Így büntetőfékeztek előttem az M5-ösön. Lehet-e bármit tenni ellene?

tempomat 130

Egy teljesen átlagos szerda reggelem azzal kezdődött, hogy Szegedről vittem vissza időpontra egy városi crossovert az M5-ös autópálya bevezető szakasza mellett található telephelyre. (A szerző autós szakújságíró - a szerk.) Mivel heti szinten akár többször is megjárom ezt az utat, ezért percre pontosan tudom, hogy mikor kell elindulnom otthonról, az esetek 99 százalékában percre pontosan is érkezem 132 km/órára állított tempomattal. 

 Ugyanígy jártam el az esemény napján is.

A tempomat miatt állandó sebességgel közlekedtem. Nem volt túl sűrű a forgalom, így általában a külső sávot bitoroltam, ha pedig közelítettem valakihez, aki lassabban haladt, még azelőtt kiálltam a belsőbe, hogy az autó távolságtartója reagált volna a lassabban haladóra. 

Aki nem ismeri a távolságtartó tempomatok működését, azoknak elmondom, hogy amennyiben valaki egy előzés után látszólag akár veszélyesen közel sorol vissza egy ilyen követőradaros autó elé, de továbbra is gyorsabban halad nála, akkor a legtöbb autó távolságtartó rendszere nem fog lassítani. Csak akkor veszi el a gázt az autó, ha valóban már durván veszélyes közelségben vág be a másik sofőr, netán ha visszasorol, majd lassabban kezd el haladni a megelőzött kocsinál.

Audi A2

Ezen körülmények között értem utol egy nagyjából 20 éves, német rendszámos Audi A2-t (a fénykép csak illusztráció) Kecskemét előtt. Már messziről közelítve besoroltam a belső sávba, majd egy végtelennek tűnő előzésbe kezdtem, hiszen nagyjából 3 km/órával haladt csak lassabban nálam az öreg Audi. Ráadásul az A2 nem haladt egyenletes sebességgel, néha lassabban, néha gyorsabban közeledtem hozzá, vélhetően nem volt tempomat az Audiban. Amikor egy gyorsabban haladó járművet pillantottam meg a tükörben, akkor enyhe gázadással gyorsítottam, és kisoroltam az A2 elé, hogy elengedjem a gyorsabban haladót. A sávváltás után az autó magától felvette a beállított, 132 km/órás sebességet, majd folytattam az utamat. 

Alig néhány másodperccel később az Audi kiállt mögülem előzni, minimális sebességkülönbséggel elhajtott mellettem, majd visszatért a szélső sávba, és elkezdett lassabban haladni nálam.

 Amikor erre reagált a távolságtartó, akkor én tettem ki az irányjelzőt, majd gázadás nélkül, továbbra is az eredeti sebességemet tartva megelőztem az Audit. Ezt követően az A2 sofőrje ismét visszaelőzött, majd ismét elkezdett lassabban haladni nálam. Amikor kiálltam előzni, gázt adott, amikor visszaálltam mögé a szélsőbe, akkor ismét lassított, én ekkor ismét kiálltam előzni, és ezt az ördögi kört folytattuk még néhány kilométeren át. Mivel türelmes ember vagyok, és egyébként sem siettem sehová, nem zavart különösebben a helyzet, nem éreztem veszélyforrásnak a tőlem általában biztonságos távolságra haladó autót. 

Audi A2

Néhány ilyen csikicsukival később egy a felhajtóról érkező kamion sorolt be jobbról az A2 elé,  ekkor én épp a belső sávban haladtam, gyorsabban az Audinál. Az A2 sofőrje lassan, de látványosan elkezdte behúzni elém a kormányt, én pedig ráböktem a fékpedálra, hogy kikapcsoljam a tempomatot, aztán villogtattam kettőt fénykürttel, hogy jelezzem: beengedem. Amikor az Audi beérkezett elém, akkor visszakapcsoltam a távolságtartót, mondván: ha majd befejezte az előzést az Audi és visszasorolt a külsőbe, akkor majd visszagyorsít az autóm 132 km/órára, és minden megy tovább a megszokottak szerint.

Aztán egyszer csak az autóm váratlanul sípolni kezdett és beleállt a fékbe.

