszik tőle, a büntetés a legtöbb esetben csak abban az országban lesz érvényes, ahol a szabálysértést elkövette, és nem lesz korlátozva az EU többi országában.
A Transporti Italia tudósításai szerint az európai parlamenti képviselők azt is javasolják, hogy bővítsék ki a súlyos közlekedési szabálysértések listáját, mely a jogsi bevonását eredményezi: az extrém gyorshajtás (sebességhatár túllépése 50 km/h-val, lakott területen 30-cal), az alkohol vagy kábítószer hatása alatt történő vezetés, valamint a halált vagy súlyos sérülést okozó közlekedési szabálysértések listájára a képviselők az érvényes jogosítvány nélküli vezetést is felveszik.
Azt is javasolják továbbá, hogy az uniós országok legfeljebb tíz munkanapos határidővel tájékoztassák egymást a vezetéstől való eltiltásról, és egy másik, 15 munkanapos határidővel döntsenek arról, hogy a vezetéstől való eltiltást az egész EU-ban alkalmazzák-e. A végleges döntésről az érintett járművezetőt hét munkanapon belül tájékoztatni kell.
A 2024 júniusában megválasztott új európai parlament fogja folytatni a törvény kidolgozását.
Hol van a legtöbb autóbaleset a világon?
Spoiler: Az Amerikai Egyesült Államokban van hivatalosan a legtöbb autóbaleset a világ összes országa közül.
Az USA-ban évente négyszer annyi autóbalesetet jelentenek, mint a következő legbalesetveszélyesebb országban, Japánban. A különböző hivatalos adatforrások szerint 2019-ben az Egyesült Államokban 1 949 000 autóbaleset történt, ezt követi Japánban 381 000, Németországban pedig 300 143 autóbaleset ugyanebben az időszakban.
Szakértők megjegyzik az ausztrál Drive cikkében, hogy az amerikai adat ennél jóval magasabb is lehet. Az amerikai közlekedési minisztérium adatai szerint 2021-ben a rendőrség 6 102 936 autóbalesetet jelentett Amerika-szerte – ez több mint 11 autóbalesetet jelent minden percben. Feltételezhető, hogy ebbe a halálos balesettől a kisebb csattanóig mindent beleszámít.
A cikk azt is feltételezi, hogy India és a Kína is éllovas lehetne, ha megbízható adatok állnának rendelkezésre. Először is, már nem az Egyesült Államokban van a legtöbb regisztrált autó a világon – ez a cím már Kínáé. Az amerikai 283 millió regisztrált járművel szemben Kínában 415 millió van a kínai kormány közbiztonsági minisztériumának 2022-es adatai szerint. Kína azonban közel sem jelent annyi közlekedési balesetet, mint az USA. A hivatalos kínai kormányzati források szerint 2010 és 2019 között 2 125 994 közlekedési baleset történt – nem sokkal több, mint az USA-ban egyetlen év alatt. Ez azonban csak akkor igaz, ha hiszünk a hivatalos számoknak – írja a cikk. Az Egészségügyi Világszervezet vitatja a kínai hivatalos éves közúti baleseti számokat, becslése szerint azok négyszer magasabbak.
Az is lehetséges, hogy Indiában van a legtöbb autóbaleset a világon, de nem tudja ezt megfelelően jelenteni. 2023-ban „legalább” 168 491 ember halt meg közúti balesetben Indiában, és 443 000 ember sérült meg. India a nemzetközi autóbalesetek halálos áldozatainak 10 százalékáért felelős, annak ellenére, hogy a világ járműállományának mindössze egy százaléka közlekedik ott.
A közúti közlekedési balesetek továbbra is az egyik vezető halálok a világon. Az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint évente körülbelül 1,19 millió ember hal meg közúti balesetben – minden 23. másodpercben egy ember. A sérültek száma 20-50 millió között van. Világszerte az öt és 29 év közötti korosztály körében a közúti balesetek az első számú halálozási ok.
A közúti balesetekben elhunytak több mint fele gyalogos, kerékpáros és motorkerékpáros.
