Arizonában ugyan törvény tiltja vezetés közben a kézben tartott telefon használatát - telefonálást - és az elmúlt években csökkent is az ilyen típusú szabálytalanságok száma, de a szabályozás mégsem érte el maradéktalanul a célját. Valószínűleg pontosítani kell a törvényt, hiszen az csak a beszélgetést tiltja, másféle mobilhasználat, a képernyőn történő matatás tiltása ugyanis kimaradt a szabályozás szövegéből.
A biztosítótársaságok biztonságos vezetést segítő alkalmazásaiból névtelenül összegyűjtött adatok azt mutatták, hogy az arizonai sofőrök 26 százalékkal kevesebb időt beszéltek kézben tartott telefonnal a tilalom hatálybalépése után, mint korábban. Ez ugyan jól hangzik, de az új törvény ennél jóval szerényebb hatással volt a mobiltelefon-nyomkodásra. Ez alatt a képernyőn görgetést, húzást, gépelést és minden más olyan műveletet értünk, amihez a készülék kézben tartása szükséges.
„Az a tény, hogy a sofőrök továbbra is gépeltek és görgettek egy olyan törvény hatálybalépése után, amely még a készülék kézben tartását is illegálissá tette, jól mutatja, milyen nehéz lesz erről a viselkedésről leszoktatni az embereket” – mondta Ian Reagan, az IIHS vezető kutatója és az ezt vizsgáló tanulmány vezető szerzője.
Arizonában a rendőrség által kiosztott figyelmeztetések száma körülbelül negyedével, a büntetések száma pedig egyharmaddal csökkent 2021 és 2024 között. Ugyan egyelőre nem rendelkezünk megbízható adatokkal azzal kapcsolatban, hogy mekkora a figyelmetlen sofőrök által okozott balesetek száma, aránya, azonban az biztos, hogy ha a vezető elfordítja tekintetét az útról, hogy a vezetésen kívül valami másra koncentráljon, az jelentősen növeli a baleseti kockázatot. Minél megterhelőbb, minél több figyelmet igényel a másodlagos feladat, és minél tovább van távol a vezető tekintete az úttól, annál nagyobb a veszély.
Bár ez minden másodlagos tevékenységre igaz, a mobiltelefonok a leggyakoribb bűnösök. Egy 3100 sofőr bevonásával végzett kétéves országos tanulmány kimutatta, hogy a sofőrök több mint hatszor olyan gyakran használták mobiltelefonjukat, mint amennyiszer más tárgyak, kezelőszervek után nyúltak.
Itt jegyeznénk meg, hogy nem csak a telefon, de az autóban található bármilyen érintésérzékeny képernyő nyomkodása elvonja a vezető figyelmét, és balesetveszélyes.
A korai tilalmak olyan konkrétan meghatározott viselkedési formákat tiltottak, mint a kézben tartott telefonon beszélgetés vagy az SMS-ezés, de újabban a hatóságok inkább átfogó tilalmat vezetnének be az elektronikus eszközök vezetés közbeni kézben tartására, használatára. Egy korábbi IIHS-tanulmány kimutatta, hogy ezek a szigorúbb törvények összefüggésben álltak a ráfutásos balesetek számának csökkenésével Oregonban és Washingtonban is.
Arizona 2019 áprilisában fogadott el egy törvényt, amely lehetővé tette a rendőrség számára, hogy azonnal írásbeli figyelmeztetéseket adjon ki, és 2021 januárjától már szankcionálja is vezetés közben – kézben tartott telefonnal történő – telefonálást, sms-ezést.
Mit mutatnak az eredmények?
Hogy mennyire hatékony a szabályozás, azt mérésekkel és megfigyeléssel próbálták kideríteni. Az utak mellett dolgozó megfigyelők feljegyezték a telefont kézben tartó, nyomkodó, vagy azt a fülükhöz tartó sofőrök százalékos arányát, valamint a sofőr látszólagos életkorát és nemét is. Ezzel a módszerrel viszont csak az adott pillanatban, egy ponton áthaladó sofőrök viselkedését tudták figyelni.
Ennél jóval több adat nyerhető ki magából a telefonkészülékből, amely a felmérésben résztvevők magatartását loggolta a rendszer. Ebben szerepel, hogy az utak hány százalékában nyúltak a mobilhoz, ezt milyen hosszan tették, illetve az is, hogy éppen mire használták a telefont. Az eredményből az derült ki, hogy ugyan a hívások száma csökkent, de a vezetés közbeni telefonnyomkodás ideje lényegében nem változott.
Magyarországon a menet közben, kézben tartott mobiltelefon használatra vonatkozik a tilalom. Így ha haladunk, már kézben tartani is tilos a mobilt. Azonban ahogy megáll az autó – piros lámpánál, vagy egyéb forgalmi okból – máris legálisan kézbe vehető, nyomkodható a telefon. Aki már bosszankodott zöldre váltó lámpánál azon, hogy az előtte álló autós még mindig a telefonjába mélyedve áll a szabad jelzés ellenére, az biztos nem ért egyet ezzel a laza szabályozással.
Ezzel szemben kétkerekű, vagy járműnek nem minősülő háromkerekű járművön – motorkerékpár, bicikli – vezetője még a forgalmi okból megállásnál sem veheti kézbe a mobilt.
A tartóban rögzített mobillal viszont bármit kezdhet a sofőr, akár vezetés közben is. Ami sajnos ugyanúgy elvonja a figyelmet, mintha kézben tartaná. De nem csak a telefon, hanem sokszor a jármű kezelőszerveinek – főleg a minden funkciót érintőképernyőre száműző modelleknél – használata is elvonhatja a vezető figyelmét.
Valószínűleg a szigorú, és sokszor nem pontosan megfogalmazott tiltások helyett inkább a józan észre és a szemléletformálásra kéne koncentrálni.
A témában a Traffix.hu is készített egy tanulmányt, az ide kattintva érhető el.



