Ezt a robogót sosem kell feltölteni, elég, ha a napon hagyod
Nem ez az első napelemes robogó, amivel találkozunk, de valószínűleg ez a legfurcsább; idétlenebb formájút még nem látott a világ. A Lightfoot nemrég mutatta be ezt a furcsa, leginkább kerekeken guruló napelemcsomagra hasonlító villanyrobogóját. Pontosabban teherszállító villanyrobogóját.
A kinézet mellett a Lightfoot villanymopedjének van még egy szuperképessége, mégpedig az, hogy nem igazán kell tölteni, elég kitenni a napra és feltölti saját magát.
Az Otherlab által kifejlesztett moped mindkét oldalára napelem került, ami 120 W-os teljesítménnyel képes tölteni a fedélzeti akkumulátort. A napelem az egyik oldalon lehajtható, alatta zárt, 45 liter űrtartalmú tárolórekesz található. Szintén ide került az 1,1 kWh-s akkumulátor és a 600 wattos fedélzeti töltő - borús idő esetére -, amivel másfél óra alatt tölthető 80 százalékosra a lemerült akksi.
Napelemmel óránként 7-8 százaléknyi töltés - nagyjából 5 kilométernyi hatótáv - potyázható össze, ha a napon hagyja parkolni a tulaj a járgányt. A gyártó szerint 60 kilométerre elég a feltöltött telepekben tárolt energia, amit egy napsütéses napon további 30 kilométerrel lehet megtoldani. A két darab, 750 watt névleges teljesítményű, visszatöltésre is képes motorokkal ellátott járgány csúcssebessége 32 km/óra.
Aki a képek alapján beleszeretett, és szívesen robogózna társával - kétszemélyes a jószág - egy kerekes, kinyitott könyv gerincén, annak már csak 2025 januárjáig kell kihúznia, ugyanis akkortól lesz kapható a Lightfoot robogója, aminek 4995 dolláros árat terveznek.
Hamarosan eljöhet az elektromos repülőgépek korszaka
Az akkumulátoros-elektromos repülőgép kifejlesztése és gyártása elsőre nem biztos, hogy életképes ötletnek tűnik, de van, aki mégis lát benne fantáziát. Sőt: van, ahol már csak pár lépésre vannak a sorozatgyártástól. Az elektromos repülőgépeket fejlesztő BETA Technologies az ALIA eCTOL szériaérett változatával már túl van az első tesztrepüléseken.
A BETA Technologies egy vermonti székhelyű elektromos repülőgép- és rendszerfejlesztő cég, amely három évvel ezelőtt mutatta be az első elektromos, függőleges fel- és leszállásra képes (eVTOL) repülőgépét, az ALIA–250-et. A cég az ALIA VTOL mellett egy elektromos, hagyományos módon fel- és leszállású (eCTOL) repülőgépet is fejleszt, ALIAe CTOL néven.
Ezzel már több tízezer tesztmérföldet repültek, ami a kereskedelmi forgalomba kerülés előtt szükséges. Ha minden jól megy, ez a repülőgép 2025-re megkaphatja a zöld utat a sorozatgyártáshoz, értékesítéshez.
Megfizethető elektromos kishajó
A repülőgépnél eggyel racionálisabb ötlet az elektromos hajó, hiszen itt kevésbé számít a hajtáshoz szükséges temérdek akkumulátor plusz tömege. Az X Shore cég több, főleg a felsőbb árkategóriába tartozó elektromos hajómodellje után most egy megfizethető(bb) típussal rukkolt elő, a X Shore 1 Bowrider-rel.
A 139 ezer dollárba kerülő modell 63 kWh-s fedélzeti akkumulátort kapott, amellyel akár 50 tengeri mérföldes hatótávolság is leküzdhető, persze nem a legfeljebb 30 csomós - 55 km/óra körüli - csúcssebesség mellett.
A 6,5 méteres (21 láb) hajótestet Svédországban gyártják, üvegszálból és karbonból. A hajót fejlett technikával is ellátták, többek között egy óriási, 19 colos kijelzős Garmin műszerrel, ami a navigáción kívül hőmérséklet és a vízmélység mérésére is alkalmas. Sőt, a hajó fedélzeti rendszere és a Garmin okosórák közötti kompatibilitás a távvezérlést is lehetővé teszi.
És hogy mi a vonzó egy elektromos hajóban? Például Amszterdam csatornáinak egy részén nem lehet már belsőégésű motorral hajtott hajóval közlekedni. Emellett az utasoknak is csendesebb, vibrációmentes utazást tesz lehetővé a villanyhajtás.
Fura önjáró taxi tűnt fel San Francisco utcáin
Az autonóm robotaxit fejlesztő Zoox megkezdte saját fejlesztésű robotaxijának tesztelését San Francisco-ban. A Zoox úgy egy évtizede foglalkozik robotaxi fejlesztéssel, és egész érdekes utat járnak a tömegeknek szánt, vezető nélküli járművükkel.
Ellentétben más, hasonló tervek megvalósításán dolgozó céggel, a Zoox nem egy meglévő járművet próbál önvezetőre átalakítani, hanem az alapoktól építettek meg egy kormányok és pedálok nélküli kerekes dobozt. A Zoox 2017 óta teszteli autonóm flottáját San Franciscóban, de eddig mindig volt a járműben hagyományos, emberalapú vezető is.
Mára viszont odáig jutottak a teszteléssel, hogy hamarosan megkezdődhetnek a vezető nélküli próbautak is a városban, amelyekben egyelőre csak a cég dolgozóit szállítja majd a robotaxi. 2025 elejétől viszont már bátor önkéntesek is tesztelhetik a szolgáltatást, természetesen ingyen. Hogy a kereskedelmi célú üzem mikor indulhat el San Fransisco-ban, arról még nincsenek hírek.