Így büntetőfékeztek előttem az M5-ösön. Lehet-e bármit tenni ellene?

tempomat 130

Egy teljesen átlagos szerda reggelem azzal kezdődött, hogy Szegedről vittem vissza időpontra egy városi crossovert az M5-ös autópálya bevezető szakasza mellett található telephelyre. (A szerző autós szakújságíró - a szerk.) Mivel heti szinten akár többször is megjárom ezt az utat, ezért percre pontosan tudom, hogy mikor kell elindulnom otthonról, az esetek 99 százalékában percre pontosan is érkezem 132 km/órára állított tempomattal. 

 Ugyanígy jártam el az esemény napján is.

A tempomat miatt állandó sebességgel közlekedtem. Nem volt túl sűrű a forgalom, így általában a külső sávot bitoroltam, ha pedig közelítettem valakihez, aki lassabban haladt, még azelőtt kiálltam a belsőbe, hogy az autó távolságtartója reagált volna a lassabban haladóra. 

Aki nem ismeri a távolságtartó tempomatok működését, azoknak elmondom, hogy amennyiben valaki egy előzés után látszólag akár veszélyesen közel sorol vissza egy ilyen követőradaros autó elé, de továbbra is gyorsabban halad nála, akkor a legtöbb autó távolságtartó rendszere nem fog lassítani. Csak akkor veszi el a gázt az autó, ha valóban már durván veszélyes közelségben vág be a másik sofőr, netán ha visszasorol, majd lassabban kezd el haladni a megelőzött kocsinál.

Audi A2

Ezen körülmények között értem utol egy nagyjából 20 éves, német rendszámos Audi A2-t (a fénykép csak illusztráció) Kecskemét előtt. Már messziről közelítve besoroltam a belső sávba, majd egy végtelennek tűnő előzésbe kezdtem, hiszen nagyjából 3 km/órával haladt csak lassabban nálam az öreg Audi. Ráadásul az A2 nem haladt egyenletes sebességgel, néha lassabban, néha gyorsabban közeledtem hozzá, vélhetően nem volt tempomat az Audiban. Amikor egy gyorsabban haladó járművet pillantottam meg a tükörben, akkor enyhe gázadással gyorsítottam, és kisoroltam az A2 elé, hogy elengedjem a gyorsabban haladót. A sávváltás után az autó magától felvette a beállított, 132 km/órás sebességet, majd folytattam az utamat. 

Alig néhány másodperccel később az Audi kiállt mögülem előzni, minimális sebességkülönbséggel elhajtott mellettem, majd visszatért a szélső sávba, és elkezdett lassabban haladni nálam.

 Amikor erre reagált a távolságtartó, akkor én tettem ki az irányjelzőt, majd gázadás nélkül, továbbra is az eredeti sebességemet tartva megelőztem az Audit. Ezt követően az A2 sofőrje ismét visszaelőzött, majd ismét elkezdett lassabban haladni nálam. Amikor kiálltam előzni, gázt adott, amikor visszaálltam mögé a szélsőbe, akkor ismét lassított, én ekkor ismét kiálltam előzni, és ezt az ördögi kört folytattuk még néhány kilométeren át. Mivel türelmes ember vagyok, és egyébként sem siettem sehová, nem zavart különösebben a helyzet, nem éreztem veszélyforrásnak a tőlem általában biztonságos távolságra haladó autót. 

Audi A2

Néhány ilyen csikicsukival később egy a felhajtóról érkező kamion sorolt be jobbról az A2 elé,  ekkor én épp a belső sávban haladtam, gyorsabban az Audinál. Az A2 sofőrje lassan, de látványosan elkezdte behúzni elém a kormányt, én pedig ráböktem a fékpedálra, hogy kikapcsoljam a tempomatot, aztán villogtattam kettőt fénykürttel, hogy jelezzem: beengedem. Amikor az Audi beérkezett elém, akkor visszakapcsoltam a távolságtartót, mondván: ha majd befejezte az előzést az Audi és visszasorolt a külsőbe, akkor majd visszagyorsít az autóm 132 km/órára, és minden megy tovább a megszokottak szerint.

Aztán egyszer csak az autóm váratlanul sípolni kezdett és beleállt a fékbe.