Még reagálni sem volt időm, az autó már el is vette a féket és ismét sebességtartásba kezdett, majd újra hirtelen lassított. Ekkor már én is beavatkoztam, mert realizáltam, hogy az autó csak az előttem büntetőfékező Audira reagál. Mindeközben végig a kamiont "előztük", illetve mögém is megérkezett egy gyorsabban haladó jármű. Amikor végre kisorolt a külsőbe az A2, akkor intenzív gázadással gyorsításba kezdtem, hogy minél előbb megelőzzem, ekkor vettem észre, hogy az Audi sofőrje két kézzel mutatja nekem a középső ujjait a lehúzott bal első ablakon kitartva.

Mindez már annyira szürreális volt számomra, hogy elgondolkoztam: biztosan nem én voltam szabálytalan?

Nagyjából 3-4 kilométeren át valamivel gyorsabban haladtam, majd amikor már teljesen eltűnt a visszapillantómból az Audi a Kecskemét után egyre sűrűbbé váló, reggel 8-as forgalomban, visszavettem a tempomatot a korábbi sebességre. Ezt követően újra és újra átgondoltam a történteket. Ha ugyanis nekem nem lett volna tempomatom, netán anélkül közlekedtem volna, akkor még valahol megérteném a felháborodást, a büntetőfékezést akkor sem. A fenti körülmények fényében meggyőződésem: kizárólag annyit hibáztam, hogy nem rúgtam le a gázpedált már az első visszaelőzés után, és nem hagytam le azonnal a vissza-visszaelőző Audit.

Üres autópálya

Felmerül viszont a kérdés: mi értelme volt a büntetőfékezésnek?

A válasz egyszerű: semmi, azon kívül, hogy a saját maga és a környezete testi épségét is veszélyeztette az A2 sofőrje. Ha esetleg azt feltételezzük, hogy igaza lett volna, és jogos a felháborodás, akkor sem a büntetőfékezés a megoldás, de még nem is a dudálás, fénykürttel villogás vagy autóból kimutogatás. Türelmesnek kell lenni a másikkal és el kell kerülni a veszélyes, konfliktust szülő helyzeteket az utakon. Ha ez egy autópályázós szituációban nem sikerül, akkor a helyzetnek megfelelően vagy lassítani vagy gyorsítani kell, hogy tartósan minél messzebbre kerüljünk attól az autóstól, akivel amúgy útban lennénk egymásnak. Sokkal biztonságosabb opció, mint nekiállni felháborodottan fékezgetni a másik, nehezebb autó előtt, majd közel száz méteren keresztül nullakezezni, hogy mutathasd a fityiszt a közlekedőtársadnak. Arról nem is beszélve, hogy a büntetőfékezés a Btk. 234. paragrafusa szerint akár három évig terjedő szabadságvesztéssel is büntethető.

autópálya tábla

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó Volán zene Toyota M1 gyorshajtás hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW zöld büntetés skoda Hollandia rendszám matrica körforgalom bicikli Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces buszsáv tábla Franciaország hajó metró toyota prius közlekedés autópálya motoros vasúti átjáró közút dashcam volkswagen gyalogos reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla elektromos autó tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa kerékpár suzuki autóroncs Budaörs bogár vw parkolás francia 30 mercedes autómatrica kerékpáros autópálya-pihenő sebességkorlátozás hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás USA balesetveszély vw bogár mobilozás magyarország BKK önvezető autó Olaszország programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA fenntartható mobilitás heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés Budapest dekor 20 útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller Nagy-Britannia karbantartás Egyesült Királyság kresz tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Audi felni kifordított kifordított felni münchen horvátország homokvihar homok vihar elektromos tesla látási viszonyok légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hidrogén hólánc tuning 30-as tábla Ausztria új autó Kína statisztika téli gumi mobiltelefon autonóm autózás mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás swift büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook nyár figyelemelterelés napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe németország szigorítás záróvonal gázolás oktatás elkobzás szabálytalan Magyar Közút Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár figyelem balesetmegelőzés elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés közlekedésbiztonság napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég bírság vandalizmus szerbia golf GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó elektromos munkagép baleset fényszóró infotainment figyelmetlen sofőr követési távolság fáradtság elalvás klíma figyelmetlenség ADAC prizma CD lemez láthatóság izzó lámpa utazás izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány intertraffic 2024 kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