Több baleset Európában, Németországban agresszívabban vezetnek, a nagy orr is ront a helyzeten - heti közlekedésbiztonsági összefoglaló

20 640 ember halt meg

Az EU útjain tavaly bekövetkezett 20 640 haláleset 4 százalékos növekedést jelentett 2021-hez képest, mivel a világjárványt követően a forgalom visszaállt. Az adatokat az Európai Bizottság tette közzé.

Bár az alapul szolgáló hosszú távú tendencia csökkenést mutat (-9 százalék a járvány előtti évhez képest), nem csökken elég gyors ütemben ahhoz, hogy elérjük az uniós célt: a halálesetek számának 2030-ig felére csökkentését. Ráadásul az előrehaladás továbbra is nagyon egyenlőtlen a tagállamok között. Litvánia és Lengyelország jelentette a legnagyobb, több mint 30 százalékos csökkenést 2019 és 2022 között, miközben a halálozási arány Lengyelországban még mindig az uniós átlag felett van. Ezzel szemben az elmúlt három évben Írországban, Spanyolországban, Franciaországban, Franciaországban, Olaszországban, Hollandiában, Szlovákiában és Svédországban a közúti halálesetek száma stabil maradt vagy emelkedett.

Az országok halálozási arányának általános rangsora nem változott jelentősen a világjárványt megelőző időszakhoz képest: a legbiztonságosabb utak Svédországban (22 haláleset egymillió lakosra vetítve) és Dániában (26/millió), míg 2022-ben Romániában (86/millió) és Bulgáriában (78/millió) volt a legmagasabb a halálozási arány. Az uniós átlag 2022-ben 46 közúti haláleset jutott egymillió lakosra.

A cikk linkjére kattintva megtalálhatjuk a teljes, országokra bontott statisztikát.

Magyarországon 1 százalékkal csökkent a halálos balesetek száma tavaly (2021-hez képest), azaz 537 eset történt 2022-ben. Ez 55 esetet jelent egymillió főre vetítve, mellyel a 8. legrosszabb helyen állunk.

Közúti halálos balesetek egymillió lakosra vetítve, 2019-2022:

Aggresives Spiegel

5000 halálos baleset az ittas vezetés miatt

Ötezer emberélet megmenthető lenne az Európai Unió országaiban az ittas vezetések drasztikus visszaszorításával – derül ki az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) adataiból. Közel a halálos kimenetelő közlekedési balesetek negyede hozható közvetlen összefüggésbe a vezetés előtti és közbeni alkoholfogyasztással. Ez összefüggésben lehet azzal, hogy a világ tíz legtöbb alkoholt fogyasztó országa közül kilenc európai, a többség ráadásul uniós tagállam. A jelentést a KTI közlekedésbiztonsági magazinja elemzi.

Aggresives Spiegel

Bezzeg a németeknél!

Németországban (is) nő az agresszió a közlekedésben. A Der Spiegel Tolakodás, dudálás, előzés című cikkében az Accident Research tanulmányát idézi, mely mely szerint például minden ötödik járművezető használta a fényszóró villogót az előzési sáv szabaddá tételére; 2016-ban ez az érték még körülbelül feleannyi volt. Körülbelül minden harmadik járművezető hajtott közel a „belsősávos autósokhoz”. A megkérdezettek több mint fele pedig azt állította, hogy a szokásosnál gyorsabban vezet, ha bosszús. Az idei felmérés során 2002, 18 év feletti személyt kérdeztek meg Németország-szerte, így a felmérés reprezentatívnak tekinthető.

Néhány kiemelés a tanulmányból:

