Több baleset Európában, Németországban agresszívabban vezetnek, a nagy orr is ront a helyzeten - heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

20 640 ember halt meg

Az EU útjain tavaly bekövetkezett 20 640 haláleset 4 százalékos növekedést jelentett 2021-hez képest, mivel a világjárványt követően a forgalom visszaállt. Az adatokat az Európai Bizottság tette közzé.

Bár az alapul szolgáló hosszú távú tendencia csökkenést mutat (-9 százalék a járvány előtti évhez képest), nem csökken elég gyors ütemben ahhoz, hogy elérjük az uniós célt: a halálesetek számának 2030-ig felére csökkentését. Ráadásul az előrehaladás továbbra is nagyon egyenlőtlen a tagállamok között. Litvánia és Lengyelország jelentette a legnagyobb, több mint 30 százalékos csökkenést 2019 és 2022 között, miközben a halálozási arány Lengyelországban még mindig az uniós átlag felett van. Ezzel szemben az elmúlt három évben Írországban, Spanyolországban, Franciaországban, Franciaországban, Olaszországban, Hollandiában, Szlovákiában és Svédországban a közúti halálesetek száma stabil maradt vagy emelkedett.

Az országok halálozási arányának általános rangsora nem változott jelentősen a világjárványt megelőző időszakhoz képest: a legbiztonságosabb utak Svédországban (22 haláleset egymillió lakosra vetítve) és Dániában (26/millió), míg 2022-ben Romániában (86/millió) és Bulgáriában (78/millió) volt a legmagasabb a halálozási arány. Az uniós átlag 2022-ben 46 közúti haláleset jutott egymillió lakosra.

A cikk linkjére kattintva megtalálhatjuk a teljes, országokra bontott statisztikát.

Magyarországon 1 százalékkal csökkent a halálos balesetek száma tavaly (2021-hez képest), azaz 537 eset történt 2022-ben. Ez 55 esetet jelent egymillió főre vetítve, mellyel a 8. legrosszabb helyen állunk.

Közúti halálos balesetek egymillió lakosra vetítve, 2019-2022:

Aggresives Spiegel

5000 halálos baleset az ittas vezetés miatt

Ötezer emberélet megmenthető lenne az Európai Unió országaiban az ittas vezetések drasztikus visszaszorításával – derül ki az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) adataiból. Közel a halálos kimenetelő közlekedési balesetek negyede hozható közvetlen összefüggésbe a vezetés előtti és közbeni alkoholfogyasztással. Ez összefüggésben lehet azzal, hogy a világ tíz legtöbb alkoholt fogyasztó országa közül kilenc európai, a többség ráadásul uniós tagállam. A jelentést a KTI közlekedésbiztonsági magazinja elemzi.

Aggresives Spiegel

Bezzeg a németeknél!

Németországban (is) nő az agresszió a közlekedésben. A Der Spiegel Tolakodás, dudálás, előzés című cikkében az Accident Research tanulmányát idézi, mely mely szerint például minden ötödik járművezető használta a fényszóró villogót az előzési sáv szabaddá tételére; 2016-ban ez az érték még körülbelül feleannyi volt. Körülbelül minden harmadik járművezető hajtott közel a „belsősávos autósokhoz”. A megkérdezettek több mint fele pedig azt állította, hogy a szokásosnál gyorsabban vezet, ha bosszús. Az idei felmérés során 2002, 18 év feletti személyt kérdeztek meg Németország-szerte, így a felmérés reprezentatívnak tekinthető.

Néhány kiemelés a tanulmányból:

  • A felmérés szerint a férfiak lényegesen biztonságosabbnak érzik magukat a közlekedésben, mint a nők. A nők 49 százaléka nyilatkozott úgy, hogy „biztonságban” vagy „nagyon biztonságban” érzi magát a forgalomban – szemben a férfiak 64 százalékával.
  • Különösen sokan tartják jó intézkedésnek a minden járművezetőre vonatkozó nulla százalékos alkoholhatárt – a válaszadók 68 százaléka nyitott volt erre. Ez az arány 2019-ben azonban még mindig 76 százalék volt.
  • A válaszadók 53 százaléka támogatta a 130 km/h-s sebességkorlátozást. Az idősebbek általában nyitottabbak a szigorúbb sebességkorlátozásra, mint a fiatalabb válaszadók.
  • Feltűnő, hogy a legtöbb közlekedő komoly problémának tartja, ha egyre agresszívabbá válnak a dolgok az utakon. Sokan azonban másokat hibáztatnak – vagy ahogy a kutatók fogalmaztak: Az önmegítélés és a mások általi megítélés „drámaian eltér”.
  • Az autósok 96 százaléka például úgy véli, hogy megfelelő távolságban előzi meg a kerékpárosokat – ez azonban nem igazán egyezik azzal, hogy a megkérdezettek 93 százaléka szerint a többi autós túl közel előzi meg a kerékpárosokat.
  • A balesetkutatók szerint a kerékpárosok sem állnak jobban: csak alig kevesebb mint a fele ismeri el, hogy időnként kitér a járdára – de a kerékpárosok jóval többen, 92 százalékuk állítja, hogy ezt megteszik.
  • A baleset-biztosítók szerint több ellenőrzés és szankció vezethetne békésebb helyzethez a németországi utakon. Az ellenőrzések ritkák. A megkérdezettek mintegy fele nyilatkozott úgy, hogy utoljára öt éve – vagy még soha – nem ellenőrizte őket a rendőrség.

