A belső sáv teljesen zsúfolt, a jobb sáv gyakran többé-kevésbé kihasználatlan – ez a fájdalmas valóság az irányonként háromsávos autópályán. Ez nemcsak a forgalom áramlását rontja és növeli a dugók kockázatát, de a mindig balra tartó autósok könnyen veszélyes helyzeteket is okozhatnak. Mindezt pedig a németországi DEKRA baleseti szakértői írják jelentésükben. Hozzáteszik: ez a magatartás ráadásul ellentmond a német közúti közlekedési szabályzat (StVO) jobbratartási követelményének. (Hozzátesszük: a magyar KRESZ-nek is!)
„Az autópályákon a bal oldali sáv az előzésre szolgál. Ezt a funkcióját aligha tudja betölteni, ha hosszú szakaszokon keresztül elzárják a balra tartó járművezetők” – mondja Denis Preissner, a Michael Schumacher sapkáján világhírűvé lett független szakértői szervezet, a DEKRA baleseti kutatója. Rámutat, hogy a német közúti közlekedési szabályok is előírják: az autópályákon a lehető legjobban jobbra kell tartani. A cél a rendelkezésre álló közlekedési tér optimális kihasználása és a forgalom áramlásának fenntartása.
„A szükségesnél hosszabb ideig a bal oldali sávban tartózkodás gyakran fékezési manővereket okoz, és olyan helyzeteket teremt, melyek agressziót gerjesztenek, továbbá veszélyes viselkedéshez vezethetnek, mint például a rátapadás vagy a jobb oldali előzés” – magyarázza a balesetkutató. A belső sávban lassan haladók mögötti fékezés gyakran hullámmá alakul hátrafelé a konvojban, ami dugókhoz vagy ráfutásos balesetekhez vezet.
A 2023-as hivatalos németországi baleseti statisztikák szerint a 19 000 személyi sérüléssel járó autópálya-balesetből majdnem minden második hátulról ütközés volt (46,3%). Az autópályákon a jobbra tartási szabály megszegése egy büntetőponttal és 80 vagy 100 eurós bírsággal (attól függően, hogy csak akadályoztatás vagy baleset is történt) büntethető.
A bal oldali sávot azonban nem kell elhagyni az előzés után a jobb oldalon megnyíló legkisebb résen. Bevetté vált a 20 másodperces szabály, amelyről az StVO nem tesz említést: ha a bal oldali sávban autózó a következő előtte haladót 20 másodpercen belül már előzni tudja, akkor maradhat a bal sávban. Ennek a balesetkutató szerint is van értelme: „Az ide-oda sávváltásnak több kockázata lehet, mint a belső sávban maradni. Itt fontos, hogy ésszerűen mérlegeljünk” – mondja Preissner.
Sűrű forgalomban telített bal sávok esetén is el lehet térni a jobbra tartás szabályától. Ha azonban a bal oldali sáv is forgalmas, lassú haladásnál a jobbra áttérés is ésszerű megoldás lehet. A forgalom itt gyakran gördülékenyebben és kevésbé hektikusan folyik, mint a belső sávban, ami nyugodtabb vezetést tesz lehetővé.
Sok „baloldali sofőr” azonban gyakran a szükségesnél tovább marad a baloldali sávban, mert attól fél, hogy a sávváltás után a következő lassú teherautó mögött elakad, és nem tud majd visszamenni a belső sávba. „A gyorsabb sofőröknek elég tisztességesnek kellene lenniük ahhoz, hogy a sávban lévő járműveknek esélyt adjanak az előzésre, ha utolérnek egy lassabb járművet. Akkor mindenkinek jobb lesz.”
A középső sávba lopakodás is veszélyes lehet
A háromsávos autópályákon a „középső sávba kúszás” szintén potenciális veszélyt rejt magában, áll a jelentésben. A német közúti közlekedési szabályzat szerint a háromsávos úton közlekedő járművek „folyamatosan a középső sávban haladhatnak, ahol – akár csak alkalmanként – jobbról egy jármű halad”. A balesetkutató azonban hangsúlyozza, hogy ezt nem szabad félreérteni úgy, mint engedélyt a középső sávba való beragadásra.
„Minél lassabban haladnak a középső sávban azok a járművek, amelyek a jobb oldali sávban is haladhatnának, annál gyakrabban kényszerítheti ez a követő járműveket erőteljes fékezésre, vagy csábíthatja őket két sávon átívelő, kockázatos sávváltásra” – mondja Preissner. Ez szintén gyakran vezet balesetekhez. A sávváltás közbeni ütközés 16 százalékkal a második leggyakoribb balesettípus az autópályákon.
Ajánlás: előrelátás
A sávváltáskor előforduló konfliktusok lehetőségének minimalizálása érdekében a következő szabályokat kell betartani: „Vezessen előrelátóan, és figyelje a visszapillantó tükrökben a mögöttünk haladó forgalmat; különösen figyeljen a rés nagyságára és a hátul haladó járművek sebességére, nézzen a válla fölé, majd használja az irányjelzőt, mielőtt kihúzódna” – mondja Preissner.
„Függetlenül attól, hogy a bal vagy a középső sávban halad: forgalmas autópályáinkon csak akkor lehet gyorsan és biztonságosan haladni, ha mind a lassabb, mind a gyorsabb járművezetők tekintettel vannak egymásra, és előrelátóan vezetnek. A közúti forgalomban amúgy is ez a legfontosabb. Ez minden érintett számára előnyös lenne” – magyarázza a balesetkutató.
Magyar vonatkozás
Röviden: a jelenség a magyar közlekedésben is létezik, a vezetőknek szóló tanácsok nálunk is megállják a helyüket.
Bővebben: Mivel az autópályán a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni, ezért a KRESZ szerint ott „a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad.” Autópályára értelemszerűen csak az előzés vonatkozik az előbbi felsorolásból. Tehát az előzés után a „a külső forgalmi sávba vissza kell térni”. Magyar sajátosság az is, hogy a jobbról előzést a rendőrségi forgalomellenőrzési gyakorlat nem tekinti előzésnek, ha nem gyors sávváltogatásokkal párosul; állásfoglalásuk szerint a külső sávba húzódni és ott elmenni a belső sávban lassan haladó jármű mellett "elhaladása", tehát nem sérti a jobbról előzés tilalmát. Ezt a visszás helyzetet a Traffix.hu-t szerkesztő egyesületünk a jelenleg zajló kresz-módosítási folyamat résztvevőjeként megpróbálja rendezni, egyértelműsíteni.
nyitókép: DEKRA