Amikor H1 izzót kértem a kúton, erre felajánlották, hogy vigyek inkább H7-est

A6 fényszóró

A történet egy éjjeli, hosszabb utazáson kezdődött, amikor a 2000 elején gyártott Audi A6 Avantommal országúti körülmények között faltam a kilométereket. A megbízható dízelmotor kellemesen monoton morajlása töltötte be az utasteret, az új lámpatestek friss foncsorairól visszaverődve pedig szinte nappali látási körülményeket varázsolt a halogénizzók aranyszínű fotonáradata. Aztán egy szembejövő közeledett, ezért visszavettem a reflektort és valami nem stimmelt, nem volt elég fény az úton. Félreálltam, és az autó elé sétálva konstatáltam, hogy kiégett a jobb első tompított projektorában található izzó. Alapesetben még talán el is gurultam volna így hazáig, ám már két alkalommal is jártam úgy az autóval töltött 30 ezer kilométer során, hogy a bal első tompítottat elveszítettem egy nagyobb kátyúnál, érintkezési hiba miatt, majd a kábelek megmozgatására tért vissza a fény.

Éppen ezért nagyjából tíz kilométer múlva megálltam az első éjjelnappali töltőállomáson egy izzóért.

Teljes nyugodalomban szétszereltem az autó motorterét annyira, hogy hozzáférjek a lámpatest belsejéhez, majd a szakadt izzószálas, H1 foglalatos égővel becsattogtam a pulthoz. Az idős kasszás a kiégett izzóra pillantva fáradtan csóválta a fejét: ilyennel sajnos nem tud szolgálni, a teljes személyautóba való izzóválaszték kimerül a H7 és H4 foglalatosokkal, illetve a kisebb jelzőizzókkal, egyedül teherautóhoz tartanak H1-et.

kiégett H1 izzó

Összeszereltem tehát az autómat, és továbbindultam. A következő töltőállomáson már okosabb voltam, főleg hogy ez a kút nem tartozott nagyobb töltőállomás-hálózathoz, így elvárásaim sem voltak a hellyel szemben. Még a szétszedés előtt besétáltam és megkérdeztem, hogy akad-e H1 foglalatos, 12 voltos izzójuk. A pultnál a hölgy azt válaszolta, hogy nem tudja, nem ért hozzá, de ha behozom a kiégett izzót, akkor meg tudja nézni. Próbáltam ezt megelőzni, de sajnos én sem a pult mögé, sem pedig a raktárba nem mehettem be, a hölgy pedig nem akarta a teljes kínálatot kipakolni az asztalra a pult alól. Ezért két extra kérdés után beadtam a derekam, ismét kioperáltam az izzót az autóból. Kiderült, hogy még teherautóhoz sincs ilyen izzójuk, nemhogy személyautóhoz. Ekkor már végképp túl akartam járni a rendszer eszén, össze sem szereltem a motorteret. Egyszerűen beraktam a légszűrőhöz vezető csöveket és a lámpatest belső burkolatait, valamint a kiégett izzót az anyósülésre, és eldöntöttem, hogy ott roha... akarom mondani, hogy jó lesz ez így hazáig.

A6 motortér az izzó mögött

Szerencsére nem jött elő a korábban már tapasztalt érintkezési hiba a visszalévő nagyjából 200 kilométeren, így hajnali négyre gond nélkül hazaértem és kialudtam magam a hosszú nap után. Ébredés után azonnal, szombat reggeli délután 1 órakor ültem vissza az autóba, hogy befejezzem, amit előző éjjel elkezdtem, immár a nagyvárosban. Elsőre még át is villant az agyamon, hogy elugrok a legközelebbi bevásárlóközpontba, és ott veszek izzót, ám végül úgy döntöttem, hogy azt a pár száz forint felárat megéri az időm, inkább a sarki töltőállomás felé vettem az irányt. 

Teljes magabiztossággal sétáltam be a jövendőbeli H1-es izzómért, így hideg zuhanyként ért a pénztárostól kapott válasz, amikor kikértem az árut: "Az mi?" Először azt hittem, hogy kandikamera van az üzletben, ezért félig-meddig poénos hangsúllyal körülírtam: "Tudja, az a kis üvegburokkal körbezárt fémszál egy foglalatban, amit arra használunk, hogy lásunk és látsszunk az éjszakában az autóinkkal." Szerencsére a pult mögött álló hölgy nem vette sértésnek a humoromat, mosolyogva, udvariasan levett a polcról egy H7 és egy H4 foglalatú izzót, majd így felelt: "Nekünk ez a kettő van, olyannal viszont, hogy H1, én még nem találkoztam." Én erre beletörődő sóhajtással közöltem, hogy akkor tárgytalan, ám ekkor olyan választ kaptam, amire álmomban sem számítottam volna: 

"Mások ezt szokták vinni, miért nem jó ez az izzó?"

