Nem csak Magyarországon gond a belső sáv indokolatlan kibérlése?

Dekra Rechtsfahrgebot 1.Jpg

A belső sáv teljesen zsúfolt, a jobb sáv gyakran többé-kevésbé kihasználatlan – ez a fájdalmas valóság az irányonként háromsávos autópályán. Ez nemcsak a forgalom áramlását rontja és növeli a dugók kockázatát, de a mindig balra tartó autósok könnyen veszélyes helyzeteket is okozhatnak. Mindezt pedig a németországi DEKRA baleseti szakértői írják jelentésükben. Hozzáteszik: ez a magatartás ráadásul ellentmond a német közúti közlekedési szabályzat (StVO) jobbratartási követelményének. (Hozzátesszük: a magyar KRESZ-nek is!)

„Az autópályákon a bal oldali sáv az előzésre szolgál. Ezt a funkcióját aligha tudja betölteni, ha hosszú szakaszokon keresztül elzárják a balra tartó járművezetők” – mondja Denis Preissner, a Michael Schumacher sapkáján világhírűvé lett független szakértői szervezet, a DEKRA baleseti kutatója. Rámutat, hogy a német közúti közlekedési szabályok is előírják: az autópályákon a lehető legjobban jobbra kell tartani. A cél a rendelkezésre álló közlekedési tér optimális kihasználása és a forgalom áramlásának fenntartása.

„A szükségesnél hosszabb ideig a bal oldali sávban tartózkodás gyakran fékezési manővereket okoz, és olyan helyzeteket teremt, melyek agressziót gerjesztenek, továbbá veszélyes viselkedéshez vezethetnek, mint például a rátapadás vagy a jobb oldali előzés” – magyarázza a balesetkutató. A belső sávban lassan haladók mögötti fékezés gyakran hullámmá alakul hátrafelé a konvojban, ami dugókhoz vagy ráfutásos balesetekhez vezet. 

A 2023-as hivatalos németországi baleseti statisztikák szerint a 19 000 személyi sérüléssel járó autópálya-balesetből majdnem minden második hátulról ütközés volt (46,3%). Az autópályákon a jobbra tartási szabály megszegése egy büntetőponttal és 80 vagy 100 eurós bírsággal (attól függően, hogy csak akadályoztatás vagy baleset is történt) büntethető.

A bal oldali sávot azonban nem kell elhagyni az előzés után a jobb oldalon megnyíló legkisebb résen. Bevetté vált a 20 másodperces szabály, amelyről az StVO nem tesz említést: ha a bal oldali sávban autózó a következő előtte haladót 20 másodpercen belül már előzni tudja, akkor maradhat a bal sávban. Ennek a balesetkutató szerint is van értelme: „Az ide-oda sávváltásnak több kockázata lehet, mint a belső sávban maradni. Itt fontos, hogy ésszerűen mérlegeljünk” – mondja Preissner. 

Sűrű forgalomban telített bal sávok esetén is el lehet térni a jobbra tartás szabályától. Ha azonban a bal oldali sáv is forgalmas, lassú haladásnál a jobbra áttérés is ésszerű megoldás lehet. A forgalom itt gyakran gördülékenyebben és kevésbé hektikusan folyik, mint a belső sávban, ami nyugodtabb vezetést tesz lehetővé.

Sok „baloldali sofőr” azonban gyakran a szükségesnél tovább marad a baloldali sávban, mert attól fél, hogy a sávváltás után a következő lassú teherautó mögött elakad, és nem tud majd visszamenni a belső sávba. „A gyorsabb sofőröknek elég tisztességesnek kellene lenniük ahhoz, hogy a sávban lévő járműveknek esélyt adjanak az előzésre, ha utolérnek egy lassabb járművet. Akkor mindenkinek jobb lesz.”