Aggresives Spiegel

A magasabb, függőleges orrú járművek kockázatot jelentenek a gyalogosok számára

Az Insurance Institute for Highway Safety (nagyjából ezt jeleni: Biztosítási Intézet az Autópálya Biztonságáért) szerint az orrformától függetlenül a 40 hüvelyknél, tehát az 1 méternél magasabb motorháztetővel rendelkező pickupok, SUV-k és furgonok mintegy 45 százalékkal nagyobb valószínűséggel okoznak halálos áldozatot gyalogosbalesetekben, mint a 30 hüvelykes (76,2 cm) vagy annál alacsonyabb motorháztetővel rendelkező, ferde profilú autók és más járművek.

A friss tanulmány az Egyesült Államokban egyre több halálos közúti baleset történik annak ellenére, hogy a kormányzati tesztek adatai szerint a járművek egyre biztonságosabbak. Míg az elmúlt évtizedben a gépkocsival kapcsolatos halálos balesetek száma emelkedett, a gyalogosok és a kerékpárosok esetében volt a legnagyobb a növekedés: 2011 és 2022 között több mint 60 százalékkal.

Aggresives Spiegel

A legbiztonságosabb használt autók Ausztráliában (de hasznos infók nekünk is)

Az ausztrál Drive közzétette a kontinensükön legbiztonságosabbnak ítélt autókat - a listát valós baleseti adatok szerint állította össze a Monash Egyetem balesetkutató központja. A lista 518 modellt rangsorol.

Idén a rangsorba egy minősítési szempont is beleszámít: az "általános biztonság", mely az átlagos relatív kockázatot jelzi, hogy a minősített járműben vagy a jármű által meghaltak vagy súlyosan megsérültek. Ez a kategória a balesetben érintett összes személyt figyelembe veszi, a jármű vezetőjétől és utasaitól kezdve a járművön kívüli veszélyeztetett úthasználókon át a balesetben részt vevő más járművek utasaiig.

Az autókat három másik kategóriában is értékelték: a járművezető biztonsága, a többi közlekedő biztonsága és a balesetelkerülés (amely az autó azon képességét értékeli, hogy aktív biztonsági technológiájával képes-e elkerülni az ütközéseket).

Az 518 vizsgált modellből 106 kapott ötcsillagos minősítést az "általános biztonság" kategóriában, 87 pedig "safer pick" minősítést, ami azt jelenti, hogy öt csillagot kapott az általános biztonság és a vezető biztonsága, és legalább három csillagot az egyéb úthasználók biztonsága és az ütközéselkerülés terén.

Ezek közül mindössze 20 modell kapott mind a négy kategóriában öt csillagot. Ezek közül a legtöbbet képviselt autómárka a Toyota volt, négy ötcsillagos modellel, valamint a Mazda, amelynek öt modellje minden kategóriában a legjobb pontszámot kapta.

Fontos, hogy néhány jármű hiányzik a minősítésekből, mivel a jelentés kizárja a 2000 előtt gyártott járműveket, valamint a jelenleg még újonnan megvásárolható modellévekből származó járműveket. Az elemzés azt is megköveteli, hogy egy jármű legalább 500 valós balesetben legyen érintett, hogy megfeleljen a "pontossági és megbízhatósági kritériumoknak". "Ezért általában öt évbe telik, mire az új modellek megjelennek a minősítésünkben; néha több időbe, ha a modell kevésbé népszerű Ausztráliában és Új-Zélandon" - magyarázta az egyetem szóvivője. "E kritériumok miatt az olyan luxusmárkák, mint a Lamborghini, jelenleg nem szerepelnek a minősítésekben. Egyes luxusmárkák eladásainak volumene olyan alacsony Ausztráliában, hogy mire a baleseti adatokban megjelenik ezeknek a járműveknek a volumene, már nem felelnek meg a felvétel kritériumainak."

Végül a haszongépjárműveket is értékelték, de egyetlen modell sem kapta meg a "safer pick" státuszt, és nagyon kevésnek sikerült három csillagnál magasabb "általános biztonsági" pontszámot elérnie.

A legjobb eredményt a 2015-2021-es Ford Ranger, a 2015-2021-es Mazda BT-50 és a 2012-2020-as Holden Colorado kapta, amelyek mindegyike négy csillagot ért el az általános biztonság terén.

