A kínai kormány az autókat érintő új biztonsági előírások megalkotásán dolgozik. Ezek főleg az utóbbi időben gombamód elszaporodó, szürreális gyorsulásra képes elektromos autókat érinthetik, melyek akár ezer, sőt: több ezer lóerősek, és a gyorsulásuk, végsebességük is túl van a földi dimenziókon.
Csak két példa: ott van a Xiaomi S9 Ultra 1548 lóerős teljesítménnyel, 1,98 másodperces 0-100-as sprinttel, vagy a Yangwang U9 Xtreme: 3000 lóerős és 495 km/órás csúcssebességre képes. Sima személyautó-jogsival bármelyik szabadon vezethető a forgalomban.
A CarNewsChina szerint a jövőben korlátozzák majd ezeket a félelmetes gyorsulásra képes, és a közúton potenciális veszélyforrásnak tekinthető autókat, melyeket ritkán vezet tapasztalt, ezt a teljesítményt, menetdinamikát kezelni képes sofőr.
A tervezett szabályozás nem tűnik túl szigorúnak, csupán azt írná elő, hogy minden indítás után az autó olyan üzemmódban induljon, amiben az elérhető gyorsulás legfeljebb 5 másodperc 0-ról 100 km/órára. Gombnyomásra persze választható lenne bármilyen vezetési mód, bármilyen extrém gyorsulással, a szabályozás csak arra térne ki, hogy alapértelmezésben megfontoltabb módban induljon az autó.
De nem csak ezzel van problémájuk a kínai hatóságoknak. Szintén ebben a tervezetben szigorítanának az elegáns, a karosszéria síkjába süllyedő elektronikus kilincsek és az önvezető rendszerek használatát is.
Az elektronikus, fizikai kapcsolattal nem rendelkező kilincsek az elmúlt évben több halálos balesetért is felelősek voltak. Pontosabban a baleset utáni mentést akadályozták azzal, hogy nem lehetett velük nyitni a balesetet szenvedett autó ajtajait és többen bennégtek ezekben a járművekben.
A kínai szabályozási tervezet előírja, hogy a jármű minden utasa legalább két ajtón keresztül tudjon kiszállni (arra az esetre, ha az egyik valamilyen módon akadályozva lenne), és hogy minden ajtónak mechanikus kioldófogantyúval kell rendelkeznie belül és kívül egyaránt, illetve azt is, hogy az ajtóknak vészhelyzetben automatikusan oldaniuk kell a zárakat.
Ugyanebben a javaslatban számos más biztonsági funkció is szerepel, többek között az a követelmény, hogy az autókat fel kell szerelni a pedálok helytelen használatára figyelmeztető, illetve olyan rendszerrel, amely megszünteti a motorok áramellátását, ha a szenzorok helytelen pedálkezelést észlelnek. Magyarul: amikor valaki a „gáz"pedált nyomja a fék helyett. Bármennyire is hülyén hangzik ez, az utóbbi években több baleset is történt emiatt.
(A mi véleményünk ezzel kapcsolatban talán drasztikusabb: sokkal előremutatóbbnak éreznénk, hogy aki ennyire alkalmatlan egy jármű vezetésére, az egyáltalán ne kapjon jogosítványt, járjon inkább busszal, villamossal, taxival.)