A középső sávba lopakodás is veszélyes lehet

A háromsávos autópályákon a „középső sávba kúszás” szintén potenciális veszélyt rejt magában, áll a jelentésben. A német közúti közlekedési szabályzat szerint a háromsávos úton közlekedő járművek „folyamatosan a középső sávban haladhatnak, ahol – akár csak alkalmanként – jobbról egy jármű halad”. A balesetkutató azonban hangsúlyozza, hogy ezt nem szabad félreérteni úgy, mint engedélyt a középső sávba való beragadásra.

„Minél lassabban haladnak a középső sávban azok a járművek, amelyek a jobb oldali sávban is haladhatnának, annál gyakrabban kényszerítheti ez a követő járműveket erőteljes fékezésre, vagy csábíthatja őket két sávon átívelő, kockázatos sávváltásra” – mondja Preissner. Ez szintén gyakran vezet balesetekhez. A sávváltás közbeni ütközés 16 százalékkal a második leggyakoribb balesettípus az autópályákon.

Ajánlás: előrelátás

A sávváltáskor előforduló konfliktusok lehetőségének minimalizálása érdekében a következő szabályokat kell betartani: „Vezessen előrelátóan, és figyelje a visszapillantó tükrökben a mögöttünk haladó forgalmat; különösen figyeljen a rés nagyságára és a hátul haladó járművek sebességére, nézzen a válla fölé, majd használja az irányjelzőt, mielőtt kihúzódna” – mondja Preissner.

„Függetlenül attól, hogy a bal vagy a középső sávban halad: forgalmas autópályáinkon csak akkor lehet gyorsan és biztonságosan haladni, ha mind a lassabb, mind a gyorsabb járművezetők tekintettel vannak egymásra, és előrelátóan vezetnek. A közúti forgalomban amúgy is ez a legfontosabb. Ez minden érintett számára előnyös lenne” – magyarázza a balesetkutató.

Magyar vonatkozás

Röviden: a jelenség a magyar közlekedésben is létezik, a vezetőknek szóló tanácsok nálunk is megállják a helyüket.

Bővebben: Mivel az autópályán a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni, ezért a KRESZ szerint ott „a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad.” Autópályára értelemszerűen csak az előzés vonatkozik az előbbi felsorolásból. Tehát az előzés után a „a külső forgalmi sávba vissza kell térni”. Magyar sajátosság az is, hogy a jobbról előzést a rendőrségi forgalomellenőrzési gyakorlat nem tekinti előzésnek, ha nem gyors sávváltogatásokkal párosul; állásfoglalásuk szerint a külső sávba húzódni és ott elmenni a belső sávban lassan haladó jármű mellett "elhaladása", tehát nem sérti a jobbról előzés tilalmát. Ezt a visszás helyzetet a Traffix.hu-t szerkesztő egyesületünk a jelenleg zajló kresz-módosítási folyamat résztvevőjeként megpróbálja rendezni, egyértelműsíteni.

nyitókép: DEKRA

Nemzeti Együttműködési AlapMiniszterelnökségBGA

A TraffiX működésének finanszírozásában a Nemzeti Együttműködési Alap is közreműködött.

