20 640 ember halt meg
Az EU útjain tavaly bekövetkezett 20 640 haláleset 4 százalékos növekedést jelentett 2021-hez képest, mivel a világjárványt követően a forgalom visszaállt. Az adatokat az Európai Bizottság tette közzé.
Bár az alapul szolgáló hosszú távú tendencia csökkenést mutat (-9 százalék a járvány előtti évhez képest), nem csökken elég gyors ütemben ahhoz, hogy elérjük az uniós célt: a halálesetek számának 2030-ig felére csökkentését. Ráadásul az előrehaladás továbbra is nagyon egyenlőtlen a tagállamok között. Litvánia és Lengyelország jelentette a legnagyobb, több mint 30 százalékos csökkenést 2019 és 2022 között, miközben a halálozási arány Lengyelországban még mindig az uniós átlag felett van. Ezzel szemben az elmúlt három évben Írországban, Spanyolországban, Franciaországban, Franciaországban, Olaszországban, Hollandiában, Szlovákiában és Svédországban a közúti halálesetek száma stabil maradt vagy emelkedett.
Az országok halálozási arányának általános rangsora nem változott jelentősen a világjárványt megelőző időszakhoz képest: a legbiztonságosabb utak Svédországban (22 haláleset egymillió lakosra vetítve) és Dániában (26/millió), míg 2022-ben Romániában (86/millió) és Bulgáriában (78/millió) volt a legmagasabb a halálozási arány. Az uniós átlag 2022-ben 46 közúti haláleset jutott egymillió lakosra.
A cikk linkjére kattintva megtalálhatjuk a teljes, országokra bontott statisztikát.
Magyarországon 1 százalékkal csökkent a halálos balesetek száma tavaly (2021-hez képest), azaz 537 eset történt 2022-ben. Ez 55 esetet jelent egymillió főre vetítve, mellyel a 8. legrosszabb helyen állunk.
Közúti halálos balesetek egymillió lakosra vetítve, 2019-2022:
5000 halálos baleset az ittas vezetés miatt
Ötezer emberélet megmenthető lenne az Európai Unió országaiban az ittas vezetések drasztikus visszaszorításával – derül ki az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) adataiból. Közel a halálos kimenetelő közlekedési balesetek negyede hozható közvetlen összefüggésbe a vezetés előtti és közbeni alkoholfogyasztással. Ez összefüggésben lehet azzal, hogy a világ tíz legtöbb alkoholt fogyasztó országa közül kilenc európai, a többség ráadásul uniós tagállam. A jelentést a KTI közlekedésbiztonsági magazinja elemzi.
Bezzeg a németeknél!
Németországban (is) nő az agresszió a közlekedésben. A Der Spiegel Tolakodás, dudálás, előzés című cikkében az Accident Research tanulmányát idézi, mely mely szerint például minden ötödik járművezető használta a fényszóró villogót az előzési sáv szabaddá tételére; 2016-ban ez az érték még körülbelül feleannyi volt. Körülbelül minden harmadik járművezető hajtott közel a „belsősávos autósokhoz”. A megkérdezettek több mint fele pedig azt állította, hogy a szokásosnál gyorsabban vezet, ha bosszús. Az idei felmérés során 2002, 18 év feletti személyt kérdeztek meg Németország-szerte, így a felmérés reprezentatívnak tekinthető.
Néhány kiemelés a tanulmányból:
- A felmérés szerint a férfiak lényegesen biztonságosabbnak érzik magukat a közlekedésben, mint a nők. A nők 49 százaléka nyilatkozott úgy, hogy „biztonságban” vagy „nagyon biztonságban” érzi magát a forgalomban – szemben a férfiak 64 százalékával.
- Különösen sokan tartják jó intézkedésnek a minden járművezetőre vonatkozó nulla százalékos alkoholhatárt – a válaszadók 68 százaléka nyitott volt erre. Ez az arány 2019-ben azonban még mindig 76 százalék volt.
- A válaszadók 53 százaléka támogatta a 130 km/h-s sebességkorlátozást. Az idősebbek általában nyitottabbak a szigorúbb sebességkorlátozásra, mint a fiatalabb válaszadók.
- Feltűnő, hogy a legtöbb közlekedő komoly problémának tartja, ha egyre agresszívabbá válnak a dolgok az utakon. Sokan azonban másokat hibáztatnak – vagy ahogy a kutatók fogalmaztak: Az önmegítélés és a mások általi megítélés „drámaian eltér”.
- Az autósok 96 százaléka például úgy véli, hogy megfelelő távolságban előzi meg a kerékpárosokat – ez azonban nem igazán egyezik azzal, hogy a megkérdezettek 93 százaléka szerint a többi autós túl közel előzi meg a kerékpárosokat.
- A balesetkutatók szerint a kerékpárosok sem állnak jobban: csak alig kevesebb mint a fele ismeri el, hogy időnként kitér a járdára – de a kerékpárosok jóval többen, 92 százalékuk állítja, hogy ezt megteszik.
- A baleset-biztosítók szerint több ellenőrzés és szankció vezethetne békésebb helyzethez a németországi utakon. Az ellenőrzések ritkák. A megkérdezettek mintegy fele nyilatkozott úgy, hogy utoljára öt éve – vagy még soha – nem ellenőrizte őket a rendőrség.
