Napi életkép az M0-ról: szabályos így autót szállítani?

espace a futón1

Autókat általában autószállító tréleren szokás szállítani, ha nem opció, hogy saját erőből közlekedjenek. Ennek ellenére nem tilos mindezt egy hagyományos utánfutóval végezni, már amennyiben a tömeggel és a rögzítéssel kapcsolatos szabályokat sikerül betartani. A fenti esetben a helyzet nem egyszerű, itt inkább az a valószínű, hogy egy igazoltatás során bírsággal távozna a helyszínről a járműszerelvény sofőrje. Mert amennyiben csak a képen látható módon rögzítették a szállított Renault kerekeit, tehát minden felnibe beleakasztottak egy-egy kampós spanifert, majd ezt az utánfutó egy-egy pontjához feszítették, úgy ez nem felel meg az erre vonatkozó szabályoknak. A helyes rögzítéskor minden kereket a gumi futófelületét körbefogó rakományrögzítővel, vagy kimondottan erre való, a kereket körülölelő rakományrögzítővel kell lefogatni. Az abszolút minimum az lenne, hogy minden egyes kereket két spaniferrel, két irányba feszítve rögzítsenek, hogy ne csak a problémamentes közlekedés során maradjon stabil a szállítmány, hanem egy esetleges hirtelen fékezés, netán baleset során se tudjon elmozdulni a platón.

espace a futón2

Nagyobb probléma azonban ennél az esetnél a rossz súlyelosztás. Az Espace ugyanis kimondottan orrnehéz autó, a tömegének több mint 70 százaléka az első tengelyt terheli. Emiatt pedig egyértelműen fordítva kellett volna felállni vele az utánfutóra. A tömeget ugyanis mindig a vontató járműhöz lehető legközelebb kell elhelyezni utánfutóra rakodáskor. Ha ugyanis az utánfutó tengelye (vagy tengelyei) mögé kerül a tömeg, úgy a nagyobb erőkar miatt jóval instabilabbá válik a szerelvény, akár kisebb oldalgyorsulásokra is elkezdhet hintázni, szitálni az utánfutó, ez pedig akár komoly balesethez is vezethet. Az alábbi videón jól látható, hogy milyen mértékben változik meg egy szerelvény reakciója az ilyen esetekben a rakomány elhelyezésének függvényében.

Jól látható, hogy ugyanazt a tömeget a makett utánfutó hátuljára áthelyezve teljesen megváltozik a szerelvény mozgása, nincs ez másként a valóságban sem. Amíg a tömeg elöl helyezkedett el, addig a szitálás szinte saját magát korrigálta, hátra átrakva azonban jóval kisebb oldalirányú beavatkozásra is katasztrófa lett a vége. Ha pedig egy rosszul megpakolt utánfutó elkezd így szitálni a vontató jármű mögött, akkor azt nagyon nehéz megfékezni, korrigálni, a végeredmény pedig jó eséllyel a 2021-ben, a Magyar Közút videójából ismertté vált lakókocsis balesethez hasonló lesz. 

Többek között ezért is fontos tudatosan, megfelelő odafigyeléssel és szakértelemmel felpakolni az árut az utánfutóra, valamint azt is figyelembe venni, hogy a rakomány rögzítését mindig a legrosszabb eshetőségekkel számolva, a lehető legbiztosabb és legprecízebb módon kell megvalósítani, nem elég az abszolút minimumra törekedni. Tudomásunk szerint a képen látható, román rendszámos szerelvény esete nem végződött katasztrófával a magyar utakon, ám sajnos itt már a fényképek alapján is egyértelmű, hogy ezt a rakodást ennél jobban is meg lehetett volna oldani.

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius megállás 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó járda mentők villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy motorkerékpár tűzoltóautó autómegosztó Volán zene Toyota M1 gyorshajtás hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW zöld büntetés skoda Hollandia rendszám matrica körforgalom bicikli Frankfurt rendőrség környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas roller büntetőfékezés tél embléma vicces buszsáv tábla Franciaország hajó metró toyota prius közlekedés autópálya motoros vasúti átjáró közút dashcam volkswagen gyalogos reklám hirdetés COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla elektromos autó tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa kerékpár suzuki autóroncs Budaörs bogár vw parkolás francia 30 mercedes autómatrica kerékpáros autópálya-pihenő sebességkorlátozás hibás tábla szabálytalanság vezetéstámogatás USA balesetveszély vw bogár mobilozás magyarország BKK önvezető autó Olaszország programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA fenntartható mobilitás heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató veszélyes helyzet mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés Budapest dekor 20 útdíj motor állapot Ausztrália Passat lökhárító karosszéria javítás e-roller Nagy-Britannia karbantartás Egyesült Királyság kresz tábla használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó sebességhatár Audi felni kifordított kifordított felni münchen horvátország homokvihar homok vihar elektromos tesla látási viszonyok légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hidrogén hólánc tuning 30-as tábla Ausztria új autó Kína statisztika téli gumi mobiltelefon autonóm autózás mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito Ferrari emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás swift büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla túlkorlátozás gyermekülés történelem közlekedési morál facebook nyár figyelemelterelés napelemes autó lightyear nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid robogó teherbringa Babboe németország szigorítás záróvonal gázolás oktatás elkobzás szabálytalan Magyar Közút Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés ORFK feketedoboz szalagkorlát szár elektromos kerékpár figyelem balesetmegelőzés elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés közlekedésbiztonság napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég bírság vandalizmus szerbia golf GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény elektromos hajó elektromos munkagép baleset fényszóró infotainment figyelmetlen sofőr követési távolság fáradtság elalvás régi autó kijelző képernyő klíma figyelmetlenség ADAC veszély prizma CD lemez láthatóság érintőképernyő izzó lámpa utazás izzókészlet Autobahn kínai autó jogosítvány intertraffic 2024 kamera ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