Tehát trombitaszó! A fenti kritériumokat szem előtt tartva itt van az a 20 használt autó, amely minden kategóriában öt csillagot kapott 2023-ra (ábécé sorrendben):

  • Audi A4/S4/RS4/RS4/A4 Allroad ( 2008-2015-ös évjárat)
  • Honda CR-V (2017-2021-es évjárat)
  • Honda Odyssey (2013-2021-es évjárat)
  • Jeep Cherokee (2014-2021-es évjárat)
  • Kia Cerato (2018-2021-es évjárat)
  • Land Rover Range Rover Sport (2005-2013. évjárat)
  • Mazda 3 (2013-2019-es évjárat)
  • Mazda 6 (2012-2021-es évjárat)
  • Mazda CX-3 (2015-2021-es évjárat)
  • Mazda CX-5 (2017-2021-es évjárat)
  • Mazda CX-9 (2016-2021-es évjárat)
  • Mitsubishi Outlander (2012-2021-es évjárat)
  • Mitsubishi Pajero Sport (2015-2021-es évjárat)
  • Mercedes-Benz E-osztály (2009-2016. évjárat)
  • Subaru Impreza/XV ( 2016-2021-es évjárat)
  • Toyota C-HR (2016-2021-es évjárat)
  • Toyota Camry (2017-2021-es évjárat)
  • Toyota Corolla (2018-2021-es évjárat)
  • Toyota RAV4 (2019-2021-es évjárat)
  • Volkswagen Tiguan (2016-2021-es évjárat)

Képek: AP, Drive, KTI, Spiegel

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

főpolgármester választás vicces kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró biztosítás sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius toyota prius megállás 60-as tábla tábla tapolca rendőrség királynő Trabant kresz-módosítás kézműves tábla embléma természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés kgfb fekvőrendőr union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia figyelmeztető jelzés 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd közút építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő kerékbilincs MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya dashcam félsorompó járda mentők Hollandia villamos Jaguar útburkolati jel Berlin felicia pickup diy tűzoltóautó autómegosztó metró Volán reklám zene Toyota hirdetés M1 roller hülyenév ittas vezetés videó hülye kiírás BMW közlekedés büntetés skoda gyalogos rendszám matrica körforgalom motorkerékpár Frankfurt vasúti átjáró környezetvédelem kamion kereszteződés busz téli felkészülés tréler autóút M0 Barkas volkswagen büntetőfékezés tél zöld buszsáv gyorshajtás Franciaország hajó autópálya COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Spanyolország Isuzu 3-as metró felújítás közlekedési lámpa Lime Párizs dízel korlátozás 5g M30 M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép forgalommal szemben aszfaltfestés felfestés autólopás hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell Honda hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis autóipar fizető parkolás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi jobbra tartás m1-m7 őz vadveszély jog felelősség kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Európa Bubi kresz traffipax utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz India köpködés Szentendre Olaszország múzeum felesleges tábla balesetveszély önvezető autó hidrogénautó 8126 renault kerékpárút elektromos autó közbringa mercedes parkolás autóroncs Budaörs bogár vw tömegközlekedés suzuki francia szabálytalanság mobilozás autómatrica sebességkorlátozás autópálya-pihenő hibás tábla vezetéstámogatás USA vw bogár kerékpáros magyarország BKK 30 kerékpár programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés Svájc baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó hannover babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk IAA münchen heti összefoglaló Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger belgium jogosítvány tükör continental karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség Forma-1 ugrató Ausztria mazda mazda 6 mps kerékcsere rumpold BYD bor burgenland sebességhatár octavia lakatolás kiss&ride felnikupak LED világítás gyerekek ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 sebesség benzinkút fényhíd szigetelőszalag rozsda korrózió Dacia Logan Taliant Thalia Törökország tuning elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet szabály várakozás zebra elektromos busz zacskó útépítés dekor 20 Kína útdíj motor állapot karbantartás Passat lökhárító karosszéria javítás kresz tábla Nagy-Britannia biciklis autonóm autózás veszélyes helyzet használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás teherautó 30-as tábla Audi Egyesült Királyság fenntartható mobilitás felni kifordított kifordított felni elektromos horvátország homokvihar homok vihar menetrögzítő kamera hidrogén látási viszonyok e-roller légzsák biztonsági öv utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli biztonság várandósság hólánc tesla új autó Ausztrália statisztika téli gumi Budapest mobiltelefon mikromobilitás agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó rakomány tankolás hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás büntetőpont alkohol irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó elhagyatott kerítés kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás lakat swift relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség infotainment fizetőkapu elektromosautó törésteszt különlegesség dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelem figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány előzés szabálytalan gyermekülés történelem közlekedési morál facebook Magyar Közút figyelmetlen sofőr figyelmetlenség ADAC nyári gumi teszt sainz alonso omoda madrid németország közlekedésbiztonság balesetmegelőzés baleset oktatás

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