ADAC: Tavaly jelentősen több volt a dugó a német autópályákon
A legnagyobb német autóklub, az ADAC adatai szerint országszerte 427 ezer órányi torlódás alakult ki 2023-ban. Ez negyedével több, mint egy évvel korábban, viszont egyhatodával kevesebb volt a dugó, mint a koronavírus-járvány előtt, 2019-ben – idézi a jelentést a Zeit Online.
Tavaly összesen 691, legalább 20 kilométer hosszúságú dugót regisztráltak az autópályákon, melyek közül a leghosszabb 56 kilométeres volt.
A korábbi évekhez hasonlóan a dugók 34 százaléka Észak-Rajna-Vesztfáliában alakult ki, ezt követte Bajorország 15 százalékkal és Baden-Württemberg tíz százalékkal.
Átlagolva a szerdák és csütörtökök a legdurvábbak és hétfők és a hétvégi napok a legjobbak.
Az ADAC azt is megemlíti a jelentésében, hogy a 2023 májusában bevezetett Deutschlandticket nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, vagyis nem szállt át érezhetően több ingázó autóról a vonatra vagy a buszra, hogy kevesebb legyen a reggeli és délutáni dugó. A Deutschlandticket előfizetői jelenleg havi 49 euróért használhatják a helyi és regionális közlekedést egész Németországban. A Német Gazdaságkutató Intézet (DIW) szerint a jelentősen olcsóbb, 9 eurós jegy 2022 nyarán is inkább már a gyaloglást és a kerékpározást váltotta ki az autós utazások helyett.
Marseille: csökkentették a sebességet három autópályán a város területén
Az A7-es, az A50-es és az A55-ös autópályán Marseille közelében hamarosan lassítani kell. Ezen a három autópályán 90 km/h-ra, illetve 70 km/h-ra csökkentik a sebességkorlátozást, írja a 20 Minutes nevű internetes lap. Ezek a sebességcsökkentések „a mobilitást támogató nagyvárosi politikák részét képezik” – áll Bouches-du-Rhône prefektúra sajtóközleményében, megjegyezve, hogy „segítenek csökkenteni a balesetek súlyosságát”.
Bouches-du-Rhône öt legbalesetveszélyesebb területe ezeken az autópályákon található, ahol február 19-től csökkentik a sebességhatárokat.
Ezek a csökkentések „lehetővé teszik a közúti forgalom levegőminőségre és zajszennyezésre gyakorolt hatásának csökkentését, valamint a sebességek összehangolását a tömegközlekedés számára fenntartott sávokon” – mutat rá a prefektúra. Az intézkedések levegőminőségre gyakorolt hatásának értékelését külön elvégzik majd.
Az eltűnt hamutartók nyomában
Nem ritka, hogy autósokkal találkozunk, akik az autójukban dohányoznak. Bár a dohányzás nem törvényellenes, a csikk kidobása az ablakon vezetés közben igen. A francia KRESZ-ben (Code de la route) előírt bírságon túl ez a cselekedet káros a környezetre, és nagyobb tűzesetekért is felelős lehet. Akkor miért nincsenek már hamutartók az autókban? A kérdésre az Ouest-France keresi a választ.
„Ki avatkozhat be a járműgyártóknál, hogy rákényszerítse őket arra, hogy hamutartókat szereljenek be az autókba? – tette fel a kérdést egy olvasójuk.
Egy 2023-as nyári felmérés szerint a dohányosok 24 százaléka elismeri, hogy vezetés közben kidobja a csikket az ablakon. Tehát minden negyedik. Erre a cselekedetre még hajlamosabbak a 35 év alattiak, akiknek 39 százaléka vallja be, hogy így tesz. Egy példa: „Az A8-as autópálya egy szakaszán végzett felmérés kimutatta, hogy naponta átlagosan 100 cigarettacsikket dobtak el kilométerenként és forgalmi irányonként” – állítja a felmérést készítő Vinci Autoroutes alapítvány.
