Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől pár helyen az országban
Egy éven keresztül hét helyszínen - Budapest vonzáskörzetében és hat vidéki nagyvárosban - hidrogén-üzemanyagcellás buszok közlekednek tesztüzemben Magyarországon. A kétdarabos flotta egy Solaris és egy Caetano hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszból áll, amelyek a menetrend szerinti forgalomban vesznek majd részt. A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. kísérleti projektjében a Linde Gáz Magyarország és a Messer Hungarogáz külön megállapodás keretében tankolja majd a buszokat, mivel Magyarországon még nincs egyetlen közforgalmú hidrogénkút sem.
A kezdeményezés nem teljesen új: az év elején is volt már példa hasonló tesztüzemre. Akkor a paksi tömegközlekedés lebonyolításába szállt be egy hidrogénnel hajtott autóbusz. Akkor mobil hidrogénkút telepítésével oldották meg a tankolást, valószínűleg ezeken a helyszíneken is ehhez a megoldáshoz folyamodnak majd.
A 89 személyes, háromajtós, 12 méter hosszú Solaris Urbino 12 electric H2 autóbusz Debrecenben, Miskolcon, Kecskeméten, Kaposváron, Zalaegerszegen és Győrben közlekedik majd két-két hónapig. A buszban 70 kW teljesítményű hidrogén üzemanyagcella állítja elő a villanymotorok táplálásához szükséges elektromos áramot, a reakció végén pedig tiszta víz hagyja el a busz "kipufogóját".
A szintén háromajtós Caetano H2.City Gold típusú busszal december közepétől egy éven keresztül a Volánbusz budapesti agglomerációs járatain futhatnak össze az érdeklődő utasok. A Caetano tartályaiban összesen 37,5 kilogramm hidrogéngáz tárolható, a busz egy töltéssel - ez nagyjából 9 perces folyamat - 400 kilométert képes megtenni.
Hasznos holmik farmerből
Ugyan nem akkora mágia, mégis érdemes megemlíteni a hazai Hyundaitól származó ötletet, aminek célja a már megunt farmerek új életre keltése. Nyilván ennek is kapcsolódnia kell a közlekedéshez: az újrahasznosított farmerekből olyan tárgyak készülnek, amiknek az autóhasználat közben vehetik majd hasznát azok a Hyundai tulajdonosok, akik egy márkakereskedésben leadják a már kevésbé kedvelt, kihízott, elrongyolódott, divatjamúlt farmerüket.
Ezekből Szegedi Kata divattervező és más fantáziadús divatszakemberek faragnak új tárgyakat: ülésvédő párnát, zsebes tárolót, praktikus, csúszásgátló felülettel ellátott táskát. Aki leadja a farmerét egy Hyundai kereskedésben, az várhatóan jövő januártól mehet is majd egy általa választott farmeralapú autókiegészítőért.
Villanyra kapcsol az OMV
Ultragyors elektromos töltők álltak szolgálatba az OMV két töltőállomásán. A 250 kW összteljesítményű, két töltőcsatlakozóval rendelkező elektromos töltőoszlopok a budapesti Szilágyi Erzsébet fasori, valamint a szegedi Dorozsmai úti töltőállomáson találhatók. Az ultragyors töltőfejek egyenként 150 kW teljesítményűek, de ha mindkét ponton töltenek, akkor 120-120 kW-ra korlátozódik a töltőfejek teljesítménye. Ekkora teljesítményhez már szükség van pufferakkumulátorra is: az OMV kútjain erre 160 kWh-s lítium-vas-foszfát akkumulátort telepítettek, ami olcsóbb és biztonságosabb az autóiparban általánosan elterjedt, nagyobb teljesítménysűrűségű de instabilabb lítium-ion akkumulátoroknál.
A két villámtöltővel felspécizett benzinkutat továbbiak is követik majd. 2025 novemberéig a tervek szerint az ország forgalmasabb útjai mellett lévő kutakon 28 darab nagy teljesítményű töltőpontot adnak majd át. Ami a legjobb: ezeken a kutakon mindenféle körülményes regisztráció, letöltendő applikáció használata nélkül, egyszerű bankkártyával is lehet majd fizetni a töltésért. Az OMV-nél 2023-ra végre utolérte a mezei benzinkúthasználat komfortját a villanyautók töltése! Ki tudja, talán még fedél is lesz majd a töltők fölött, hogy ne esőben ázva kelljen hadakozni a nagyfeszültségű kábelkígyóval, mint ma a legtöbb nyilvános töltőponton.
Irgalmatlan mennyiségű lítiumot találtak Kaliforniában
Bár az elektromos autózástól sokan azt várják, hogy megmenti majd a Földet, de számos egyéb probléma mellett ennek az is gátja, hogy a kőolajhoz hasonlóan az elektromos autók akkumulátorainak alapanyagaként szolgáló lítiumból sincs végtelen tartaléka a bolygónak. Sőt: könnyen kibányászható, olcsón kitermelhető formában nagyon is kevés van belőle, ezért számít nagy durranásnak a mostani felfedezés.
Azt már korábban is sejtették, hogy a kaliforniai Salton-tó alatt található lítium, de a legutóbbi időkig elképzelésük sem volt a szakembereknek arról, hogy mennyi nyersanyagot rejt a környék. Ha minden igaz, a lítiummező a világ egyik leggazdagabb lelőhelye lehet, aminek kitermelésével 375 millió elektromos autót lehetne ellátni lítiumalapú akkumulátorral. (Jelenleg Amerikában 2,4 millió elektromos autó van forgalomban.) Ez elképesztő mennyiség, és a jelenlegi lítium-ranglistát is átírja a felfedezés, Chile, Ausztrália, Argentína és Kína után az USA volt az ötödik legnagyobb lítiumkészlettel rendelkező ország, de a Salton-tó alatti készlettel hirtelen az első helyre lépett elő.