Udvariasan elmagyaráztam a H7-es izzót felém nyújtó hölgynek, hogy a foglalat különbözik, majd elkezdtem gondolkozni: vajon velem van a probléma? Netán az autómmal? Kiderült, hogy egyáltalán nem: legalább 50 modellt dobott fel az első Google keresés a Saaboktól a Volvókig, amelyek ilyen izzókat használnak. Kiderült, hogy ez a harmadik leggyakoribb tompított izzó, ráadásul éppen 15-20 évvel ezelőtt volt igazán gyakori, pont abban a korszakban, amikor a Magyarországon jelenleg futó autópark derekát gyártották. Többek között Volkswagenek, BMW-k, Nissanok és Hondák is ugyanazt a megoldást kapták annak idején, mint az én Audim. Ekkor döntöttem el, hogy ezt a sztorit meg fogom írni.

A6 lámpatest hátulról

Végül a bevásárlóközpont felé tartva még egy töltőállomásra begurultam, ám ott már a következőképp vezettem fel a dolgot: "Én azt hittem, hogy ez egy egyszerű kérdés lesz, ám az előző három kúton nem tudtak segíteni: egy ilyen izzót esetleg tudnék itt vásárolni?" Majd átadtam a furcsán néző kutasnak a kissé megfeketedett, lógó szálas H1-et. A férfi inkább rám nézett furcsán, mint az izzóra, majd így felelt: "Nem értem, van ennek valami különlegessége? Mert nekem csak egy hétköznapi H1 izzónak tűnik." Amikor mondtam, hogy nincs itt semmi extra, akkor néhány másodperc alatt háromféle márka termékét tette le elém a pultra, hogy ezek közül tudok választani. 

siker!

Kicseréltem az izzót, azóta pedig minden töltőállomáson megkérdezem, ahol éppen nem tartom fel ezzel a sort, hogy van-e ilyen izzójuk polcon. A tapasztalatom eddig, hogy még a legnagyobb töltőállomás-láncokon sem egyértelmű az ilyesmi, a kisebb, független kutakon pedig eddig nulla százalékos a sikerrátám. 

A megoldás persze egyszerű: attól még, hogy nem kötelező, megéri tartani egy komplett izzókészletet az autóban, olyat, ami biztosan tartalmazza az adott modellhez szükséges összes égőt, és akkor elkerülhetők a hasonló helyzetek.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás zöld természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz autóút M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás sávlezárás főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Spanyolország tél kamion Hollandia kaiyun autópálya kgfb szabály biztosítás közvilágítás gyalogos Berlin 112 terepjáró járda felújítás Lime dízel korlátozás 5g M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi Párizs utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország relatív gyorshajtás francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár szabálytalanság balesetveszély programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Európa Svájc felmérés kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség közlekedési lámpa önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus kár IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak járdaszegély ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet aquaplanning Egyesült Királyság elektromos busz zacskó kresz tábla útdíj állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás fekvőrendőr alkohol felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió kábítószer Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó várakozás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra klíma büntetőpont irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED Budapest horvátország karbantartás útépítés tankolás biztonsági öv karácsony homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás tesla statisztika párásodás e-roller BKK motor agresszió Ausztrália lakat elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem facebook golf fáradtság napelemes autó lightyear teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény ORFK záróvonal vezetésre alkalmasság követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli túlkorlátozás prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra szigorítás izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom iskola veszély mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment BYD figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép oktatás fényszóró gyermekülés németország kínai autó közlekedési morál ADAC Svédország dugó szélvédő zajvédő fal gyalogátkelő szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés konnektoros hibrid figyelem figyelemelterelés 30-as tábla TT TTS példamutatás BYD Seal U új kresz barcelona leállósáv kresz2024 oldalszél horrorszerelvény munkagép Rosenbauer forgalomirányítás torlódás asszisztens elakadás baleset gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány üzemanyag benzinkút amerika láthatóság continental SUV bukósisak Asfinag Franciaország Japán látási viszonyok fizető parkolás motorosok ittas vezetés zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor gyorshajtás képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr kamera sávváltás hibrid repülő autó antric cargobicikli casco strabag úthiba akció körgyűrű drón Olaszország ferihegy mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés elektromos autó európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 SeaLion 7 kerékpár nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 időskor figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár roller parkolás halálos baleset hatótáv mobilozás magyarország mozdony sebesség Ausztria sebességkorlátozás mobiltelefon pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024 phev kresz büntetés traffipax dekor bírság ötlet balesetmegelőzés világítás elektromos kerékpár rendőrség plug-in hibrid dunaharaszti stop-tábla kanyarodó fűútvonal elektromos bicikli Norvégia stressz jég téli felkészülés közlekedésbiztonság úthenger fűnyíró

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