Ez a rossz szokás nem veszélytelen: szennyezi a környezetet és számos tűzeset okozója lehet. Franciaországban szabálysértésnek számít, és 135 eurós bírsággal büntethető.
Logikus lenne, hogy kerüljön hamutartó az autókba, ahogy az 1970-es években fel is szerelték azokat. Aztán szép lassan elhagyták azokat, hogy helyet adjanak más kiegészítőknek és mindenféle kütyüknek a jármű utasterében. „A közúti gépjárművek típusjóváhagyására vonatkozó műszaki előírások nem kötelezik a gyártókat arra, hogy modelljeiket hamutartóval szereljék fel, de a járművezetőknek mindig lehetőségük van arra, hogy hamutartót szereljenek be járművükbe, ha úgy kívánják” – válaszol a francia közlekedésbiztonsági hatóság.
A Peugeot pedig hozzáteszi: „A Peugeot járművekbe továbbra is felszerelhetők hamutartók, egyszerűen kérdezze meg a márkakereskedőt vagy a tartozékokat forgalmazót. Ha tehát hamutartót szeretne felszerelni autójába, akkor egy plusz opcióért kell fizetnie.”
A márkakereskedőknél felár ellenében kapható opcionális tartozékokon kívül más, olcsóbb megoldások is léteznek a csikkek egyszerű kidobására. Néhány euróért beszerezhető egy zsebhamutartó is. „Praktikus, lehetővé teszi, hogy eldobja a csikkeket, ha nincs kéznél hamutartó” – mutat rá a Vinci Autoroutes a honlapján.
2019-ben Nathalie Delattre, Gironde szenátora a belügyminisztert kérdezte az utakra dobott cigarettacsikkek veszélyeiről. Akkor azt javasolta, hogy az autógyártók számára tegyék kötelezővé a hamutartók beszerelését az új járművekbe. „Ha a gyártóknak előírnák, hogy a járműveket hamutartókkal szereljék fel, azzal az ürüggyel, hogy korlátozzák a csikkek természetes környezetbe való kidobását, az elhomályosíthatná a kormány dohányzás elleni küzdelemmel kapcsolatos üzeneteit, különösen a nemzeti dohányzásellenes program keretében végrehajtott intézkedéseket” – állította akkor a minisztérium a 2021. márciusi nyilvános ülésen adott válaszában.
Számos más helyi kezdeményezés is indult. 2019-ben Saint-Jean-d'Illac (Gironde) polgármester megtiltotta a településén az autósoknak, hogy az autójukban dohányozzanak, ha nincs hamutartójuk. Még nemrégiben, 2022-ben Langlade (Gard) polgármestere rendeletet adott ki, amely megtiltotta a dohányzást a volánnál és bizonyos helyeken a településén.
Egyébként pedig semmi sem tiltja kifejezetten, hogy az autósok a volánnál dohányozzanak. „Tilos azonban, hogy a jármű minden utasa kiskorú jelenlétében dohányozzon” – olvasható a Közszolgálati Hivatal honlapján. Azok a közlekedők, akik megszegik ezt a szabályt, súlyos, akár 750 eurós bírsággal sújthatók. „Általában a bírság összege 135 euró” – áll a francia közigazgatás közleményében.
Az autóban való dohányzás azonban rendkívül veszélyes lehet vezetés közben. A francia KRESZ szerint minden járművezetőnek „mindenkor körültekintően és tisztelettudóan kell viselkednie a forgalom számára megnyitott utak többi használójával szemben”, és „mindenkor olyan állapotban és helyzetben kell lennie, hogy minden tőle megkövetelt manővert kényelmesen és késedelem nélkül végre tudjon hajtani”.
Gyakorlatilag, még ha a törvény hivatalosan nem is tiltja a dohányzást vezetés közben, a rendőrség megbírságolhatja vezetőt, ha a volánnál való dohányzás megakadályozza a biztonságos, megfelelő látótérrel rendelkező vezetést.
Képek: 20 Minutes, Drive, ORFK-OBB, Zeit, Ouest-France, Transporti Italia, Unsplash