Még reagálni sem volt időm, az autó már el is vette a féket és ismét sebességtartásba kezdett, majd újra hirtelen lassított. Ekkor már én is beavatkoztam, mert realizáltam, hogy az autó csak az előttem büntetőfékező Audira reagál. Mindeközben végig a kamiont "előztük", illetve mögém is megérkezett egy gyorsabban haladó jármű. Amikor végre kisorolt a külsőbe az A2, akkor intenzív gázadással gyorsításba kezdtem, hogy minél előbb megelőzzem, ekkor vettem észre, hogy az Audi sofőrje két kézzel mutatja nekem a középső ujjait a lehúzott bal első ablakon kitartva.

Mindez már annyira szürreális volt számomra, hogy elgondolkoztam: biztosan nem én voltam szabálytalan?

Nagyjából 3-4 kilométeren át valamivel gyorsabban haladtam, majd amikor már teljesen eltűnt a visszapillantómból az Audi a Kecskemét után egyre sűrűbbé váló, reggel 8-as forgalomban, visszavettem a tempomatot a korábbi sebességre. Ezt követően újra és újra átgondoltam a történteket. Ha ugyanis nekem nem lett volna tempomatom, netán anélkül közlekedtem volna, akkor még valahol megérteném a felháborodást, a büntetőfékezést akkor sem. A fenti körülmények fényében meggyőződésem: kizárólag annyit hibáztam, hogy nem rúgtam le a gázpedált már az első visszaelőzés után, és nem hagytam le azonnal a vissza-visszaelőző Audit.

Üres autópálya

Felmerül viszont a kérdés: mi értelme volt a büntetőfékezésnek?

A válasz egyszerű: semmi, azon kívül, hogy a saját maga és a környezete testi épségét is veszélyeztette az A2 sofőrje. Ha esetleg azt feltételezzük, hogy igaza lett volna, és jogos a felháborodás, akkor sem a büntetőfékezés a megoldás, de még nem is a dudálás, fénykürttel villogás vagy autóból kimutogatás. Türelmesnek kell lenni a másikkal és el kell kerülni a veszélyes, konfliktust szülő helyzeteket az utakon. Ha ez egy autópályázós szituációban nem sikerül, akkor a helyzetnek megfelelően vagy lassítani vagy gyorsítani kell, hogy tartósan minél messzebbre kerüljünk attól az autóstól, akivel amúgy útban lennénk egymásnak. Sokkal biztonságosabb opció, mint nekiállni felháborodottan fékezgetni a másik, nehezebb autó előtt, majd közel száz méteren keresztül nullakezezni, hogy mutathasd a fityiszt a közlekedőtársadnak. Arról nem is beszélve, hogy a büntetőfékezés a Btk. 234. paragrafusa szerint akár három évig terjedő szabadságvesztéssel is büntethető.

autópálya tábla

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás autópálya természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés látási viszonyok union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar Berlin felicia pickup diy tél tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás sávlezárás gyalogos főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Spanyolország zöld kamion Hollandia kaiyun járda kgfb szabály biztosítás felújítás Lime dízel korlátozás 5g M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi balesetveszély utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár szabálytalanság BKK programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Európa Svájc kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség Párizs önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet aquaplanning várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó dekor kresz tábla útdíj motor állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás fekvőrendőr felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó Ausztrália hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED Budapest kábítószer horvátország karbantartás útépítés tankolás biztonsági öv homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás tesla statisztika világítás e-roller lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem közlekedési morál facebook golf fáradtság napelemes autó németország lightyear teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény ORFK záróvonal fényszóró követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli túlkorlátozás veszély prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő iskola bírság mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép oktatás szigorítás gyermekülés gyalogátkelő kínai autó BYD ADAC Svédország dugó szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés phev konnektoros hibrid figyelem 30-as tábla TT TTS példamutatás sebesség új kresz barcelona leállósáv kresz2024 mobiltelefon oldalszél horrorszerelvény munkagép Rosenbauer forgalomirányítás torlódás asszisztens elakadás körgyűrű gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány Olaszország üzemanyag benzinkút amerika láthatóság continental balesetmegelőzés bukósisak Asfinag Ausztria Japán mobilozás fizető parkolás motorosok ittas vezetés sebességkorlátozás zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor gyorshajtás képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr elektromos kerékpár kamera büntetés sávváltás rendőrség repülő autó antric cargobicikli casco strabag úthiba akció figyelemelterelés drón kresz Franciaország ferihegy traffipax mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés elektromos autó európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 SeaLion 7 nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 kerékpár figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár roller parkolás halálos baleset hatótáv baleset magyarország mozdony elektromos bicikli SUV közlekedésbiztonság pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