A Scrap Car Comparison brit autóipari weboldal által készített felmérés során világszerte több mint 2000 autóst kérdeztek meg arról, hogy melyek azok az országok, ahol a legijesztőbb, legstresszesebb vagy egyenesen legveszélyesebb vezetni. Íme, mit mondtak a turisták.
A weboldal minden országot 10-es skálán mért „ijesztő pontszám” alapján rangsorolt, és India lett a „győztes”. A turisták döntését alátámasztják az adatok is: a világ legtöbb halálos közúti balesetet szenvedett országa is. Az ausztrál Drive magazin korábban beszámolt arról, hogy 2022-ben 461 312 közúti balesetet regisztráltak India útjain, amelyek közül 168 491 halálos kimenetelű volt. Fontos tényező például a megfelelő közúti infrastruktúra hiánya, de a szabályozatlan közutak mellett a nem biztonságos vezetési szokások is jelentősen hozzájárulnak India abnormálisan magas közúti baleseti áldozatainak számához.
Közvetlenül India mögött Venezuela áll, amelyet a válaszadók 6,97-es pontszámmal a második legfélelmetesebb országként jelöltek meg. A dél-amerikai ország esetében a heves esőzések és áradások, valamint a karbantartás hiánya együttesen nem éppen ideális minőségű utakhoz vezetett.
Az afrikai Zimbabwét a harmadik legijesztőbb országnak minősítették, ahol a legijesztőbb vezetni, 6,9/10-es pontszámmal. Bár a gyalogosok biztonsága – vagy annak hiánya – az első három ország mindegyében jelentős tényező volt a pontszámok kialakításában, különösen Zimbabwéban rossz a helyzet, vagyis nagyon magas a gyalogosok baleseti halálozási aránya, akiket leginkább tömegközlekedési járművek ütnek el. Ennek eredményeképpen a zimbabwei közúti hatóságok 2023-tól sebességkorlátozó berendezések felszerelését írták elő a közforgalmú járművekre, például a buszokra. Így azok már nem léphetik túl a 100 km/h sebességet.
A negyedik Marokkó. A Nemzetközi Közlekedési Fórum (ITF) – globális közlekedéskutató szervezet – szerint a túlzott sebesség „az egyik vezető oka” a halálos baleseteknek az afrikai országban: 2022-ben a közúti halálesetek 18 százalékát a gyorshajtás okozta. Marokkó városi útjai általában keskenyek, ami nehézségeket okozhat, mivel ezeken az utakon gyakran motoros kerékpárok, gyalogosok, kerékpárosok és különböző állatok, például tevék és szamarak közlekednek. Az ITF adatai szerint Marokkóban a halálos közúti balesetek túlnyomó többségét, 40 százalékát a motorkerékpárosok okozták, őket követik a gyalogosok (25 százalék) és az autóban ülők (23 százalék).
A Scrap Car Comparison adatai alapján Thaiföld az ötödik legijesztőbb ország. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becslése szerint Thaiföld halálos közúti balesetekkel járó halálos áldozatainak száma százezer lakosra vetítve 25,4 fő. Az orvosi betegségeken kívül a közúti baleset volt a leggyakoribb halálozási ok a dél-ázsiai országban. A WHO szerint a thaiföldi országos közúti halálozási átlag „továbbra is az egyik legmagasabb Ázsiában” és „a kilencedik a 175 WHO-tagország közül”. A legaggasztóbb, hogy a thaiföldi közúti halálesetek megdöbbentő 83 százalékát a motorkerékpárosok okozták. Annak ellenére, hogy tavaly mintegy 44 millió járművet regisztráltak Thaiföldön, melyek fele – becslések szerint – motorkerékpár volt, egy 2024-es tanulmány szerint Thaiföld halálos áldozatok száma mélyebb problémákra vezethető vissza. A kutatók szerint a thaiföldi úthálózat kialakítása „inkább a mobilitás növelésére, mintsem a biztonság javítására épült, és hiányzik belőle a hierarchikus struktúra. Az autópályák rosszul vannak integrálva mind a vidéki területeken, mind a thaiföldi városokban, és figyelmen kívül hagyják a motorkerékpár-vezetők igényeit, pedig a legtöbben közülük vannak az úton” – magyarázta a tanulmány. „A közlekedési szabályoknak nem szereznek érvényt a rosszul fizetett rendőrök, akiknek nincsenek megfelelő erőforrásaik vagy képességük a közlekedési bírságok érvényesítésére, és akik korrupt gyakorlatokat folytatnak”.
Íme, a TOP25 a pontszámok (max. 10)
- India 7,15
- Venezuela 6,97
- Zimbabwe 6,90
- Marokkó 6,87
- Thaiföld 6,86
- Kína 6,84
- Tunézia 6,79
- Brazília 6,71
- Kolumbia 6,71
- Malajzia 6,70
- Mexikó 6,69
- Törökország 6,68
- Vietnam 6,67
- Chile 6,52
- Magyarország 6,52
- Argentína 6,48
- Szingapúr 6,47
- Ecuador 6,31
- Japán 6,27
- Egyesült Arab Emírségek 6,12
- Dél-Afrika 6,08
- Hongkong 5,97
- Görögország 5,86
- Olaszország 5,83
- Új-Zéland 5,77
És hopp, Magyarország ott figyel a tizenötödik, az EU-s országok között az első helyen! Törökország, Magyarország, Görögország és Olaszország volt az a négy európai ország, amely a turista járművezetőket a legjobban idegesítette. A Scrap Car Comparison azt írja, hogy a „magyarországi vezetés ijesztő lehet a nagy teherautó-forgalom miatt a főbb autópályákon, ami kihívássá teheti az előzést a forgalom áramlásához nem szokott sofőrök számára. Továbbá az olyan városokban, mint Budapest (Magyarország fővárosa), a tömegközlekedés és a villamosok mellett való eligazodás, amelyeknek gyakran elsőbbségük van, szintén plusz-stresszt jelenthet a járművezetők számára. Törökországban az olyan forgalmas városokban, mint Isztambul és Ankara, a bonyolult úthálózat különösen zavaróvá teheti a navigációt az idegen járművezetők számára. Hasonlóképpen, Görögország és Olaszország hírhedt kaotikus közlekedési viszonyairól és ősi, szűk utcáiról, amelyek rendkívül ijesztőek lehetnek az ide látogató autósok számára.”