Mindenki találkozott már olyan kereszteződéssel, ahol irgalmatlan hosszú ideig piros a lámpa, és ha végre zöldre vált, akkor is legfeljebb néhány autó áthaladására elegendő ez az idő, majd újabb végtelen piros következik. Látszólag indokolatlanul.
Sokan nem is gondolnák, hogy ezek a lámpás kereszteződések gyakran veszélyesebbek, mintha egyáltalán nem lenne ott forgalomszabályzó lámpa, vagy esetleg az jól lenne hangolva. Akinek ilyen lámpás kereszteződés esik az útjába, az hajlamos még akkor is nagy sebességgel behajtani a kereszteződésbe, ha már biztosan csak a piros jelzés után tudja azt elhagyni. Ez pedig igen balesetveszélyes.
A Michigani Egyetem kutatói ezért egy olyan rendszert tesztelnek, amely GPS adatok segítségével segíthet a torlódások enyhítésében, a lámpák ideális időzítésében, írja a The Michigan Daily. A michigani Birminghamben végzett kezdeti kísérletek 20-30 százalékos csökkenést mutattak az átjutási időkben az ezzel a rendszerrel tesztelt kereszteződésekben.
A biztató eredmény az ezeken a kereszteződéseken áthaladó járművek GPS adatainak felhasználásával volt elérhető. Bár ez a nyomkövetés elsőre aggasztóan hangozhat, a követési adatok anonimizáltak, sem a járművek, sem vezetőik nem azonosíthatók. A kutatókat nem érdekli, hogy ki haladt át a kereszteződésen, csak az, hogy mennyi időbe telt átjutni.
Ahhoz, hogy a rendszer jól működjön, a kereszteződésen áthaladó járművek 5 százalékának adatai is elegendőek. A kísérleti rendszer az úton lévő járművek egy bizonyos százalékától vesz GPS-adatokat, és extrapolálja a forgalmi mintákat. Például egy adatszolgáltató jármű, amely körülbelül 30 méterre áll meg egy kereszteződéstől, arról tájékoztatja a kutatókat, hogy legalább három vagy négy másik jármű mögött várakozik. (Budapesten persze lenne ez hat is.)
A jelenleg használt forgalomérzékelők nem mindig hatékonyak a forgalom észlelésében. A sofőrök gyakran rosszul kezelik a klasszikus indukciós hurokérzékelőkkel ellátott kereszteződéseket, ahol nem nehéz úgy megállni – például túl hamar, messze a felfestéstől -, hogy a hurok ne érzékelje a járművet, és az szinte az idők végezetéig álljon a pirosnál. Nem beszélve arról, hogy ezek az érzékelők a robogókat, bicikliket szintén nehezen, vagy egyáltalán nem képesek felismerni.
Ennél megbízhatóbban működnek a kamerás jelzőlámpavezérlések, de ezek meg drágák, karbantartásigényesek és költséges a használatuk is. Ezért jobbára maradnak a klasszikus, időzítővel vezérelt lámpák, amelyek nem képesek alkalmazkodni a napközben sokszor, sokféleképpen változó forgalom ritmusához.
A GPS adatok, illetve a valós forgalom és várakozási idők ismeretében az önkormányzatok ezeket az adatokat felhasználva a közlekedési lámpák időzítését a valós igényekhez igazíthatják. Ezzel csökkenthetik a torlódásokat, a várakozási időket és nem utolsósorban növelhetik a jelzőlámpák respektjét, a közlekedésbiztonságot.




