Itt a világ első hidrogén-hajtású versenysorozata
Az Extreme E, az elektromos off-road versenysorozat a 2025-ös szezonban az akkumulátoros versenyautók helyett már hidrogénhajtásúakat használ. Nemrég bemutatták a jövőre induló, már tüzelőanyagcellával felszerelt járművet is, aminek megjelenésével párhuzamosan nevet is változtatnak: ezután Extreme H néven fut majd a 2019 óta létező különc offroad viadal.
Egyáltalán mi az az Extreme E?
Az Extreme E a FIA által szervezett nemzetközi terepversenysorozat, amelyben speciális elektromos terepjárókkal versenyeznek a világ távoli részein. Többek között az amazóniai esőerdőben, szénbányában, vagy az északi-sarkvidéken. A versenyek helyszínét úgy választják meg, hogy felhívják a figyelmet az éghajlatváltozásra, és a versenyt is a lehető legkisebb környezeti terheléssel bonyolítják.
Persze az autók tankolására használt hidrogén is zöld hidrogén - megújuló forrásból származik - és régi, második életüket élő elektromosautó-akkumulátorokban is tárolnak energiát, amikor a Föld egy eldugott szegletében versenyeznek, távol az elektromos hálózattól.
A Pioneer 25 névre keresztelt versenyautó sok részletében hasonlít a nyugdíjba küldött elektromos Odyssey 21-hez, mindkettő 550 lóerős, 4,3 másodperc alatt érik el a 100-as tempót, és 205 km/óra a csúcssebességük. Az új autó 10 centivel szélesebb lett, és a vezetőt is új helyre, középre ültették.
Nem nagyon kell a hazai cégeknek elektromos autó
Az Energiaügyi Minisztérium közleménye szerint az aktuális, a cégek elektromos autó vásárlását támogató, februárban indult pályázatok anyagi keretének a fele fogyott még csak el. Magyarul még mindig érdemes pályázni, mert láthatóan pénz még van bőven.
Idén februárban indult, és jövő tavaszig fut az a támogatási program, amelynek keretében összesen 30 milliárd forintos, vissza nem térítendő Uniós támogatást igényelhetnek a vállalkozások villanyautó vásárláshoz. Eddig 3200 cég élt a lehetőséggel és 3900 jármű vásárlásának támogatását igényelték, amiből már több mint ezer esetben a támogatói döntések is megszülettek.
Akkumulátorkapacitástól függően 2,8-4 millió forintot lehet igényelni járművenként. A tíz fő alatti vállalkozások legfeljebb egy, a 10-49 fő közöttiek öt, az 50-249 fő közöttiek tíz, a legnagyobb cégek pedig összesen maximum 16 járművet szerezhetnek be a program keretein belül. Egy cég legfeljebb 64 millió forint támogatást igényelhet.
Baj van az elektromos Porschékkal
Világszerte több, mint 150 ezer darabot adtak el a Porsche 2019-ben bemutatott, tisztán elektromos-hajtású szupersporktocsijából, a Taycan-ból. Most azonban úgy néz ki, baj van a brutális menetdinamikai adatokkal büszkélkedő modellel. Bár nem a gyorsulásával, hanem a lassulásával.
Pontosabban a fékek környékén lehetnek bajok, így a cég az összes 2019. október és 2024. május között gyártott Taycant, mert ezek egy részénél előfordulhat, hogy az első fékcsövek megrepednek, a fékfolyadék szivárogni kezd, és ennek következtében csökken a fékteljesítmény. Az idén május után gyártott autók már új fékcsővel készülnek, így azokat nem érinti a ez a probléma.
A visszahívásról a Porsche értesíti a vevőket, akiknek a legközelebbi márkaszervizben nagyjából két óra alatt ingyen kicserélik a kérdéses alkatrészt.