  • A felmérés szerint a férfiak lényegesen biztonságosabbnak érzik magukat a közlekedésben, mint a nők. A nők 49 százaléka nyilatkozott úgy, hogy „biztonságban” vagy „nagyon biztonságban” érzi magát a forgalomban – szemben a férfiak 64 százalékával.
  • Különösen sokan tartják jó intézkedésnek a minden járművezetőre vonatkozó nulla százalékos alkoholhatárt – a válaszadók 68 százaléka nyitott volt erre. Ez az arány 2019-ben azonban még mindig 76 százalék volt.
  • A válaszadók 53 százaléka támogatta a 130 km/h-s sebességkorlátozást. Az idősebbek általában nyitottabbak a szigorúbb sebességkorlátozásra, mint a fiatalabb válaszadók.
  • Feltűnő, hogy a legtöbb közlekedő komoly problémának tartja, ha egyre agresszívabbá válnak a dolgok az utakon. Sokan azonban másokat hibáztatnak – vagy ahogy a kutatók fogalmaztak: Az önmegítélés és a mások általi megítélés „drámaian eltér”.
  • Az autósok 96 százaléka például úgy véli, hogy megfelelő távolságban előzi meg a kerékpárosokat – ez azonban nem igazán egyezik azzal, hogy a megkérdezettek 93 százaléka szerint a többi autós túl közel előzi meg a kerékpárosokat.
  • A balesetkutatók szerint a kerékpárosok sem állnak jobban: csak alig kevesebb mint a fele ismeri el, hogy időnként kitér a járdára – de a kerékpárosok jóval többen, 92 százalékuk állítja, hogy ezt megteszik.
  • A baleset-biztosítók szerint több ellenőrzés és szankció vezethetne békésebb helyzethez a németországi utakon. Az ellenőrzések ritkák. A megkérdezettek mintegy fele nyilatkozott úgy, hogy utoljára öt éve – vagy még soha – nem ellenőrizte őket a rendőrség.

Aggresives Spiegel

A magasabb, függőleges orrú járművek kockázatot jelentenek a gyalogosok számára

Az Insurance Institute for Highway Safety (nagyjából ezt jeleni: Biztosítási Intézet az Autópálya Biztonságáért) szerint az orrformától függetlenül a 40 hüvelyknél, tehát az 1 méternél magasabb motorháztetővel rendelkező pickupok, SUV-k és furgonok mintegy 45 százalékkal nagyobb valószínűséggel okoznak halálos áldozatot gyalogosbalesetekben, mint a 30 hüvelykes (76,2 cm) vagy annál alacsonyabb motorháztetővel rendelkező, ferde profilú autók és más járművek.

A friss tanulmány az Egyesült Államokban egyre több halálos közúti baleset történik annak ellenére, hogy a kormányzati tesztek adatai szerint a járművek egyre biztonságosabbak. Míg az elmúlt évtizedben a gépkocsival kapcsolatos halálos balesetek száma emelkedett, a gyalogosok és a kerékpárosok esetében volt a legnagyobb a növekedés: 2011 és 2022 között több mint 60 százalékkal.

Aggresives Spiegel

A legbiztonságosabb használt autók Ausztráliában (de hasznos infók nekünk is)

Az ausztrál Drive közzétette a kontinensükön legbiztonságosabbnak ítélt autókat - a listát valós baleseti adatok szerint állította össze a Monash Egyetem balesetkutató központja. A lista 518 modellt rangsorol.

Idén a rangsorba egy minősítési szempont is beleszámít: az "általános biztonság", mely az átlagos relatív kockázatot jelzi, hogy a minősített járműben vagy a jármű által meghaltak vagy súlyosan megsérültek. Ez a kategória a balesetben érintett összes személyt figyelembe veszi, a jármű vezetőjétől és utasaitól kezdve a járművön kívüli veszélyeztetett úthasználókon át a balesetben részt vevő más járművek utasaiig.

Az autókat három másik kategóriában is értékelték: a járművezető biztonsága, a többi közlekedő biztonsága és a balesetelkerülés (amely az autó azon képességét értékeli, hogy aktív biztonsági technológiájával képes-e elkerülni az ütközéseket).

Az 518 vizsgált modellből 106 kapott ötcsillagos minősítést az "általános biztonság" kategóriában, 87 pedig "safer pick" minősítést, ami azt jelenti, hogy öt csillagot kapott az általános biztonság és a vezető biztonsága, és legalább három csillagot az egyéb úthasználók biztonsága és az ütközéselkerülés terén.

Ezek közül mindössze 20 modell kapott mind a négy kategóriában öt csillagot. Ezek közül a legtöbbet képviselt autómárka a Toyota volt, négy ötcsillagos modellel, valamint a Mazda, amelynek öt modellje minden kategóriában a legjobb pontszámot kapta.

Fontos, hogy néhány jármű hiányzik a minősítésekből, mivel a jelentés kizárja a 2000 előtt gyártott járműveket, valamint a jelenleg még újonnan megvásárolható modellévekből származó járműveket. Az elemzés azt is megköveteli, hogy egy jármű legalább 500 valós balesetben legyen érintett, hogy megfeleljen a "pontossági és megbízhatósági kritériumoknak". "Ezért általában öt évbe telik, mire az új modellek megjelennek a minősítésünkben; néha több időbe, ha a modell kevésbé népszerű Ausztráliában és Új-Zélandon" - magyarázta az egyetem szóvivője. "E kritériumok miatt az olyan luxusmárkák, mint a Lamborghini, jelenleg nem szerepelnek a minősítésekben. Egyes luxusmárkák eladásainak volumene olyan alacsony Ausztráliában, hogy mire a baleseti adatokban megjelenik ezeknek a járműveknek a volumene, már nem felelnek meg a felvétel kritériumainak."

