A hibrid és elektromos autók nagyobb valószínűséggel ütik el a gyalogosokat, mint a benzin- vagy dízelüzemű járművek, különösen a városokban – derül ki a brit közúti balesetek elemzéséből, melyet a Guardian idéz.
A részben-egészben elektromos árammal hajtott autók 32 milliárd mérföldnyi (51 milliárd kilométer), illetve a benzines és dízelüzemű autók 3000 milliárd mérföldnyi (4800 milliárd kilométer) útjának adataiból kiderült, hogy az elektromos és hibrid autók mérföldről mérföldre kétszer nagyobb valószínűséggel ütik el a gyalogosokat, mint a fosszilis üzemanyaggal hajtott autók, és háromszor nagyobb valószínűséggel teszik ezt városi területeken.
Hogy miért? Ez egyelőre nem teljesen világos, állítja a Guardian, de a kutatók azt gyanítják, hogy több tényező is közrejátszik. Az elektromos autók vezetői általában fiatalabbak és kevésbé tapasztaltak, a járművek pedig sokkal halkabbak, mint a belső égésű motorral hajtott autók, így nehezebb őket hallani, különösen a városokban.
Az Egyesült Királyságban a közúti közlekedési baleset a gyermekek és fiatal felnőttek halálozásának vezető oka, a gyalogosok az utakon bekövetkező halálesetek negyedét teszik ki. 2017-ben az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumának jelentése szerint az elektromos és hibrid autók 20 százalékkal nagyobb kockázatot jelentenek a gyalogosokra nézve, mint a benzin- és dízelüzemű autók, és 50 százalékkal nagyobb a kockázat alacsony sebességű mozgások során, például kanyarodás, tolatás, forgalomba belépéskor és megálláskor.
Edwards és kollégái a 2013 és 2017 közötti brit utazási és közúti baleseti adatokat vizsgálták. Elemzésük 916 713 balesetet tartalmazott, amelyek közül 120 197 gyalogost érintett. Több mint 96 ezer gyalogost személyautó ütött el.
Az utakon közlekedő járművek többsége benzines vagy dízelüzemű, így ezek voltak érintettek a gyalogosütközések háromnegyedében. Ugyanazon távolság megtételére vetítve azonban az akkumulátoros autók veszélyesebbek voltak. A Journal of Epidemiology and Community Health című szakfolyóiratban megjelent tanulmány szerint az elektromos és hibrid autók átlagos éves gyalogosbaleseti aránya 100 megtett kilométerre vetítve 5,16, míg a benzines és dízelüzemű autóké 2,4 volt.
Településeken kívüli utakon az akkumulátoros autók nem voltak veszélyesebbek, mint a benzin- vagy dízelüzeműek, de a városokban háromszor nagyobb valószínűséggel ütköztek gyalogosokkal – állapították meg a kutatók.
2019 júliusa óta minden Európában értékesített új hibrid és elektromos járműnek rendelkeznie kell akusztikus járműriasztó rendszerrel, mely hangot ad ki, ha az autó lassan halad, de így is több százezer elektromos autó közlekedik az utakon hanggenerátor nélkül.
Nicola Christie, a UCL közlekedésbiztonsági professzora szerint az emberek a hangokra hagyatkoznak, amikor megbecsülik a járművek jelenlétét, sebességét és helyzetét. „Ha ezek a jelzések hiányoznak, az nagyon problémás lehet az emberek számára a forgalmas városi területeken. A probléma súlyosbodhat a gyenge látásélességű emberek vagy a gyermekek esetében, akik nehezen tudják megítélni a járművek sebességét és távolságát” – mondta.
Az elektromos autók meghallásának nehézsége azonban nem az egyetlen probléma. Az elektromos autók általában jobban gyorsulnak, és általában nehezebbek, mint a belsőégésű motorosok, így hamarabb elérhetik a lassabb tempóhoz szokott gyalogosokat és a féktávolság is nagyobb, ha kialakul a veszélyhelyzet.
Fotó: Unsplash