Címkék

választás kapcsolat Ford Ka Brixton Brabus hivatalos Brabusz blog hídpornó Martorell Rudolf Yaris Ford Transit autóreklám autómosó terepjáró vadász gördeszka Nissan carspotting gólya egyirányú utca Portugália OBB hómaró sofőr röhej Drezda DDR halottaskocsi Waze hókotró 4-es metró kuka FKF traktor túlméretes szerelvény üldözés tetőbox prius 60-as tábla tapolca királynő Trabant kresz-módosítás autópálya természetkárosítás olajkút zala megye akadálymentesítés látási viszonyok union kötelező felelősségbiztosítás NÚSZ nosztalgia 112 közvilágítás segélyhívó downhill természetvédelem hírek kijárási tilalom aluljáró Lánchíd építkezés mixerautó betonmixer mixerkocsi street art libegő MOL Limo trolibusz sorompó alagút 1-es út BKV fedélzeti kamera fénysorompó m3-as autópálya félsorompó mentők villamos Jaguar Berlin felicia pickup diy tél tűzoltóautó autómegosztó körforgalom Volán skoda volkswagen M1 vasúti átjáró hülyenév útburkolati jel BMW motoros rendszám bicikli Frankfurt Finnország környezetvédelem kereszteződés busz téli felkészülés autóút M0 Barkas szlovákia büntetőfékezés embléma vicces hajó metró toyota prius kerékbilincs Budakeszi közút dashcam reklám COVID-19 Urban Collëctif ICE opel frontera Isuzu 3-as metró megállás sávlezárás gyalogos főpolgármester videó tréler hirdetés matrica mini countryman elektromos bányagép hülye kiírás zene Spanyolország zöld kamion Hollandia kaiyun járda kgfb szabály biztosítás közlekedés felújítás Lime dízel korlátozás 5g M7-es autópálya M1-es autópálya vasút hoax ZalaZONE online térkép aszfaltfestés felfestés hülyeség hőség győr csákvár felmérés varsó elektronikus jegy forgalomcsillapítás légszennyezés dugódíj levegő munkacsoport ellenőrzés közúti ellenőrzés gazdagrét városépítészet koppenhága fiat jegy Gyermekvasút kerékpársáv ergonómia omsz megkülönböztető jelzés bérlet talált tárgyak közösségi matchbox kolodko margit híd autós üldözés 8-as jegybankelnök matolcsy ford f150 modell hódmezővásárhely visual signature c evolution futár ctis jobbra tartás kia niro sportage lakott terület kezdete lakott terület vége genf daru citroen agip mol oldaltávolság józsefváros traffix dashcam taxi India őz jog kár m1m7 elektromos motor tűzoltógarázs e-mobilitási tranzíció Bubi balesetveszély utastájékoztatás húsvét kispolszki pötördi szerviz bicske volánbusz köpködés Szentendre közlekedési lámpa múzeum felesleges tábla tömegközlekedés hidrogénautó 8126 renault kerékpárút közbringa tábla éjszaka suzuki autóroncs Budaörs bogár vw örményország francia mercedes autómatrica autópálya-pihenő autóipar hibás tábla vezetéstámogatás 30 USA vw bogár szabálytalanság BKK programajánlómúzeum év körforgalma Vecsés baki mirai borgwarner kerékpáros stratégia ceausescu bukkanó vadveszély babakocsi kerekesszék árpád híd ötlet elektromos jármű navigáció karlobag kortrijk Európa Svájc kerékpáros iaa 2024 buszsáv forgalommal szemben Honda mini wales autólopás felelősség Párizs önvezető autó M30 gps kézműves tábla ford focus IAA tuning Forma-1 Budapest Közút útfelújítás útfelbontás LPG autógáz Jogger tükör heti összefoglaló karácsony stoptábla elsőbbség jövőautó rangefinder egészség ugrató mazda 6 mps kerékcsere rumpold mazda burgenland menetrögzítő kamera octavia lakatolás kiss&ride felnikupak ugratás repülőtér autószállító BYD Atto 3 Ferrari gyerekek fényhíd szigetelőszalag zebra mx-5 Dacia Logan Taliant Thalia Törökország biciklis elvesztés pótlás lengyelország Lakó-pihenő övezet aquaplanning várakozás Egyesült Királyság elektromos busz zacskó dekor kresz tábla útdíj motor állapot Passat lökhárító karosszéria javítás rozsda zil halloween használtautó import használtautó-import kesztyűtartó barkács használtautó-vásárlás fekvőrendőr felni kifordított kifordított felni münchen 20 homokvihar vihar