Végül a haszongépjárműveket is értékelték, de egyetlen modell sem kapta meg a "safer pick" státuszt, és nagyon kevésnek sikerült három csillagnál magasabb "általános biztonsági" pontszámot elérnie.

A legjobb eredményt a 2015-2021-es Ford Ranger, a 2015-2021-es Mazda BT-50 és a 2012-2020-as Holden Colorado kapta, amelyek mindegyike négy csillagot ért el az általános biztonság terén.

Tehát trombitaszó! A fenti kritériumokat szem előtt tartva itt van az a 20 használt autó, amely minden kategóriában öt csillagot kapott 2023-ra (ábécé sorrendben):

  • Audi A4/S4/RS4/RS4/A4 Allroad ( 2008-2015-ös évjárat)
  • Honda CR-V (2017-2021-es évjárat)
  • Honda Odyssey (2013-2021-es évjárat)
  • Jeep Cherokee (2014-2021-es évjárat)
  • Kia Cerato (2018-2021-es évjárat)
  • Land Rover Range Rover Sport (2005-2013. évjárat)
  • Mazda 3 (2013-2019-es évjárat)
  • Mazda 6 (2012-2021-es évjárat)
  • Mazda CX-3 (2015-2021-es évjárat)
  • Mazda CX-5 (2017-2021-es évjárat)
  • Mazda CX-9 (2016-2021-es évjárat)
  • Mitsubishi Outlander (2012-2021-es évjárat)
  • Mitsubishi Pajero Sport (2015-2021-es évjárat)
  • Mercedes-Benz E-osztály (2009-2016. évjárat)
  • Subaru Impreza/XV ( 2016-2021-es évjárat)
  • Toyota C-HR (2016-2021-es évjárat)
  • Toyota Camry (2017-2021-es évjárat)
  • Toyota Corolla (2018-2021-es évjárat)
  • Toyota RAV4 (2019-2021-es évjárat)
  • Volkswagen Tiguan (2016-2021-es évjárat)

Képek: AP, Drive, KTI, Spiegel

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás autópálya természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés látási viszonyok union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar Berlin felicia pickup diy tél tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces elektromos hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás sávlezárás gyalogos főpolgármester videó közlekedés tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Spanyolország zöld kamion Hollandia kaiyun járda kgfb szabály biztosítás felújítás Lime dízel korlátozás 5g M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi balesetveszély utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár szabálytalanság BKK programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Európa Svájc kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség Párizs önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet aquaplanning várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó dekor kresz tábla útdíj motor állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás fekvőrendőr felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó Ausztrália hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED Budapest kábítószer horvátország karbantartás útépítés tankolás biztonsági öv homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás tesla statisztika világítás e-roller lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem közlekedési morál facebook golf fáradtság napelemes autó németország lightyear teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény ORFK záróvonal fényszóró követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli túlkorlátozás veszély prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő iskola bírság mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép oktatás szigorítás gyermekülés gyalogátkelő kínai autó BYD ADAC Svédország dugó szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés phev konnektoros hibrid figyelem 30-as tábla TT TTS példamutatás sebesség új kresz barcelona leállósáv kresz2024 mobiltelefon oldalszél horrorszerelvény munkagép Rosenbauer forgalomirányítás torlódás asszisztens elakadás körgyűrű gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány Olaszország üzemanyag benzinkút amerika láthatóság continental balesetmegelőzés bukósisak Asfinag Ausztria Japán mobilozás fizető parkolás motorosok ittas vezetés sebességkorlátozás zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor gyorshajtás képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr elektromos kerékpár kamera büntetés sávváltás rendőrség repülő autó antric cargobicikli casco strabag úthiba akció figyelemelterelés drón kresz Franciaország ferihegy traffipax mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés elektromos autó európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 SeaLion 7 nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 kerékpár figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár roller parkolás halálos baleset hatótáv baleset magyarország mozdony elektromos bicikli SUV közlekedésbiztonság pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