A magasabb, függőleges orrú járművek kockázatot jelentenek a gyalogosok számára
Az Insurance Institute for Highway Safety (nagyjából ezt jeleni: Biztosítási Intézet az Autópálya Biztonságáért) szerint az orrformától függetlenül a 40 hüvelyknél, tehát az 1 méternél magasabb motorháztetővel rendelkező pickupok, SUV-k és furgonok mintegy 45 százalékkal nagyobb valószínűséggel okoznak halálos áldozatot gyalogosbalesetekben, mint a 30 hüvelykes (76,2 cm) vagy annál alacsonyabb motorháztetővel rendelkező, ferde profilú autók és más járművek.
A friss tanulmány az Egyesült Államokban egyre több halálos közúti baleset történik annak ellenére, hogy a kormányzati tesztek adatai szerint a járművek egyre biztonságosabbak. Míg az elmúlt évtizedben a gépkocsival kapcsolatos halálos balesetek száma emelkedett, a gyalogosok és a kerékpárosok esetében volt a legnagyobb a növekedés: 2011 és 2022 között több mint 60 százalékkal.
A legbiztonságosabb használt autók Ausztráliában (de hasznos infók nekünk is)
Az ausztrál Drive közzétette a kontinensükön legbiztonságosabbnak ítélt autókat - a listát valós baleseti adatok szerint állította össze a Monash Egyetem balesetkutató központja. A lista 518 modellt rangsorol.
Idén a rangsorba egy minősítési szempont is beleszámít: az "általános biztonság", mely az átlagos relatív kockázatot jelzi, hogy a minősített járműben vagy a jármű által meghaltak vagy súlyosan megsérültek. Ez a kategória a balesetben érintett összes személyt figyelembe veszi, a jármű vezetőjétől és utasaitól kezdve a járművön kívüli veszélyeztetett úthasználókon át a balesetben részt vevő más járművek utasaiig.
Az autókat három másik kategóriában is értékelték: a járművezető biztonsága, a többi közlekedő biztonsága és a balesetelkerülés (amely az autó azon képességét értékeli, hogy aktív biztonsági technológiájával képes-e elkerülni az ütközéseket).
Az 518 vizsgált modellből 106 kapott ötcsillagos minősítést az "általános biztonság" kategóriában, 87 pedig "safer pick" minősítést, ami azt jelenti, hogy öt csillagot kapott az általános biztonság és a vezető biztonsága, és legalább három csillagot az egyéb úthasználók biztonsága és az ütközéselkerülés terén.
Ezek közül mindössze 20 modell kapott mind a négy kategóriában öt csillagot. Ezek közül a legtöbbet képviselt autómárka a Toyota volt, négy ötcsillagos modellel, valamint a Mazda, amelynek öt modellje minden kategóriában a legjobb pontszámot kapta.
Fontos, hogy néhány jármű hiányzik a minősítésekből, mivel a jelentés kizárja a 2000 előtt gyártott járműveket, valamint a jelenleg még újonnan megvásárolható modellévekből származó járműveket. Az elemzés azt is megköveteli, hogy egy jármű legalább 500 valós balesetben legyen érintett, hogy megfeleljen a "pontossági és megbízhatósági kritériumoknak". "Ezért általában öt évbe telik, mire az új modellek megjelennek a minősítésünkben; néha több időbe, ha a modell kevésbé népszerű Ausztráliában és Új-Zélandon" - magyarázta az egyetem szóvivője. "E kritériumok miatt az olyan luxusmárkák, mint a Lamborghini, jelenleg nem szerepelnek a minősítésekben. Egyes luxusmárkák eladásainak volumene olyan alacsony Ausztráliában, hogy mire a baleseti adatokban megjelenik ezeknek a járműveknek a volumene, már nem felelnek meg a felvétel kritériumainak."
Végül a haszongépjárműveket is értékelték, de egyetlen modell sem kapta meg a "safer pick" státuszt, és nagyon kevésnek sikerült három csillagnál magasabb "általános biztonsági" pontszámot elérnie.
A legjobb eredményt a 2015-2021-es Ford Ranger, a 2015-2021-es Mazda BT-50 és a 2012-2020-as Holden Colorado kapta, amelyek mindegyike négy csillagot ért el az általános biztonság terén.
Tehát trombitaszó! A fenti kritériumokat szem előtt tartva itt van az a 20 használt autó, amely minden kategóriában öt csillagot kapott 2023-ra (ábécé sorrendben):
- Audi A4/S4/RS4/RS4/A4 Allroad ( 2008-2015-ös évjárat)
- Honda CR-V (2017-2021-es évjárat)
- Honda Odyssey (2013-2021-es évjárat)
- Jeep Cherokee (2014-2021-es évjárat)
- Kia Cerato (2018-2021-es évjárat)
- Land Rover Range Rover Sport (2005-2013. évjárat)
- Mazda 3 (2013-2019-es évjárat)
- Mazda 6 (2012-2021-es évjárat)
- Mazda CX-3 (2015-2021-es évjárat)
- Mazda CX-5 (2017-2021-es évjárat)
- Mazda CX-9 (2016-2021-es évjárat)
- Mitsubishi Outlander (2012-2021-es évjárat)
- Mitsubishi Pajero Sport (2015-2021-es évjárat)
- Mercedes-Benz E-osztály (2009-2016. évjárat)
- Subaru Impreza/XV ( 2016-2021-es évjárat)
- Toyota C-HR (2016-2021-es évjárat)
- Toyota Camry (2017-2021-es évjárat)
- Toyota Corolla (2018-2021-es évjárat)
- Toyota RAV4 (2019-2021-es évjárat)
- Volkswagen Tiguan (2016-2021-es évjárat)
Képek: AP, Drive, KTI, Spiegel