korrózió Kína légzsák utasvédelem rádió retró hangszóró klasszikus Lada zsiguli belgium várandósság hólánc fenntartható mobilitás új autó kamaz agresszió Honda E:ny1 la motorhiba olajfüst olajfogyasztás euro-norma Vito Mercedes Vito emelkedő beláthatatlan útszakasz nissan ariya orosz autó Ausztrália hóember lakópark autógyár fejlesztés infrastruktúra párásodás klíma büntetőpont irányjelző betegség pszichológia UAZ közterület autó Magyar Közút kreatív roncs retro Dakar dugattyú hidrogénbusz Vision Zero cserbenhagyás Audi LED Budapest kábítószer horvátország karbantartás útépítés tankolás biztonsági öv homok sebességhatár teherautó veszélyes helyzet mikromobilitás alkohol bor hannover biztonság Toyota téli gumi autonóm autózás tesla statisztika világítás e-roller lakat relatív gyorshajtás elektromos kamion Csehország alkatrész művészet traffix érdekesség fizetőkapu logó vicc előzés törésteszt poén dohányzás az autóban alto suzuki alto figyelmetlen Baja smart lakótelep hagyomány 40-es tábla történelem közlekedési morál facebook golf fáradtság napelemes autó németország lightyear teszt sainz alonso omoda madrid szár teherbringa Babboe gázolás elhagyatott szabálytalan Tanuló tanulóvezető T matrica tanulóautó friss jogsi jogosítványszerzés feketedoboz szalagkorlát elektromos hajó elektromosautó kapubejáró foci futball sportpálya kerítés swift napelem teherbicikli biciklisáv töltés kutya fantomcég dobós cég vandalizmus szerbia GTI hamisítás alvázszám visszaélés bűncselekmény ORFK záróvonal fényszóró követési távolság elalvás régi autó kijelző villanybicikli túlkorlátozás veszély prizma Opel CD lemez nyári gumi id.7 volkswagen id.7 Opel Astra izzó lámpa izzókészlet Autobahn jogosítvány meghibásodás ai megfigyelés plakát intertraffic zajvédő fal olajteknő lerobban ramcatch korlát segítségnyújtás sx4 suzuki sx4 felirat plakett katalizátor utazás műszaki hiba besorolás sávelfogyás poller terelőoszlop intertraffic 2024 villanyautó olcsó ingyen ingyen közlekedés használt autó temető főút műszaki műszaki vizsga tégla körút hungária csúcsforgalom szélvédő iskola bírság mixer nyár elkobzás Dolphin infotainment elektromos figyelmeztető jelzés különlegesség Nagy-Britannia brit mini túra 2024 Párizsi Autószalon elektromos munkagép oktatás szigorítás gyermekülés gyalogátkelő kínai autó BYD ADAC Svédország dugó szélvédőcsere suzuki swift rendőrautó superb skoda superb szellőző fizikai gomb gomb vezetéstechnika vezetéstechnikai tréning képzés vezetéstechnikai képzés phev konnektoros hibrid figyelem 30-as tábla TT TTS példamutatás sebesség új kresz barcelona leállósáv kresz2024 mobiltelefon oldalszél horrorszerelvény munkagép Rosenbauer forgalomirányítás torlódás asszisztens elakadás körgyűrű gumiabroncs Komatsu papucs mezítláb rakomány Olaszország üzemanyag benzinkút amerika láthatóság continental balesetmegelőzés bukósisak Asfinag Ausztria Japán mobilozás fizető parkolás motorosok ittas vezetés sebességkorlátozás zöld rendszám motorkerékpár komp csepel-sziget lórév adony proace hilux érintőképernyő elektromos robogó agymotor gyorshajtás képernyő kukásautó THK figyelmetlen sofőr elektromos kerékpár kamera büntetés sávváltás rendőrség repülő autó antric cargobicikli casco strabag úthiba akció figyelemelterelés drón kresz Franciaország ferihegy traffipax mesterséges intelligencia gck up and charge induktív töltés elektromos autó európai autóipar Tang Seal U Yangwang U8 SeaLion 7 nyilvános töltő vinci autoroutes párizs 2024 kerékpár figyelmetlenség robogó m1-m7 ételfutár roller parkolás halálos baleset hatótáv baleset magyarország mozdony elektromos bicikli SUV közlekedésbiztonság pihenőhely M35 M44 hidrogén USPS Cobra motorozás kresz 2024

Legutóbbi bejegyzések

Archívum

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